Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

ThermoSmart V3 Review

Rwinio 12 maart 2018, laatste update op 2 april 2018, 191 views

ThermoSmart V3

Een strak en minimalistische design, geen scherm met een overvloed aan informatie/grafieken aan je muur, maar alleen de hoognodige informatie. Montage is goed te doen. Heb de thermostaat nog maar kort in gebruik, maar eerste ervaring is goed. De app is simpel maar doeltreffend.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Eenvoudig te bedienen
  • Geen maandelijkse kosten
  • IFTTT
  • API beschikbaar

Minpunten

• Verwarmen per kamer niet mogelijk

Kwaliteit Score: 4

Mijn eengezinswoning wordt met de dag slimmer, naast de standaard dingen als een smartphone en smart TV heb ik namelijk besloten om ook te investeren in smarthome apparatuur. Zo is de verlichting al lekker slim (Philips Hue), mijn voordeur opent automatisch wanneer ik aan kom lopen (Danalock V3). Alles in mijn huis is dus slim, op mijn thermostaat (en mijn kat) na.

Dus beeld het je even in: wanneer ik thuis kom gaat mijn deur voor mij open, de verlichting gaat gezellig aan maar het is nog wel 17°C.. Niet echt een warm welkom. Dit regelen door een programma in te stellen op mijn huidige thermostaat (Honeywell) zit er niet in omdat ik onregelmatige tijden werk, geofencing zou voor mij de enige goede oplossing zijn. Ik ben dan ook al opzoek geweest naar een slimme thermostaat die dit ondersteund maar ik loop er telkens weer tegenaan dat het design niet past bij mijn interieur, totdat ik deze thermostaat voorbij zag komen. Het strakke en minimalistische design van de ThermoSmart sprak mij direct aan, geen rvs-look of een scherm met een overvloed aan informatie/grafieken aan je muur, maar gewoon strak wit, met de hoognodige informatie en wanneer je eens gek wilt doen je kan uitleven met de ThermoArt stickers. Deze stickers zijn online te bestellen en kun je vervolgens op je ThermoSmart plakken om hem zo te personaliseren.

De verpakking

In de verpakking vinden we 2 doosjes, met links de ketel interface en rechts de ThermoSmart V3:

In de doos vinden we geen handleiding, maar een link naar een online handleiding. (Het wordt afgeraden om deze handleiding op je telefoon te volgen omdat het scherm te klein zou zijn). Ook meegeleverd is een Coupon code voor een een gratis ThermoArt sticker.

Montage

De montage is goed te doen. Je maakt eerst de CV-ketel spanningsloos, vervolgens haal je de oude thermostaat van de muur en monteert de bevestigingsplaat voor de ThermoSmart. Nu moet de ketel interface geplaatst worden tussen de CV ketel en de ThermoSmart, hier had ik wel wat moeite mee. Dit houdt namelijk in dat de draad net onder de CV ketel moet worden doorgeknipt. (Let op! dit is geen probleem van ThermoSmart maar moet vrijwel altijd, ongeacht welke slimme thermostaat je kiest)

Onderstaande zorgde voor wat verwarring:

"Controleer hieronder of de aansluitingen van de draden in je CV-ketel juist zijn. Corrigeer de aansluitingen zonodig!" Uuhm.. waar kan ik die vinden?

Lastig, lastig.. Het is mij dan ook niet gelukt om de aansluitingen te vinden en heb daarom besloten om het maar op goed geluk te proberen door simpelweg de thermostaat aan te sluiten.

De thermostaat start op dus dat ging goed. Op naar de volgende stap, het verbinden met Wi-Fi. Hiervoor moet je je computer verbinden met het Wi-Fi netwerk "ThermoSmart", aangezien mijn desktop alleen de mogelijkheid heeft tot bedraad internet heb ik deze stappen doorlopen met de browser van mijn telefoon. Het lijkt er op dat de ThermoSmart maar 5 netwerken kan tonen en mijn thuisnetwerk stond hier niet tussen. Ik heb het netwerk dus handmatig moeten invoeren, kleine moeite maar wel een verbeterpuntje.

In totaal ben ik ongeveer een uur bezig geweest met de installatie.

Uiterlijk

Persoonlijk vind ik het design erg mooi en ook de mensen die ik op bezoek heb gehad zijn allemaal erg te spreken over dat mooie kastje aan de muur.
Ter vergelijking, links de ThermoSmart V3, rechts mijn oude thermostaat van Honeywell:

Omdat de ThermoSmart kleiner is dan mijn vorige thermostaat en de stukadoor toen ter tijd helaas om de Thermostaat heen heeft gestuct, heb ik het stucwerk moeten bijwerken. Dit zal zeker niet bij iedereen nodig zijn, maar wel iets om rekening mee te houden wanneer de afmetingen van je huidige thermostaat groter zijn dan die van de ThermoSmart.

Gebruikservaring

De Thermostaat zelf:
Bediening op de thermostaat zelf werkt snel en probleemloos, na één keer tikken op het scherm komen de 5 bedieningsknoppen tevoorschijn:
  • Informatie opvragen over het weer*, het programma en meldingen van de CV-ketel (Alleen bij OpenTherm ketel met een foutmelding).
  • Stop of hervat het programma.
  • Gewenste temperatuur verlagen (0,5℃ per stap).
  • Gewenste temperatuur verhogen (0,5℃ per stap).
*De informatie m.b.t. de buitentemperatuur haalt hij van het internet en is tot nu toe niet correct, hij geeft een buitentemperatuur aan van -34.5°C.

