Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit Review

Starr0wTestpanel 25 februari 2018, 324 views Testpanel

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit

Als je om en bij de 800 euro betaald voor een pc scherm verwacht je absolute topkwaliteit. Als het om een 34" ultra wide scherm gaat stel je die verwachtingen beter wat bij. Voor die prijs krijg je een goed scherm met wat gebreken.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit algemeen gebruik
  • Knap design
  • USB-Hub
  • Redelijk wat instel opties
  • Redelijk (!!) compact voor een 34" door de curve

Minpunten

• Kijkhoeken
  • Witte randen kunnen storend werken
  • Instellingen menu niet gemakkelijk
  • Bouwkwaliteit
  • Zonder AMD kaart niet echt geschikt voor gamen

Twee jaar geleden besloot ik een nieuw scherm te kopen en daarbij viel de keuze op een 34” ultra-wide toestel. Aangezien mijn hoofd-gebruik vooral bestaat uit gamen en media kijken leek dat toen een goede zet. Een jaar later moest ik toegeven dat mijn pc dan toch dringend een upgrade nodig had om dit scherm tot zijn recht te laten komen. De extra pixels waren een vloek voor mijn toenmalige videokaart en aangezien het gekozen scherm Nvidia’s G-Sync ondersteunde kocht ik een 980ti (toen de absolute top zonder extreem veel geld neer te moeten leggen). Probleem opgelost en vanaf dan was het echt genieten van het spektakel.
De prijs van dat scherm: 1300,-.
Het scherm dat ik van Tweakers mocht testen kost op het moment van schrijven ‘slechts’ 800,-… Vandaar dat ik in deze review vooral de vergelijking zal maken tussen de twee, rekening houdend met het prijsverschil en het leeftijdsverschil.

Uitpakken

De doos waarin dit scherm geleverd wordt is enorm. Dat mag natuurlijk niet verbazen maar het maakt het uitpakken net iets specialer. In de massa polystyreen zit een prachtig wit scherm verborgen met dunne randen en een subtiele, metalen voet. De onderste rand is beduidend breder wat een beetje afbreuk doet aan de smalle kader. Onderaan deze brede witte band zit een doorzichtig plastiek blokje met de Philips naam op dat oplicht als het scherm aan staat. Even hiervan genieten en dan meteen uitschakelen in het menu want dit stoorde mij toch wel. De meegeleverde kabels zijn allemaal aangepast aan de kleur van het scherm wat een leuk detail is.
De metalen voet klikt heel eenvoudig op de achterkant en in geen tijd is het toestel klaar voor gebruik. Wat mij opviel was dat de voet toch redelijk compact was, zeker in vergelijking met die van mijn eigen scherm. Ook de curve in het scherm is sterker waardoor het scherm toch net iets smaller oogt. Vergis je echter niet, het oppervlak blijft hetzelfde natuurlijk en je zal toch wat ruimte moeten maken op je bureau of tegen de muur (Vesa mount is uiteraard ondersteund).
Twee minder positieve zaken vallen hier nu meteen op: de voet is misschien iets te subtiel en compact waardoor deze minder stevig aanvoelt. De spijlen aan beide zijden hebben toch redelijk wat speling en kunnen dus makkelijk heen en weer bewogen worden. Dit is misschien wel handig om ze correct te plaatsen maar het geeft niet zoveel vertrouwen. Een tweede, groter probleem is de behuizing zelf. Tussen het paneel en de onderste rand zit op mijn exemplaar een duidelijke opening. De curve van de rand volgt het scherm niet goed genoeg waardoor er twee openingen zitten, aan elke kant van het Philips logo. Deze zijn breed genoeg om mijn vingernagel gemakkelijk in te laten passen, en dit vind ik ondermaats. Mijn eigen scherm heeft hier ook last van (en voor die prijs vond ik dat nog erger) maar bij de Philips is de opening breder.
Aan de achterkant vinden we de te verwachten aansluitingen: 2x HDMI (2.0 en 1.4), DisplayPort 1.2, audio in en uit en een USB 3.0 hub met 4 aansluitingen. De positionering van die laatste is niet ideaal maar het is wel een heel handige toevoeging.

