Specificaties Socket AM2+ met AMD 785G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M4A785G HTPC Review

Dweil 26 februari 2010, laatste update op 27 februari 2010, 2.300 views

Asus M4A785G HTPC

Pluspunten

• Zeer geschikt in een HTPC oplossing
  • Stille Tranquil mode is ECHT stil
  • Uitgebreide audio aansluit mogelijkheden, o.a. optisch digitaal
  • Degelijk gebouwd

Minpunten

• DVI en HDMI kunnen niet tegelijk gebruikt worden
  • Een digitale SP-DIF coax aansluiting mist
  • Q-connector zit niet echt vast op het moederbord

Layout Score: 3
De Asus M4A785G/HTPC is, zoals de naam doet vermoeden, uitermate geschikt om een HTPC te bouwen.

De HTPC

Een Home Theater PC heeft een specifieke eisenpakket, waaraan het moet voldoen:

Ten eerste moet het krachtig genoeg zijn om alle hedendaagse audiovisuele bestanden af te spelen. HDTV op 720p of 1080p formaat, audio op Dolby Digital of DTS formaat, in containters van MKV op hoge bitstreamsnelheid, Bluray schijfjes en andere ongein moeten allemaal geen probleem zijn.

Ten tweede moet een HTPC dit allemaal op moderne AV apparatuur kunnen laten zien en horen. Dit betekend dat een HDMI of DVI aansluting niet mag ontbreken, van alle mogelijke aansluitmogelijkheden voor audio is een digitale SP-DIF aansluiting wellicht de meest relevante.

Ten derde moet een HTPC zuinig en stil zijn. Omdat deze waarschijnlijk in een huiskamer komt te staan "where all the action happens" is het niet handig om een computer met een geluidsproductie van een straaljager te hebben. Omdat deze PC voor het afspelen en opnemen van bestanden lang in gebruik kan zijn, is zuinigheid ook geen overbodige luxe.

Asus' oplossing

De M4A785G/HTPC beloofd een complete oplossing te zijn om een HTPC te bouwen die aan deze eisen voeldoet. Ik heb dit moederbord in gebruik in combinatie met een AMD Athlon II 250 dual core processor, die zijn werk doet op 3 GHz en daarbij een Thermal Design Power heeft van 65 Watt. Het geheugen wordt gevormd door twee reepjes van Kingston HyperX geheugen van 2 GB in totaal. Het bord heb ik gestopt in een Antec Fusion Remote Black, een PC kast die niet misstaat in mijn huiskamer.

Het openmaken van de doos laat meteen al een pluspuntje zien: Er zitten twee SATA kabeltjes bij van circa 30cm die mij heel goed uitkomen. Naast de standaard accessoires zoals een handleiding en een ATX I/O backplate hebben we ook een quickstart guide ter beschikking, een reguliere 80 aderige PATA IDE kabel en een soort van pinheader-risers die Asus een Q-connector heeft genoemd. De bedoeling van deze Q-connector is dat alle kabels van de kast op de Q-connector worden geprikt, zodat je alles zonder gepriegel kan aansluiten, en daarna de hele Q-Connector in het moederbord prikt. Een leuk idee, helaas zit de Q-Connector niet erg vast op het moederbord. Als je betrouwbaarheid ergens in het belang stelt, zul je ouderwets moeten priegelen.

Een blik werpend op het moederbord laat een compact bord zien van het micro ATX formaat, een AM2+ processor voet, vier plaatsen voor DDR2 geheugenstrips, een PCI-E X16 slot, twee PCI-E X1 sloten en een normaal PCI slot. Pluspunt is dat de op onderkant rond de processorvoet een metalen frame zit gemonteerd, zodat bij het gebruik van grote koelblokken het moederbord niet verbogen raakt. Bij een ander AM2 moederbord in mijn bezit is diet niet het geval en het doorbuigen van het moederbord is duidelijk te zien. Ook mede door de vele solid caps maakt dit moederbord de indruk van degelijke makelij te zijn, en gebouwd op duurzaamheid. Voeding krijgt dit bord middels een 24 polige ATX stekker, aangevuld met een 4 polige ATX12V aansluiting.

Aan de achterkant van het moederbord zijn geen PS/2 aansluitingen meer te vinden. Een alternatieve oplossing voor toetsenbord en muis zal dus gebruikt moeten worden. Ook seriele en parallele poorten zul je niet vinden op de backplate, deze aansluitigen zijn dan ook niet van belang bij een HTPC. Wat we wel aantreffen: Optical audio, HDMI, VGA en DVI aansluitingen, vier USB2 en een Firewire aansluiting. Een eSATA poort, Gigabit netwerk en een zestal 3,5mm audio aansluitingen. Ook zijn twee tulp pluggen aanwezig waar het geluid van de frontspeakers van af kan worden genomen.

