Trust SP-6600A Review

Saturnus 29 september 2006, 5.130 views

Trust SP-6600A

Pluspunten

• Nanoafstandbediening; veel toetsen
  • Heldere Treble en middentonen
  • Stevige basweergave ook bij hoog volume
  • Verlichte display met instellingsweergave
  • Algemeen stijlvol
  • Speakertjes zijn in de breedte en diepte erg klein
  • 3 Speakertjes per box
  • Mogelijkheid om MP3 Speler direct aan te sluiten
  • Veel kabels meegeleverd

Minpunten

• Brom vd subwoofer (soms)
  • Ondersteund geen technologie�n
  • Speakertjes aan de lange kant in de hoogte
  • 2 verschillende soorten metaal als voetjes

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Algemene beoordeling

Toen ik begon met testen dacht ik dat dit een goedkoop Aldi setje zou zijn.

Featureset

Het is dus een 5.1 set met een vermogen van 5x 5 Watt en 1x 18 Watt wat samen zorgt voor 43 Watt RMS. Dit is weinig vergeleken met andere aanbieders. Maar het zegt in dit geval absoluut niks over de kwaliteit van het geluid. Hij wordt geleverd met een ultra nano (draadloze) afstandbediening. Ik heb hem gemeten en dit was het resultaat: Lengte 85; Breedte 41; Diepte 6. In millimeters! In mijn hand kunnen minimaal 4 van die dingen. Misschien denk je nou daar zitten maar 3 knoppen op... Nee: Er zitten 14 knoppen op! En wel de volgenden: Standby, Mute, Stereo, 5.1. Die stereo knop is om meteen over te schakelen naar de direct ingeplugte mp3speler. In de serie Volumefading: Front, Center, Rear, Bass, Master; dezen kunnen allemaal harder of zachter via de afstandsbediening. De afstandbediening werkt tot ongeveer 4 à 5 meter afstand. Er kwam nog een berg kabels mee om de set aan te kunnen sluiten op: De PC ( :P ), een (stand-alone) DVD speler, MP3 Speler, XBox, Playstation, GameCube en vast nog wel meer. De status is heel gemakkelijk af te lezen van een speciale display (die bij mij) naast de rechter front box staat, daarop zit nog een standby knop en de receiver van de afstandsbediening. Wat ik jammer vind van de display is dat hij ongelooflijk wazig is...het lijkt net alsof er nog een plastic beschermlaagje overheen zit. Helaas ondersteund de set geen technologieën zoals Dolby Digital, CMSS of DTS...maar ik had ook niet anders verwacht van Trust.

Bouwkwaliteit, Afwerking en Vormgeving

Dit had beter gekund: Om de display zit een rand van metaal die tussen mat en glans in zit, het lijkt alsof er vuil en krassen op zit enz...dit geld ook voor het voetje van de center speaker. Ze hadden of alles mat moeten uitvoeren of alles in goede kwaliteit glanzend. Nu weer positief: De voetjes van de overige boxen (voor en achter) zijn een stuk beter...dezen zijn wel van één of ander mat metaal (dat dus niet glimt) maar toch beter lijkt dan die anderen. Over de behuizing van de boxjes zelf ben ik neutraal, eigenlijk vind ik ze net iets te lang, een beetje saai, maar tegelijk ook weer stijlvol. ;) De luidsprekertjes (in de box) zelf daarentegen hebben een origineel uiterlijk met dat bolvormig 'zilver.' Tot slot van dit onderdeel de Subwoofer: langwerpig, vierkant van voren, met een platte 'zilver' grill, mooi stijlvol. Apart is dat bij bijna alle merken de lucht die bij de zware beats word afgevoerd aan de zijkant er uit komt...hier gebeurd dat aan de achterkant...ook belangrijk om rekening mee te houden! Je moet dus ruimte vrij hebben aan de achter kan van de subwoofer.

Geluids- kwaliteit muziek

Zoals eerder al te merken was in deze review vind ik de kwaliteit goed, zeer goed zelfs. Toen ik de muziek draaide die ik normaal via mijn radio luister met wel 140 Watt, ging er een wereld voor mij open...ik hoorde nieuwe tonen...fx'jes en meer van die soort. :9 Maar echt beter dan Creative en Logitech zal Trust nooit worden, en als het toch nog mocht gebeuren zal de prijs wel 3x zo hoog zijn.

