Specificaties 6" • 2160x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Umidigi S2 Pro Zwart Review

Danny.G 1 maart 2018, laatste update op 12 maart 2018, 2.970 views

Umidigi S2 Pro Zwart

UMIDIGI's mooiste toestel tot nu toe dankzij het prachtige 18:9 5,99" FHD+ scherm dat van zeer goede kwaliteit is en de mooie matte aluminium behuizing. Toch is er veel anders aan de S2 Pro dan voorgaande toestellen, en ben ik niet over alles even positief te spreken.

Pluspunten

• Erg mooi scherm met hoge max. helderheid en mooie kleuren
  • Aluminium behuizing is zeer stevig en oogt mooi
  • Face Unlock is aanwezig en werkt prima
  • Grote accu van 5100mAh zorgt voor lange accuduur
  • Speaker creŽrt verrassend goed geluid

Minpunten

• UMI OS valt erg tegen en is niet goed genoeg geoptimaliseerd, wat invloed heeft op de performance
  • Zeer opmerkelijke keuzes in de software
  • Cameraprestaties moeten echt beter, evenals bokeh-implementatie

Stemmen op deze review mag en kan hier: Klik

We zijn inmiddels een jaar verder sinds bezelless smartphones een trend begonnen te worden en langzaamaan ook de 18:9-schermen werden geÔntroduceerd. Eind vorig jaar verschenen deze schermen dan ook eindelijk in meer en meer budget toestellen. Waar deze schermen eerst enkel waren weggelegd voor high-end smartphones, beschikken toestellen van slechts 120 euro er inmiddels al over.

UMIDIGI is een van de fabrikanten die al snel vooraan stond bij de bezelless en 18:9-schermen, met onder andere de Crystal, de S2 en nu de S2 Pro. De S2 Pro is, zoals de naam doet vermoeden, een wat uitgebreidere variant van de reguliere S2, wat van zichzelf al een fraai toestel was door het mooie ontwerp.

Zo is er nu een 5,99” FHD+ (2160x1080) IPS scherm aanwezig, een 5100mAh accu, de Mediatek Helio P25 SoC samen met 6GB RAM en maar liefst 128GB opslagruimte, dat tevens ook nog eens is uit te breiden met een microSD-kaartje. Verder mag de dual-camera niet ontbreken, evenals de vingerprintscanner aan de achterkant en er is zelfs Face Unlock aanwezig. En dit alles draait vooralsnog op Android 7.0, met UMIDIGI’s eigen schil erover heen.

Wat dat mag kosten? De prijs ligt momenteel op zo’n §280 bij een webshop als Gearbest. Een bedankje gaat uit naar UMIDIGI omdat ze weer zo vriendelijk waren om mij te voorzien van een recensie exemplaar, om een zo objectief mogelijke recensie te schrijven.

https://www.techbrothers.eu/uploads/menu/Inhoudsopgave.jpg https://www.techbrothers.eu/uploads/menu/Specificaties.jpg

In het mooi vormgegeven doosje komt het volgende
  • De telefoon zelf
  • USB-A naar USB-C kabel
  • De oplader
  • Een erg mooi en stevig ‘sandstone black’ achtig hoesje
  • Een gebruikshandleiding
  • Sim-slot pinnetje
  • USB-C naar 3.5mm jack adapter

De voorkant van het toestel wordt grotendeels bedekt door het 5,99” scherm. De bezels aan de boven- en onderkant zijn kleiner dan we bijvoorbeeld een jaar geleden zagen, maar dit is niet een compleet bezelless scherm. Wel ziet het er verder allemaal erg gelikt uit en krijg je wel degelijk een modern en luxe gevoel, vooral voor §250. Boven het scherm zit de selfie-camera, wat een 16MP module is, een LED-flitser (jep..) en de oorluidspreker. In deze luidspreker zit ook een RGB notificatielampje, wat in dit geval enkel rood/groen/blauw kan weergeven, naast dat het lampje ook amper opvalt.

Draai je het toestel om, dan zie je een mooie matzwarte aluminium behuizing, die vooral erg luxueus oogt. Een nadeel aan dit soort coatings is dat het soms wat vingerafdrukken achter kan laten, maar ik heb het erger gezien. De afdrukken kan je prima eraf krijgen door even met iets zacht (je shirt) erover te wrijven.

Allereerst zullen de twee camera’s als eerste opvallen; twee camera’s om foto’s te maken voor de portretmodus. Hierover later meer onder het Camera kopje. Onder de camera’s zit de dual-LED flitser en daar weer onder zit de vingerafdrukscanner, en wat mij betreft zit deze ook op de juiste locatie. Als je de scanner als fabrikant zijnde op de achterkant wil plaatsen, dan is dit the way to go.

De prestaties van de scanner zelf zijn gemiddeld te noemen. Qua snelheid heb ik van UMIDIGI beter ervaren, maar wat betreft betrouwbaarheid laat de scanner je niet in de steek. Je vingerafdruk wordt vrijwel iedere keer keurig gevonden, het is alleen de snelheid waarmee het toestel wordt ontgrendeld dat nog verbeterd zou mogen worden. Al met al een zeer mooie behuizing en ook de antennelijnen zijn keurig weggewerkt aan de boven- en onderkant. De lijnen gaan erg mooi en bijna onopvallend op in de behuizing.

De volumeknoppen en aan/uit-knop bevinden zich aan de rechterkant van het toestel, iets dat je tegenwoordig erg veel ziet. De knoppen zijn lichtelijk verhoogd, zijn niet heel erg breed maar desondanks dat, zijn ze goed te onderscheiden. Ik had ze het liefste nog wat breder en clickier willen hebben, dus dat is een puntje waar ze naar mogen kijken.

Ook deze UMIDIGI S2 Pro beschikt niet over de 3.5mm koptelefoonaansluiting, dus voor de mensen die dit als eis hebben, is dat pech. Wel levert UMIDIGI een USB-C naar 3.5mm jack adapter zodat je je koptelefoon alsnog kan gebruiken. De USB-C poort is dus gelukkig wel aanwezig, ‘the one cable to rule them all’ gaat dus nog steeds op.

Aan de onderkant van het toestel bevindt zich de mono speaker die gebruikt kan worden voor het luisteren naar muziek, films en dergelijke. Graag had ik gezien dat UMIDIGI de oorluidspreker ook had gebruikt als reguliere speaker, zoals je bijvoorbeeld bij Apple ziet, maar ook de Xiaomi Mi Note 3 die ik eind vorig jaar recenseerde. Voor nu moeten we het dus doen met 1 enkele speaker, wat eigenlijk een best wel aardige speaker is. Hoewel je de echt lage tonen wat zal missen, kan de speaker behoorlijk luid zonder te vervormen en zijn de midden en hoge tonen vrij goed te onderscheiden. Geen opvallend goede speaker, maar ook zeker niet slecht dus.

Het onderdeel waar het het meeste om zal draaien bij de S2 Pro is overduidelijk het scherm. Aanwezig is een 5,99” FHD+ IPS scherm, ook wel een 2160x1080 scherm. Waar je normaal gesproken misschien 1920x1080 gewend bent, zorgen de extra pixels in de hoogte er nu voor dat de beeldverhouding geen 16:9 maar 18:9 is. Hiermee volgt UMIDIGI dus de andere grote fabrikanten, die vanaf Q2 2017 de 18:9 schermen wat meer begonnen te gebruiken.

Voor het bedrag van §250 beschikt de S2 Pro over een goed scherm, met 2.5D randen en Gorilla Glass 4 glas. Hoewel het geen AMOLED scherm betreft, is het een IPS-scherm van erg goede kwaliteit. Met een schermdiagonaal van 5,99”, een resolutie van FHD+ (2160x1080) en dus een beeldverhouding van 18:9, levert dan een PPI op van circa 403. Waar sommige toestellen al ruim over de 500 zijn gaan, is de 403 van de UMIDIGI S2 Pro meer dan voldoende voor de meeste mensen. Leg ik trouwens de S2 Pro naast mijn Mi Note 3, dan zie ik bijna identieke schermen wat betreft schermkwaliteit zelf – opvallend genoeg.

De helderheid van het scherm van de S2 Pro is dan ook erg hoog met een piek van maar liefst 645 cd/m2, waardoor je ook buiten in de felle zon de content prima kan aflezen. Kleuren worden bijna hetzelfde weergegeven als de al zeer goede Mi Note 3 en ook de kijkhoeken zijn bijna identiek. De kleurtemperatuur van het scherm schommelt rond de 6900 Kelvin waardoor het scherm vrij kleurecht is. Tevens zijn de zwartwaarden voor een IPS-paneel ook niet mis, met zo’n 1450:1 bij statisch contrast. Niet de aller beste zwartwaarden, maar ook zeker niet slecht.

Met de S2 Pro komt dus een behoorlijk goed scherm geleverd en al helemaal voor het bedrag dat men er voor vraagt. De aandacht naar het scherm van de fabrikant is wat mij betreft dan ook zeer terecht.

Mocht je je zorgen maken over de beeldverhouding vergeleken met de traditionele 16:9 beeldverhouding, denk hierbij aan de zwarte randen bij video’s op YouTube of bij Netflix, dan kan ik je hopelijk geruststellen. Een aantal content creators op YouTube schieten tegenwoordig met een gelijkwaardige beeldverhouding maar ondanks dat, heeft YouTube ook een optie om de video een klein beetje in te zoomen waardoor het scherm helemaal gevuld wordt en je dus zonder zwarte randen zit. Netflix heeft hier in mindere mate last van omdat veel film- en seriecontent van Netflix zelfs al is geschoten met een beeldverhouding die hier dicht bij ligt. Vooral in de film- en seriewereld is 18:9 al een stuk langer in gebruik, dus met de S2 Pro kan je hier mooi van genieten.

Dank gaat naar DeviceSpecifications voor de exacte cijfers

Sinds ik UMIDIGI toestellen in handen kreeg, draaiden ze al op een zo goed als stock Google Android ROM. Halverwege 2017 vernam ik dat de S2 voorzien zou worden van UMIDIGI’s eigen versie van Google Android; hun eigen UMI OS, wat eigenlijk niks meer dan een vrij ingrijpende skin is. Nu hoeft dat van zichzelf niet slecht te zijn, maar toen ik zag hoe drastisch de looks waren aangepast en hoe het OS in elkaar zou zitten, begon ik me licht zorgen te maken over de ooit zo lichte en batterijvriendelijke UMIDIGI smartphones.

Afijn, terug naar de S2 Pro. De S2 Pro draait dus op het UMI OS, wat in dit geval is gebaseerd op Android 7.0. De skin is redelijk aangepast en lijkt een combinatie te zijn van iOS en de skin van Samsung. De S2 Pro komt met 128 GB aan opslagruimte, wat voor dit geld opvallend is. Vaak zien we nog 32 en 64GB, dus als je 128GB ziet staan, begin je toch even te fronsen. Van de 128 GB is nog zo’n 102 over – wat voor vrijwel de meeste gebruikers overkill zal zijn, maar verder wel erg lekker is om die ruimte te hebben.

Een reden dat al een deel van die 128GB is afgesnoept, komt doordat UMIDIGI onnodig bloatware heeft toegevoegd aan de ROM. Denk aan apps als News Republic, Super Share, Freezer, App Cleanup, Avatar Master en TouchPal. Waar UMIDIGI ooit niks meeleverde, leveren ze nu dus wel dingen mee. Gelukkig zijn een aantal van deze apps te verwijderen, maar helaas niet elke. Ik raad aan om TouchPal uit te zetten, want deze app zorgt voor notificaties en heeft zelfs een instelling waarmee er reclame op het lockscreen kan verschijnen. Absoluut not-done.

Face Unlock: werkt het of werkt het niet?
De S2 Pro beschikt tevens over Face Unlock, wat vooral populair is geworden nadat de Apple iPhone X je je gezicht gebruikt als enige vorm van biometrische authenticatie. Het scannen van je gezicht gaat vrij eenvoudig: je plaatst je gezicht op de gevraagde manier in het cirkel op het scherm, de telefoon scant jouw gezicht en niet heel veel later is het alweer gereed. Je kunt nu naast de vingerafdrukscanner dus ook je gezicht gebruiken als manier om het toestel te ontgrendelen. Let wel dat de S2 Pro hier geen speciale hardware voor gebruikt, enkel de selfie-camera en wat software trucs.

De veiligheid hiervan valt natuurlijk in het niet vergeleken met je vingerafdruk, maar dit is een keuze die je neemt bij gebruik. Het is mij in ieder geval niet gelukt om het toestel te misleiden door foto's of video's te gebruiken om te ontgrendelen. Wat betreft snelheid van het ontgrendelen is het niet erg spannend. Het neemt iets meer tijd in beslag dan de vingerafdrukscanner, maar werkt verder wel behoorlijk goed. Ook in het donker gaat het goed, maar lang niet altijd, wat ook niet gek is gezien enkel de selfie-camera wordt gebruikt.

Het is dus een leuke feature om te hebben, maar ook niet heel veel meer met dat. Vooral niet omdat er, zoals bij de vingerafdrukscanner, geen speciale API voor is die ontwikkelaars kunnen gebruiken zodat je ook deze vorm van authenticatie in apps kan gebruiken. En heel eerlijk gezegd ben ik daar ook blij mee, omdat de iPhone X-variant een stuk beter in elkaar zit.

But there's more
Nog een pijnpunt aan de ROM van UMI is dat ze de mogelijkheid eruit hebben gesloopt om een third party launcher als Nova Launcher te gebruiken. Je bent hierdoor afhankelijk van de meegeleverde launcher van UMIDIGI, een launcher waar ikzelf geen fan van ben. Ik hou van opties en veel keuze en wat dat betreft vind ik de launcher veel te karig, naast dat de snelheid ook beter kan. Het niet aanwezig zijn van een app-drawer is naar mijn mening een gemis, het maken en openen van mappen op het homescreen gaat te traag en de ontwikkelaars vonden het een goed idee om standaard een nieuws-feed te integreren. Gelukkig valt deze dan wel uit te schakelen.

Voor de privacygerichte gebruikers zorgen een aantal dingen bij mij voor vraagtekens. Om de galerij app te mogen gebruiken, vragen ze toegang om SMS’jes te mogen lezen en versturen, het maken van telefoongesprekken en inzicht in je contacten. Ook hun Theme-functionaliteit vraagt toegang tot het maken van telefoongesprekken, waar de Camera-app weer om toegang vraagt tot je contacten. En let wel: als je de toegang ontzegt, kun je de apps niet eens gebruiken. Ik ben helaas niet in staat om te achterhalen of er Łberhaupt wat met de data wordt gedaan, maar het feit dat je de apps niet eens kan gebruiken als je de toegang ontzegt, vind ik toch een kwalijke en opmerkelijke zaak.

Al met al ben ik geen fan van UMI OS en ze lijken te hebben geluisterd naar de community, want er is inmiddels een stock Google Android ROM beschikbaar die je zelf moet flashen, en het kleinere broertje van de S2 Pro (de S2 Lite – review hiervan komt ook) wordt nu geleverd met een z.g.a. stock Google Android ROM zoals we die destijds kenden.
Dual sim
Dual-SIM functionaliteit is inmiddels vrij standaard geworden en de S2 Pro is niet anders hierin. Je kunt toewijzen welke simkaart bijvoorbeeld gebruikt maakt van mobiele data, of welke juist weer belletjes en sms’jes voor zijn rekening neemt.

Dagelijkse ervaringen: Een niet geoptimaliseerde ROM

Het is inmiddels duidelijk dat ik geen fan ben van de ROM. De ROM lijkt verder ook invloed te hebben op de prestaties van de telefoon. Waar eigenlijk alle vorige smartphones van UMIDIGI, die ik dan heb gerecenseerd, voor hun doen allemaal redelijk snappy waren, is de S2 Pro iets anders dan de rest. Het UMI OS lijkt zijn invloed te hebben, want de telefoon is niet altijd even snel. Nadat je een app aangetikt hebt, duurt het openen iets langer dan ik gewend was. Het switchen kent een lichte vertraging, evenals het multi-tasken. Wat dat betreft is er nog veel ruimte voor verbetering, mochten ze besluiten de ROM verder te gaan ontwikkelen. De huidige signalen lijken er niet op, waar ik ergens ook maar blij mee ben.

Gamen
Gamen met de S2 Pro is verder geen probleem. De Helio P25 is krachtig genoeg om de meeste games mee te spelen zonder last te hebben van haperingen. Toch zal niet elke game helemaal vlekkeloos gaan, denk aan grafisch vrij intensieve games die veel zullen eisen van de GPU, waardoor je mogelijk de instellingen wat aan wil passen als die mogelijkheid er is. Het blijft een low-end/mid-range soc en ook de GPU positioneert zich daar. Voor de meeste games zal het echter geen problemen geven en kan je mooi genieten van bijvoorbeeld dat scherm tijdens het gamen.

Voor de liefhebbers van de benchmarks, heb ik weer het een en ander klaarstaan. Helaas en gek genoeg lijkt AnTuTu zijn benchmark niet voort te zetten zodra ik hem start op het toestel, dus die scores kan ik helaas niet testen.
Geekbench

Androbench

UXBench

3DMark: Sling Shot Extreme

Net zoals een aantal andere midrange smartphones beschikt de S2 Pro over 2 camera modules. De eerste en meest belangrijke camera beschikt over 13 megapixels met een diafragma van f/2.0 en staat bekend als de Sony IMX258 Exmor RS sensor, waar de tweede camera over 5 megapixels beschikt. De Sony IMX258 is een sensor die in voornamelijk goedkopere toestellen gebruikt worden, beginnend vanaf 120 euro tot aan zo’n 300 euro. Het is niet de meest geavanceerde sensor vandaag de dag, maar met goede software optimalisaties is er prima mee te werken. Filmen kan met maximaal 4K met 23fps, waar ook 1080p 30fps mogelijk is.

Aan de voorzijde van het toestel vinden we tevens een 16 megapixel camera, wederom met een f/2.0 diafragma en ditmaal is de Samsung S5K3P3 ISOCELL sensor aanwezig die met maximaal 1080p 30fps kan filmen.

De meegeleverde camera app geeft je de keuze om normale foto’s maken, HDR-foto’s, foto’s met het bokeh-effect (ook wel portret-modus), panorama-foto’s en (beautified) selfies.

De foto’s zijn klikbaar, zodat ze de ware foto openen in een nieuw tabblad.

De camera: conclusie
De UMIDIGI S2 Pro maakt acceptabele foto’s, maar ook niet heel veel meer dan dat. Foto’s bevatten veelal genoeg licht, kleuren zijn wat meer richting het ‘punchy’ en daardoor zijn het vooral foto’s die erg contrastrijk zijn. De kleurtemperatuur is niet altijd even accuraat, maar voor de snelle kiekjes zal het voldoen. Je kan dit mits gewenst altijd zelf aanpassen met een fotobewerkingsprogramma. Er is gelukkig weinig sprake van foto’s die softwarematig te verscherpt zijn.

Bij de reguliere foto’s, en dus zonder HDR ingeschakeld, zijn de schaduwen af en toe iets te donker waardoor er in dat soort plekken detail verloren gaat. Ook wil het nog wel eens gebeuren dat de foto’s iets te onderbelicht zijn, omdat de camera moeite lijkt te hebben met direct zonlicht. Het inschakelen van HDR is dan een fijne toevoeging. Foto’s met HDR creŽren zoals de naam doet vermoeden ook daadwerkelijk foto’s met een groot dynamisch bereik, soms naar mijn mening ook net iets te veel van het goede. Dit zie je vooral als je foto’s maakt bij wat rode gebouwen, een lichte ondergrond en een blauwe lucht. De software zorgt voor veel licht in de foto’s, maar haalt ook contrast uit de beelden waardoor het in sommige gevallen wat doffer kan ogen. Het is maar net of je daar veel waarde aan hecht. HDR-foto’s zorgen voor veel extra detail en mocht je niet houden van de wat doffere foto’s, dan kan je altijd nog handmatig contrast toevoegen met een fotobewerkingsprogramma als Snapseed.

Bij mindere lichtomstandigheden zijn de beelden eigenlijk wat je wel zou verwachten. De sensor is geen hoogvlieger en door de lens met een diafragma van f/2.0, en zonder OIS, is al te verwachten dat de foto’s niet bijster lichtrijk en bewegingsvrij zullen zijn. En in de praktijk is dat ook het geval. Zodra het licht minder wordt, zal ook de kwaliteit van de foto’s iets minder worden, wat vooral resulteert in meer ruis en minder detail wat betreft dynamisch bereik. Tijdens schemerlicht en focus op een neergaande zon heeft de camera vooral wat moeite. Foto’s worden hier al snel onderbelicht met een overbelichte zon. Het switchen naar de HDR-modus lost al het een en ander op, maar het blijft een beetje karig.

Het filmen kent eigenlijk dezelfde kenmerkend als hiervoor genoemd, met als toevoeging dat beelden soms wat grauwiger ogen en dat elektronische beeldstabilisatie best okť lijkt te werken. Het zit niet op het niveau van een Google Pixel 2 XL of de Moto G5 Plus die ik vorig jaar behandelde, maar UMIDIGI lijkt hier gelukkig wat stappen in gemaakt te hebben.

De tweede camera zou moeten zorgen voor het recentelijk zeer populaire scherptediepte-effect: Focus op het object in de voorgrond met een erg mooie scherptediepte in de achtergrond, wat voor sommigen ook wel bekend is als bokeh. Echter, volgens verwachting maar ook vooral teleurstellend genoeg, is de bokeh-modus eigenlijk (en wederom) compleet nutteloos. Er gaan op het internet veel vragen rond of de tweede camerasensor bij veel goedkope Chinese toestellen wel een daadwerkelijk functionerende camera is, en niet een fake/dummy camera is.

Net als veel goedkope en Chinese toestellen, krijg je ook met de UMIDIGI S2 Pro namelijk geen mooie bokeh. In plaats daarvan creeŽrt de software ten alle tijden niks meer dan cirkel in het midden die in focus is, met daaromheen onscherp/wazig beeld. Misschien kan je je voorstellen dat deze functie hierdoor compleet nutteloos is, omdat je op bijna al je foto’s letterlijk een cirkel ziet waarin alles scherp is. De bokeh/portretmodus is er zodat de afstand tussen objecten berekend/softwarematig ingeschat zou moeten worden, om vervolgens een mooie scherptediepte te creŽren, om de randen van het object in focus heen.

Het is de vraag wanneer de fabrikanten hiermee stoppen en de tweede camera er dan gewoon niet meer in stoppen, of dat dit eens fatsoenlijk implementeert wordt.

UMIDIGI geeft aan dat het toestel een accu heeft van maar liefst 5100 mAh. Aan de dikte van het toestel te zien, zou je dat hem niet geven. Hoe zij dit precies berekend hebben, en of dit accuraat is, durf ik niet te zeggen of te garanderen. 5100mAh is in een dergelijk toestel namelijk ontzettend fors en zou moeten betekenen dat dat ook te zien en te merken is met de accuduur.

In het verleden deed ik mijn tests altijd a.d.h.v. mijn eigen gebruik (wat vaak iets veeleisender was dan de gemiddelde gebruiker) en op advies van gebruikers heb ik besloten om een iets universelere (en geaccepteerde) benchmark te gebruiken.

Met de PCMark app kan de accuduur gemeten worden door het toestel verschillende dagelijkse taken uit te laten voeren als lezen, browsen, video encoden, enzovoort. De score (in uren en minuten) geeft aan hoe het toestel onder die omstandigheden zal presteren, wat uiteindelijk als screen-on-time zal gelden. De schermhelderheid staat hierbij op 75%.

Met een accu van 5100 mAh scoort de S2 Pro hier vrij goed. Met 5100 kan het nog volgens mij nog beter, hoewel ik ook vermoed dat de software optimalisatie zijn rol zal spelen. Ondanks dat is een screen-on-time van meer dan 8 uur in de Work 2.0 app zeer prima, vooral als je nagaat dat het een 6” FHD+ scherm betreft dat ook nog eens lekker fel kan.

Wat betreft stand-by tijd is er verder weinig spannends te vermelden. De telefoon loopt vergeleken met andere toestellen niet significant sneller of langzamer leeg. Mocht je dus helemaal niks met je toestel doen behalve aan een wifi-netwerk verbonden zijn, dan is een accuduur van meer dan een week niet raar.

Ook de S2 Pro en meegeleverde oplader is volgens UMIDIGI voorzien van de quick charge mogelijkheid, wel onder de naam van ‘QuickCharge 2.0’. Zoals ik inmiddels gewend ben van UMIDIGI zijn ze niet koploper wat betreft snelheid, maar er van uitgaande dat het een 5100 mAh accu betreft, is zo’n 2,5 uur niet eens heel slecht. Menig toestel doet er zo’n 1,5 uur over met een accucapaciteit van doorgaans zo’n 3100mAh – bijna 40% kleiner dan dat van de S2 Pro.
Begin percentageNa 15 minutenNa een half uurNa een uurVolledig vol na
1%14%28%53%2 uur en 46 minuten

Bereikbaarheid en bellen
Bellen is geheel volgens verwachting geen enkel probleem. De bereikbaarheid van het toestel eveneens. Mensen zijn goed te verstaan en het geluid is verder gewoon helder, zonder ruis of storingen.
Internet
WiFi
Met een 200/20 mbit verbinding thuis weet de S2 Pro het so-so te doen. Ook met 5GHz-verbindingen weet de S2 Pro overigens gewoon raad, gelukkig. De volledige snelheden van onze thuisverbinding wordt vreemd genoeg niet gehaald, waar een aantal andere toestellen dat wel of bijna wisten te halen. Hoewel 100 mbit niet mis is, zal dat niet voor iedereen voldoen en lijkt het modem hier roet in het eten te gooien.

3G en 4G
Anders dan menig Chinese smartphones, ondersteunt deze smartphone wel degelijk de welbekende band 20, waardoor je in Nederland eigenlijk zonder problemen gebruik kan maken van de 4G-netwerken. Dat is naar mijn inziens wel zo fijn, gezien nog steeds niet alle toestellen dit hebben. De UMIDIGI S2 Pro dus wel gelukkig. Hier verder eigenlijk weinig problemen mee ondervonden. Wat betreft ondersteuning van frequentiebanden mogen we niet klagen: 800MHz, 850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2100MHz en 2600MHz zijn allen aanwezig.

NFC
Helaas beschikt de S2 Pro niet over NFC, wat we eigenlijk van bijna alle Chinese toestellen al gewend zijn. Zo nu en dan eens een toestel met NFC, maar voor de rest is het nog wachten tot ook dit echt breed geÔmplementeerd gaat worden.

Met de S2 Pro laat UMIDIGI met wat steken vallen. Waar ik altijd erg positief was over de stock Google Android schil over haar toestellen, draait de S2 Pro op UMIDIGI’s eigen UMI OS waardoor het toestellen merkbaar trager aanvoelt. Buiten de wat gekke eigenaardigheden af en toe, kan je er verder wel prima mee uit de voeten. Gelukkig lijkt de fabrikant geluisterd te hebben, nu de S2 Lite weer is voorzien van de ROM die we gewend waren. Verwacht ook van dit toestel een recensie.

Het scherm is een waar genot om mee te werken, onder andere door de maximale helderheid en de vrij accurate kleuren. Duidelijk mag zijn dat het scherm de eye-catcher (pun totally intended) is. Een goede accuduur en de behuizing is zoals we kennen van UMIDIGI erg solide en van vrije hoge kwaliteit, waar de camera’s nog steeds niet heel spannend zijn.

Het toestel is bij slechts een aantal webshops te krijgen, waar hij bij Gearbest nu in de sale is voor circa §280. Met de kritiekpunten die ik heb gegeven, lijkt deze prijs naar mijn inziens wat te hoog als je kijkt naar wat een Xiaomi Redmi Note 5 Pro weet te bieden voor minder geld.

Waardeer je deze review, zou je meer willen zien en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hierboven te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm! :)

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.

Heb jij ook een Umidigi S2 Pro Zwart?

Jammer dat een os soms invloed kan hebben op de performance terwijl het anders gewoon betere toestellen zouden kunnen zijn.
Agreed! In dit geval zorgt de software voor een iets mindere ervaring dan ik had gehoopt, maar vooral dan ik gewend was van de toestellen.

Positief aan dit alles is dat ze geluisterd lijken te hebben. Dat is wel zo fijn. :)
Wat ik niet begrijp is waarom ze hier gewoon geen stock android op smijten. Zou toch zoveel beter werken, en ze hebben geen onderhoud aan de tientallen apps die ze zelf ontwikkelen.
Kan ik helaas ook geen echt goed antwoord op geven, gezien ik diezelfde vraag had tijdens het testen. Het lijkt er gelukkig op dat ze vanaf nu weer verder gaan met z.g.a. stock Google Android. De nieuwe UMIDIGI A1 Pro komt met een stock Google Android 8.1 ROM, dus dat is al positief!
Geweldig nieuws!

Dan kunnen ze tijd/geld steken in optimalisaties/beter camera app ipv eigen roms/'de zoveelste rekenmachine' maken, enzo de users een beter User Experience geven. (Lets hope :D)