Specificaties Rad. HD4870 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E Review

Jornzor 26 februari 2010, laatste update op 26 februari 2010, 2.461 views

Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• ATI
  • Driver en Compabiliteit
  • Prestatie
  • Geluid idle

Minpunten

• Warmte productie
  • 512MB GDDR5 Geheugen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Mijn eerste Review op Tweakers.net

Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E.

Test Systeem:

-Processor: AMD Phenom 9950 @ 3.20GHZ
-Processor 2: AMD Athlon x2 5200+ @ 2.80GHZ
-Moederbord: Asus M2N-E
-Geheugen: Corsair 2GB DDR800 (2x1GB)
-Power Supply: Coolermaster Realpower M620
-Behuizing: Coolermaster CM690
-Videokaart: Sapphire 4870 512MB GDDR5 PCI-E
Hardeschijf WD160GB+Maxtor 200GB+ 250GB Samsung
Beeldscherm Samsung 2253LW

Windows XP Professional 32bit

Al 1 jaar in het bezit van een Sapphire 3870 die ik van een tweaker toen had gekocht is helaas overleden.
Die kaart heeft het altijd prima gedaan en wou iets vergelijkbaars maar toch wat sneller.
En Daarom heb ik gekozen voor een Sapphire 4870 512MB.
In deze review ga ik het volgende behandelen:

Reden aanschaf
Modbaarheid
Warmte- en geluidsproductie
Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Reden aanschaf

Mijn oog was eerst gevallen op een 3870X2 daarna was ik gaan kijken naar een 4850\4870.
3870X2 was niet te koop maar kon ik voor een vrij interesante prijs krijgen maar wou toch een kaart die wat minder verbruikt en wat kleiner is. Waarom dan niet een 5XXX serie zou je zeggen?
Ja dat klopt maar ik ben voorlopig toch niet van plan om over te gaan op windows7 en ik het voordeel niet zie tenopzichte van een Dx11 kaart als ik nog windows xp draai vandaar want windows xp is DX9.
Maar vervolgens heb ik naar de 4850 gekeken zou in sommige gevalen sneller zijn dan 3870 maar niet in elk geval vandaar die eigenlijk gelijk af viel omdat ik iets wou dat wat sneller is.
Daarna viel mijn oog op een Sapphire 4870 512MB Ik was van plan niet te veel geld uit te geven, Omdat ik laatste tijd niet zoveel tijd meer hebt om een game te spelen. Daarom heb ik gekozen om een 2ehands exemplaar te zoeken.

accessoires & Specificaties

Nadat ik deze dus 2ehands gekocht heb en na een nette verzenden van de medetweaker thuis kreeg, kreeg ik een mooie niet al te grote doos te zien.
In de doos zit natuurlijk de Videokaart maar ook een Crossfire bridge en pci-e 6 pins adapter en nog allemaal andere video connectortjes en cd met de drivers etc wat zoal in elke doosje zit bij een ATI kaart.

6 Pins PCI-E Connectors

Technische specificaties

Hier zie je aantal technische specificaties en de verschillen tussen de 4870 en 3870.

Featureset

De Featureset van de videokaart vind ik voldoende.
De kaart heeft 512MB GDDR5 geheugen wat naar mijn weten wel genoeg is misschien had ik liever toch de 1GB versie gewild wat tegenwoordig met de grote textures wel mooi mee genomen is. maar dus een naadeel is zijn 512MB geheugen maargoed dan had ik moeten kiezen voor de 1GB versie en die vond ik net te duur worden.
Verder beschikt de kaart over 2x DVI en heeft een DUAL slot cooler.
Verder vind ik de grote rode cooler met aan de zijkant een Radeon stikker erop er gelikt uitzien.
Verder moet de kaart aangesloten worden door middel van 2x6pins pci-e connectors

Prestaties

Wat prestaties gezien vind ik deze kaart echt super!
Het is een kaart die al enige tijd bestaat is geintroduceert in Juni 2008 en is daarom ook EOL(end of life)
Maar dat wilt niet zeggen dat de kaart onderdoet aan de andere grafische kaarten die nu op de markt te verkrijgen zijn.
Deze kaart heb ik getest met een AMD 5200x2 en een AMD Phenom 9950 Allebij iets overclockt.
Deze kaart zit op een ASUS M2N-E Moederbord.
Ik heb de kaart getest in GTAIV Call of duty 2, Call of duty Modernwarefare 2, World at war en nog aantal andere games.
Ook heb ik de kaart een aantal keren 3DMARK 06 laten draaien.
Onder andere ook een 3Dmark met mijn oude 3870 van Sapphire.

3DMark06 Resultaten:
AMD X2 5200 @ 3.0GHZ
Sapphire 3870 Stock

1024x768 0xAA 0xAF: 10405
SM2.0 Score: 4524
HDR/SM3.0 Score: 5078
CPU SCore: 2373
Dit waren de score's van mijn sapphire 3870 voordat die overleed.

AMD X2 5200 @ 3.0GHZ

1024x768 0xAA 0xAF: 14300
SM2.0 Score: 5550
HDR/SM3.0 Score: 6455
CPU SCore: 4516

Het aantal FPS in de game's call of duty 2, modernwarefare en world at war en GTAIV komen ook later. Wat ik daarover wel kan zeggen is dat deze kaart gemakkelijk GTAIV of welke Call of Duty ook op zijn hoogste settings gespeeld kunnen worden. Crysis had die net iets meer moeite mee maar ging ook prima en is zeker speelbaar maar niet op elke plek/ gebeurtenis in het spel

Call of duty 2
1650x1050 AA: 0X Low
max fps: 830
Min fps: 550
Avg fps: 690

Call of duty world at war
1680x1050 AA:4X Anti:full
max fps:135
Min fps:80
Avg fps:107
Map: Airfield MultiPlayer

Overklokbaarheid

Ik heb de kaart wel iets kunnen overclocken in doormiddel van Rivatuner en Ati Overdrive.
Met Atitool ging het niet lukken omdat atitool crashde bij het opstarten.
ook deze resultaten volgen later screen staat op een andere computer.

Beeldkwaliteit

Ik vind de beeldkwaliteit gewoon goed valt niks op aan te merken is aangesloten op een 2253LW van Samsung met DVI alleen heb ik wel enkele problemen ondervonden met een Full HD tv van Samsung daar kreeg ik slecht tot soms geen beeld en kon ook niet op hoge resolutie want dan gaf de tv aan 'out of range'
Heb daar verder ook nooit meer naar gekeken nadat het 1 keer niet was gelukt maar zou wel moeten werken geloof ik.

Modbaarheid

Er zijn geen pipelines te unlocken of iets dergelijks een andere cooler installeren lijkt mij ook geen probleem bij deze kaart gezien andere revieuws. Heb wel nog een zalman cooler liggen maar deze nog niet getest op de kaart maar lijkt mij ook verder niet van toepassing omdat de stock cooler prima werkt.

Warmte- en geluidsproductie

Warmte en geluid valt ook niet super veel op aan te merken en is gewoon goed.
Geluidsproductie tijdens boot: Vergelijkbaar met stofzuiger van 2000watt maar normaal bij ATI Kaartjes
Geluidsprodcutie Idle: Prima en zeker niet storend, fan draait ongeveer 25%
Warmte Idle: 55C
Warmte Stressed 71-80C
Stroomverbruik Stressed: ~160W
Lengte kaart: 24,5cm en neemt 2 sloten in beslag door zijn dualslot cooler.
En zoals eerder vermeld moet de kaart aangesloten worden aangesloten door middel van 2x6pins pci-e connectors
Dit allemaal met een stock cooler en is zeker niet meer dan normaal en dus gewoon goed.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Drivers zijn gemallijk te vinden geen enkele problemen ondervonden bij de installatie.
ingame ook niks om aan te merken gewoon goede ondersteuning.

Prijs van de kaart nu in pricewatch is ongeveer en rond de 120 euro.
Ik zelf heb de kaart ruim 2 maanden geleden gekocht van een mede tweaker voor 90 incl verzendkosten met garantie en bon alles compleet.
Verder vind ik de prijs zeer goed en zeker niet te duur voor een kaart van dit formaat en met deze prestaties.

Het is een prima kaart die nog goed mee gaat met de game's van tegenwoordig ook de prijs is interesant maar nu heb je de 5XXX serie van ATI die qwa prijs ook interesant zijn en zuiniger met ook een betere prestatie.
Kort om een top kaart met super prestaties.