Beeldkwaliteit

En dan waar het allemaal om draait natuurlijk, de beeldkwaliteit.
Hier moet ik toch even wat verduidelijken. Ik gebruik zelf een scherm met Nvidia’s G-Sync en dus ook een Nvidia videokaart. Dit scherm ondersteunt echter AMD Freesync waardoor ik niet ten volle kan genieten van de voordelen van dit systeem. Hier zal ik dus zeker rekening mee houden tijdens testen in games.
Het eerste wat mij opviel bij het aanzetten was de kleurkwaliteit. Deze was niet goed ingesteld dus meteen in het menu gaan zoeken om alles wat bij te regelen. Dit menu zelf is niet zo handig maar omdat alles met 1 kleine joystick op de achterkant moeten worden bediend kan ik dat wel begrijpen. Na even zoeken bleek dat ‘Smart Contrast’ de boosdoener is. En dat legt meteen een volgend pijnpunt bloot. Alles waar het woord ‘smart’ in voorkomt in het menu, kan je maar beter uitzetten. Zo is er SmartImage waarbij je kan instellen welke soort game je speelt (FPS, Racing, RTS, …) maar deze hebben een zichtbare impact op de kwaliteit van het beeld, zodat er plots veel meer hoekigere lijnen voorkomen en bvb tekst onzuiver overkomt. In een spel is tekst minder belangrijk natuurlijk maar het voelt als een kunstmatige manier om vlotter beeld te verkrijgen, en daar hou ik niet van. Na het bijregelen geeft het scherm de kleuren heel mooi weer. De helderheid en contrast zijn zeer goed en het is dan ook een plezier om naar te kijken. Tot je even heen en weer beweegt… De kijkhoeken van dit scherm zijn NIET goed. Je hoofd enkele centimeters opzij bewegen zorgt al meteen voor duidelijke verkleuringen. Oranje wordt plots geel, blauw wordt steeds lichter naarmate je opzij beweegt, dit is echt niet goed. De curve in het scherm is deels bedoelt om dit probleem aan te pakken maar zelfs als je recht voor het scherm zit zie je een verschil tussen een kleur recht voor je en dezelfde kleur aan de randen van het scherm.
Na deze eerste indruk werd het tijd om wat dagdagelijks gebruik te simuleren. Video’s zien er prachtig uit op dit scherm. De hoge resolutie gecombineerd met het goede contrast zorgt voor prachtige beelden die vloeiend worden weergegeven, mede dankzij de verversingssnelheid van 100Hz. Foto’s zijn mooi maar hier blijft natuurlijk wel het probleem van de kijkhoeken. Werken aan documenten of wat surfen is dankzij het scherpe beeld heel aangenaam en door het grote oppervlak kan je gemakkelijk twee vensters naast elkaar openen en alles nog steeds comfortabel lezen.
Waar je een scherm eigenlijk echt op de proef mee stelt zijn games en foto bewerking. Dat laatste raad ik niet aan, nogmaals vanwege de kijkhoeken waardoor de kleurechtheid niet goed is maar om te gamen is dat minder belangrijk dus concentreer ik me daar liever op.
De games die ik speel zijn niet de snelle schooters type Overwatch of Quake champions maar eerder de tragere 3rd person shooters zoals The Division of Ghost Recon Wildlands. Het scherm staat daar zijn mannetje maar je moet toch met een paar dingen rekening houden voor je dit toestel als gamer koopt. Eerst en vooral, zoals vermeld in de inleiding, moet je videokaart de hoge resolutie wel aankunnen. 3440x1440 is nog geen 4K resolutie maar het komt in de buurt en veel videokaarten die deze vlot kunnen weergeven zijn er niet. Toch zeker niet als je van de verversingssnelheid van 100Hz gebruik wil kunnen maken. Mijn 980ti kan The Division bijvoorbeeld niet aan op het hoogste detail als ik mijn frames per seconde boven de 80 en dicht tegen de 100 wil houden. En dat lukt al helemaal niet als ik V-Sync moet gebruiken, een softwarematige oplossing tegen screen tearing (fenomeen waarbij snelle bewegingen het beeld lijken doormidden te ‘scheuren’) die een grote impact heeft op je fps en input lag van bvb de muis. Deze instelling was bij mij ZEKER nodig omdat ik dus geen AMD Freesync kon gebruiken. Iemand die een Nvidia kaart gebruikt om te gamen raad ik dan ook ten stelligste af dit scherm te kopen. G-Sync schermen zijn duurder maar als je al 800 spendeert aan een scherm kan je beter meteen het juiste kopen. Heb je een AMD kaart, dan zal je V-Sync dus kunnen uitschakelen en zullen je fps niet lijden.
Van ghosting (het uitsmeren van bewegen beelden in het scherm) had ik helemaal geen last. Het scherm doet daar absoluut wat het moet doen.
Wat me bij het gamen echter wel stoorde was de witte rand. Gamen doe je meestal in een donkere omgeving met wat achtergrond verlichting en dan valt de witte rand enorm op. Dit legt een kader rond het beeld wat de immersie in het spel niet ten goede komt. Mijn eigen scherm heeft een zwarte rand die helemaal onzichtbaar is tijdens een sessie en dat apprecieer ik meer. Zeker als je wat blauw licht in de buurt hebt (Hue lampen, oplichtend toetsenbord of muis) komt er een fluorescerende glans van het scherm die dermate stoort dat ik mijn lichten uit deed tijdens het gamen, iets wat vermoeiender is voor de ogen.
Twee functies waar ik het tot nu toe nog niet over had wil ik toch nog vlug even aanhalen. Het scherm heeft ingebouwde speakers. Deze zijn, zoals te verwachten, niet super maar natuurlijk wel handig in een kantoor omgeving waar je niet altijd de mogelijkheid hebt aparte boxen te plaatsen. Ook kan je twee video bronnen tegelijk aansluiten en via een Picture-In-Picture functie ook tegelijk bekijken. De instelling hiervoor is snel aan te passen wat deze functie voor sommige mensen zeker een meerwaarde geeft.

Hoewel ik regelmatig negatieve punten aanhaalde in deze review wil ik niet beweren dat dit een slecht scherm is. Het is gewoon dat die punten het heel moeilijk maken om een doelpubliek te vinden. Voor foto- of videobewerking zijn de kijkhoeken veel te slecht. Om te gamen moet je over een AMD videokaart beschikken die aardig wat power moet hebben om de resolutie aan te kunnen. Dan blijft er dus vooral bureau werk over en daar is het scherm op zijn best. Het grote oppervlak, het goede contrast en helderheid, de hoge verversingssnelheid, dit zijn allemaal sterke punten waar de Philips toont wat hij waard is. 800 voor een scherm is veel geld, maar zoek je een ultra-wide paneel waar je je productiviteit en ontspanning op kwijt wil, dan is dit zeker een aanrader. Voor gaming zou ik voorstellen het eerst even te proberen als je kan, want niet iedereen zal weg zijn van dit verder mooie scherm.

Heb jij ook een Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit?