Epson Stylus Office BX600FW Review

N1ckk 27 februari 2010, laatste update op 27 februari 2010, 1.716 views

Epson Stylus Office BX600FW

Pluspunten

• Zeer uitgebreide functionaliteit
  • Vier afzonderlijke cartridges
  • Zeer nette prijs
  • Ethernet
  • WiFi

Minpunten

• Luidruchtig bij laden papier
  • Je kunt de fax functionaliteit niet volledig uitzetten

Scansnelheid Score: 5
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 4
Inleiding (reden tot aankoop)
Ik had een HP printer met 2 cartridges, het irritante daaraan vind ik is dat als in je kleurencartridge bijvoorbeeld blauw op is dat je dan niet eens meer normaal foto's kan uitdraaien zonder lelijke kleuren. Deze was betrekkelijk goedkoop (99,-) en had dan ook de bekende 4 kleuren.

En daarbij komt dat ik nog een scanner nodig had en ik het prettig vond als die op mijn netwerk staat ivm meerdere computers/notebooks.

Specs en features
Fax: ja
Display: 2,5 inch kleurendisplay
Kaartlezer: ja, XD/SD/MSPRO/CF
Netwerkaansluiting: ja
Draadloze netwerkaansluiting: ja (802.11g)
PictBridge: ja

Er zit ook nog een prima functionerende sheetfeeder (autofeeder tot 30 pagina's A4) in. En uiteraard genoeg knoppen en een goed duidelijk en begrijpbaar menu. Ook kun je zonder tussenkomst van een computer gewoon kopieren in zwartwit/kleur of wat je zelf wilt. Dit kan zelfs met hele sjablonen e.d. wanneer je een SD kaart in de printer stopt vliegt die namelijk automatisch over op foto modus.

Voor de iPhone liefhebbers, de printer heeft jammer genoeg geen bluetooth en wanneer je de iPhone aansluit middels USB herkent die hem niet. Ach ja hij laad hem wel op via USB.

* = Ik kan in de Epson scan software maar tot 1200DPI gaan
EDIT: Je kan in professionele modus tot 12800DPI gaan, of dit nou software matig gedaan wordt of niet, je kunt dus wel makkelijk aan die 2400DPI komen.

Aansluit mogelijkheden
  • SD
  • XD
  • Memorystick Pro
  • Compact flash
En dan bevat de printer ook nog over een 802.11g wifi mogelijkheid om draadloos de printer aan het netwerk te hangen. Ik heb dit niet gedaan, puur vanwege stabiliteit gewoon bekabeld aangesloten.

Wat zit er in de grote doos?
Naast een USB-A -> USB-B kabel die gek genoeg vrijwel nooit meegeleverd is zit eigenlijk alles erin. Ik zal dit even opsommen voor de overzichtelijkheid.
  • Uiteraard de printer zelf
  • Power cord
  • 4 testcartridges, black/magenta/cyan/yellow
  • Een cat-5e UTP patch kabel (ethernet) van 1,5 meter
  • Een RJ45 kabel van 2 meter voor de faxfunctionaliteit
  • Een RJ45 plug noem ik het maar, voor Nederland, Luxemburg en Belgie (zijn kennelijk verschillend)
  • Genoeg boekwerk, namelijk een quick-start guide, waarschuwingsbrief, 'wireless networking basics', garantiegids, een basishandleiding en een handleiding voor de fax.
  • 4 CD's, waarom weet ik ook niet. Een software cd-rom en een admin pack en dan die andere 2 hebben volgens de beschrijving op de CD een lagere versie. Ik kom hier zo op terug.
4 cd's?
Om het even iets helderder te maken over die CD's. Er zitten 2x software CS's erbij en 2x Admin pack CD's in de doos. Ik heb 1x de software CD gebruikt voor installatie en meer niet. Dus waar die andere voor zijn heb ik eigenlijk geen flauw benul van.

