Specificaties 32" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

LG 32UD59-B Zwart Review

Foritain 5 maart 2018, laatste update op 5 maart 2018, 3.984 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

LG 32UD59-B Zwart

De 32" 4K LG 32UD59-B is een interessant productiviteitsscherm: veel netto werkruimte, hele degelijke testresultaten, en een beetje chique om te zien ook. De 'gaming' focus is wat apart, want ondanks het Freesync label blijft het een 60Hz scherm met een beetje ghosting: gamen dient secundair

Pluspunten

• 32" mooi formaat waarbij 4K zinvol begint te worden. Erg scherp, maar meeste software werkt goed zonder scaling.
  • Fysiek netjes (niet ultiem, maar keurig), afwerking netjes. Gebrek aan poespas voelt als een passende plus.
  • Kleurbereik uitstekend. Kleur- en grijsafstelling keurig.
  • Standaard gamma en witbalans erg goed, constrast uitstekend.
  • Kijkhoeken goed.
  • OSD aangenaam werken.
  • Relatief goedkoop voor zo veel netto workspace.

Minpunten

• Ietsjes ghosting in snelle games (ongeacht 'gaming' opties)
  • Voor pro (print) doeleinden standaard niet nauwkeurig genoeg.
  • (Backlight) uniformiteit kan iets beter
  • Speakers ergens tussens 'mwah' en 'meh'.

LG 32UD59 review

- OSD
- Geluid
- Gamen
- Conclusie

De LG 32UD59 is een 32” 4K monitor met een VA paneel. Dat schreeuwt productiviteit zou je zeggen, maar op basis van de productpagina wordt nog niet direct duidelijk wat de positie van dit scherm is. Zo zien we enerzijds een groot kleurbereik, 95% DCI-P3 is stevig, maar zien we ook focus op gamer features zoals Freesync en Black Stabilizer (een contrast boost modus voor gamers).

Onze eigen LG 34UM88 Ultrawide maakte enkele weken plaats voor dit model welke voor zo’n 500 euro over de toonbank gaat, wat deze 4K 16:9 monitor net wat goedkoper maakt dan die Ultrawide.

Specificaties

Zoals we van een VA paneel verwachten zien we een flinke contrastratio, goede kijkhoeken, een iets minder flinke response time, en hoewel we net al wat gamer-features noemde zien we dat het toch echt een 60 Hz scherm betreft.

De combinatie 32” en 4K heeft een PPI van zo’n 138 als gevolg, wat inhoudt dat dit scherm normaliter zonder OS schaling gebruikt kan worden terwijl het toch heel scherp is. Combineerd dat met de 60Hz rating en we neigen toch te zeggen dat dit stiekem een beetje als een alternatief voor onze Ultrawide lijkt: primair productiviteit.

Uitpakken

De bruine doos schreeuwt overigens ook niet echt ‘gamer’, maar it’s a box so who cares. Zolang hij maar stevig is, en dat lijkt ok. Intern, naast wat papierwerk die vast niemand lees, zien we een extern power brick, een DisplayPort kabel, en een HDMI kabel.

De voet van dit model hebben we vaker van LG gezien en komt toevallig ook overéén met enkele Ultrawide en andere grotere schermen. Stalen basis voorzien van een fijne zwarte geborstelde afwerking bovenop, met een enkele paal aan de achterkant. Een redelijk stevige constructie die desondanks profiteert van een stevig bureau: tik je er tegen aan dan zit er nog wel wat beweging in.

Gezien we er straks met de camera niet meer onder komen: onderop zien we speakers zitten, en een joystickje om eht OSD te bedienen.

We beginnen achterop: no-nonsense, neutraal, strak vormgegeven. Keurig wat ons betreft. Aansluitingen steken er recht uit, wat enerzijds makkelijker aansluiten is dan onderop maar ook even een minuutje meer vergt om kabels weg te werken, iets wat je door het meegeleverde clipje kan doen. Eén DP en twee HDMI’s vinden we een prima collectie, het laat in elk geval ruimte genoeg voor iets als een console (of twee) naast je PC.

