1 review

Razer Street Fighter V Panthera Arcade Stick PS4 Multi-color

Specificaties Joystick voor de PlayStation 4 - Bekijk alle specificaties

Razer Street Fighter V Panthera Arcade Stick PS4 Multi-color Review

Dizzy 3 maart 2018, laatste update op 21 juni 2018, 562 views Product gekocht

Razer Street Fighter V Panthera Arcade Stick PS4 Multi-color

Super robuuste fightstick welke makkelijk te modificeren is als je daar belang bij hebt.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • One-button access for modding
  • Modden verbreekt niet garantie
  • Ball top en Bat top meegeleverd !
  • PS3/PS4/PC Compatible via Xinput driver
  • Killer Instinct werkt ook (volgens veel sites niet)
  • Super mooie plexiglas cover-art
  • Ook leuk met oude arcade games (metal slug/pacman e.d.)

Minpunten

• Plexiglas top niet makkelijk vervangbaar
  • USB kabel schijnt geen replacement part voor te zijn
  • Geen turbo-knop
  • Mechanica die cover openhoudt schijnt niet erg goed te zijn

Wilde al jaren een fightstick hebben. Uiteindelijk na wat research online kwam mijn keuze uit op de Hori Real Arcade Pro N. Deze wordt in de markt geplaatst als topper in de mid-range van fightsticks. Hier is de prijs ook naar (150~170 euro).
Nadeel van de Hori is dat ondanks hij erg mod-vriendelijk is, je hiermee wel direct de garantie verbreekt als je hem open schroeft. Daarnaast sprak mij persoonlijk de cover-art van het apparaat niet echt aan.

Nadat ik ook veel gelezen heb over de Razer Panthera ben ik mij wat verder gaan verdiepen in dit model. Na wat filmpjes over vergelijkingen met de oude madcatz series en Hori modellen komt deze doorgaans eigenlijk overal wel als beste uit de bus. Nadeel is dan de prijs van 250 euro wel weer.

Wat mij ook heel erg aansprak bij de Razer is het feit dat dit de enige fightstick is op de markt waar zowel een ball-top als een bat-top meegeleverd wordt. Zelf prefereer ik dan ook de bat-top, en heb ik deze direct vervangen toen ik het apparaat binnenkreeg.

Ball-top:
[img]nLoa0xsO[/img]

Bat-top:
[img]GDP4gw4p[/img]

Verder gebruikt de razer de officiele Sanwa buttons en layout waar de Hori zijn eigen buttons en layout gebruikt. Ook hier is veel over te lezen over de verschillen, maar een echte winnaar is er niet, schijnt vooral persoonlijke voorkeur te zijn.

De Razer Panthera had een probleem toen deze uitkwam met de inputlag, maar hier is een Firmware Update voor te downloaden om dit volledig te verhelpen. (Gebruik de link in deze review om bij de firmware link te komen, persoonlijk kon ik deze op de razer site niet terugvinden)

De controller werd oorspronkelijk alleen als PS3/PS4 ondersteunend op de markt gebracht waarbij PC-Support as-is geleverd werd. Tegenwoordig is vanaf de Razer website een Xinput Driver te downloaden die prima functioneert. Ook bij Killer Instinct werkt dit tegenwoordig prima (veel online video's beweren anders).

Bij de volgende games kan ik bevestigen dat de Razer out-of-the-box* werkt op pc (Steam):
(*Getest op Windows 10 met Xinput Driver / Controller op PS4 mode / Joystick op DP mode)

Arcade Games:

- Tekken 7
- Dead or alive 5 Last Round
- Marvel vs Capcom 3 / Infinite
- Them's Fighting Herds
- Guilty Gear Isuka / X2 #Reload (switch van DP omzetten naar LS)
- Guilty Gear XX Accent Core Plus R / Xrd - Sign- / Xrd -Revelator-
- Killer Instinct
- Injustice 1 / 2
- Mortal Kombat 1, 2, 3 (Arcade Kollection) / 9 / XL
- Skullgirls
- The King of Fighters 98 / 2002 / XIII / XIV
- BlazBlue Calamity Trigger / Continuum Shift / Chronophantasma / Centralfiction
- Chaos Code - New Sign of Catastrophe
- Garou: Mark of the Wolves
- The Last Blade
- Nitroplus Blasterz: Heroines Infinite Duel

Wat niet werkt:

- Battle Fantasia -Revised Edition (Werkt helemaal niet)
- Vanguard Princess (controls flippen met stick, werkt normaal met xbox controller)

Als laatste heeft de Razer dus dat je met een druk op de knop de behuizing kan open maken. De printplaten zitten achter een plastic box verwerkt waar je niet bij mag komen als je de garantie intact wilt laten.
Maar het geeft je wel toegang tot alle 10 de buttons en de joystick zelf om deze te vervangen als je dit wilt doen. Dus mocht je geen voorstander zijn van de Sanwa buttons kan je er ook Hori buttons inplaatsen.
Beetje zoeken op het internet leert dat deze buttons ongeveer 3,50 per stuk kosten (zowel Sanwa als Hori) (en je dus voor ongeveer 35~40,- de hele set kan vervangen).

[img]U3moJdUo[/img]

Ondanks dat ik het appraat pas 2 dagen in huis heb bevalt hij dusver erg goed. Wellicht dat ik deze review nog bijwerk nadat ik hem een aantal weken in gebruik heb gehad.

Update:
Wat ook wel handig om te weten is, zeker als je nieuw bent in de fightstick genre, zijn de zogenaamde restrictor gates die op de sanwa joystick zitten.

De standaard bij japanse sanwa joysticks is een square-restrictor gate. Echter in Amerikaanse arcadekasten zie je meestal een octagonal-restrictor gate. Nu is het zo dat je deze restrictor gate kan aanpassen alswel vervangen. verder bestaat er ook nog een circel-restrictor gate. Wil je meer weten wat de verschillen zijn, zie ook deze link: https://www.youtube.com/watch?v=eMIzsIwSkjs

De square-restrictor gate is dus standaard bij sanwa, en deze kan je aanpassen aan de onderkant van de joystick dat hij alleen nog maar naar boven, onder links of rechts kan (en dus niet een combi), dit wordt ook wel de diamond-restrictor genoemd.

[img]bslATKJW[/img]

Deze laatste modus is niet geschikt voor fight-games, maar des te meer voor games als pacman en andere (arcade) games, waar je maar 4 opties hebt wat movement betreft, en je hiermee minder snel fouten maakt.

Zelf heb ik een octagonal-restrictor gate besteld om eens te testen wat ik persoonlijk het fijnste vind werken.

Heb jij ook een Razer Street Fighter V Panthera Arcade Stick PS4 Multi-color?

Supergaaf. Goede smaak in games ook zo te zien. King of fighters <3