MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart - Reviews

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart Review

Lord_Dain 26 februari 2018, laatste update op 1 maart 2018, 1.033 views Product gekocht

MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart

Een prima product voor de prijs, met een paar kleine aandachtspuntjes.

Pluspunten

• Uniformiteit zwartwaarden
  • Overzichtelijk instellingen/menu
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Smalle bezels (wel mét enkele mm zwarte rand in scherm)
  • Kleur weergave
  • Contrast
  • HDMI+DP kabel bijgeleverd
  • Freesync/1ms/144hz

Minpunten

• Dode/stuck subpixel
  • Lichte VA glow links- en rechtsonder
  • Verticale kijkhoek beperkt instelbaar
  • LED achterzijde (moet je van houden)

Hoi, welkom bij dit review van de MSI Optix MAG27CQ gaming monitor!

Deze monitor is al even 'uit' maar was tot voor kort niet verkrijgbaar. Na de nodige maanden geduld hebben, kon ik deze monitor eindelijk eind februari bestellen en ik heb er dan ook geen gras over laten groeien. Een dag later stond de doos bij de voordeur en kon het feest beginnen. Alhoewel, is het een feest? Lees verder..

Unboxing

De monitor komt in een relatief kleine doos waar op zich alles goed in opgeborgen is, alleen zat de kabelmanagement clip (een clip die je op de voet van de monitor 'vastklikt om kabels weg te werken) los in de doos en deze hoorde je dan ook rammelen bij het neerzetten / verplaatsen van de doos.

De binnenkant van de doos was flink beschadigd; een fikse jaap/streep ter hoogte van het vakje waar de metalen voet in de verpakking hoort. Dit is vermoedelijk gebeurd bij het inpakken van de monitor in de fabriek. Gelukkig was de monitor zelf niet beschadigd, hiervoor zorgt een dikke piepschuim buffer tussen de monitor zelf en de buitenkant van de doos.

Montage

De montage van de standaard en voet is appeltje eitje en dit was dan ook niet meer dan 5 minuten werk. Na montage viel het mij wel op dat het kunststof aan de achterzijde van de standaard ietwat schuin zat en dit was niet aan te passen. Met als resultaat dat bij het lager en hoger zetten van de monitor dit onbedoeld klemt (en een niet zo leuk geluid maakt).

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de monitor verdient een dikke voldoende, op dit kleine euvel van het kunststof op de monitor standaard na. De monitor staat stevig op de voet. Wel valt op dat bij het tilten van de monitor de monitor de neiging heeft met de zwaartekracht terug te bewegen. Dit zou te maken kunnen hebben met de vervormende kunsstof op de standaard, maar kan ook gewoon een beperking in de tilt mogelijkheden zijn.

Bediening

De monitor bediening is goed uitgewerkt via een joystick aan de rechter achterzijde van de monitor. Helaas moet je voor het gebruik van deze joystick wel je scherm vasthouden, omdat deze anders wil meebewegen/draaien bij het indrukken van de joystick. Als je hand groot genoeg is, kan je hiervoor je duim gebruiken. ;) Het is even wennen, maar eenmaal gewend aan deze bediening zou ik niet meer terug willen naar fysieke knoppen onder op of aan het scherm.

Dead pixel testen en algemene beeldkwaliteit

Na het aanzetten van Freesync heb ik een aantal zaken getest. Als eerste wilde ik dode pixels uitsluiten. Ik heb hiervoor een basis deadpixel test uitgevoerd. Hier lijkt het scherm in eerste instantie glansrijk doorheen te komen. Lijkt, want na calibratie van de kleuren en het afspelen van een aantal 1440p demo filmpjes valt opeens één continu oplichtende pixel op - groen, blauw, cyaan, het lijkt op een stuck subpixel, of een fout in het scherm. Balen!

Daarna wilde ik, als plasma TV liefhebber weten; hoe houdt de monitor zich in donkere scenes? Helaas valt dan op dat er in de hoeken een lichte VA glow te zien is. Deze glow verdwijnt bijna helemaal op het moment dat er lichte scenes op het scherm zijn, maar eenmaal bewust van dit fenomeen blijf je het (ook al is het minimaal) zien. Hierbij valt het ook op dat er een lichte gele waas in de rechteronderhoek aanwezig is, het neigt een beetje naar clouding (zie foto's).