Ook voorop noemen we de 32UD59 no-nonsense. Het is een strak zwart monster zonder significante poespas, maar zoomen we wat in bijvoorbeeld op de details van de voet toont hij toch een heel chic karakter. De bezels zijn niet uitzonderlijk dun, maar op een 32” scherm vallen ze ook niet extreem op. We zouden zeggen dat dit prima past in een nette thuisomgeving en op kantoor. De game-focus van sommige features zien we er echter nog niet aan af.

De verstelbaarheid van dit scherm is meer dan prima. Hij kan praktisch tegen de voet aan, kan ook hoog genoeg zelfs voor lange gebruikers (vergis je niet, het is een 32” scherm die van zichzelf al aan de hoge kant is), en hij is nog een beetje naar voren en achteren te kantelen. Geheel draaien is niet mogelijk, daarvoor komt de voet niet hoog genoeg. Een gemis noemen we dat echter niet.

Backlight bleed en kijkhoeken

In het eerste gebruik merkten we er weinig van, maar in het donker zien we wel iets van een backlight bleed (scherm op 100% helderheid). Iets, en dus kan het iets beter, maar niet het niveau waar we wakker van liggen.

Kijkhoeken zijn redelijk typisch VA. Netjes, en bij wat sterkere hoeken zien we het beeld ietsjes fletser worden, maar bij beperkte verschuivingen achter je scherm weinig spectaculairs en de helderheid blijft ook ok. Bij menig IPS paneel blijven de kleuren iets aantrekkelijker maar neemt de helderheid wat af, wat een beetje lood om oud ijzer is. Subjectief zouden we ook hier niet over vallen, al zouden we het ook niet het ultieme ‘met je hele Photoshop team achter je scherm koekeloeren’ scherm noemen. Laten we het op ‘prima’ houden. Mocht het niet duidelijk zijn: de LG 32UD59 is voorzien van een stevig matte coating.

Prestaties

We meten een maximale helderheid van 275 cd/m2, iets minder dan de geclaimde 300 cd/m2 en niet bijster hoog. Het is echter meer dan genoeg voor praktisch elke omgeving met uitzondering van zij die echt naast een volledig glazen raam in de zon zouden zitten. Het scherm is redelijk maar ook niet extreem dimbaar naar een minimale wit helderheid van 75 cd/m2; ook in het pikdonker hoor je mij daar niet over klagen. Contrast blijft over die hele helderheid reeks boven de 2800:1, wat te verwachten was voor een VA paneel maar desondanks toch positief afzet tegen wat we bij TN en IPS panelen zien.

Gamma zit standaard op 2,18 wat keurig is (2,20 als doelstelling), whitepoint is met ca 7000K ietwat kouder dan de 6500K daglicht waarde maar dat is ook gewoon een prima resultaat, zeker subjectief valt zoiets niet op.

Grijswaardes zijn uitstekend, zowel in de standaard modus als de photo modus (een specifieke sRGB modus ontbreekt, dus hebben we naast de standaard ‘custom’ setting ook de photo modus bekeken). Gemiddelde kleurafwijking is met 2,64 ergens tussen ‘ok’ en ‘prima’, minder dan 3 is alleszins ok, maar over de hele range zien we (wat we overigens vaker zien) dan de meeste kleuren toch net wat te verzadigd zijn. De photo modus beperkt dat ietwat, de gemiddelde kleurafwijking komt daar op 2,4 Delta E, maar ook in die modus zien we de uitersten van het kleurenspectrum (puur rood, groen en blauw) wat boven de gewenste 3 punten afwijking zitten.

