Chuwi ILIFE V7 Review

DutchTech 28 februari 2018, 267 views

Chuwi ILIFE V7

Prima uitziende robotstofzuiger die vooral 'geinig' is om te hebben. Heeft soms moeite met zichzelf een weg te banen in smallere omgevingen, maar over het algemeen voldoet het. De handmatige besturing is een mooie plus.

Pluspunten

• Ziet er prima uit
  • Niet lawaaiig
  • Handmatige besturing
  • Lachen als je een kat hebt!

Minpunten

• Ziet obstakels niet altijd
  • Moeite met bijvoorbeeld een vloerkleed

Energieverbruik Score: 3
Na al die artikelen over smartphones en andere alledaagse gadgets vond ik het wel eens tijd voor een review over een heel ander iets: een robotstofzuiger welteverstaan! Ik mocht van GearBest de Chuwi ILIFE V7 testen en reviewen. Ik besloot het meteen wat anders aan te pakken als normaal en gaf de stofzuiger - uiteraard pas na er zelf ook even mee te hebben gespeeld - aan mijn lieve Omaatje. Zij kon wel een nieuwe stofzuiger gebruiken, en wat is er nou leuker dan je grootouders helemaal enthousiast maken voor moderne technologie?

In deze review beschrijf ik dan ook de algemene zaken, aangevuld met zowel mijn eigen ervaringen als die van mijn Oma. Lees snel verder!

DESIGN

De Chuwi ILIFE V7 is om te beginnen zeker geen pareltje om te zien, maar tegelijkertijd kan ik ook niet zeggen dat hij lelijk is. Het oogt wat goedkoop, en dat mag ook wel. Gelukkig gaat het om een robotstofzuiger, en niet om een smartphone waar je de hele dag mee rondloopt.

Mijn robotstofzuiger kwam in de kleur saffierblauw, al is alleen het grootste deel van de bovenkant in die kleur. De rest is wit, of 'transparant' zwart. Qua materiaal is het in principe gewoon plastic. Het ding weegt aardig wat, maar dat is vrij logisch eigenlijk. Verder zit bovenop een klep die je open kunt maken om de stofzuigerbak te legen.

FEATURES

Natuurlijk is dit het belangrijkste gedeelte, de features. Immers gaat het om een robotstofzuiger. Eentje die in staat is uit zichzelf je huis schoon te maken... toch? Laten we de features eens nader bekijken, en dan lees je daarna of die functies ook echt nuttig zijn.

Hetgeen dat de ILIFE V7 een robotstofzuiger is uiteraard... het feit dat hij kan stofzuigen. De zuigkracht bedraagt volgens GearBest 400 Pascal (Pa) / 0,004 bar etc). Ter vergelijking, een gemiddelde stofzuiger heeft een zuigkracht van 80.000 Pa / 0,8 bar. Een aardig verschil dus. Dat is meteen iets om mee rekening te houden, en ik zal later uitleggen waarom. Naast het zuigen veegt de ILIFE ook wat middels het borsteltje onderop en een plaat met daarop stof die bijvoorbeeld strepen kan verwijderen.

Het 'beste' aan de robotstofzuiger is hoe autonoom het is. Of ja... hoe autonoom het probeert te zijn. Voorop en onderop zitten allerlei sensoren die moeten voorkomen dat het ergens tegenaan botst of bijvoorbeeld van een rand af kiepert. En vooral dat laatste wil je niet hebben met zo'n groot ding. Het gedeelte waar al die sensoren zitten is zelf ook een sensor trouwens. Een 'druk' sensor om precies te zijn. Mocht hij iets niet hebben gezien en onverhoopt ergens tegenaan rijden, dan weet de ILIFE dit en remt dan.

What's more? Er zit een accu van 2500 mAh in, wat minder is als de iPhone X die een accu van 2716 mAh heeft. Maar natuurlijk maak je niet constant gebruik van een robotstofzuiger, dat scheelt al een hoop. Ik heb eerlijk gezegd ook niet uitgebreid getest hoe lang hij meegaat, maar je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat hij leeg is en op een willekeurige plek stil blijft staan: als hij bijna leeg is, rijdt het ding vanzelf terug naar het oplaadstation.

Verder zit er nog een afstandsbediening bij, waarmee je de ILIFE kunt activeren. Er zitten zelfs pijltjesknoppen op zodat je hem handmatig kunt bijsturen. Er is ook een knop aanwezig waarmee je 'm rondjes laat draaien, en je kunt een timer instellen. Tot slot is er een app beschikbaar, al heb ik deze niet geprobeerd. Wellicht omdat ik de meegeleverde afstandsbediening meer dan voldoende vond en zelfs de voorkeur gaf.

ERVARINGEN

Ikzelf (Tom)
Voordat ik inhoudelijk in ga op mijn persoonlijke ervaringen met de ILIFE V7: de robotstofzuiger komt met een Chinese adapter voor het opladen. Dit betekent dat je hem in ieder geval niet in Nederland kunt gebruiken, tenzij je een speciale reisstekker koopt. Deze kosten gelukkig vrijwel niets en zijn makkelijk te verkrijgen. Maar het is iets om rekening mee te houden. Zeker omdat het uiteindelijk zeker twee weken duurde voordat ik echt optimaal gebruik kon maken van de ILIFE V7.

Maar goed, tot dusver mijn enige échte 'klacht'. Hoe zit het met mijn ervaringen? Ik zal beginnen met zeggen dat het instellen erg eenvoudig is. Dat is niet eens echt nodig. Er zit een knop bovenop waar 'CLEAN' op staat. Dit was in eerste instantie wel even vaag, omdat ik ervan uit ging dat één druk op de knop het apparaat activeert én deze begint met rondrijden. Maar voordat-ie dat doet moet je hem aan zetten middels een schakelaar die tussen een plaat met stoffen ondergrondje, en de 'base' zit. Vervolgens druk je twee keer op 'CLEAR'. De eerste keer om hem uit de slaapmodus te halen, dan nog een keer om hem echt te activeren. Hij begint dan met rondrijden en zuigt ondertussen het vuil op.

Ik gaf eerder aan dat de zuigkracht van de ILIFE V7 400 Pa is en dat het verschil met een normale stofzuiger best groot is. Je merkt dat ook wel: de robotstofzuiger kan wel kleine vuiltjes zoals kruimels, haren en andere kleinigheden aan, maar meer dan dat ook niet. Dit scheelt wel weer, gezien het niet al te grote stofzuigerbakje.

Het rijden zelf gaat niet altijd even vlekkeloos. De ILIFE stoot vaker ergens tegenaan dan je zou willen en verwachten. Zelfs bijvoorbeeld onder een stoel tussen de poten door botst hij regelmatig. Daarnaast maakt het rare patronen door het huis; in plaats van nette lijnen te maken gaat hij geregeld zijdelings rijden. Dus erg consistent is het niet. Toch moet ik zeggen dat hij over het algemeen beter z'n werk doet dan ik had gedacht. Als er ruim voldoende ruimte tussen obstakels zit dan pakt-ie dat goed op. Ook herkent hij bochtjes en hoeken dusdanig goed dat er vaak netjes vloeiend omheen gereden wordt. En hij remt tijdig af bij (de meeste) objecten. Behalve voor de kat, die gaat er zelf als een haas vandoor zodra de stofzuiger in de buurt komt!

Dankzij de meegeleverde afstandsbediening kun je indien nodig de ILIFE zelf besturen. Zowel volledig als bijvoorbeeld dat je een beetje bijstuurt (mocht de stofzuiger ergens vast blijven zitten).

Het onderhouden van het ding is makkelijk, omdat je in principe alleen het stofzuigerbakje moet legen zodra deze vol zit. En dat is veel minder moeite als met een gewone stofzuiger. En mocht bijvoorbeeld het borsteltje dat ronddraait beschadigd raken, dan zit er eentje bij waarmee je deze kunt vervangen.

Ik vond het vooral een 'geinig ding' om eens uit te proberen. Zou ik er zelf eentje willen? Mwa, ik zou waarschijnlijk voor de wat meer prijzige Roomba van iRobot gaan. Al weet ik niet of die daadwerkelijk véél beter is.
Mijn Oma
Zoals ik in het begin zei heb ik de ILIFE aan mijn Oma gegeven. Aangezien ik er zelf toch verder geen gebruik van zou gaan maken en ik haar ermee blij kon maken dacht ik "Ach, waarom ook niet?" Onder voorwaarde dat zij een korte review zou geven natuurlijk!

Mijn Oma prees het feit dat de ILIFE zichzelf prima overal naartoe wendt, en vond het prettig hem zelf te kunnen besturen middels de afstandsbediening. Ze gaf wel aan dat hij niet over het vloerkleed kan; zodra deze er tegenaan rijdt gaat het er een stukje overheen, vervolgens blijft hij vast zitten en moet men de stofzuiger er zelf af halen. Ze vond het verder leuk dat de ILIFE uit zichzelf teruggaat naar het oplaadstation, of zoals mijn Oma het beschreef: zijn huisje.

CONCLUSIE

Tja, waar zal ik beginnen? Ik gaf bij mijn eigen ervaringen al aan dat hij vooral een geinig ding is om te hebben, en ik er zelf niet snel eentje zou aanschaffen. Ik vond 'm ook niet echt geweldig als het gaat om obstakels vermijden, maar hij deed z'n best. Aan de andere kant heb ik wel weer mijn Oma blij gemaakt met deze robotstofzuiger. En het is ook gewoon grappig om 'm te zien rondrijden, zelfs als hij continu ergens tegenaan stoot. Sterker nog, juist dát maakt het natuurlijk grappig. Mijn Oma vond het zelf wel weer praktisch van nut.

Dus ja... Heb ik echt klachten? Niet echt eigenlijk. Moet je 'm in huis halen? Nou, als je nog niet eerder een robotstofzuiger hebt gehad en je zou er wel een willen zonder daarvoor al teveel te betalen, dan zou ik 'm zeker wel aanraden.

Heb jij ook een Chuwi ILIFE V7?

Prima review en ik kan me erbij aansluiten, het ding is redelijk dom voor een slimme stofzuiger maar komt bij mij overal behalve op het hoogpolig tapijt. Het laagpolige neemt die wel mee en soms zelfs beter dan mijn eigenstofzuiger, dit komt door de borstel.

Misschien nog even een stukje toevoegen over de verkrijgbaarheid en kosten van reserveonderdelen aangezien die nogal aanmerkelijk verschillen met de roomba's van deze wereld. Daarnaast een foto van de onderkant, het borsteltje en de opslag bak zou ook mooi zijn. Er is ook een maximale hoogte waar die op kan rijden, al ben ik die in mijn eigen opstelling nog niet tegengekomen.