Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins PX (Grijs, Zwart) Review

Dutchiee 12 maart 2018, 4.171 views Product geleend

Bowers & Wilkins PX (Grijs, Zwart)

Bowers & Wilkins, wie kent het niet. B&W staat al voor vele muziekliefhebbers toch wel al jaar en dag bovenaan het lijstje voor audioapparatuur. Vandaag reviewen wij de nieuwe wireless PX!

Pluspunten

• Kwaliteit van materialen
  • Batterijduur
  • Stoffen pouch om de PX in op te bergen
  • Draadloos!
  • Gemakkelijk in gebruik
  • Mooie headset
  • USB-C

Minpunten

• Met bijna 400 euro is het geen goedkope headset
  • Geen equalizer in de software

B&W PX

Bowers & Wilkins, wie kent het niet. B&W staat al voor vele muziekliefhebbers toch wel al jaar en dag bovenaan het lijstje voor audioapparatuur. De uitgesproken vormen van de speakers zijn ook vaak een goed onderwerp om over hebben met gasten, en dan staat de muziek nog niet eens aan. Daarna kan je uren kletsen over de kwaliteit, althans... dit overkwam mij zo’n 10 jaar geleden toen een goede vriend van mij zijn B&W speakers liet horen. En inderdaad, voor iemand die erg van muziek houdt was dat ‘yet another eargasm’..

Bowers & Wilkins richt zich natuurlijk niet alleen op speakers, maar ook op koptelefoons. Na het succes van de P5 komt de PX uit, die gaan wij vandaag reviewen!

Specificaties

Omschrijving
Draadloze hoofdtelefoon

Kenmerken
Adaptive noise-cancelling
Bluetooth-audio - Bluetooth 4.1 met aptX-HD
Natuurlijke UI (gebruikersinterface)
Ingebouwde sensoren handelen functies af zoals afspelen stoppen wanneer u uw hoofdtelefoon afzet
Akoestiek van wereldklasse
Premium materiaal en degelijke kwaliteit
Oplaadbare batterij (tot 22 uur aan batterijduur)
Mobiele app voor persoonlijke audioweergave
Ontworpen voor over de oren

Ingangen
USB-C (audio, batterij opladen en firmware-update)
3,5mm-stereoaansluitin

SDAP
DIP

Bluetooth-codecs
aptX HD (High Definition) standaardvertraging plus HD
SBC (Low-complexity sub-band codering)
AAC (Advanced Audio Coding)

Uitpakken

Tijd om de headset eens even uit te pakken!

Allereerst valt al direct op hoe netjes de headset eruit ziet. Het heeft een klassieke look. Het leer in de hoofdband en de stalen materialen zorgen voor een mooie look. Eveneens zijn de oorschelpen ook mooi afgewerkt met een stof die over de hoofdband weer doorloopt. Erg net design!

De kabel van de headset is netjes weggewerkt in een soort van goot die over de headband naar de andere oorschelp loopt. De stoffen oorschelp oogt netjes.

Wat echt geweldig is, is dat Bowers & Wilkins een nette pouch meelevert om de headset in op te bergen voor tijdens het reizen. Zo blijft deze krasvrij!

Uiteraard levert B&W ook handleidingen en andere info mee! :)

Standaard wordt een USB-C kabel naar USB en 3.5 jack meegeleverd. Zo kan de headset bekabeld worden beluisterd, en eveneens worden opgeladen.

De leren oorschelpen zijn vrij hoog en diep, zo raak je niet snel de binnenkant van de oorschelpen.

De oorschelpen zijn zo ontwikkeld, dat de drivers direct op de vorm van het oor zitten. Eerstvolgende plaatje is de schelp voor het linker oor, en daaronder het rechter oor. Hierdoor is goed te zien dat de driver precies aansluit op de vorm van het oor.

Een groot voordeel van de B&W PX, is dat de oorschelpen via magneten vastzitten (deze komen zeker niet zomaar los). Het voordeel van verwijderbare oorschelpen, is dat deze op ten duur gemakkelijk kunnen worden vervangen. Helaas is dat wel gelijk alles wat ‘gemakkelijk’ kan worden vervangen.

Allicht is het gelijk op onderstaande foto beter te zien; de kabel om de oorschelpen aan elkaar te verbinden loopt netjes via de constructie.

Aan de rechter oorschelp zitten een aantal knoppen. Een afbeelding verder staat overduidelijk aangeduid wat deze drie (bovenste) knoppen doen! Eveneens hoe deze knoppen te bedienen zijn. De knop daaronder is te gebruiken om de ANC aan te zetten. De slider daaronder is de aan/uit switch.

