Razer Naga Trinity

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Naga Trinity Review

Foritain 26 maart 2018, 1.737 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van deze review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.Foritain schreef afgelopen jaar 8 reviews, waarvan 25% gesponsord.

Razer Naga Trinity

Eén van de opvallendere implementaties van een flexibel inzetbare muis, en één van de beste: drie goed geimplementeerde zijkanten voor flexibiliteit terwijl elk toch bekend aanvoelt. Sensor, switches en bouwkwaliteit top. Soepele kabel, software inhoudelijk goed, maar die verplichte registratie is een onnodige smet op een verder foutloos rapport.

Pluspunten

• Flexibel met drie zijkanten die ieder goed zijn geimplementeerd.
  • Bouwkwaliteit en afwerking uitstekend
  • Top sensor
  • Uitstekende switches
  • Goed flexibele kabel, één van de betere van dit moment. (Maar niet draadloos)
  • Chroma RGB integratie
  • Software inhoudelijk uitstekend

Minpunten

• Verplichte registratie om de software te kunnen gebruiken (en die heb je wel nodig) is totale onzin. Meerwaarde in cloud sync van je settings sure, maar verplicht?
  • Gezien de vorm en het iets hogere gewicht blijft het wel vooral een muis die op MMO gamers mikt, die daarnaast ook andere games spelen. Pure FPS gamers zullen voor lichter willen gaan.

Razer Naga Trinity review

- Inleiding
- Uitpakken, Bouw & Features
- In de praktijk
- Verlichting
- Conclusie

De markt voor ‘betere’ gaming muizen is geen eenvoudige om in te concurreren. Zodra we de 50 euro passeren heb je veel keuze, en vooral veel goede keuze. Top sensoren, degelijke bouw, LED-fun, etcetera is een soort vanzelfsprekendheid. De niche gamer op zoek naar muizen met alternatieve knoppen layouts heeft wellicht iets minder te kiezen, maar een gebrek aan opties is er ook zeker niet. We zien verschillende fabrikanten wat voorzichtige stappen durven zetten in zaken die net even afwijken van de rest, maar iets wat echt opvalt is redelijk zeldzaam.

Wanneer je dan een product voor je neus krijgt dat niet alleen opvalt met iets unieks, maar wanneer die feature dan ook nog iets blijkt te zijn waarvan je denkt ‘damn, dat dit niet eerder doorbrak’, dan willen we daar natuurlijk wel wat van delen. Vandaar dat we vandaag gaan kijken naar de Razer Naga Trinity, een muis waarvan de duim zone in zijn geheel uitwisselbaar is tussen de drie meest gangbare indelingen: typisch / fps stijl met twee forse duimknoppen, de Naga Hex stijl met zeven (I know, de eerste Hex had er zes) duimknoppen in een circle, en de MMO stijl twaalf-knop layout. Gamers in de doelgroep zullen geen toelichting nodig hebben dat meer knoppen soms simpelweg een groot voordeel kan zijn.

Kostat? Normaliter zo’n 109 euro, met hier en daar een aanbieding onder de honderd.
Uitpakken, bouw en features

Eén ding waar Razer nog niet eerder punten heeft laten liggen is de verpakking en de Naga Trinity vormt geen uitzondering. Net doosje, prestentatie intern weer op orde, en die kleine dingen helpen toch wanneer je een product als ‘premium’ probeert over te brengen.

Specs:

Voor de Razer kenners zal de Naga vorm niet als verrassing komen, heck tot dusverlijkt het bijna een ‘gewone’ Naga. Bouwkwaliteit is uitstekend, je kan er hard in knijpen zonder dat er enige vorm van beweging in komt, en de matte afwerking die we van ze kennen is ook gewoon harstikke welkom. Het is geen vingerafdrukkenvreter en dat waarderen we altijd, voor de foto, en in gebruik.

De Naga vorm kenmerkt zich door een nadrukkelijke ringvinger steun aan de rechter kant te hebben. Gecombineerd met de redelijk hoge bump wat aan de achterzijde van het midden zorgt voor een nadrukkelijke palm grip, zelfs als je wat grotere handen hebt (20-21 cm), al is hij voor een kleinere 17 cm hand niet minder bruikbaar. Je pink rust op het kleine gripje aan de zijkant ongeacht je handmaat, en dat voelt subjectief prima.