Kleurweergave in de photo modus:

Voor de goede orde, zoals je in het plaatje met de rondjes (doel) en bolletjes (gemeten) ziet is het een redelijk strak verdeeld spectrum, oftewel een redelijk gebalanceerde marginale oververzadiging. Dat is subjectief wellicht zelfs aangenamer, maar we moeten opmerken dat voor zeer kleurkritisch werk (print) dit scherm zonder calibratie net niet nauwkeurig genoeg is. (Praktisch echter, care?)

Gezien het kleurbereik een focus feature was wilden we dat even bevestigen. 95,6% DCI-P3 bereik, net meer dan geclaimd, netjes dus. En ja, dat is echt een fors kleurenbereik dat dit paneel neer weet te zetten, dat zien we niet snel in typische IPS panelen in deze klasse.

Uniformiteit is ok, maar zeker niet denderend. 83% van de helderheid van het centrum in de hoeken aan de linkerkant van het scherm kan toch wat beter. Subjectief is het gezien de afstand weliswaar niet waar te nemen, maar het zet wederom een vraagtekentje voor gebruikers die zeer kritisch grafisch werk verrichten. Of eigenlijk: daarvoor toont dit scherm zich toch net niet voldoende.

Al met al noemen we dit desondanks een nette prestatie met het oog op andere werkzaamheden dan kritische grafische zaken.

OSD

Wellicht dat het helpt dat ik op één van mijn vaste setups een LG scherm heb staan en dus wel gewend ben aan hun OSD, maar ook toen ik dat scherm net had was er van wennen weinig sprake. Het joystickje onderop spreekt grotendeels voor zich en biedt binnen de eerste bewegingen wat handige presets aan onderin het scherm, bijvoorbeeld schakelen tussen je twee favoriete modi (game- en werk bijvoorbeeld), of geeft je Freesync direct binnen handbereik.

Het uitgebreidere menu klapt open aan de rechterzijde, en daar vinden we de typische beeldinstellingen, input aanpassingen en algemene scherminstellingen. Geen grote verrassingen daar. Ik zou kunnen klagen dat ik de afstandsbediening van de 43UD79 mis, maar een realistische verwachting was dat natuurlijk niet. ;)

Niet echt OSD, maar wel handig: de meegeleverde screen split software helpt je je scherm in meerdere zones te splitsen waar je applicaties tegen kan plakken / snappen. Op een Ultrawide onmisbaar, maar hier even goed een fijne extra optie.

Geluid

Over de LG 43UD79 gesproken: Dat was een uitzondering op gebied van geluid betreft, en een voorbeeld dat monitoren wel degelijk goed geluid kunnen geven. Het blijft echter bij een uitzondering, want spectaculair zijn de speakers van de 32UD59 ook niet. Voldoende voor wat praktische of functionele zaken tijdens je werk, denk aan het kunnen luisteren naar een nieuwsfragment, maar voor je achtergrondmuziek koop je beter een losse speaker, en voor gamen koop je beter gewoon nog een headset.

Gamen

De combinatie van de afmetingen, resolutie, en nette objectieve meetresultaten onderstreept ons gevoel wat productiviteitsscherm betreft. Maar hoe zit het dan met het gamen op dit beestje waar LG ook wat focus features voor heeft. Tja: het gaat, maar daar koop je dit scherm echt niet voor. Freesync met een bereik tussen de 40 en 60 Hz is een mooie toevoeging voor eigenaren van AMD grafische kaarten, dat is zeker. Ook de contrast verhogende feature en de ‘game mode’ hebben wel degelijk hun effect op de game prestatie, maar het blijft een 60 Hz VA paneel en het kan niet op tegen de ervaring die we van echte game schermen verwachten, of in mijn optiek de IPS tegenhangers van dit scherm (zoals de Ultrawides).

