Canon EF 200mm f/2.8L II USM Review

psyBSD 26 februari 2010, laatste update op 1 juni 2010, 1.838 views

Canon EF 200mm f/2.8L II USM

Pluspunten

• Lichtsterkte
  • Gewicht
  • AF Snelheid
  • Lengte
  • Bouwkwaliteit
  • Zwart

Minpunten

• 's-winters moet je handschoenen aan, de metalen behuizing wordt erg koud.
  • geen IS (maar dat weet je als je hem koopt)

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Ik heb deze lens nu enkele maanden, voornamelijk voor het fotograferen van groot wild (herten en reŽen).

Mijn ervaring met mijn 70-300 f/4.5-5.6 IS USM was dat ik hoofdzakelijk rond de 160-200mm foto's maakte. Dit komt door de korte afstand tot het onderwerp die je in de bossen moet krijgen om geen bomen of andere objecten tussen jou en het dier te krijgen.

Met een maximaal bruikbaar 800-ISO op mijn 400D is f/5.6 in de ochtend-schemering en in de schaduw van de bomen echt te weinig om nog een goede foto te kunnen maken. Ik zocht dus naar een lichtsterk alternatief.

Ik heb zitten te twijfelen tussen de 70-200 f/2.8 IS USM 70-200 f/2.8 USM en deze prime. Uiteindelijk heb ik voor deze prime gekozen omdat ik toch met mijn voeten moet zoomen om dicht-genoeg bij het onderwerp te komen. Met de 70-200 zou ik in deze situatie sowieso altijd op 200mm zitten.

Autofocus
Toen ik deze lens voor het eerst gebruikte was het eerste dat mij opviel de snelle, stille en accurate AF. Veel sneller en stiller dan de 70-300, tevens heeft deze lens veel minder de neiging om te hunten op mijn 400D. (door de wijde opening)
De AF-limit knop die je kunt omzetten van 1.5m tot oneindig naar 3.5m tot oneindig is wel even wennen, in het begin heb ik regelmatig (onterecht) gescholden op de AF, toen achteraf bleek dat deze schakelaar op de verkeerde stand stond.

Handling
De lens is niet veel zwaarder dan de 70-300, maar omdat hij interne focus heeft en geen zoom-functionaliteit schuift de lens niet uit tijdens gebruik. Dit maakt het een makkelijke lens om mee rond te lopen. Soms mis ik de IS wel, maar dat is een kwestie van wennen, met een beetje ervaring is er goed uit de hand op 200mm te schieten.

Voor portret-foto's is deze lens ideaal wanneer je 'candid' shots wilt maken van kleine kinderen. Je kunt redelijk wat afstand creŽren, in combinatie met de zwarte 'low-profile' look hebben ze meestal niet door dat je een foto aan het maken bent.

Scherpte & CA
De scherpte van deze lens is goed, maar je moet er wel rekening mee houden dat de DoF wide-open heel dun is. Het is moeilijk om een hert van voor-tot-achter scherp op de foto te krijgen zonder af te stoppen.

Als je zonder IS kunt leven is dit een mooie, betaalbare lichtsterke 200mm lens. Erg makkelijk in het gebruik, licht en hij valt niet echt op doordat hij een zwarte coating heeft. De Autofocus is snel, accuraat en heel stil, precies wat men altijd zegt over de USM van 'L' lenzen.
Ik zou deze lens nooit wegdoen :)

Heb jij ook een Canon EF 200mm f/2.8L II USM?