BenQ BL2420PT Zwart - Reviews

Specificaties 23,8" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

BenQ BL2420PT Zwart Review

basmeyer 9 maart 2018, 240 views Product gekocht

BenQ BL2420PT Zwart

Na een lange speurtocht ben ik blij deze monitor gevonden te hebben voor een dual-monitor setup voor 239 x 2 - uitstekende werkpaardjes bij grafische toepassingen!

Pluspunten

• 100% sRGB, perfecte kleurweergave, zelfs voor enkele grafische toepassingen
  • Zeel solide bouwkwaliteit, zware standaard met metalen binnenwerk
  • Bediening van kijkhoeken perfect en smooth
  • Resolutie ook goed aansluitend met licht verouderde desktops, alle mogelijk aansluitingen
  • DVI (en zelfs VGA) kabels bijgesloten
  • Professionele uitstraling

Minpunten

• Geen HDMI en Displayport kabels bijgesloten, wel de oudere VGA en DVI
  • Geen USB3.0 maar USB2.0 hub
  • Abominabel slechte kwaliteit luidsprekers passen eigelijk niet

Ik heb zojuist 2 van deze monitors aangeschaft, dus de review is wat vers, ik moet nog kalibreren met de Spider 3, maar omdat het een IPS scherm is gaat dit wederom prima lukken. De sRGB instelling die je in het menu kunt instellen maakt het al prima om zo uit de doos mee te werken zonder kleurenzweem en zie uit naar om met ze te werken.
De contrastwaarden tot aan de randen zijn over het hele scherm gelijk. Daar hoopte ik al op en maakt de monitors geschikt voor echt professioneel werk.

De monitors, in een dual monitor setup aangesloten om een Mac mini 2012 (even de HDMI pixel clock patchen voor de 2560 x 1440 weergave!), gaan in een studio gebruik worden bij video en audio nabewerkingen en incidenteel voor licht fotografisch werk.

De randen zijn juist dan wel een beetje prettig, de opstaande rand is gunstig om strijklicht (wat stofjes doet oplichten) een beetje tegen te gaan en je hebt een beetje referentie door het zwart (beoordeling contrasten bij foto/video) maar gezien je nagenoeg randloze displays hebt tegenwoordig kan ik me voorstellen dat het er wat ouderwets uit ziet. Dat vind ik dus totaal geen nadeel en het geeft voor mij juiste de monitors een professionele look.

Voor de instellingen op de monitors zelf en om ze uit te zetten mocht je dat willen (in standbij gebruiken ze praktisch niks) zijn de touch knopjes super cool en werken prima vind ik juist veel beter dan knopjes je als je die indrukt je beeldscherm doen bewegen of die cheape plastic geluiden maken. Wat een beetje gek is, dat terug en verder om gedraaid zit. Ik ben gewend aan < en >, niet aan > en <, dat is een tikje onlogisch.

Kwa aansluitingen zit alles erop wat ik ooit op verschillende monitors heb gezien (OK, behalve BNC, dat gaat wel heel ver terug). VGA, DVI (Dual), HDMI (ook voor hoogste resolutie), Displayport en om daar nog een schep je bovenop te doen ook nog een 2-poorts USB hub (met USB in), audio line in en koptefoon uit.
Wat alleen opvalt is dat de modernste aansluitkabels niet bijgesloten zijn, terwijl men wel de schroefkabels (VGA en DVI) kabels krijgt. De analoge VGA is helemaal opvallend, er zijn toch kennelijk nog heel wat mensen met oude meuk. Tja, die verdwijnen snel naar de overvolle bakken bij de kringloop, een vreemde keuze.
Overigens ook een netsnoer, mini-jack snoertje voor audio (niet nodig bij Displayport en HDMI) en een USB upstream kabel.

De speakers zitten er enkel voor de vorm ingebouwd. Het geluid komt ergens van achter uit de roosters en is puur beroerd. Dat zal ik niet gauw gebruiken, maar voor sommige die willen videochatten of even iets willen horen bij het beeld op een niet dagelijkse basis kan het wel gebruikt worden.

Ben heel blij met de 2560 x 1440 resolutie. 2560 horizontaal komt overeen met het Retina scherm van de Macbook Pro 13". Op nomade kijkafstand (niet met je snuf erop dus) kun je geen pixels meer onderscheiden en dat vind ik heerlijk en is rustig voor de ogen.

Mogelijk wel eens op dit moment de beste IPS monitor voor grafische toepassingen die je voor 239 kunt kopen! Een dual monitor setup kost je daarbij geen rib uit je lijf.
Qua waar-voor-je geld scoort hij op dit moment heel hoog.
De aanbeveling bij een van de grooste fotospeciaalzaken bezegelde de aankoop.
Dik aan te raden!

Heb jij ook een BenQ BL2420PT Zwart?