Specificaties 25" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2518D Zwart Review

bertware 14 maart 2018, laatste update op 16 maart 2018, 4.666 views Product gekocht

Dell Ultrasharp U2518D Zwart

Ik heb deze monitor aangeschaft om een "grotere" werkplek te hebben bij het programmeren, en om in vrije tijd een goede kleurweergave te hebben bij fotobewerking. Prachtig beeld met perfecte pixeldichtheid. Ideaal voor zowel werk als foto. Kwaliteitscontrole en afwerking mogen misschien net iets beter.

Pluspunten

• Pixeldichtheid
  • Mooi design
  • Stevig
  • Usb en audio
  • Daisy Chaining

Minpunten

• Afwerking frame
  • Kras/deukje op voet
  • Geen HDMI kabel inbegrepen
  • Dell HDR

Ik heb deze monitor aangeschaft voor ¤295 bij Amazon.de, om een "grotere" werkplek te hebben bij het programmeren, en om in vrije tijd een goede kleurweergave te hebben bij fotobewerking.
In de doos
  • Voet in twee delen
  • Scherm
  • Calibratierapport
  • Stroomkabel
  • DisplayPort - Mini DisplayPort kabel
  • USB kabel
Het enigste wat ik in de doos miste was een HDMI kabel, maar die hebben veel mensen al liggen en zijn goedkoop te vinden.
Bouwkwaliteit
De monitor is stevig gebouwd. Hij is makkelijk hoger en lager te schuiven met één handhand, maar staat stevig vast (zakt dus niet bij de minste aanraking). Ook naar voor en achter kantelen kan met één hand. Om te roteren "vergrendeld" het scherm na 90°, en is er meer kracht nodig. Ook de knoppen zijn perfect met één hand te bedienen zonder dat het scherm verplaatst, ondanks andere reviews die dit tegenspraken. De voet is zwaar en alles voelt stevig aan. De bezels van het scherm zijn dun en liggen gelijk met de voorkant van het scherm. Ook het logo is slechts in het klein aanwezig.

Hier zijn echter 2 minpuntjes te vinden. Ondanks dat ik een nieuwe monitor kocht, is er een klein deukje/kras aan de rand van de voet. Geen idee hoe het er komt en het stoort me ook niet, maar iets meer detail voor goede afwerking had ik kunnen apprecieren.
Een tweede puntje is dat het aan de randen lijkt alsof er een "folie" over het scherm ligt. Er is een ruimte van ongeveer 0.5mm tussen de kunstof frame van het scherm en de rand van de folie die het hele schermoppervlak bedekt. Deze ruimte lijkt niet overal gelijk, en het lijkt alsof je de folie er met voldoende kracht zou kunnen aftrekken. Zeker in de hoekjes is de folie sterker afgerond dan het frame. Het stoort niet en doet verder geen afbreuk aan het scherm, maar lijkt iets wat strakker kon.
Beeldkwaliteit
Het scherm heeft een resolutie van 2560x1440 pixels bij een schermdiagonaal van 25" en refreshrate van 60Hz. Mogelijk kan het op 75Hz werken bij HDMI 2.0, maar dit heb ik niet geprobeerd (en wordt voor zover ik weet ook niet officieel ondersteund. VSync gebruikte deze refresh rate echter tot ik HDMI 2.0 uitschakelde, dus het lijkt wel mogelijk)

De pixeldichtheid is ideaal. Ik zit op iets meer dan een armlengte afstand, zonder schaling (dus 100%). Alles is nog groot genoeg om te lezen, en de extra ruimte is een verademing. Personen die moeite hebben om tekst op korte afstand te lezen zijn misschien beter met een 27" variant, maar 25" qhd is naar mijn mening de perfecte maat, groot maar niet te groot.

De kleuren zijn schitterend. Wanneer mijn laptop naast de monitor staat, en hetzelfde beeld weergeeft, zijn er merkbaar betere kleuren zichtbaar op de Dell monitor. Zeker bij foto's valt het verschil op. De monitor komt met een calibratierapport, waaruit blijkt dat de delta E waarde gemiddeld minder dan 1 is.

Er is wat backlight bleeding zichtbaar bij een zwart scherm in een donkere ruimte, maar dit is echter niet storend bij normaal gebruik.
Dell HDR
De monitor komt standaard met HDMI 2.0 en Dell HDR ingeschakeld. Wat de HDR modus moet doen weet ik niet, want het paneel is helemaal niet geschikt voor HDR. Terwijl deze modus ingeschakeld was, werd de monitor echter als 4K 75Hz gedetecteerd (VSync en Fullscreen toepassingen gebruikten deze waarden). Na het uitschakelen van zowel HDR als HDMI 2.0 werkt het scherm naar behoren.
Alternatieven
Tijdens het zoeken overwoog ik ook volgende alternatieven:
pricewatch: BenQ PD2500Q Grijs, Zwart
pricewatch: Dell P2418D Zwart
pricewatch: Lenovo P24q-10 Zwart
pricewatch: Lenovo ThinkVision ThinkVision P24h Zwart

Uiteindelijk koos ik voor deze Dell rekening houdend met prijs,kleurweergave, featureset en uiterlijk, en heb het me nog niet beklaagd.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2518D Zwart?

vergeet niet de laatste firmware te installeren, dan ben je waarschijnlijk van het HDMI 2.0 en 4K probleem af, volgens mij heeft deze ook wat verbeteringen voor de HDR weergave, al is dat net wat je zegt ook echt een non feature op deze monitor. HDR heeft pas zin vanaf heel diepe contrasten, zoals bij OLED wel mogelijk is. Verder een perfect scherm, zeker voor de prijs, de voet is echt ongeëvenaard, USB 3.0 hub in het scherm zodat je randapparatuur daar kan aansluiten, beeld kwaliteit is echt fenomenaal.
Dit scherm is een echte allrounder, zowel video, foto, kantoor toepassingen en als je die 60 hz geen beperking vind is het ook een goed scherm om mee te gamen.
Ik game al jaren op een 60hz IPS scherm van DELL zonder problemen, de voordelen van IPS tov TN wegen wat mij betreft niet op tegen de hogere refreshrate van een TN.

PS leuke review..;)
Thanks voor die firmware tip! Ik probeer het straks eens uit. De 60hz stoort me inderdaad niet, heb nooit hoger gehad, en bij qhd is 60fps ook al zwaar genoeg.

Bij opzoeken van de firmware update kwam ik gebruikers tegen die melden dat hun scherm bricked is. HDMI 2.0 uitschakelen werkt op dit moment perfect voor mij, dus ik ga het risico niet nemen. (Don't try to fix it if it ain't broke) https://www.dell.com/comm...M2T103-stuck/td-p/5890686

[Reactie gewijzigd door bertware op 17 maart 2018 00:50]

Ik heb de firmware op mn werk met succes uitgevoerd. Wel de virusscanner uitschakelen voor alle zekerheid. En zorgen dat bij gebruik van een laptop je voeding is aangesloten.
60-hz.. werkelijk komen daarmee in 2018 nog mee op de markt.. dat is 10 jaar terug in de tijd.
Niet iedereen heeft behoefte aan een refreshrate van 60Hz, en als dat geen vereiste is is dit een prima monitor. Een hogere refresh-rate zorgt alleen maar voor hogere kosten, en nogmaals al heb je dit niet nodig, is het niet iets waar je op zit te wachten. Natuurlijk al wil je games gaan spelen is deze monitor niet geschikt voor jouw.

Dat is eigenlijk het zelfde met elk ander onderdeel van je computer, voor de meeste mensen is een dual/quadcore genoeg, maar als je games wilt gaan spelen, streamen, foto- en video bewerking, of een andere CPU intensieve toepassing zal je waarschijnlijk een betere, vaak duurdere, processor nemen.

Mijn punt zijnde: niet iedereen is op zoek naar, en heeft het zelfde nodig. Daarom is het goed dat bedrijven met verschillende mogelijkheden op de markt komen. Zodat een ieder iets heeft waar hij/zij nodig heeft.
60fps 25" 2560x1440 IPS monitor voor 300 euro met lage input lag. Sorry hoor, dat is echt een heel degelijke deal, en de framerate boeit echt totaal niet voor alles dat geen gamen is, en zelfs bij gamen is deze monitor uitstekend geschikt.

Bedenk wel dat buiten jouw elitaire wereldje gewoon ook mensen genoegen nemen met ~30fps gaming op een TV met 200ms input lag met een 720p-ish resolutie. Gaming gaat niet over de hoogste FPS, hoogste resolutie of de spetterende graphics. Gaming gaat over ontspanning en plezier, en dat gaat prima op 30fps en zeker op 60fps.

Ik heb zelf ook een 165Hz 27" IPS 1440p G-Sync monitor, en een 60Hz 32" IPS 4K monitor. Ik speel net zo graag op 60fps als 165fps games. Ik zie echt wel overduidelijk verschil tussen de 2, maar 60fps is gewoon ruim voldoende voor een vloeiende game-ervaring. Mijn 32" is toch mijn primaire monitor gebleven i.v.m. de grootte, ondanks de lagere framerate en gebrek aan G-Sync. High-refreshrate is leuk, maar de meerwaarde is niet per se groter dan gewoon een groter scherm, betere kleurtjes of gewoon minder betalen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 18 maart 2018 18:25]

Mijn mening is compleet anders, gamen gaat wel degelijk over vloeiende beelden met hoge refresh-rates en dan zak je dik door het ijs met een 60hz scherm.

Ik moet er niet aan denken om op een 60hz scherm te moeten gamen, en al helemaal niet op een IPS paneel. Zelf heb ik 2x een DELL monitor gehad met IPS 60hz man wat een lag niet normaal meer.
Ja verschrikkelijk die ~9ms gemiddelde input lag, niet normaal meer: (dat is ~1ms hoger dan absoluut minimaal mogelijk op 60fps)

Sarcastisch natuurlijk - de gehele dell ultrasharp zijn absolute koplopers met inputlag op 60fps. Ik vraag me nu af of je gewoon random dingen zit te roepen of dat je de koning der placebos bent.

Je gebruikt zeker ook een Macbook USB toetsenbord, voor de minste input lag van alle geteste toetsenborden: https://danluu.com/keyboard-latency/ (incl. modellen van Razer & Logitech), waarbij het verschil in input lag tussen een apple USB toetsenbord en de eerst volgende al groter is dan het verschil tussen een high-refreshrate monitor en een standaard 60fps monitor.
als je fps spellen doet dan wel maar als je gewoon lekker iets van skyrim, binding of isaac of andere spellen wilt spelen dan maakt 60 fps of meer echt niet zo veel uit.
Want iedereen gamed of heeft een videokaart die het ondersteund?
want iedereen die gamed boeit dat ?

* heuveltje kan perfect gamen op 60hz
Precies Vsync aan en alles draait op 60fps. Probleem opgelost lijkt mij

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8