Edit:
- Score 3DMARK06 Toegevoegd
- FPS Games toegevoegd
- Technische specs toegevoegd
- foto's toegevoegd

Heb jij ook een Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E?

An sich aardige review, ik zie dat je er serieus werk van hebt gemaakt.

Misschien was het beter geweest om even wachten met het publiceren van de riview als je alle resultaten bij de hand hebt. Nu is het gissen.

Als je ze hebt plaats ze dan even in een overzichtelijke tabel, apate kolom oude kaart, nieuwe kaart, CPU 1, CPU 2 etc.

Foto's toevoegen is altijd leuk.

Verder zou je het aantal sterren dat je geeft wat kunnen nuanceren. Je geeft veel 4 en 5 sterren, terwijl je bijvoorbeeld warmteproductie negatief beoordeeld. Ook 512MB vind ik niet echt een nadeel, het is een producteigenschap, je kan zelf kiezen of je een 512MB of een 1GB versie koopt.

Op dit moment geef ik 3 sterren met de door jou genoemde aanvullingen en een paar foto's ga je richting 3.
(bijna)Perfect. 4****.
de juiste foto`s ,goede info .
Fijn om te lezen en , net zoals bert74 , zeg ik dat je er werk van gemaakt hebt om een leuke review hier neer te zetten.,
Voor een 1ste review ,is het heel goed ,net alsof je dit vaker doet.
Zo zie je maar als je iets leuk vind ,dan word het wel wat.

Talent , overigens die 3870 was met ruim 10000 punten niet slecht.,
Jammer dat ie kapot is gegaan.
Ik ben benieuwd wat de 4870 gaat doen ,in 3dmark`06 ,bij jouw .
Waarom deze en niet eentje uit de 5xxx serie , want er staad " Daarom viel mijn oog op een 3870X2 of een 4850\4870 " . Daarom ?. waarom? .........? <
" iets vergelijkbaars maar toch wat sneller." dan een 3870 en je keus kwam op een 4870 .

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 27 februari 2010 15:11]

Mooie review, paar spelfouten hier en daar maar over t algemeen goed. Omdat je, lijkt mij, de review ook gaat uitbreiden met foto's en testresultaten geef ik je de voordeel van de twijfel en drop ik 4 sterretjes voor je.

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 26 februari 2010 17:23]

Dankje wel! Ik heb even aantal dingen aangepast en toegevoegd onder andere staat mijn 3DMark06 score er geheel bij.
En games + screens van 3Dmark staan erbij!
haha ik zou het neit lullig opvatten maar nee ik ben niet dislectisch maar wel veel moeite met spelling ik zou het nog keer doorlezen en alle fouten eruit halen
Heb de spellings controle ook niet gedaan was meet met reviewen bezig dan met de nederlandse taal.
positieve eigenschappen:
ATI
_/-\o_

mooie review verder, hoe zit het met geluidproductie tijdens het stressen?
dankje!!

Geluid tijdens stressen vind ik heel erg meevallen!
Hij gaat net wat harder draaien dan idle maar is ook zeker niet storend!
Ik dacht dat het percentage van de fan in CCC staat op 35-45%

[Reactie gewijzigd door Jornzor op 26 februari 2010 20:23]

Leuke review heb je gemaakt!

Deze kaart heeft mijn vriend ook, en die bevalt hem prima. :Y)
Kun je ATI wel onder positieve eigenschappen zetten? Over het algemeen kan het mensen niet schelen van welk merk het is, als het ding het maar doet.
Een niet lullig bedoelde vraag, maar ben je toevallig dislectisch? Zoniet, dan zou je echt de boel nog even na moeten lezen, maar anders zou het misschien een optie zijn om het even door een vriend na te laten lezen? :)

Wel een review met een zeer goede insteek, een lekker verhaal en alle onderwerpen worden geraakt. Omdat ik zelf een 1GB versie heb van de kaart heb ik de benchmarks een beetje overgeslagen, dat vind ik persoonlijk toch vaak het minst interessante aan de kaart omdat daar al tig andere reviews over te vinden zijn. Warmte en geluid vind ik dan vaak wat belangrijker. Al met al een goede bijdrage.