Wanneer de headset aan staat, dan geeft deze een blauw ledje.

Uiteraard mist de 3.5 jack en USB-C niet. Eveneens zitten aan de voor en achterkant microfoontjes voor ANC en om te kunnen bellen.

De pouch biedt ruimte voor kabels en boekjes/handleidingen of zelfs een iPod.

Software

De Bowers & Wilkins PX is via een app op iOS en Android te bedienen!
In dit geval gebruiken we de app op een iPhone 8 Plus.

Eigenlijk al eerder aangegeven tijdens het uitpakken, maar nogmaals geïllustreerd voor degene die direct naar software gaat! :)

Muziek en gebruik

Voordat ik vaak aan een review begin maak ik allereerst foto’s, daarna ga ik (zeker in geval van een koptelefoon) de koptelefoon véél gebruiken. Op werk, op de fiets, wc (noise cancelling testen.. ahum), en gewoon even wanneer ik op de bank kan zitten en muziek kan luisteren. Hiermee test ik hoe de headset presteert op voor mij belangrijke gebieden.
Op werk werd de headset snel opgemerkt door collega’s die ook even uit wilde proberen. Met Spotify vanaf de iPhone 8 gingen ze aan de haal en zochten hun perfecte nummers op. Iedereen die (ookal waren het maar een aantal nummers) vroeg of ze de headset niet gewoon over mochten nemen. Wanneer ik een stuk opera opzette bij een collega, gaf hij snel de headset terug. Kippenvel op zijn armen en de behoorlijke verbaasde blik zeiden mij genoeg. De mids en highs komen voor mijn gevoel prachtig door. Ondanks dat het is opgenomen voelt het bijna of je er bij bent.

Als groot liefhebber van alle soorten muziek luister ik ook echt veel verschillende nummers over mijn speakers/headsets. Ook klassiek gaat er bij mij gelukkig wel in.
Helaas kon ik de juiste versie die ik op Spotify heb gevonden niet zo snel op YouTube vinden, doch heb ik echt enorm van onderstaande nummer genoten. De diepe tonen van de chello komen goed door, het geeft een heerlijk gevoel. De mid en high’s klonken in dit geval ook echt heel erg goed.

Onderstaand nummer is toch één van mijn favorieten, en al helemaal in deze combinatie. Ondanks dat het geen geweldige opname is qua audiokwaliteit, klinken de instrumenten (zeker de violen en drums prachtig). De diepe stemmen van Luciano Pavarotti en James Brown komen prachtig door. Deze opname is aantal keren beluisterd, zelfs met de standaard oordopjes van de iPhone 8. En geloof mij, het verschil zit er toch echt. De PX laat het veel voller overkomen. De PX geeft voor mij een voller gevoel. Had ik dit maar mee kunnen maken…

Voor de mensen die mijn reviews vaker lezen luister ik maar al te graag naar Oliver Heldens. Ook met de headset zit ik elke maandag braaf zijn podcast af te spelen. En ik moet zeggen, dat klinkt best lekker. De headset heeft een goede beat waardoor de bas lekker doorkomt. Dus voor de mensen die van dance/trance/electro/house of dergelijke houden, wees gerust. Er zit een redelijke (gelukkig niet een te overdreven laat-de-koptelefoon-van-je-hoofd-trillen) bass in de headset! ;)

Op onderstaand nummer heb ik de headset even flink harder gezet om te kijken in hoeverre het geluid vervormd. ‘Hé?’ Precies… de tonen kwamen erg goed door, de bass/high hats komen goed door. Toch vind ik dat wel grappig, ik had verwacht dat deze headset meer voor jazz/klassiek zou zijn. Niets is minder waar. Met de PX is een breed spectrum aan muziek te beluisteren, iets waar ik eeeerrgg blij mee ben!

En voor je het weet luister je een uur naar het volgende en heb je zin om door je kamer heen te springen als een 7 jarige.

Het enige minpuntje wat ik heb met de PX, is dat er geen softwarematige EQ in de app zit. Bij alle andere wireless headsets (van andere brands) is er via een app de equalizer aan te passen. Ik hou hoop dat dit er in de toekomst nog bijkomt!

Bellen

Kan je met de Bowers & Wilkins PX bellen? Jazeker! De PX klonk voor verschillende mensen gewoon prima. Het is geen studiomicrofoon kwaliteit, maar dat verwacht ik ook niet. Ik wil gewoon een gesprek kunnen voeren met iemand zonder mijn headset af te moeten doen. En dat gaat met de PX goed!