Wanneer het rode lampje aan de zijkant oplicht betekend dat de CV-ketel aan het verwarmen is, in combinatie met het grote display kun je hierdoor alles in één oog opslag zien, zelfs vanaf de andere kant van de kamer.

De app:
De ThermoSmart-app is simpel en heeft verder weinig opties, maar toch alles wat je nodig hebt. Je kunt hierin in één oogopslag de binnen- en buitentemperatuur zien, het huidige programma en natuurlijk het belangrijkste, de temperatuur is door middel van een slider aanpassen. Ook is het mogelijk om via de app een programma instellen voor de komende 7 dagen. Wat ik wel heb opgemerkt is dat wanneer je de app opent wanneer je geen internetverbinding hebt, je de eerst volgende keer dat je de app opent weer opnieuw moet inloggen, maar ik neem aan dat hier een update voor komt.

Juist door hem simpel te houden is de app zeer gebruiksvriendelijk en snel te bedienen. Wel hadden ze wat mij betreft de Auto Pause app (voor geofencing) mogen integreren, deze app moet nu nog apart gedownload worden.
Webinterface (my.thermosmart.nl):
De webinterface is een stuk uitgebreider en deze ben ik nog steeds verder aan het ontdekken. Ik heb de ThermoSmart toestemming gegeven om mijn slimme meter uit te lezen om zo alle informatie omtrent mijn energieverbruik in één overzicht te krijgen, zo ziet dat er vervolgens uit:

Hierboven zie je mijn verbruik van afgelopen maand. Ben erg te spreken over de grafieken, zo kun je in één oog opslag zien wat wat kost. Zo ben ik blijkbaar ¤ 15,55 kwijt voor douchen (tapwater), ¤34,03 aan stookkosten en ¤6,45 euro voor mijn gashaard (overig).

API:

Domoticz
Domoticz Android app:
Helaas ben ik nog niet handig genoeg met Domoticz dus kan ik er weinig over vertellen, behalve dat het toevoegen in Domoticz erg makkelijk ging.

Energiebesparen

Met een energierekening van ¤75,- per maand (700 m3, 2500kWh p/j) is het moeilijk om nog wat te besparen, maar toch denk ik (heb het nog niet zwart op wit) een besparing te behalen door het gebruik van de Auto Pause app. Deze app zorgt ervoor dat wanneer ik mijn huis verlaat mijn verwarming automatisch uit gaat en dit vergat ik regelmatig.
Voor mij werkt deze app helaas niet om mijn verwarming weer aan te zetten, maar dit is niet het probleem van de ThermoSmart. De benedenverdieping van mijn huis is namelijk voorzien van vloerverwarming en het kan, zeker wanneer de verwarming voor lange tijd uit heeft gestaan, zo 2 uur duren voordat het 1 graad warmer is. Oftewel hij weet dat ik onderweg naar huis ben en zet de verwarming een kwartier voor aankomst aan, dan is het na één uur en drie kwartier 1 graad warmer. Dat schiet voor mij niet op. Nogmaals, dit is een nadeel van vloerverwarming, niet van de ThermoSmart. Als ik "normale" radiatoren had gehad was dit zeker een uitkomst geweest.

Wat ik niet helemaal snap is waarom ThermoSmart geen uitbreiding op de markt heeft gebracht (ook niet aangekondigd) met slimmer radiatorknoppen, hiermee zou de grootste besparing te behalen zijn. Nu verwarm ik nog altijd de complete benedenverdieping wanneer ik de slaapkamer wil verwarmen.

De installatie is goed te doen en klinkt spannender dan het is, wel zie ik nog een verbeterpunt. De uitleg omtrent mijn type ketel is nu nog onduidelijk. De handleiding gaf aan dat ik aansluitingen moest controleren en zo nodig moest corrigeren, aangezien deze onvindbaar waren heb ik het erop gegokt en dat voelt toch niet bepaald fijn.

Ik ben erg enthousiast over het design, het display (wat mij erg doet denken aan dat van een Philips Wake-up light) is van veraf ook goed af te lezen. Wanneer je de ketel handmatig of via de app hoger of lager zet, licht het ledje op de zijkant kort maar zeer vel op in de kleur rood (hoger) of blauw (lager) waardoor je zeker weet dat het bericht over is gekomen, dit is wederom duidelijk te zien vanaf de bank. Wanneer hij aan het verwarmen is zie je dezelfde led subtiel knipperen/ademen in de kleur rood.

De ThermoSmart app is met recht simpel te noemen, maar heeft toch alles wat ik nodig heb. Heb je "normale" radiatoren dan is de Auto Pause app zeker een uitkomst, mijn vloerverwarming reageert helaas te traag om de volledige functionaliteit te gebruiken (de verwarming aanzetten wanneer ik onderweg naar huis ben heeft weinig zin). Wel ben ik er blij mee dat, wanneer ik het zelf vergeet, mijn verwarming dankzij deze app automatisch uit gaat zodra ik mijn huis verlaat.

Heb jij ook een ThermoSmart V3?

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8