Kleur, contrast

De kleuren en contrast van dit scherm zijn echt super. Een aantal test filmpjes van youtube op 1440p en 4k zijn de revu gepasseerd en ik ben echt onder de indruk: de kleuren zijn zeer diep en helder en het contrast van het scherm is ook dik in orde. Let op: dit was niet out of the box, out of the box is het scherm ietwat flets. Ik heb de color settings op user gezet, de default profielen zijn 'koud' en 'warm'.

Ik vind persoonlijk wel dat het scherm voor beeldwerken minder geschikt is. Het scherm is erg licht, dit dwingt de eyesaver te activeren of dynamische helderheid te gebruiken. Daarnaast valt op dat onder een hoek kijkend naar het scherm er een waas op lijkt te liggen, waardoor alles heel flets oogt. Tot op het lelijke af.

Overige zaken

Freesync op dit schermt werkt goed met de laatste AMD Crimson drivers en een RX Vega 56 GPU- zelfs in World of Warcraft waar dit eerder nog niet lekker functioneerde. Daarnaast heb ik ook Witcher 3 opgestart, dit is een heerlijke ervaring i.c.m. een 27" 1440p scherm en freesync!

Al met al, buiten wat aandachtspuntjes, best een mooi scherm en feature set, als je beschikt over een AMD GPU en op zoek bent naar een 27" VA monitor, met 1440p en 144Hz die ook nog eens curved is! Voor 449¤ kan je deze combinatie niet goedkoper vinden.

Dan moet je er wel vanuit gaan dat je geen dode of stuck pixels hebt en dat de glow onder controle is, of je moet het minder belangrijk vinden. Wellicht was mijn monitor een 'bad apple' en is dit op het gros van de monitoren wel op orde. De door mij aangeschafte monitor heb ik helaas teruggestuurd omdat het niet aan mijn verwachtingen voldeed. In afwachting van verdere reviews en/of de release van nieuwe monitoren, ben ik even terug bij af, op mijn vertrouwde 24" schermpie. :)

Heb jij ook een MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart?

Welke kleur aanpassingen heb je gebruikt?
Het is al even geleden dus ik durf het niet precies meer te zeggen. Volgens mij de kleurtemperatuur en de brightness - standaard staat het scherm heel licht/flets afgesteld. Verder kan het natuurlijk afhankelijk van je scherm en je situatie (donkere ruimte, lichte ruimte?) uitmaken wat voor jou het beste resultaat geeft.

Wellicht kan je van iemand een colorimeter lenen om de monitor te calibreren?
Ik heb deze monitor ook gekocht. Omdat ik er twee heb gekocht zie ik de verschillen tussen "fabrieks-kalibratie" heel duidelijk. Ze komen uit dezelfde winkel, zelfde datum, serienummers verschillen bijna niet (<100).

Het is de eerste keer dat ik twee dezelfde moniotoren naast elkaar gebruik, maar het overduidelijke verschil in kleur tussen de twee is vreselijk frustrerend. Dus heb ik Spyder 5 express gehaald. De verschillen zijn nog steeds niet weg, maar na kalibratie is het makkelijker om ze met kleine aanpassingen nagenoeg gelijk te krijgen. Het hele proces heeft mij enorm verbaasd. De fabriekskalibratie is inderdaad erg slecht, juist omdat de monitor heel goed is na de juiste kleurinstellingen te hebben gevonden.

Hier zijn twee kleurprofielen (Monitor 1 en Monitor 2), gekalibreerd met de Spyder 5:

Ik zou aanraden om ze allebei te proberen omdat jouw MAG27CQ misschien meer op mijn monitor 1 of juist meer op monitor 2 lijkt (fabrieksaf).
De kalibratie is gedaan met standaard instellingen op monitor (Standard, 90% brightness, 50% contrast , Warm, 2.2)
@tummie555, ik calibreer zelf sinds kort mijn monitoren ook. Heb je al eens naar displaycalgui gekeken?
Nice! Nee nog niet, maar ga het gelijk proberen. De software ziet er een stuk uitgebreider uit. Heb je misschien nog tips?

Welke "mode" kies je bijvoorbeeld, gewoon LCD (generic)?

Aaahhh, ziet er veel beter uit! Dank!
Kan ik de profielen exporteren zodat bijvoorbeeld datacolor deze kan "laden" bij opstarten? Ik lijk de helft van de kwaliteit te verliezen als ik alleen de .icm kopieer.

En moet ik nog ergens aangeven dat het om 2 monitoren gaat? Ik zie nergens dat het ene profiel "gelinked" is aan monitor 1, etc. Antwoord : nee dat hoeft niet, ziehieronder.

Is there a step-by-step for calibrating two monitors?

Sure. On the “Display & instrument” tab, select the monitor you want to calibrate/profile under the “Display” dropdown. Then click “Calibrate & profile”. Repeat for additional monitors. That’s it.

[Reactie gewijzigd door Tummie555 op 25 juni 2018 00:00]

White IPS LED (Samsung) is degene die je moet kiezen. Kies voor interactive zodat je de brightness op de monitor kan instellen + de kleur balans.

Je hoeft de profielen niet te exporteren! Je kan in de software aangeven dat Displaycal dit bij elke startup voor je doet! Dit werkt als je het hebt ingesteld perfect! Ik zou trouwens wel adviseren om de software van Spyder/Datacolor te uninstallen, deze kunnen elkaar in de weg zitten.

Ik heb zelf een Colormunki, als ik de bijgeleverde software gebruik word ik ook niet blij :)

Ik hoop dat het allemaal gelukt is!

[Reactie gewijzigd door Lord_Dain op 25 juni 2018 11:23]

Nou, twee dagen aan calibration later en ik ben redelijk tevreden. De software is inderdaad veel uitgebreider en geeft ook veel betere kwaliteit dan de standaard datacolor software. Erg blij met je tip, bedankt!
Het is nog steeds niet zo dat de schermen EXACT hetzelfde zijn. Maar wel een verwaarloosbaar verschil. Heb uiteindelijk gekozen voor single curve + matrix omdat meer programma's ermee overweg kunnen. Haal 99,7% sRGB op de ene en 99,9% op de ander.

Voor iedereen die niet zo'n meter heeft: monitor 1 rgb : 49,45,42, brightness op 50
Monitor 2 rgb: 50,48,44, brightness op 46.

Ik zal de bijhorende kleurprofielen achter de link zetten van mijn eerder post. In de naam staat welke monitor het betreft. Het is aan te raden om het uit te proberen, maakt veel verschil met fabriekscalibratie. Je kunt displaycal gewoon downloaden, zodat je de uitgebreide profielen kunt installeren (en automatisch na reboot instellen).

p.s. ik ben gegaan voor een whitepoint van 6500K/D65 (dat is goed als je van alles wat doet op je beeldscherm.)

[Reactie gewijzigd door Tummie555 op 26 juni 2018 16:02]

Ik ben nieuw in de monitorenwereld dus heb er balen van verstand maar dacht m te retouneren voor een acer predator xb27hu nog wat
Wat voor grafische kaart heb je? Als je gebruik wil maken van dynamic sync dan is een G-Sync monitor de beste keuze bij een Nvidia kaart en een Freesync monitor bij AMD kaarten.. Deze MSI is een freesync monitor maar als je een NVidia kaart hebt zou de predator XB27HUA een goede keuze zijn.

Let wel op dat je bij deze monitor denk ik wel minimaal een GTX1080 (ti) zou willen hebben. Een 1070 (ti) zou ook kunnen maar dan zal je op lage settings spelen op 1440p.
Ik heb een 1080 Ti icm intel i7 8700K
Dan zou ik zeker gaan voor een 1440p monitor met Gsync. IPS heeft de voorkeur, maar dat is een persoonlijke keuze. Je kan ook voor een TN gaan.

IPS:
categorie: Monitoren