Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR3700 Review

Pete10 26 februari 2010, laatste update op 26 februari 2010, 2.459 views

Netgear WNDR3700

Pluspunten

• Standaard functies van wireless router werken.

Minpunten

• Geen werkend DNLA
  • USB drives traag, NTFS zelfs onbruikbaar traag.
  • Interface is beperkt, vind ik op zich niet zo erg. Onhandig dat bij een wijziging op een pagina de router de verbinding verbreekt en opnieuw maakt, in plaats van te wachten tot je alle wijzigingen hebt gemaakt.

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
Onbegrijpelijk dat Netgear hiermee weg komt. Twee belangrijke zaken werken gewopn niet, kijk maar eens op het Netgear forum hoe er daar over wordt gedacht.
1. De DNLA functie om te streamen werkt gewoon niet met grotere drives en veel bestanden, en leidt tot een knallende router crash.
2. De USB hard disk aansluiting werkt weliswaar, maar is voor NTFS drives totaal niet functioneel (schrijfsnelheid <<1MB/s). Maar ook de snelheid van FAT32 laat te wensen over. Audio streamen over wifi gaat nog prima. Maar denk niet aan video. Ook wired met Gbit is de toegangssnelheid van de USB drive veel lager dan direct aangesloten via USB. Voor backup is het eigenlijk te traag.
Punt is ook dat al maanden deze problemen bestaan, en Netgear niet uitkomt met nieuwe firmware die dit fixed. Misschien ooit (de hardware schijnt verder ok te zijn).
Voor nu met een grote boog omheen gaan!

Heb jij ook een Netgear WNDR3700?

Meer advertenties

Ik heb even gemaild via via met een engineer bij Netgear USA en de zaken die Pete10 noemt zijn niet alleen bekend, ze worden ook opgelost of er wordt uitgelegd wat er an de hand is. Ik had al iets soortgelijks gevraagd; zie hier antwoorden;

1. DLNA combined with lots of media causes system frozen issue;
This is a known issue even with v1.0.4.49 or v1.0.4.55. Will be solved in the Q1 release.

2. NTFS write performance is based on how they tested it, normally it will have over 2MB/s. Some HDD may have lower throughput but not lower than 1MB/s, please make sure to use USB 2.0, not USB 1.1 or 1.0 interface first. Make sure a copy-test is not done over wireless. The wireless transmission under a noisy environment may have lower write performance. The FAT32 should perform much better than NTFS.

3 The GB-wired access speed of the USB drive is less than directly connected via USB.
This is a limitation, it won’t be as good as directly connected USB HDD. The CPU power and System memory is not as much as a PC, besides, it requires conversion between TCP/UDP and USB protocol, a directly connected USB HDD doesn’t need to do this.

Kijk daar kan ik wat mee. Even wachten op de DLNA f/w update (binnen 4 weken als Q1 eerste kwartaal betekent) en dan zien we wel verder.
Dit is geen review. Je maakt ons duidelijk wat de mankementen zijn, en dat is goed, maar dit is geen review ;)
Afgezien van deze twee nadelen (en let, ik ben het op die punten met je eens!) is dit een super router.
Gisteren ook de USB Copy functie uitgeprobeerd en dat is inderdaad supertraag.
DLNA gebruik ik niet, daarvoor heb ik een Synology DS210j NAS.
Wireless is ie lekker snel en heeft ie een superbereik, beter dan de Linksys die ik eerst had.
En op de 5GHz band lekker geen last van de "buurtnetwerken".
Het lijkt me wel verschrikkelijk naar wanneer je router elke keer begint te knallen als ie crashed; Kun je hier eens een filmpje van maken, ben wel benieuwd eigenlijk.
Dit is geen review maar afkraken van de router door gewoon slechte score te geven.
DLNA/Streaming/USB zijn maar bijfuncties van de wireless router.

Heb deze router zelf ook en net zoals velen denk ik, gebruik ik de USB poort gewoon niet.
Bereik van wireless is echt prachtig. Door het hele huis heb ik icm WNDA3100v2 goede bereik. Zelfs als ik buiten ben om de hoek, ongeveer 10 meter dan me huis, in me auto met laptop.
Wees eens eerlijk: dit zijn geen 'nadelen', dit is gewoon niet nakomen wat je beweert. Ik vind het echt te gek voor woorden dat het niet wordt opgelost. Als dat voor iemand bijfuncties zijn vind ik best. Maar je verwacht toch niet dat ik een positieve eindscore geeft als er functies niet werken? Het zijn mede de extra eigenschappen waarom deze router is gekocht. Het lijkt mij dat toekomstige kopers tenminste ergens moeten kunnen lezen dat het niet helemaal de router is die wordt geadverteerd.
Zoals The Conman aangeeft zijn de USB-drive en NAS-achtige zaken bijfuncties en niet de core funcionalteit van een router.

Daarbij komt dat ik prima HD films kon streamen van de USB-drive aan de router voor dat ik een NAS had. Het werkt goed, maar niet zo goed als een volwaardige NAS wat overigens logisch is.

Het enige echte nadeel van deze router zijn de (on) mogelijkheden met DNS: http://forums.smallnetbui...thread.php?t=2190&page=26
@'pete10': ik ben met je eens dat mensen over de nadelen moeten worden voorgelicht, maar om nu te zeggen dat jij de enige bent die deze constateringen doet??
Nee, niet bepaald. Sterker nog, er word der mate vaak naar de review van smallnetbuilder verwezen dat je als tweakers.net bezoeker gewoon had kunnen weten dat deze 2 features niet presteren zoals dat wel verwacht had mogen worden. Niet boven de verwachte scores inderdaad. (er gewoonweg onder)

Netgear is inderdaad bezig geweest enkele features af te raffelen. ;)
Niet dat Linksys/Cisco, Sitecom, e.a fabrikanten zich daar aan schuldig maken hoor.. :O
'n degelijke NAS mag je meer van verwachten; ook voor zulke reviews kun je o.a bij smallnetbuilder trecht.
De prijs mag voor de featureset inderdaad ietsjes omlaag, maar zo verschrikkelijk is de prijs niet.
Off-topic:
Opmerking@tweakers: mag het aantal LANpoorten netjes vermeld worden? Er is herhaaldelijk om gevraaagd, echter geen verandering geweest. /Off-topic

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 28 februari 2010 00:52]

De harde schijf heb ik als EXT3 geformateerd (via GParted) en dit pakt de router prima op, zit wel ongeveer rond de FAT32 schrijf/leessnelheden maar kan dan mijn grote bestanden kwijt.
M'n 320GB HD heeft geen last van de DLNA crashes, geloof dat het ook meer bij 500+ speelt. HD Streamen via Wireless-N vanaf de DLNA mediaserver geeft bij mij nauwelijks problemen, af en toe een hikje gehad maar dat kan ook aan afstand/signaal liggen.
Dag Shartar,

Kun je mededelen hoe je HD content nagenoeg ongestoord via wireless laat afspelen? via 5Ghz of 2.4Ghz band. Heb je naast N apparaten ook G apparaten via Wireless aangesloten? Ik probeer het hier ook met N maar 720p gaat erg schokkerig, laat staan 1080i of 1080p media. BvD (By the way, heb ook een WNDR3700, en voor de rest super tervreden over het apparaat).

[Reactie gewijzigd door prins406 op 12 maart 2010 20:33]

Ik heb een terabyte disk met 100,000+ bestanden er aan gehangen. Als ik het Mediaserver vinkje uitzet is er uiteraard niks aan de hand, maar dat was natuurlijk niet de insteek. Zodra de nieuwe f/w er is, post ik het resultaat.