Specificaties Rad. HD5870 (850MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH5870/G/2DIS/1GD5/A Review

timmytimmy 26 februari 2010, laatste update op 27 februari 2010, 1.205 views

Asus EAH5870/G/2DIS/1GD5/A

Pluspunten

• 40 NM
  • Direct x 11
  • relatief redelijk scherp geprijsd

Minpunten

• lengte
  • 10 serie drivers

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Coolermaster M620
Midi tower MS Tech groen, voor meer info klik

Windows 7 Ultimate 64 bits
mijn resolutie: 1050 x 1680

Hallo, bij deze mijn eerste review, het moest toch een keer wezen.

reden van aanschaf
Na bijna 1 jaar lang mijn gtx 280 XXX edition gehad te hebben, begon ik toch langzamerhand te denken aan een leuke upgraide. Met mijn gtx 280 ondervond ik ook constant driver problemen i.c.m. windows 7, en dan vooral in het spel GTA 4 wat ook nog eens mijn favoriet is.... Ik ben erg lang een soort van Nvidia fan geweest, maar nu ik zag dat ati zijn nieuwe 5000 serie in het spel gooide, met direct 11 compitabiliteit..! Het leek mij wel wat om die eens even te testen i.c.m. Windows 7, dus ging ik eens kijken wat de prijzen waaren van deze gloednieuwe producties, toen kwam ik er achter dat deze kaarten toch wel lekker scherp geprijst waren, Nvidia genomen waren de kaarten denk ik een stuk hoger geprijst.
Deze upgraide betekende voor mij dus geen cuda en physx meer, maar wel direct X 11 compitabiliteit.

Dus zo had ik even de gtx 280 tegen de 5000 series gezet, wat nou bleek na wat onderzoek....
gtx 280 - groot, warm, energie onefficient, oude tech., langzaam :P
5850 - kleiner, koeler, enerie efficient, nieuwe tech., ong. even snel , Direct X 11
5870 - kleiner, koeler, energie efficient, nieuwe tech., snelste single GPU van de wereld, Direct X 11

De keuze was voor mij gemaakt, dus nu was het tijd voor mij om op zoek te gaan of deze kaart ergens op voorraad was. na niet lang zoeken kwam ik al bij de Asus 5870 Voltage Tweak edition die bij digiteque voor 339 van eigenaar verwisseld, wat ik een zeer nette prijs vond., BESTELLEN DAT DING :D

DE 5870 1GB Voltage Tweak Edition
Na 1 telefoontje, 1 bestelling en een aangetekend pakketje in ontvangst nemen was hij er dan echt binnen 3 dagen, OLEEE was mijn gedachte.

Bij opening van mijn pakketje zag ik een prachtige Asus doos met de beruchte Dark Knight op de voorgrond, in het midden de voltage tweak editie geprint en met grote letters onder over de doos: EAH5870 DDR5. Eerste gedachte was: wat een prachtige doos, hopen dat de inhoud ook zo mooi is.
Bij opening van de doos bleek dat zeker het geval, een deftige zwarte doos werd er uit de cover geschoven, met als enige tekst er op: Asus rock solid, heart touching, na die doos ook open gemaakt te hebben kwamen er weer 2 doosjes met de zelfde asus tekst tevoorschijn, met daaronder eindelijk.... de 5870. Eerste gedachte: wat een strakke kaart, het zwart rode lichaam van de koeler is een echte blikvanger, wat jammer dan he dat die kaarten altijd op de kop hangen, :P

De installatie
het installeren van een videokaart is gelukkig een van de makkelijkste dingen om te doen in je pc, ik hoefde alleen de kaart in het pci express slot te schuiven, oeoepss vergeten dat de 5870 2 DVI poorten onder elkaar had in plaats van naast elkaar dus nog even 1 PCI bescherming er uit drukken, en schroefje er in. daarna nog even de 8pins PCI voeding verwisselen voor een 6pins en ik was al ready to go.

Eerste boot
de pc startte gelukkig in 1 keer op met beeld, alleen in winows 7 aangekomen werden de drivers NIET automatisch geinstalleerd. Dus ik de nieuwste drivers opzoeken op de ATI site, dat bleek de 10.2 driver te zijn, na deze zonder problemen gedownload en geinstalleerd te hebben begon ik aan mijn eerste potje GTA 4 met een Radeon kaart. Dit ging niet zoals verwacht, ik had een gemiddelde FPS van ong. 4 en het spel was door mij volledig ONSPEELBAAR verklaard. Ik woest opzoek naar een oudere serie drivers, welke gelukkig niet moeilijk te vinden was, en zo kwam ik uit op de 9.12 serie. Na de 10.2 gedeinstalleerd te hebben en flink met de Zweeper er over geweest te schonen heb ik de 9.12 serie geinstalleerd.
Eerste test met GTA 4 was een verademing, ik had ongeveer 1 A 2 FPS hoger in vergelijking tot mijn gtx 280 :P toch netjes voor zo'n procesor gericht spel :d
Daarna heb ik even een potje crysis opgestart en dan kom je toch snel achter de bruute kracht van deze kaart, ik was er echt eeen flink stuk op vooruit gegaan, en voor het eerst kon ik het spel echt spelen met 8 X AA ingeschakeld, en alles op entousiast ofzo(de hoogste instelling)

Kortom ik ben met de 9.12 serie driver ZEER tevreden over de performance, hier en daan ondervang ik nog eens een framedrop, maargoed het is ook nog een gloednieuwe videokaart die ik gebruilk i.c.m. een gloed nieuw besturingssysteem.

Ook de temperaturen ben ik meer dan tevreden over, ik heb de kaart nog nooit warmer meegemaakt dan 71 graden celsius, en dan heb ik de fanspeed niet op 100% staan maar gewoon op automatisch.

De software die Asus erbij levert is leuk, maar nog wel een beetje buggy als je het vergelijkt met riva tuner etc. Met andere woorden, smartdoctor heeft toch wel een paar pijnlijke tekortkomingen, bijv. als je de fanspeed instelt dan heb je wanneer windows opstart een maanraket in je pc omdat de fanspeed dan constant op 100% loopt, dat is nou jammer. En ook de overclock sliders zijn niet idiaal, je moet er wel zo'n gigantische stille muishand voor hebben om het voltage of clocksnelheid te verhogen met een kleine marge.

Heb jij ook een Asus EAH5870/G/2DIS/1GD5/A?

Zonder resolutie te vermelden zegt je schema helemaal niets.
Je review begint hoopgevend maar zakt wel erg ver in.
Mooie 1ste review :) .Als ik dit zo lees :

" Dit ging niet zoals verwacht, ik had een gemiddelde FPS van ong. 4 en het spel was door mij volledig ONSPEELBAAR verklaard. Ik woest opzoek naar een oudere serie drivers, welke gelukkig niet moeilijk te vinden was, en zo kwam ik uit op de 9.12 serie. Na de 10.2 gedeinstalleerd te hebben en flink met de Zweeper er over geweest te schonen heb ik de 9.12 serie geinstalleerd.
Eerste test met GTA 4 was een verademing, ik had ongeveer 1 A 2 FPS hoger toch netjes voor zo'n procesor gericht spel :d "

..dan zou je kunnen denken ong.4 + 1 a 2 Fps hoger = 6 Fps.,
Dus t.o.v wat heb je dan 1a 2 Fps hoger ? Je oude kaart gtx 280 .
En je had net een test gedaan met Gta 4 ,met de 10.2 driver. Dus kan je afvragen is dit de 2de test met Gta 4 of weer de 1st test met de 9.12 driver?.
En woest op zoek? Of moest op zoek?,werd je kwaad :X ?? (grapje :+ )

Nee heel erg pietluttig van mij en grammatisch zal het ook wel goed zitten.
Ik vind dit een leuke review ,leest vlot en begrijpelijk :+ weg .
In vergelijking met andere review`s zou ik een paar foto`s en een 3dmark `06 score wel waarderen .
Desalniettemin toch interesant genoeg voor 3***.
En" vooral doorgaan"

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 26 februari 2010 13:40]

ik heb er afbeeldingen bij, maar deze willen niet uploaden...? er blijf dan gewoon voor eeuwig "even geduld" staan, sorry grapje

[Reactie gewijzigd door timmytimmy op 26 februari 2010 12:35]

Wat voor kast heb je? Wel leuk om even te vermelden, zo kunnen anderen zien of het waarschijnlijk wel of niet gaat passen in hun kast.
oke mijn resolutie is bij deze ook aangegeven bij de spec, evenals mijn pc kast.
edit: en het 1 A 2 FPS hoger misverstandje is ook aangepast.!

[Reactie gewijzigd door timmytimmy op 27 februari 2010 14:08]