Epson software / display
Eigenlijk gebruik ik nooit dergelijke software. Naast het scannen kan ik namelijk toch alles vanuit mijn PC doen. Maargoed het werkt allemaal prima, echter ziet het er niet zo mooi uit maar dat maakt mij niet eens zoveel uit.

Op mijn Macbook Pro liep de software echter helemaal niet goed en crashte continu, maar scannen doe ik eigenlijk ook niet vanaf mijn MBP en de printer installeren via de instellingen van de Mac ging heel erg vlot. Scannen kan trouwens wel naar een gedeelde map als je dat wilt en dan kun je alsnog scannen via je Mac.

Of je probeert even de nieuwste software te downloaden vanaf de Epson website, maar ik heb dit niet gedaan.

Printkwaliteit
Ik had gelijk een verslag voor school in kleur uitgedraaid, echter stelde dit mij wel teleur. Super lelijk was het zeker niet maar het was ook niet mooi. Maandag neem ik wat fotopapier mee van school om verder te testen want ik heb dit geprobeerd op het goedkoopste kantoorpapier dat er is en wellicht is dat ook niet helemaal eerlijk.

Verder over de houdbaarheid van de cartridges wil ik nog niks over kwijt aangezien dit test cartridges zijn en ik nog niet aan vervanging toe ben. Ik heb al wel een 4 pack besteld voor de toekomst origineel voor §34,99, wat ik zeer goed te doen vind.

Scan / kopieermogelijkheid
Prima kwaliteit scanner voor documenten. Echter aangezien mijn moeder in kleinschalige producten handelt en die had ik destijds een dure losse scanner aangeraden kun je wel zien dat er wel degelijk kwaliteitsverschil in zit. Maar desondanks dat ben ik aangenaam verrast.

Wanneer de scanner helemaal uit heeft gestaan voor een lange periode en je laat hem opwarmen/scannen doet die daar bij mij iets minder dan 2 minuten over (ondanks dat die volgens de software daar 10 minuten voor nodig heeft). Daarna gaat het scannen heel erg vlot, mede doordat de software je ook niet stoort iets wat ik wel had met een Canon.

Concluderend,
Zoek je een printer voor school of een klein kantoortje met zeer veel mogelijkheden die er naar mijn inziens ook nog eens heel mooi en neutraal eruit ziet kan je hier eigenlijk geen buil aan vallen. Ook niet vanwege de prijs -> §99,-.

Ik ben er in ieder geval erg blij mee. Wat mij betreft een aanrader.

• Netgear 8P Gigabit switch
  • Windows 7

Heb jij ook een Epson Stylus Office BX600FW?

Ik ben ook op zoek naar zulk een printer voor in mijn kantoor. Deze ziet er een hele mooie uit en zeer efficiŽnt. Goede review!

Mocht je nog eigen foto' hebben en wat meer uitleg met het werken in een netwerk zou ik het 5 sterren geven!
Naja de printer kent zichzelf een statisch IP adres toe, in mijn geval 192.168.1.15. Deze kan ik in MacOsX een IP adres invoeren en dan verbind die direct. Dit kan bijvoorbeeld ook in Windows echter is de ondersteuning van de XP Home bak van me moeder niet erg hoog dus laat ik hem zoeken dmv de driver van Epson dan werkt die meteen (die zoekt hem namelijk binnen je netwerk op)

Eigen foto's zal ik je tevens besparen, wegens ruimtegebrek staat die nu tijdelijk bij mij in mijn kamer op de grond haha. Binnenkort maar eens even naar de Ikea :X
Zit zelf ook te denken aan een nieuwe printer, heb nu een HP. Cardridges hiervan zijn niet normaal duur.. Ben sowieso eerst van plan deze cardridges op te maken om daarna een nieuwe printer aan te schaffen.

Ook het uiterlijk van de printer spreekt mij wel aan, en zoals in onder andere deze review naar voren komt is dat dit een goede printer is voor een scherpe prijs.

Ik ben weer een stukje verder geholpen en vind deze printer echt het overwegen waard.

Goede review!