Bij het opstarten van de hele configuratie laat Asus eerst een Express Gate melding zien. Dit is een beperkt onboard besturingssysteem "Home Theater Gate" waar snel diverse taken zoals DVD kijken of websurfen zijn uit te voeren. Geen gebruik van gemaakt, maar toch leuk dat ie het heeft. Ik heb mijn HTPC eerst willen uitrusten met een 64 bits Windows 7. Ik heb het gevoel echter dat de 64 bits CODECS nog niet echt helemaal geėvolueerd zijn wat betreft prestaties, want met de beperkte grafische performance die de onboard 785G chipset biedt kreeg ik al snel stotterende beelden te zien. In de 32 bits variant echter was hier geen sprake van, dus voor mij voldoet de onboard grafische kaart prima. Dit lijkt me geen probleem van Asus, meer een van codecs.

Asus heeft er alles aan gedaan om ons te doen geloven dat dit board geweldige geluidsprestaties heeft. Tijdens het installeren werd er aangeraden om een molex aansluiting op het moederbord te bezetten, welke speciaal voor audio wordt gebruikt. Asus noemt zijn audio oplossing Absolute Pitch HiFi, en ze doelen waarschijnlijk dan o.a. op de 24 bits/192 kHz decodering van Bluray audio en de softwarematige 3D audio emulatie. Ik heb het moederbord aangesloten middels een TOSlink digitale aansluiting, waardoor ik hier allemaal geen "profijt" van heb. Wat ik wel heb, is een digitale overbrenging van het geluid in PCM, Dolby Digital of DTS, afhankelijk van de bron.

De geluidsproductie van de boxed AMD fan is duidelijk te horen, maar ook hier schiet ASUS te hulp. Waar je normaal op zoek moet gaan naar een extra stille CPU fan, kan Asus met dit moederbord de CPU fan langzamer laten draaien. Deze Tranquil mode is alleen beschikbaar voor AM2+ en AM3 processoren, maar mijn Athlon II voldoet hier gelukkig wel aan. Als de Tranquil mode wordt geactiveerd, is de PC echt muisstil. Ik heb eens gevoeld aan het koelblok: lauw warm. Perfect!

Al met al kan ik stellen dat Asus met dit moederbord al mijn verwachtingen van een HTPC heeft waargemaakt. De onboard audio en videoprestaties laten niets te wensen over voor het afspelen van audio en video bestanden. Voor gamen lijkt me dit geen oplossing, maar met een extra beeldkaart kan toch een behoorlijk spelletje gespeeld worden. In samenwerking met een zuinige processor is dit voor mij in elk geval een heel goede HTPC oplossing. Dit moederbord is ook verkrijgbaar in een variant met een afstandsbediening. Hier heb ik bewust niet voor gekozen, mijn kast heeft al een zeer complete afstandsbediening.

Heb jij ook een Asus M4A785G HTPC?

Reviews door de redactie

Ik kan natuurlijk beginnen over de 5 fasen aansturing naar de CPU en de maximaal 125W die deze kan leveren, maar ik heb een HTPC net uitgerust met een zuinige processor, waardoor dit gegeven helemaal niet van belang is. Om die reden heb ik het ook niet gehad over de overklok prestaties van het bord. Voor een compleet overzicht van alle specs verwijs ik graag naar de site van Asus. Over een plaatje ben ik nog over aan het denken, het moet natuurlijk wel meerwaarde bieden boven de standaard Asus afbeeldingen. Misschien van het metalen frame op de onderzijde?
ik weet het niet zeker, maar ik denk dat hij bedoelt wat je pc nu verbruikt met je huidige setup..
Verder inderdaad een goed geschreven review, leest makkelijk weg en het meeste wat ik wil weten staat er wel in (behalve dan energieverbruik onder idle/1080p mkv playback/load), maar wat plaatjes zouden zeker wat toe kunnen voegen (zoals een plaatje van het mobo zelf, hoe je mobo in je htpc zit..enz.)
Een vraagje @ Dweil

Ik heb het zelfde geheugen gekocht maar in welke dimm sloten moet ik ze nu plaatsen??

beide in dimm a1 en dimm A2 ???

Ik hoor het graag van je en alvast bedankt voor je reactie.

Renso
Raadpleeg de handleiding, en vooral het stuk over de geheugen configuratie.
Je wilt ze in Dual Channel draaien, zoek dat tabelletje even op.
Jammer dat je zo'n eind bent met een toffe review, en dan nog even vergeet je stroom prestaties, plaatjes enzo! Voor de rest nette review.
Goede review en een goed board ook. Ik ben aan het overwegen om hem te kopen maar twijfel alleen nog over dat hij geen HD audio ondersteund (dts-hd en true-hd). Dat doet de H55 chipset van Intel wel namelijk.