Mensen zijn gevoelig voor verschillende aspecten. De één kan niet tegen tearing, de ander slechter tegen ghosting (ik val in deze categorie), en anderen zijn gevoelig voor alle denkbare afwijkingen inclusief theoretische. In dit geval weet geen van de ‘gaming’ opties het beetje inherente ghosting van dit paneel volledig tegen te gaan. Snelle games als CS:GO komen daardoor niet volledig tot hun recht. Voor een incidenteel spelletje? Of minder incidenteel maar speel je vooral andere games dan FPS games? Dramatisch is het ook zeker niet, dan kom je er prima mee weg, maar gaming dient een secundair gebruiksdoel te zijn, niet het primaire.

Het mag duidelijk zijn dat wij de LG 32UD59 in de eerste plaats een productiviteitsscherm noemen, en dat de game features waar LG aandacht voor heeft toch echt een kleinere rol dienen te spelen in je dagelijks gebruik. Freesync en wat game-boosters zijn absoluut welkom, maar veranderen dit paneel nog niet in een echte game unit. Op zich ook geen schande, want de ultieme 499 euro kostende alles-perfect-kunner bestaat volgens ons ook niet. Niets mis met het concept van een solide productiviteitsscherm waar je ook nog wat potjes op kan gamen, zeker als je niet te fanatiek in de FPS games zit.

Vanuit dat productiviteitsoogpunt zijn we zeer te spreken over de combinatie 32” en 4K resolutie, en zeker op dit prijspunt. In de 27” en 28” schermen vinden we 4K eigenlijk net wat te scherp wat je merkt met slecht schalende software, en dat je met schalen wat netto werkruimte inlevert. 1440p is daar een mooie balans zonder software te hoeven schalen, netto verlies je dan eigenlijk niets, maar vanaf ca 32” komt deze 4K resolutie wel goed tot zijn recht. Je hebt dan een haarscherp beeld, en tenzij je hele gevoelige ogen hebt zien we dan ook geen reden tot schalen. En niet schalen betekent een flinke boost wat betreft netto werkruimte, we praten dan opeens over concurrenten voor Ultrawides, zelfs de 38” 38UC99 bijvoorbeeld. Het feit dat dit scherm iets goedkoper is dan onze eigen 3440x1440p 34” Ultrawide, maar wel een stuk meer pixels heeft geeft het een mooie voorsprong wat die netto werkruimte betreft, en dat aspect koning als het op productiviteit aan komt. Het kan wat wisselen per gebruiksdoel, maar in de regel is dit winst. Ook het feit dat je die ruimte in de traditionele 16:9 verhouding krijgt voelt, zelfs voor een aan ultrawide gewende gebruiker, ergens als vertrouwd aan.

De meeste zaken zijn verder ook gewoon netjes in orde. Het scherm is redelijk solide zoals een beetje te verwachten was voor middenklasse LG, het oogt netjes en bescheiden, heeft een goede grijsweergave en een aardige kleurweergave. Voor pro grafisch werk schiet de uniformiteit en de standaard kleurweergave standaard wat tekort, de kleuren zijn net wat te verzadigd voor degelijk pro werk, maar het kleurbereik is dik uitstekend dus zou je zelf calibreren valt daar ook genoeg uit te halen. Kijken we echter naar tal van andere, niet grafische taken dan is het allemaal netjes in orde, ook zaken als kleur komen dan subjectief gewoon netjes voor de dag. Van een wat luxer scherm verwachten we natuurlijk wat fysieke verstelbaarheid, en ook dat is netjes, net zoals de aanwezigheid van 2x HDMI naast een DisplayPort.

Heel sec bekeken zet LG met de 32UD59 dus vooral een scherpe concurrent neer voor hun populaire ultrawide displays. Iets goedkoper, meer netto werkruimte, fysiek grofweg gelijkwaardig, en dat terwijl de typische 16:9 verhouding voor de minder getrainde geek wellicht net wat makkelijker aan te wennen is. Argumenten waar je lastig tegenin kan gaan. Objectief is een dergelijk VA paneel ook gewoon concurrerend met de (veelal) IPS units in die ultrawides, al wil ik de toevoeging maken dat er op gebied van schermen ook veel ruimte is voor subjectiviteit en smaak. Met een grafiekje onderbouwen zit er niet in, maar mijn inherente persoonlijke voorkeur voor IPS boven VA staat vooralsnog redelijk solide. Het valt niet te ontkennen dat de technieken zelfs wanneer menig meetwaarde gelijkwaardig is fundamenteel anders oogt. Gevoel dien je dan ook niet te onderschatten vergeleken met de objectieve voordeeltjes zoals die netto werkruimte.

Aan de andere kant: 32” 4K -en- IPS, dan praten we over iets als een BenQ PD3200U, en dat is een scherm dat zo’n 60% duurder is dan deze LG (Wel AdobeRGB, maar een 1:1 IPS concurrent zie ik simpelweg niet. Of je moet wachten op de LG 32UK950 die er een keer aan zal zitten te komen maar vermoedelijk ook niet goedkoper zal zijn dan dat. Uiteraard kijken we ook even met een scheef oog naar het feit dat er ook een paar goedkopere 32" 4K VA opties op de markt zijn, maar zonder die aan de tand te kunnen voelen kunnen we daar toch weinig concreets over kwijt.

Wanneer we de objectieve resultaten bekijken, de subjectieve ervaring wegen, en dan het prijspunt van de LG 32UD59 zien: flink goedkoper dan extra grote IPS 32” 4K schermen en iets goedkoper dan de IPS 1440p Ultrawides die iets minder netto werkruimte bieden, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat de LG 32UD59 een betaalbare manier is om heel erg veel (degelijke) netto werkruimte in huis te halen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een LG 32UD59-B Zwart?

Mooie uitgebreide review!

Ik heb de kleinere (24") versie van deze, of wellicht zijn voorganger (24UD58). Ik kan me alleen niet vinden in dit punt: 32" mooi formaat waarbij 4K zinvol begint te worden.

Ik vind het juist bij 24" een super resolutie. Mooi scherpe tekst. Natuurlijk is het op 24" niet te gebruiken zonder de scaling, maar daar is die scaling juist voor. Prachtig scherp.

De kleurruimte lijkt op het zicht bij mij niet zo breed, maar ik heb geen calibrator dus ik kan het niet vergelijken. Wel heb ik op mijn werk een iMac 4K (21.5") en die heeft 100% DCI P3, en dat ziet er op het gezicht toch wat verzadigder uit. Wel is dat een glossy scherm (zoals alle iMacs helaas) en thuis zou ik dat nooit willen.

Maar voor het geld (260 euro heb ik er voor betaald) echt een prachtig scherm. 4K gaming bleek ook heel goed te doen zijn op een 970GTX trouwens. Ik had hem vooral voor tekst, gaming zou ik op 1920x1080 blijven doen. Maar de meeste games draaien tot mijn verbazing prima op 4K met wat lagere instellingen.

Ook heel mooi dat er kabels bijgeleverd worden, en ook de stick voor het bedienen vind ik handig. De bedieningssoftware ook (al is 150MB wel een beetje veel voor iets wat ik alleen gebruik om de helderheid bij te regelen :X ) En die nep-PictureInPicture functies vind ik nogal nutteloos.

Wel mis ik G-Sync wel, freesync werkt immers niet op nVidia kaarten. Helaas. Maargoed voor deze prijs.. De voet heb ik nooit gebruikt, hij zit hier aan een vesa monitor arm (vonhaus, kost een euro of 25 voor een prima arm)

Trouwens, wel gek dat ze bij het 32" model de voeding opeens extern hebben :? Bij mijn 24" zit het gewoon intern. Dus aan de interne ruimte heeft het niet gelegen, lijkt me.

Edit: Oh nog wel een dingetje wat ik bij de mijne merk: Via HDMI (2.0) wil hij op geen mogelijkheid op 4K stand vanaf de GTX970. Hij blijft 1920x1080 als maximum zien. Helaas, want ik wilde de displayport eigenlijk voor iets anders gebruiken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 maart 2018 18:59]

32" is eigenlijk een perfecte vervanging voor 2 monitoren. Zonder scaling kun je net zo veel werk naast elkaar kwijt.
Ja speel ook wel wat games (met name PUBG als meest veeleisend). Die moet ik sowieso schalen naar 1080p (ivm met GTX 1060). Maar 4k zou ik dan inderdaad voor workflow willen gebruiken.
Hm, het voordeel is dat je met een GTX 1060 ook 1440p nog best wel prima kan aansturen in games. Oogt dan toch weer lekkerder dan 1080p op je 4K/27" scherm. Zelfs al lever je wat details in heb je nog wel de pixel scherpte.

Ik geef het toe hoor, we praten dan echt over wat persoonlijke voorkeuren etc, en ik ben zelf ook redelijk 27"/1440p gewend. Het is niet echt een goed/fout discussie, maar voor een gaming+work balans blijf ik best 1440p 'fan'. Helemaal als je dan budget hebt voor een sneller scherm.
Hey foritain, ik wil zelf graag mn 24'' 1080p scherm upgraden maar zit nogal in dubio wat betreft afmetingen en resolutie. Heb een gtx 1080 maar mbt gamen ben ik een beetje bang voor 4k op een 27+'' scherm, aangezien ik dan waarschijnlijk de graphics moet degraden. Vroeg mij af of jij toevallig wat ervaring hebt met 32'' 16:9 schermen, ik las namelijk dat deze nogal vermoeiend kunnen zijn op langer termijn?

Zat zelf te kijken naar de pricewatch: Asus VA32AQ Zwart

Misschien trouwens een worthy contender voor de review wachtlijst? Zijn nog geen andere reviews over en ben best beniewd. Je zou namelijk denken dat dit 31,5'' QHD, 75 Hz, IPS, 5 ms asus paneel voor 410euro toch wel hard zou moeten concurreren met 27'' QHD, 60Hz IPS 5+ ms panelen, welke op papier van mindere kwaliteit zijn en in dezelfde prijsklasse vallen...
PubG speel ik juist op 4K, omdat je dan mensen in de verte beter aan ziet komen.

Wel alles op super laag ja (alleen draw distance wel op maximaal). ik heb maar een 970GTX en PubG is daar toch net op het randje voor. Wel heb ik dan nog een FPS of 60, alleen niet zo stabiel als het druk wordt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 maart 2018 19:01]

En 4k 27 inch t.o.v. 32 inch? Heb nu 2 * 24 inch fulld hd, en zat te denken om over te gaan naar 1x 27 inch 4k
Ik heb net een nieuwe 27" 4K scherm binnen ;) Maar heb ze eerder gehad.

'Probleem' met 27" / 4K is dat de pixels echt heel klein worden. Leuk dat scherpe, maar tal van applicaties ga je dan toch schalen. Dat is op zich niet echt een issue, maar je levert netto dus wat werkruimte in. De meerwaarde van 4K op 27-28" tov 1440p is dan ook, in mijn optiek, wat beperkt. Het is iets scherper, dus als je dat voor jouw taken weet te benutten is het mooi, maar puur netto workspace is een 32" dan dus wel echt een upgrade boven 27-28" 4K.

Ik weet niet of je ook games speelt?
Ik ben het volkomen met je oneens. 4K is gewoon gemaakt om te scalen. Ik heb zelf al een jaar of vier een 32” 4K scherm en naar mijn mening is een 32” 4K scherm een compromis: Blijft redelijk bruikbaar als je niet kunt of wilt scalen (al worden die letters dan wel erg klein) maar wordt beter als je wel scaled en applicaties hebt die er goed mee omgaan. Maar 200% scaling (wat mij betreft ideaal) levert weer te grote letters en te weinig workspace op.

In mijn ogen zou het ideale 4K scherm 24” zijn en met 200% scaling gebruikt worden. Als ik mijn beeldscherm nu zou vervangen dan zou het waarschijnlijk zijn door twee 24” 4K schermen of een 27” 5K scherm. Als het al een 32” wordt dan een hogere resolutie dan 5K. Misschien 8K maar die schermen zijn nu nog nauwelijks leverbaar en erg duur.
Maar zie je het verschil nog?
Zit hier achter 32" 4k op 100% maar ik kan op normale afstand geen losse pixel meer zien.
Ik verwacht dat het niet veel scherper wordt als de dpi stijgt.

Maar goed ik heb geen 24" 4k ernaast staan om te vergelijken.
Waar precies de grens ligt weet ik ook niet. Maar dat 4K scherm zit nog niet op het niveau van een moderne tablet (of een printer). Daarvoor moet de DPI toch nog wat omhoog. En dat kun je doen door het scherm te verkleinen met behoud van dezelfde resolutie of door een (nog) hogere resolutie te gebruiken. Nog hogere resoluties heeft natuurlijk de voorkeur omdat je anders ook workspace inlevert maar dat is ook de duurste optie.
Is 32 inch in zijn algemeenheid niet wat groot als beeldscherm? Ultrawide snap ik nog wel omdat je met name veel naast elkaar zet (meer als 2 beeldschermen naast elkaar). Maar is de hoogte - breedte niet op den duur vermoeiend?
Eerste wat in mij opkomt is "alles went".

24" was ooit groot, daarna was 27" toch wel groot. Nu kijkt niemand meer op van een 34" Ultrawide. Letterlijk na 10 minuten even mn applicaties / screen split afstellen en ik was alweer vergeten dat deze hoger is.

40/43", ik heb hier ook een 43" staan als testscherm, en dat is een paar maanden verder wel nog echt wennen wanneer je één source full screen zet.

Uiteraard geheel subjectief en dat is slechts de ervaring van twee gebruikers hier, maar ik weet nog goed dat mijn eerste 27" echt 'wow' was. Blijft overigens een mooie sweetspot hoor, 27", maar ik denk serieus niet dat mensen hier significant meer aan moeten wennen dan 34" UW.
trouwens..

Nog bedankt voor je antwoorden! en uiteraard +3 voor de review. Ik hou je scherm reviews in de gaten. Ik ben me nog aan het orienteren. Rond mei zal er wel een nieuwe komen denk ik zo (vakantiegeld).
Leuke review! Ik heb dezelfde monitor maar dan de 27 inch versie. 32 was me net iets te groot voor nu. Dan kan ik beter mijn televisie op mijn bureau zetten. :+
Gebruik dit scherm nu sinds kerst met veel plezier. Game er ook af en toe op, BF1 met GTX970, wel gewoon op 1440p. Gaat leuk hoor voor hoe fanatiek ik het dan doe (niet dus).

Scaling zet ik wel op 125%. Tijdje op 110% gehad, maar custom scaling loopt toch niet echt lekker in de praktijk. 100% kan wel, maar mijn ogen worden toch moe naar verloop van tijd en vind juist fijn aan 125% dat je makkelijker ook naar achter kunt leunen en alles goed blijft zien (wisselen van houding).

De werkruimte is top, doe zelf consultancywerk en het feit dat je 4 vensters open kunt hebben en alle 4 ook prima kunt gebruiken is echt ideaal. Kleurbeleving is wel echt andere koek dan mijn DELL IPS 2515 die ik hiervoor had, maar kan er zeker mee door. Al met al een prima koop waar ik nog geen spijt van heb gehad.
Merci. Hoezo in slaap? Hebben toch een flinke reeks dikke dingen in de line-up staan. Alleen 'gaming' hebben ze weinig mee gedaan, maar als het goed is komt daar dit jaar verandering is. Extra concurrentie kan geen kwaad daar :D
Hey LG, waar blijven onze OLED gaming screens damnit :D
Dit ja.. Dat zou prachtig mooi zijn. Ik geniet elke dag van het series kijken op mijn OLED tablet.