Noise Cancelling

Op kantoor heb ik noise cancelling aantal keren geprobeerd. Ik heb de verschillende moda gebruikt om te testen wat voor mij beter klonk. Het viel mij op dat de PX toch redelijk wat mid/hoge tonen doorlaat, en dat de lagere tonen juist worden afgevlakt. Zo heb ik een collega die een wat ‘hogere’ stem heeft, wat bij enkel noise cancelling wel redelijk te horen was. Voor een stille vlucht met alleen ANC kan je heerlijk genieten van de headset. Maar wanneer er iemand met een ‘wat’ hogere stem praat, dan is er een mogelijkheid dat dit wel te horen is bij alleen gebruik van ANC. Mocht de noise cancelling worden gecombineerd met muziek, dan is het al helemaal een prima combo en komt er weinig omgevingsgeluid door!

Qua audio ben ik best veeleisend. Zo heb ik al jaar en dag echt véél koptelefoons gebruikt, ook voor mijn livestream gingen over de jaren toch wel een stuk of 10 headsets/koptelefoons doorheen. Niet omdat ik niet tevreden ben met een gemiddelde Sennheiser HD595, Beyerdynamic MMX300v2, AKG K712 Pro headset (heb ze allemaal nog), maar omdat ik altijd verlang naar meer kwaliteit. Zo had ik ook bij de Bowers & Wilkins PX ook mijn moment van blijdschap. Ken je dat gevoel dat als je muziek luistert waar je echt van kan genieten dat je dan met je lichaam zachtjes mee gaat bewegen? Bij het nummer van James Brown & Luciano Pavarotti deinsde ik mee. Muziek beweegt je, en dat lukt met de Bowers en Wilkins PX in mijn optiek zeker!

De PX geeft een geweldige diepe bass die er voor mij voor zorgt dat ik lekker kan genieten van muziek. Of het nou jazz, klassiek, pop of hardstyle/hardcore is, de PX heeft mij verrast. Elk flacje die ik er tegenaan gooide kwam zo onwijs helder door dat je bijna elk moment met kippenvel zit. En dat doet muziek met je!

De accuduur is perfect. Ik heb echt gigantisch lang de headset kunnen gebruiken. Zowel draadloos als via draad. Ik kon bijna een werkweek mijn headset gebruiken zonder dat deze leeg raakte. En wanneer deze leeg raakte, stopte ik even de USB-C kabel erin om deze weer binnen no-time op te laden. Bij het opladen kon deze overigens gewoon nog wireless muziek door blijven spelen!

Met bijna 400 euro is het geen goedkope koptelefoon, máár... je krijgt er voor mijn gevoel wel iets voor terug.
Mede daardoor geef ik de headset een volle 4 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins PX (Grijs, Zwart)?

Neem me het niet euvel, maar geloof jij echt dat de combinatie Spotify, iPhone DAC en Bluetooth voldoende kwaliteit overlaten om 400 euro acceptabel te maken?

Ik ken deze hoofdtelefoon redelijk en met een draad aan een goede DAC (bijvoorbeeld een DragonFly) is hij echt geweldig. Maar na Spotify, iPhone DAC en Bluetooth, hoor ik nog steeds een redelijke hoofdtelefoon maar zeker niet iets wat 400 euro moet kosten. Je hoort alleen de problemen van al die stappen beter.

