Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart Review

Lord_Dain 26 februari 2018, laatste update op 1 maart 2018, 482 views Product gekocht

MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart

Een prima product voor de prijs, met een paar kleine aandachtspuntjes.

Pluspunten

• Uniformiteit zwartwaarden
  • Overzichtelijk instellingen/menu
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Smalle bezels (wel mét enkele mm zwarte rand in scherm)
  • Kleur weergave
  • Contrast
  • HDMI+DP kabel bijgeleverd
  • Freesync/1ms/144hz

Minpunten

• Dode/stuck subpixel
  • Lichte VA glow links- en rechtsonder
  • Verticale kijkhoek beperkt instelbaar
  • LED achterzijde (moet je van houden)

Hoi, welkom bij dit review van de MSI Optix MAG27CQ gaming monitor!

Deze monitor is al even 'uit' maar was tot voor kort niet verkrijgbaar. Na de nodige maanden geduld hebben, kon ik deze monitor eindelijk eind februari bestellen en ik heb er dan ook geen gras over laten groeien. Een dag later stond de doos bij de voordeur en kon het feest beginnen. Alhoewel, is het een feest? Lees verder..

Unboxing

De monitor komt in een relatief kleine doos waar op zich alles goed in opgeborgen is, alleen zat de kabelmanagement clip (een clip die je op de voet van de monitor 'vastklikt om kabels weg te werken) los in de doos en deze hoorde je dan ook rammelen bij het neerzetten / verplaatsen van de doos.

De binnenkant van de doos was flink beschadigd; een fikse jaap/streep ter hoogte van het vakje waar de metalen voet in de verpakking hoort. Dit is vermoedelijk gebeurd bij het inpakken van de monitor in de fabriek. Gelukkig was de monitor zelf niet beschadigd, hiervoor zorgt een dikke piepschuim buffer tussen de monitor zelf en de buitenkant van de doos.

Montage

De montage van de standaard en voet is appeltje eitje en dit was dan ook niet meer dan 5 minuten werk. Na montage viel het mij wel op dat het kunststof aan de achterzijde van de standaard ietwat schuin zat en dit was niet aan te passen. Met als resultaat dat bij het lager en hoger zetten van de monitor dit onbedoeld klemt (en een niet zo leuk geluid maakt).

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de monitor verdient een dikke voldoende, op dit kleine euvel van het kunststof op de monitor standaard na. De monitor staat stevig op de voet. Wel valt op dat bij het tilten van de monitor de monitor de neiging heeft met de zwaartekracht terug te bewegen. Dit zou te maken kunnen hebben met de vervormende kunsstof op de standaard, maar kan ook gewoon een beperking in de tilt mogelijkheden zijn.

Bediening

De monitor bediening is goed uitgewerkt via een joystick aan de rechter achterzijde van de monitor. Helaas moet je voor het gebruik van deze joystick wel je scherm vasthouden, omdat deze anders wil meebewegen/draaien bij het indrukken van de joystick. Als je hand groot genoeg is, kan je hiervoor je duim gebruiken. ;) Het is even wennen, maar eenmaal gewend aan deze bediening zou ik niet meer terug willen naar fysieke knoppen onder op of aan het scherm.

Dead pixel testen en algemene beeldkwaliteit

Na het aanzetten van Freesync heb ik een aantal zaken getest. Als eerste wilde ik dode pixels uitsluiten. Ik heb hiervoor een basis deadpixel test uitgevoerd. Hier lijkt het scherm in eerste instantie glansrijk doorheen te komen. Lijkt, want na calibratie van de kleuren en het afspelen van een aantal 1440p demo filmpjes valt opeens één continu oplichtende pixel op - groen, blauw, cyaan, het lijkt op een stuck subpixel, of een fout in het scherm. Balen!

Daarna wilde ik, als plasma TV liefhebber weten; hoe houdt de monitor zich in donkere scenes? Helaas valt dan op dat er in de hoeken een lichte VA glow te zien is. Deze glow verdwijnt bijna helemaal op het moment dat er lichte scenes op het scherm zijn, maar eenmaal bewust van dit fenomeen blijf je het (ook al is het minimaal) zien. Hierbij valt het ook op dat er een lichte gele waas in de rechteronderhoek aanwezig is, het neigt een beetje naar clouding (zie foto's).

Kleur, contrast

De kleuren en contrast van dit scherm zijn echt super. Een aantal test filmpjes van youtube op 1440p en 4k zijn de revu gepasseerd en ik ben echt onder de indruk: de kleuren zijn zeer diep en helder en het contrast van het scherm is ook dik in orde. Let op: dit was niet out of the box, out of the box is het scherm ietwat flets. Ik heb de color settings op user gezet, de default profielen zijn 'koud' en 'warm'.

Ik vind persoonlijk wel dat het scherm voor beeldwerken minder geschikt is. Het scherm is erg licht, dit dwingt de eyesaver te activeren of dynamische helderheid te gebruiken. Daarnaast valt op dat onder een hoek kijkend naar het scherm er een waas op lijkt te liggen, waardoor alles heel flets oogt. Tot op het lelijke af.

Overige zaken

Freesync op dit schermt werkt goed met de laatste AMD Crimson drivers en een RX Vega 56 GPU- zelfs in World of Warcraft waar dit eerder nog niet lekker functioneerde. Daarnaast heb ik ook Witcher 3 opgestart, dit is een heerlijke ervaring i.c.m. een 27" 1440p scherm en freesync!

Al met al, buiten wat aandachtspuntjes, best een mooi scherm en feature set, als je beschikt over een AMD GPU en op zoek bent naar een 27" VA monitor, met 1440p en 144Hz die ook nog eens curved is! Voor 449¤ kan je deze combinatie niet goedkoper vinden.

Dan moet je er wel vanuit gaan dat je geen dode of stuck pixels hebt en dat de glow onder controle is, of je moet het minder belangrijk vinden. Wellicht was mijn monitor een 'bad apple' en is dit op het gros van de monitoren wel op orde. De door mij aangeschafte monitor heb ik helaas teruggestuurd omdat het niet aan mijn verwachtingen voldeed. In afwachting van verdere reviews en/of de release van nieuwe monitoren, ben ik even terug bij af, op mijn vertrouwde 24" schermpie. :)

Heb jij ook een MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart?