1 review

Acer Aspire 5 A515-51G-34VZ

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 128GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 5 A515-51G-34VZ Review

inaba_nl 28 februari 2018, laatste update op 28 februari 2019, 341 views Product gekocht

Acer Aspire 5 A515-51G-34VZ

Zeer nette laptop voor een extreem goede prijs! Enige echte minpunt: maar 128gb SSD, en voor een 2e HDD moet een kabel+mounting bracket bijbesteld worden via support of een buitenlande handelaar. UPDATE: Oververhitting heeft de nvidia kaart gesloopt binnen een half jaar, review daarom aangepast.

Pluspunten

• Accuduur van ±10 uur idle in mijn geval
  • Specs
  • Stil
  • RAM te upgraden
  • Makkelijk schoonmaken intern
  • Toetsenbord verlichting
  • Redelijk stevig door metalen bovenplaat

Minpunten

• Extra kabel+bracket nodig indien extra opslag gewenst
  • 1 ddr4 kanaal zit vast gesoldeerd
  • Nogal grote bezels
  • Iets te lage maximum helderheid
  • oververhit zelfs met een gpu undervolt
  • gpu in mijn geval kapot, ubuntu vond dit niet leuk en ging de schijf volzetten met error logs

Note: deze review is na ±3 maanden gebruik

Inleiding:
Gezien mijn Samsung 355V laptop na meerdere incidenten uit elkaar begon te vallen, en ik soms hardware bsod's kreeg, was het tijd voor een nieuwe laptop.

Mijn criterea:
Ik zocht een middenklasse laptop, in ieder geval èèn met een betere Accu en GPU Dan mijn Samsung laptop
De keuze was al snel gemaakt gezien de Acer aspire 5 A515-51G-34VZ de enige was well een geforce 150MX GPU aan boord had voor dezelfde aanschaf prijs. (€550)

Eenmaal reviews gezocht op internet om te kijken of deze laptop geschikt was voor mij, zag ik dat deze laptop een gemiddelde factor 2 sneller is, wat mij op de knop "koop" deed klikken.

Verpakking:
De volgende werkdag was de laptop al binnen, in een standaard bruine doos met een sticker met specs en een handvaatje.
Eenmaal openend zag ik dat er gèèn recovery CD bij de laptop zat, alleen een kleine quick start en lader.

Eerste indruk:
Ik uit ongeduld de laptop aan het stroomnet gehangen en aangezet. Het eerste wat me opviel is dat de bezels groter waren dan ik had verwacht, dit deed mij serieus afvragen of de laptop geen grotere is dan 15,6"
Een test in mijn 15,6" laptop tas bevestigde dat dit een 15,6" model is.

Na het gebruikelijke windows 10 setup dingetje zag ik dat de hoeveelheid pre loaded software (aka bloatware) behoorlijk meeviel, iets van 6 applicaties (los van drivers en windows 'sponsored' apps) is te overzien.
Updaten was zo gepiept dankzei de snelle lan poort (de WiFi antenne in de router is brak).

Performance:
Nu kon ik eindelijk testen wat ik would testen: games, benchmarks en accuduur.
Qua CPU in cinebench bleek day deze CPU bijna 2x zo snel is als die in mijn Samsung laptop, wat duidelijk merkbaar is.
(290pt multicore vs 160pt multicore), gamen kan deze laptop prima, echter bij de wat modernere games moest ik resolutie terugdraaien naar 720p of de settings op low zetten (dirt rally: low preset, 1080p heeft geen (merkbare) stotter tijdens benchmark mode). Om eerlijk te zijn, hoef je games met een 15,6" scherm niet per sè op 1080p te draaien (uitzonderingen daargelaten :) )
Wel vind ik het achteraf jammer dat ik niet kon wachten voor meer budget en de stap naar ern i5 8250U kon maken want de CPU is maar een dualcore, wat je metkt tijdens productiviteit of andere zware multitask applicaties.

Vanbinnen:
De laptop heeft 2 klepjes aaan de onderkant, 1 voor ram upgrades en 1 voor ern 2.5" drive.
Beide klepjes verwijderd kwam in tot een ontdekking: geen kabel voor een 2.5" storage apparaat meegeleverd, wat best jammer is gezien ik die dus los moest bijbestellen.
Het klepje voor de ram onthult 1 sodimm slot bezet door een 4gb reepje, wat inhoudt dat de andere 4gb gesoldeerd zit op het moederbord. Het ram klepje zorgt ervoor dat de laptop uit is zodra deze verwijderd is/word d.m.v. een automatische contactswitch. Zelf moedig ik dit aan dat meerdere laptop makers dit moeten doen.
Eenmaal de behuizing los te hebben gemaakt merk ik op dat her binnenwerk wat slordig is aangrlegd, maar wel met een makkelijk te onderhouden koelsysteem: de heatsink en fan ziten met <10 schroeven vast en het geheel is zo te verwijderen voor onderhouden. Kudos voor Acer betreft dit!Nu heb ik wel gelijk de koelpasta vervangen, wat me toch weer tot 5°C scheelt onder verschillende loads.
De standaard koeling is nèt niet genoeg indien alles 100% belast word, dus heb ik de GPU en CPU een undervolting gegeven, wat de piek temps op ±70°C gooit, dit is zeer acceptabel en laat de stille fan nog stiller zijn werk doen. Ik hoor de fan bijna niet onder furmark + prime95 tegelijk.

Conclusie:
Mits je kunt leven met de downsides, is dit een heel aantrekkelijke laptop voor dagelijks (Kantoor)gebruik met af en toe een spel. Deze heeft mij heeft overgehaalt tot aanschaf wegens de goede prijs/prestatie/accuduur verhouding. Dit is het sterkste punt van deze middenklasse laptop.

Alles op een (groot) rijtje:

Alle Pros:
> 8 uur accuduur met licht verbruik
Geforce MX150 GPU
Goede CPU single core prestaties
Metalen palmrest
Zeer veel bang for the buck
M.2 SSD, lekker snel (start windows in <15sec)
Weinig bloatware inbegrepen
Stille koeling
1080p IPS scherm, grote kijkhoek
8gb ddr4 RAM default + 2gb vram (totaal 10gb)
Opslag uitbreidbaar
Geheugen uitbreidbaar (tot 20gb totaal!)
Redelijk stevige behuizing
Ribbels op achterkant scherm = geen vingerafdrukken
USB C poort
Toetsenbord verlichting
Mooi subtiel ontwerp, met wat "gaming laptop" hints
Goede ingebouwde mic's
Luid genoege hoofdtelefoon pre amp
Fijn toetsenbord
Geen "ouderwets" 1366*768 scherm, maar full hd!
Kan moderne AAA games aan
Scherm is iets meer dan 180° te openen

Alle Cons:
Slechte inbegrepen koelpasta (vervanging aangeraden)
Undervolting CPU & GPU is aangeraden voor betere koeling
'trage' M.2 SSD van 128gb
Matige speakers
Maximale scherm helderheid kon beter
CPU is geen quad core
Lader is net niet genoeg onder max load (70w lader geeft meer headroom)
Adapter kabel voor extra opslag nodig
Metalen palmrest gevoelig voor vingerafdrukken
Kon iets minder "bij elkaar getaped" vanbinnen
2x USB 2, terwijl maar 1x USB 3?
Scherm bezel voelt matig qua stevigheid
Relatief grote bezels
Camera kwaliteit valt tegen
Indeling laptop hardware, met wat aanpassingen (2.5" SSD verplaatsen) kon er een ±1.7x grotere accu in

Heb jij ook een Acer Aspire 5 A515-51G-34VZ?