Persoonlijk gebruik ik hem ook op mijn telefoon als ik op reis ben. Maar altijd met de DragonFly en een draadje. Dan word het zelfs zeer de moeite waard om FLAC ipv Spotify te gaan gebruiken!
Hi Falcon,
Ik ben het helemaal met je eens! Maar, met de opties (dat het zowel via een kabel danwel draadloos kan) maakt het wel een goede headset. De kwaliteit is goed, en het geluid eveneens. Helaas heb ik geen DragonFly (zal ik binnenkort eens bestellen - voor toekomstige reviews (zijn er verschillende/aan te raden versies?)). Sowieso is het altijd waard om FLAC te luisteren ipv Spotify of YouTube, maar als je niets anders bij de hand hebt, is het een prima oplossing om de headset draadloos te gebruiken voor deze formats.
Ik lees bij jou specificaties dat audio over USB-C ondersteunt wordt, maar op andere reviews lees ik dat dit niet het geval is. Ik had gelezen dat audio enkel via de jack kan gaan. Heb je getest als audio over USB-C wordt ondersteunt?
HI Uni,
Dat moet kunnen ja. Ik heb het zelf niet kunnen proberen omdat ik daar de spullen niet voor heb, maar dit zijn de specificaties van de website van B&W zelf. Als het er staat, dan moet het wel kunnen ja :)
Heb zelf ook een B&W PX en audio kan wel degelijk over USB gaan. Wanneer ik de PX aanzet en aansluit via USB krijg ik 2 verschillende entries in mijn audio output devices: B&W PX Wireless en PX USB. Indien ik de PX USB entry selecteer komt geluid ook nog gewoon door. Zelfde geldt voor microphone input.
Ik heb de PX ook en audio over USB-C werkt probleemloos via de mac. Het geluid is ook veel mooier doordat de interne DAC wordt gebruikt. Het werkt ook met android telefoons die over een USB-C connector beschikken. Ik heb dit zelf getest met een xiaomi mi a1. Wat me wel opvalt is dat het geluid minder hard gaat dan de macbook als het via de kabel is aangesloten. Wat helaas niet werkt is de USB-C lightning kabel voor de iPhone, maar ik heb wel ergens gelezen dat het wel zou moeten werken als je de camera connection kit gebruikt.
Heb ik geprobeerd maar werkt niet omdat de PX teveel stroom trekt van de iphone en deze daarom het device uitschakelt.
Bedankt voor de bevestiging dat audio over USB werkt...
Dit was een goede review was leuk om te lezen , ben wel benieuwd hoe hij klinkt nu
Maar ik ben wel tevreden met mijn Denon ah-gc20
Moet wel zeggen dat ik van een koptelefoon voor 400 euro toch een lager en hoger frequentie had verwacht
10 Hz tot 20 kHz is toch een beetje standaard
De Denon gaat 5hz tot 40 Khz En die kost de helft minder ;)
BTW lekker muziek allemaal
Het frequentiebereik zegt echter niets over de kwaliteit van de weergave.

Een koptelefoon met een bereik van 28-20000 hz kan zomaar véél beter klinken dan een koptelefoon die van 12-50000 Hz gaat.

De meeste volwassen personen kunnen boven de 18KHz over het algemeen al niet meer horen. Dan kan je koptelefoon nog zo hoog gaan, maar je hebt er niets aan. Ook zal er dezelfde meetmethode moeten worden gebruikt, want is het het 5-40000hz ±3dB of hebben ze de marges wat ruimer genomen?

Gebruik je Bluetooth met AptX, dan maakt het sowieso al geen snars meer uit, want dan ligt de beperking daar.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 12 maart 2018 21:21]

Het is toch wat de fabrikant aangeeft van 5-40000hz
Hoe ze dat meten zou ik niet meten,
die 5hz moet je dus eigenlijk voelen niet horen, dus koptelefoon moet meer trillen? :+
De manier waarop ze het meten is juist de manier waarop ze kunnen smokkelen. Je kan wel 50000hz opgeven, maar als dat bij -20dB is, dan heb je er niets aan. Zolang de fabrikant geen échte meetresultaten geeft zijn die waarden gewoon waardeloos.

Ander voorbeeld is vermogen. Zelfs met RMS waarden wordt gesmokkeld. Laat staan de piekvermogens. Ken je die PC luidsprekerstjes nog van vroeger met 5000 watt P.M.P.O. ? Die hadden vaak een voedinkje van 5-10 watt :)

[Reactie gewijzigd door Fairy op 13 maart 2018 07:56]

Dit zijn zulke fijne koptelefoons. Mooie review.

Sluit me wel aan bij @falconhunter , Mobiel, Spotify en Bluetooth.... Dan ben je al heel veel geluisdkwaliteit kwijt die deze koptelefoon er niet bij kan toveren... Draadloos is voor mij een praktisch extraatje - maar in de praktijk zal ik toch altijd mét een draadje willen luisteren... Daarom is het ook mooi dat die optie er met deze koptelefoon óók is...

Het is mij (nu) echt te duur... Maar als geld geen issue is is dit de enige koptelefoon die ik (momenteel) aan zou willen schaffen.
Dank je wel!
Klopt, mee eens.. Maar, het is en blijft een draadloze koptelefoon met noise cancelling (daar is deze ook op gebouwd), uiteraard is er een mogelijkheid er een kabel aan te hangen (gelukkig maar :D).
Zelf gebruik ik bijvoorbeeld weer (als ik aan het werk ben), geen kabel en luister ik prima mijn Spotify lijstjes weg. Thuis achter mijn PC hing ik dit (ook tijdens de review) via een kabel aan mijn geluidskaart. En dan blaas je jezelf inderdaad weg :)

Wel jammer dat de prijs toch aan de hoge kant ligt.. :|
Precies dat vind ik mooi. Je kunt kiezen voor draadloos wanneer het gemak van draadloos op enig moment een grote meerwaarde heeft (en/of wanneer door beperkte audio kwaliteit om andere reden de kabel toch geen meerwaarde heeft), in alle andere situaties gebruik je de kabel. Ideaal!! Van mij mogen alle draadloze koptelefoons een optionele kabel hebben.
ziet er uit als een leuke headset USB C zie je helaas nog weinig. terwijl deze minder fragiel is T.O.V Usb mini.
Jammer van 400 euro waardoor ik zelf nooit zoon headset zal kopen.

leuke review weer Dutch!
Hi Patrick,
Klopt inderdaad! Groot voordeel, ik kon de oplader (Dash) van mijn OnePlus gebruiken, en dat is best fijn. De C geeft inderdaad een sterker gevoel waardoor de headset ook voor je gevoel langer meegaat.
Dank je wel! :)
Prima review.
Kon het niet laten.
De mijne komt vrijdag met de post.

Was al om, maar met deze review weet ik het elemaal zeker.
Erg mooie koptelefoon!

Ik ben groot fan van het bowers and wilkins geluid en in het begin viel het me wat tegen. Na ongeveer 150u inspelen werd het al beter en naderhand zit er stiekem nog wat rek in. Met spotify op iPhone vond ik het niet heel spannend, maar met tidal is het het al snel interessant.

Wat ik nog na het inspelen miste was de dynamiek die bijvoorbeeld de P7 ontzettend goed heeft. Het is een tikkeltje minder, ondanks dat het wel al hoogstaand is.

Zelf ben ik voor de WH1000x van Sony gegaan, het feit dat hij EQ heeft in de app en dat de NC echt een stuk sterker is trok mij over de streep. Ook is de klank voor mij wat meer open.

Toch was het een moeilijke keuze!

Waar mensen misschien wel op moeten letten is dat de Px niet heel comfortabel is als je een bril draagt, hij kan wat drukken en omdat het leren afwerking heeft duurt het even voor hij echt goed naar je hoofd staat.
Grappig ik vond de Sony een veel te zware bass heeft tov de qc35 ii bose die ik veel neutraler vond.
Nu binnenkort maar eens luisteren naar de BW
"Het enige minpuntje wat ik heb met de PX, is dat er geen softwarematige EQ in de app zit?" Oftewel het is geen goede koptelefoon is dan mijn conclusie uit je review. Ik ben van mening dat een koptelefoon en ook speakers thuis goed moeten klinken zonder gegoochel met toonregelingen. Ik draai thuis ook alles op Pure Direct. Heb daar overigens al jaren B&W's staan.

"Natuurlijk is het niet de meest geweldige headset ever?" Waarom zou ik er dan zo'n smak geld voor uitgeven? Mijn kinderen hebben toevallig een BT Edifier hoofdtelefoon voor 3 tientjes via Ibood en die klinken al heel behoorlijk zonder EQ. Waarom dan het veelvoudige voor deze set neertellen?
Hi Music,

Voor sommige muziek zou je bijv. de EQ aan willen passen, waar er bijvoorbeeld te veel bas voor je gevoel in zit, of juist te weinig. Door middel van een EQ, maakt dit de headset voor nog meer mensen nog beter te beluisteren. Ook zonder EQ is de headset prima te beluisteren, heb ik ook echt uuuureen gedaan, maar toch zijn er andere headsets (die overigens wel duurder zijn, die toch nog beter klinken) - maar dat is in dit geval appels met peren vergelijken. Voor de prijs/kwaliteitsverhouding is de headset best goed, maar niet perfect!
Ik heb een vraagje. 'Lekt' deze koptelefoon veel geluid? Kunnen mensen jouw muziek goed horen als je je koptelefoon op hebt? Ik zoek namelijk een koptelefoon die wat dat betreft goed geïsoleerd is, zodat niet iedereen mee hoeft te genieten van mijn muziek.
Ja, de headset lekt wel wat audio. Merkte dat toen mijn collega even de headset op had. Als je het geluid bovengemiddeld zet, en je zet iets met hogere tonen op, dan is dat redelijk te horen.
Ik zou eerlijk gezegd daar geen antwoord op kunnen geven, geen idee welke echt geen audio doorlaat.