Midden en hoge tonenweergave

In ieder geval beter dan mij radio...(Mijn radio is niet slecht!) Het is gewoon helderen duidelijk, je hoort wat er gezegd word net als in een gesprek met iemand tegenover je...wat ik wel bijzonder vind is dat toen ik via Internet naar 3FM (Red een kind in Kongo) luisterde dat het achtergrond muziekje via de Side kwam en de stem van de pratende DJ (Giel) via de Front kwam, dat gaf een bijzonder effect. Het heeft wel iets van een bioscoop film alleen dan iets minder natuurlijk. Maar dat is natuurlijk ook de bedoeling van 5.1, het zou erg zijn als dat niet zo was...

Basweergave

Lekker! Heb hem even op maximaal bass gezet: de Trust zelf, Mediaplayer equalizer, de subwoofer volume softwarematig op max. En wat een gedreun!!! Lekker helder en tegelijk zwaar...Ze worden dus goed weergeven zonder (hoorbare) missers er tussen door. Wat ik raar vind aan de subwoofer is dat hij niet alleen bass weergeeft, maar ook de lage middentonen, waarschijnlijk kan je op alleen de subwoofer al ook muziek luisteren.
Heb af en toe last van een 'zoemende' subwoofer, een beetje met de draad bewegen en het was weg, maar het kwam steeds terug...zou het door andere apparaten in de buurt gekomen zijn?

Technische Vergelijking

Ik vergelijk alleen met populaire setje van concurrenten.
Het bereik in Hz:
60 - 17.000 - Trust SP-6600A
40 - 20.000 - Logitech X-530
40 - 20.000 - Creative Inspire T5900
De Trust heeft dus een kleiner bereik.
Aantal Watt:
43 - Trust SP-6600A
70 - Logitech X-530
76 - Creative Inspire T5900
Weer blijft Trust achter...om goed bij consumenten over te komen moet er in het vervolg echt iets aan gedaan worden, anders word de set alleen al niet gekocht omdat de technische specificaties lager zijn in vergelijking met andere merken...en dan hebben we het nog niet eens over de prijs gehad...

Perfect, mij opa heeft deze SurroundSet voor mij gewonnen :Y) Maar serieus: Hij staat voor ongeveer 80 euro in de lijst...om echt aantrekkelijk over te komen bij de consument zoals Logitech dat doet moet er van de prijs minimaal 40 euro af denk ik. Als ik zelf een setje zou kopen zou ik voor de Logitech gaan omdat die maar 49 euro kost, Creative volgt met 64 euro. De prijs MOET dus omlaag.

Heb jij ook een Trust SP-6600A?

kal maar even wachten met juichen, 2 vrienden hebben deze set ook(in 2.1 dan) maar het principe is hetzelfde, na een jaartje heb je ze opgeblazen:P voor die tijd doen ze het perfect :+
Niet door vertellen :X
Ik denk dat ik hem toch verkoop, omdat hij voor dit geld niet echt tot zijn recht komt.
WTF?????

Wat een schitterent apparaat !!!

Jesus ik dacht toen ik de titel las dat dit wel weer zo'n trust nageaapt product zou zijn, maar het tegendeel wordt hier bewezen
nageaapd zou best kunnen, dat een andere het produceerd, en dan brengt Trust het gewoon (als eerste?) uit...

ik heb er geen problemen mee zolang het spul het maar goed doet...maar Trust product surround sets zijn vaak niet zo goedkoop als de normale shit...
Wow, dit ziet er zeker mooi uit voor wat ik gewent ben van Trust.
Ik schok me dood toen ik de plaatjes zag, niets trust-paars erin? Dacht van, dat zou wel weer zulke lamme trust troep zijn (no offence) die je na 1 dag gebruiken kunt weggooien, maar ze zien er idd erg profi en goed uit.
zou er ooit en high end setjes komen met zo een design

Boxjes design is trouwens beetje gejat van Harman en Kardon. Maar dit ziet er erg goed uit zeg
Zo anders is dat even een ruige set :X ?! Niet gedacht dat Trust het in zich had :D !
Subwoofer die lage midden-tonen doet? Wat een schijt ding. Verneukt direct het complete stereobeeld. Z-5500 doet dit ook, maar goed, met satellietjes die gefilterd zijn op 150hz heb je ook niet veel keuze. En ik gok dat deze op 300/2000 hz zijn gefilterd, zo te horen.

Een goede subwoofer hoor je niet te lokaliseren.