Switches van Razer voelen goed, scherp, lekker tactile, wellicht ietsjes stiller dan gebruikelijk maar het zal niemand met veel muis ervaring echt als ‘anders’ aanvoelen. De knoppen zelf hebben een duidelijke inlopende vorm die je vingers naar het midden sturen, en dat voelt uitstekend. Scrollwiel is wel wat nadrukkelijker in stappen uitgevoerd dan gebruikelijk, dit leent zich iets meer voor gamen dan bijvoorbeeld browsen, waarbij de hoorbare clicks van het scrollwiel wel wat meer opvallen. Ik lig er geen tel wakker van, maar het moet even genoemd worden. Het scrollwiel kan ook opzij worden gedrukt voor extra opties, not bad.

Het duimgebied laten we even voor wat hij is en krijg zijn eigen hoofdstuk. Onderop ook weinig verrassingen, wellicht wat meer tekst dan gebruikelijk, en daar zien we ook een profile switch knop waardoor we sneller, zonder in de software te duiken tussen geinstalleerde profielen kunnen switchen. Gezien de vele gezichten van deze muis, waarbij vele profielen dus niet ondenkbaar zijn, geen gek idee.

Kabeltje: gevlochten, en met een compacte aansluiting wat we waarderen. Hoewel gevlochten of 'braided' kabels de reputatie hebben van stugger moeten we Razer een compliment geven voor één van de soepelere kabels op de markt, kabel is top en zit, tot zover kabels gaan, minimaal in de weg.

De echte alleskunner?

De theorie is eenvoudig genoeg, verwisselbare zijkanten in de drie populaire layouts. Een typische MMO muis sluit tenslotte fanatieker FPS gedrag veelal uit door enkel kleinere duimknopjes te bieden op een iets andere plek dan je gewend bent. Het kan meestal wel, maar die traditionele twee grotere knoppen zoals we op bijvoorbeeld de Deathadder zien ligt gewoon meer voor de hand bij FPS games, tig andere games, en non-gaming. De enige muis die zich een beetje een alleskunner toonde was de Roccat Nyth, waarbij je de knoppen los kon klikken en kleinere en grotere knoppen naar wens kon combineren.

De Razer Naga Trinity approach is weliswaar iets minder extreem flexibel, maar wel verdomd goed uitgevoerd. De drie duimdelen klik je eenvoudig los en vervang je binnen een halve tel, terwijl ze ook echt helemaal vast zitten, er zit geen fractie van een millimeter speling in en het voelt echt alsof je drie verschillende muizen hebt. Elk van de switches is ook goed uitgevoerd, de duimknoppen op het FPS deel zijn uitstekend tactile, fijne korte (niet te harde of zachte) travel, gewoon fijn. De duimknoppen van het MMO en het Hex deel zijn ietsjes lichter maar eveneens erg tactile dus het gevoel is uitstekend.

[img]https://www.techtesters.eu/pic/RAZERNAGATRINITY/333.jpg[/img [img]https://www.techtesters.eu/pic/RAZERNAGATRINITY/334.jpg[/img]]

Kortom, de uitvoering kunnen we geen kwaad woord over zeggen, die is spot-on. Van ons hadden de ribbeltjes in de rubberen zone niet gehoeven omdat dit matte plastic van zichzelf ook grippy genoeg is en riggeltjes houden vuil wat meer vast, maar de meningen over rubberen grips zijn sterk verdeeld en het is geen objectieve science.
Prestaties

Waar de Trinity de Nyth echt achter zit laat is de aanwezigheid van de top optische sensor van dit moment. De Pixart PWM336X implementaties tot dusver lieten niets te wensen over, en ook Razer weet dat uiteraard te voorkomen. Lift-off distance is laag, sub 2mm, acceleratie en imperfecties in de sensor zijn simpelweg niet aanwezig. Ding glijdt ook uitstekend zoals we van Razer gewend zijn, nul klagen.

Dat gezegd hebbende, het is heel erg lastig om de perfecte muis voor alles te bouwen. De vorm richt zich duidelijk op een palm grip met rustende hand, en daar een (zelfs goed geimplementeerde) FPS duimzone op zetten maakt het nog geen echte gooi en smijt muis. In dat perspectief zouden we ons dus af kunnen vragen of iets van een systeem om het gewicht aan te passen wat we al jaren in andere modellen hebben gezien wellicht nog wat flexibiliteit toe zou voegen, al zijn die features soms ook lastig te balanceren.

In een breed scala games kan ik de Naga in elk geval niet op fouten betrappen. Nu is een top sensor niet heel cruciaal voor MMO gamen wellicht, maar een top sensor is nimmer een minpunt. Als je graag de hand vullende palm grip wilt kunnen we hier geen woord tegenin brengen.

Software

Razer heeft hun software eveneens uitstekend in orde. Werkt soepel, voelt gepolijst en het is toegankelijk genoeg voor beginners terwijl de features voor macro liefhebbende fanaten ook aanwezig is. De Hypershift feature (shiften met één knop om alle anderen nog een andere functie te geven) zagen we eerder bij andere merken ook al en noemen we een mooie toevoeging. Integratie met Philips Hue is dat in theorie ook, en we hebben inmiddels een Chroma kit waarmee we dat gaan testen, maar vooralsnog kunnen we daar niet over oordelen.

Wat we echter niet genoeg kunnen aanhalen is hoe ongelofelijk hinderlijk het is dat je verplicht bent te registreren en in te loggen om de software, en daarmee de volledige functionaliteit van je zojuist gekochte product te benutten. Sure, het idee van een cloud sync van je setting en ‘optimalise gebruikerservaring’ of weet ik veel welk mooi marketing argument gebruikt wordt om het goed te praten is zo gek niet, maar maak het optioneel. Wij, en met ons tig andere reviewers zeggen dit al jaren, maar de realiteit is dat Razer hier zich niks van aantrekt en voor de tegenstanders van het concept is de pijnlijke realiteit ook dat de meeste mensen er gewoon niet wakker van liggen. Het zij zo, accepteer het of koop wat anders, maar het is wat het is.

In de software uiteraard ook de LED instellingen om je nieuwe muisje naar eigen wens te kleuren. Implementatie van RGB op deze Razer is in mijn optiek ook netjes. Het is functioneel in de duimknoppen, het logo is bescheiden verlicht wat ook moet kunnen, maar het is niet 'in your face' zoals we soms zien. Subjectief uiteraard, maar ik kan dit waarderen.

Kleine frustratie met de verplichte registratie terzijde is de software dus gewoon erg goed, en muizen bouwen is iets wat Razer ook al jarenlang uitstekend weet te doen. Het is niet zo dat al hun muizen perfect zijn, zou houden ze ook nog wel een vast aan Twineye laser sensoren voor draadloze modellen, maar ze hebben de nodige praktisch perfecte muizen op de markt gezet en met overtuiging durven we te stellen dat de Naga Trinity dat ook is.

Om het woord ‘perfect’ maar even te relativeren: de ultieme muis voor alles en iedereen bestaat niet. De Naga Trinity is redelijk specifiek gevormd met zijn hoge rug wat aan de achterzijde van de muis, en nadrukkelijke ruimte voor je ringvinger en pink om te rusten in een palm grip of hooguit hybrid-palm waarbij je de vingertoppen iets aggressiever op de muis zet. Dat voelt goed voor de meeste gemiddelde en grotere handen, maar iemand die een muis boven de 100 gram afschuwt en enkel super low sense gamed met veel liften gaat dit niet kopen. We zouden dan kunnen zeggen dat aanpasbare gewichten wat extra flexibiliteit kunnen geven, maar voor die uitersten zal dat ook niet voldoende zijn geweest.

Het maakt de Naga Trinity dus eigenlijk de perfecte all-round muis, of gamers die heel veel MMO’s, MOBA’s of andere games spelen en profiteren van die unieke duim layouts, maar die soms, of met enige regelmaat, toch ook FPS games willen doen of voor wie bij tal van andere non-gaming activiteiten de traditionele twee-knop toch gewoon fijner is. En ja, als we naar de productpagina kijken zien we ook dat Razer deze als zodanig positioneerd, en niet als 'perfect voor alles', en wanneer een product iets claimt te zijn en dat ook echt -blijkt- te zijn worden wij daar blij van. En ja, van RGB worden we ook wel blij wanneer het er zo netjes uit ziet, maar de meerwaarde ervan laten we jullie bepalen.

Het is het feit dat de implementatie van alle features zo uitstekend is dat we niet alleen blij, maar ook echt enthousiast zijn, want stuk voor stuk voelt elk van de verschillende indelingen alsof de muis zo rotsvast uit de fabriek komt rollen. Geen speling, geen concessies, gewoon top. Bouwkwaliteit en afwerking zijn eveneens top, elk van de switches en het scrollwiel zijn top, kabel is top, en daarmee verdient de uitwerking van dit concept een topscore. De ultieme muis voor alles en iedereen zal een utopie blijven, maar de Naga Trinity pakt het beste van de Naga, plus het beste van de Naga Hex, en neemt de typische nadelen van een meer-knoppige muis weg. Daarmee is de Razer Naga Trinity niet alleen opvallend, maar ook objectief gewoon niets minder dan uitstekend. Niet al te vaak dat we hier zitten en hardop tegen elkaar zeggen “This is awesome”.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Razer Naga Trinity?

Toffe muis waarbij je de zijkanten kunt wisselen :) Ik ben benieuwd in hoeverre gebruikers dit ook continue doen bij het switchen tussen games, maar goed dat zal verschillen per persoon. Topper weer +3! keep 'm coming! :)
Als je profieltjes maakt voor elke side kost het echt niet meer dan een tel om de kant te wisselen tussen je games, ik neem aan dat de doelgroep dit -juist- zal doen :D
Muistastische Review!
Met dat numerieke gedeelte, krijg ik het gevoel: nu nog een speaker en mic en bellen maar..
Heb de Hex v2 nu een tijdje. Werkt prima. :)
Ook leuk, dit is hetzelfde met 2x extra sides :D (en volgens mij betere sensor? vergeten welke de hex had...)
Razer heeft altijd leuke muizen. Zien er altijd speciaal uit.
Had voor 3 jaar een deathadder tot dat ie kapot ging jammer genoeg.
Heb net een nieuwe Razer Naga Tournament editie gekocht en had gelijk tracking problemen.
Kon het niet oplossen tegen Razer costumer service geluld voor 30 minuten. Nog geen oplossing.

Verkeerde van de fabrieksband gepakt misschien.
3e dag werd ik zo boos omdat de muis niet deed wat ik wilde dat ik hem met me blote handen ontleed heb.

De review :P zoals gewoonlijk +3 lekkah bezig. Maar geen razer meer voormij.

Welke kan jij adviseren voor mainly fps, palm grip en grote handen? :P
Hey!

Beetje late reactie, sorry, soms schiet er wat ongelezen voorbij.

Wat bedoel je met tracking problemen? Naga TE heeft ook dezelfde sensor toch? Zit je op glas te gamen of mis ik wat :D

Verder. Palm grip, fps, grote handen... Deathadder? ;) Anders zijn de Roccat Kone goede opties (niet de pure, die zijn kleiner). Zelf heb ik grotere handen en speel ik veel met de G403/G703, maar die is eerder 'gemiddeld' afgemeten dan groot. Weet ook niet of je graag zwaar of licht speelt?
Pixels overslaan en rare bewegingen met terwijl ik zelf de muis niet beweeg.
Via razer synapse gekalibreerd maar dat maakte het alleen maar erger. Games voelde niet goed aan. Leek of ik tegen een de muis aan het vechten was ipv de mensen in me spel. Uiteindelijk liep die helemaal vast en weigerde te werken tot dat ik opnieuw zal op starten. Wat onlogisch is.
Hij zat altijd op een steelseries qck heavy + dus ik denk niet dat het daaraan ligt haha.
87€ weggegooid geld omdat ik dacht dat ik weer 3 jaar kon doen met een razer apparaat.

Heb een Logitech 903 gekocht ben daar super blij mee. Voor een draadloze muis is ie super. Kan nog steeds al me spelletjes spelen. :P
Hoe zit het trouwens met het liften van de muis? Ik heb zelf de Razer Naga Hex 2 met het ronde knoppen paneel aan de zijkant. Hier heb ik last van dat de cursor wegschiet wanneer ik de muis een beetje optil om sneller mijn scherm te draaien. Heeft deze muis hier ook last van?

Helaas heb ik mijn huidige muis 1,5 jaar gehad tot deze kuren kreeg. De cursor werkt soms niet meer maar de knoppen nog wel. Vaak werkt de muis uit zichzelf weer na 10 seconden maar soms moet ik hem opnieuw inpluggen. Desniettemin ben ik wel goed te spreken over Razer en ben van plan deze muis aan te schaffen aangezien het ronde paneel me erg aanspreekt!
Welke sensor had de oude Heks? :D

Deze 336X implementaties hebben daar eigenlijk geen van allen last van, staat mij niet bij dat er ééntje dat wel deed iig. De oude twin eyes waren daar notoir slecht mee.

Ik blijf de Trinity dan ook één van de leukste muizen vinden persoonlijk, is ook onderdeel van mijn wat uitgebreidere muis-gids van vorige week :) Misschien helpt dit : https://www.techtesters.eu/koopadvies-muizen/
Ik meen dat er in de Hex V2 nog de oude sensor zat, de Philips Twin-eye laser sensor. Nu is het niet super erg dat de cursor een beetje wegschiet maar als de actie begint in shooters kan het nog wel eens de uitkomst bepalen.

Kan verder geen andere muis vinden die de zijknoppen zo heeft liggen op de Trinity na. Dus ga hem sowieso wel halen. Ben benieuwd :)
Dat dacht ik al, die Twin-eye's waren an sich goed, totdat je ze op ging tillen. Als je actief lift in games (zoals ik) word je daar knetter gek van.

Nieuwe Naga heeft het wel gefixt geloof ik? Of was dat de heks... ik weet het even niet uit mn hoofd.

Anyway, veel plezier alvast :)
Bug in URL plaatje (dubbele ]])

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht