Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart Review

scholpat 28 februari 2018, laatste update op 30 mei 2018, 1.286 views Product gekocht

MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart

Mooie monitor die veel waar levert voor het geld. Kleuren en contrast af fabriek heel slecht, met kalibratie erg goed.

Pluspunten

• 144hz
  • Va paneel
  • 1440p (WQHD)
  • Geen dode pixels
  • Goede prijs kwaliteit verhouding
  • Moet worden gekalibreerd

Minpunten

• Kleuren en contrast af fabriek erg slecht
  • Heeft lang op zich laten wachten na aankondiging in december 2017

Gisteren was hij na lang wachten dan eindelijk binnen.
Als sinds dat de release bekend was gemaakt in december 2017 zat ik met smart te wachten totdat deze monitor in NL leverbaar zou zijn.

De redenen waarom ik deze monitor zo interessant vond:
Ik wilde een 144hz scherm ter vervanging van mijn 27" 1440p 60hz IPS scherm.
24" vind ik te klein en 32" is te groot voor de werkafstand.
De eisen waren dus: 144hz 27" 1440p IPS of VA en mijn budget was max ¤ 500,-
Binnen het budget van ¤ 500,- is er dan vrij weinig te koop. Zie ook de uitkomst van de zoekopdracht in de pricewatch.

De keuze was dus snel gemaakt, maar als dit scherm zo "goedkoop" is, hoe is de kwaliteit er dan van?

Ik ben erg tevreden over de kwaliteit dit MSI weet te leveren voor de prijs. Het is een mooi scherm met een mooie (persoonlijke mening) gamer look met metallic donker grijs en metallic donker rood tinten, zonder "over the top" te zijn (geen RGB meuk erop). De randen van het scherm zijn dun, maar het beeld dekt niet het hele scherm volledig, in de zijkanten en de bovenkant blijft er ca 1 cm aan zwarte ruimte over. Dit stoort echter niet.
De voet is stevig en heeft een mooi design, de verstel mogelijkheden zijn prima: hoogte, tilt & draai.
Het gebogen scherm moet ik nog even aan wennen. Het is naar mijn idee de hype van dit moment, maar veel toegevoegde waarde zie ik er niet in. Heel vervelend vind ik het gelukkig ook niet.
De "joystick" knop op de achterkant van het scherm die je bij steeds meer gaming monitoren tegenkomt doet goed zijn werk en voorkomt knoppen aan de voorkant.

Dan het belangrijkere punt van een monitor. Hoe ziet het beeld eruit?
Af fabriek waren de kleuren en het contrast van mijn scherm Kwalitatief Uiterst Teleurstellend. Ik was aan mijn IPS paneel gewend en het VA scherm had een enorme grijs zweem of iets dergelijks. Het leek wel of het hele scherm last had van een IPS-glow en er was vrij weinig contrast. De kleuren waren hierdoor ook alles behalve sprankelend te noemen en ik stond bijna op het punt de monitor retour te sturen, tot ik me bedacht dat ik nog een oude Spyder 3 monitor kalibratie had liggen. Met deze de kleuren laten kalibreren en WOW.
Het verschil is extreem te noemen. Als MSI heeft bezuinigd op de kalibratie dan vrees ik dat ze alleen door die keuze heel veel schermen retour gaan krijgen. Het scherm is namelijk tot zoveel meer in staat dan deze af fabriek levert dat het gewoon sneu is.
Dit kan natuurlijk aan mijn exemplaar hebben gelegen, maar aangezien de panelen niet af fabriek gekalibreerd worden zal het een soort lotto worden als je niet over een kalibratie apparaat beschikt.

*Edit 21-3*
Ik heb een voorbeeld foto toegevoegd van met en zonder calibratie. Ondanks dat het lastig is om een heel goed beeld te krijgen door een foto te maken is het verschil duidelijk zichtbaar. Bij de fabrieksinstelling zie je de soort zweem over de foto heen. Bij de gekalibreerde is alles veel contrastrijker. Let vooral op de koplamp van de gekalibreerde foto ten opzichte van het origineel. Je ziet daar duidelijk het verschil.

De responstijd en de ghosting in games zien er voor mij als niet professional erg goed uit. Ik beschik niet over uitgebreide test apparatuur, maar hopelijk komt er nog een volledige review van deze monitor op tweakers of hardwareinfo.

Conclusie:
Mits goed gekalibreerd is deze monitor echt erg goed en bied hij veel waar voor zijn geld. Op dit moment moet hij qua specs concurreren met de Samsung LC27HG70. Dit is het enige andere 27" 144hz WQHD VA scherm. De samsung bied op papier net iets meer, maar deze kost dan ook wel zo'n 50% meer.

**** Vanwege de slechte af fabriek kleuren geeft ik de kleurweergave een slecht, na kalibratie zou ik deze een goed tot uitstekend gegeven hebben. ****

Voor de geļnteresseerde is hier het door mij gebruikte kleur profiel beschikbaar en hier kan je zien hoe je deze toe kunt passen.

* 30-5 kleurprofiel link geupdate *

Heb jij ook een MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart?

Hoi, welke waarden heb jij na calibratie overgehouden?
Ik herken de lichte zweem over het scherm, voor mij (icm met 1 dode pixel) reden om terug te sturen.
De VA glow zat vooral onder in de hoeken en was rechtsonder zelfs 'gelig'.

[Reactie gewijzigd door Lord_Dain op 1 maart 2018 13:07]

Hoi, Mijn calibratie tool laat geen waardes zien, dus ik zou het niet weten.

De VA glow is als ik recht voor het scherm zit op mijn model niet zichtbaar.
Zie hier in een compleet donkere ruimte als ik ervoor zit.

Als ik vanuit een extreme hoek kijk dan zie je het wel, maar dat is denk ik ook een van de nadelen van een gebogen scherm, vanaf de zijkanten heb je gewoon slechter beeld dan met een plat scherm.

Jammer dat MSI deze monitor kennelijk slecht gekalibreerd de fabriek uit laat gaan. Zo'n colorimeter moet je ook maar net hebben liggen. Heb even zitten kijken of daar nog aan te komen valt, maar dan kijk je ook al weer naar dik ¤100 extra: pricewatch: Datacolor Spyder 5 Express

Waarom heb je trouwens als afbeelding die screenshot van de Tweakers Pricewatch toegevoegd?
Staat in de tekst. Om aan te geven dat er op moment van schrijven geen alternatief is als je geen tn paneel wilt voor deze prijs.
Het profiel dat je gebruikt (en gedeeld) zijn de optimale instellingen? Want op de website staat beschreven dat je een soort ''driver'' moet zoeken van de monitor om deze vervolgends als kleurprofiel in windows te laden. Helaas kan ik dit niet vinden voor dit type, dus kan ik er van uit gaan dat jou profiel optimaal is voor dagelijks gebruik (games, video)?

Alvast bedankt!
Dank voor deze review :)

Ik heb precies dezelfde requirements, >100 hz, 27" <>TN, inderdaad vrij weinig keuze in dit segment.

Toen ik de specs van dit scherm zag was ik overtuigd dat dit mijn nieuwe scherm ging worden, maar nu ik deze review lees zit ik toch weer te twijfelen. Met name de foto's in het donker zien er niet heel overtuigend uit..

Edit:
Op internet nog wat extra reviews opgeduikeld, daarin is men over het algemeen erg positief:

[Reactie gewijzigd door koeninho op 28 maart 2018 15:27]

Bedankt voor je reactie,

Ik ben heel tevreden met het scherm. Ja hij is niet perfect, maar dat is geen enkel scherm. Zo hebben veel van de duurdere schermen ook meer dan genoeg kwalen.

Het resultaat in het donker vind ik juist erg goed te noemen. De afwijking op de foto is een backlight bleed test met een camera op lange sluitertijd. In de praktijk is het scherm voor het menselijk oog gewoon mooi zwart. Het contrast is super en overtreft zeer duidelijk dat van IPS & TN.

Je moet een beetje geluk hebben met het exemplaar, maar dat geld ook nog voor schermen rond de ¤ 1000,-

Je kan het scherm altijd retour sturen als deze je echt niet bevalt :P
Aah met de sluitertijd had ik helemaal geen rekening gehouden inderdaad. Goed punt.
Ik ga het gewoon proberen denk ik :) kan het inderdaad altijd nog retourneren.
_/-\o_
Ik heb dit nergens kunnen vinden, maar is de ghosting heel merkbaar op dit model? Ik heb slechte dingen gezien en gelezen over andere (oudere) VA panelen. Ik twijfel persoonlijk tussen een TN en een VA 144hz+ paneel.
De ghosting is niet merkbaar. Ik kom van een 7ms IPS scherm en hier werd ik er echt gek van. Als je snel beweegde in games werd alles voor je gevoel een grote waas. Bij dit scherm heb ik daar helemaal geen last van.
Dit type VA panalen is niet meer te vergelijken met de schermen van vroeger. Kijk ook maar naar de resultaten die Samsung haalt met dezelfde techniek.
TN panelen zijn vreselijk als het gaat om kleur en contrast. Als je eenmaal de overstap maakt vanaf TN ga je nooit meer terug!
Ik heb geen kalibratietool, maar zou de ingebouwde windows tool ook al genoeg helpen? Bij mijn philips el273he (namen verschillen) hielp het tenminste enorm, maar ik heb geen ervaring met VA.
Hoi,

Zou je nogmaals het kleuren profiel willen delen? Het linkje welke je hebt gedeeld doet het niet meer. Heb recentelijk dezelfde monitor gehaald en ben benieuwd hoeveel verschil er is net jouw kleurprofiel!
Ik heb de link aangepast, het kleurprofiel kan je nu weer downloaden.
Moet je de bestand via windows erin laden?