NUKI Smart Lock Review

Philos31 25 februari 2018, laatste update op 25 februari 2018, 619 views Product gekocht

NUKI Smart Lock

Goed doordacht nicheproduct

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Goede mogelijkheden
  • uitbreidbaar
  • Goede onderstuening
  • Open Api

Minpunten

• Auto Unlock werkt niet altijd feilloos

Kwaliteit Score: 5
Ik ben niet zo'n ster in het schrijven van reviews, maar ik vond het vreemd dat op een site zo vol met prutsers er voor dit apparaatje nog geen review te vinden was.

Nuki, binnen zonder kloppen

Nuki, ooit begonnen als Kickstarter genaamd NoKi (No Key) maar toen dat niet mocht de naam geweizigd naar NuKi (New Key) is een Zwitserse Start-Up die smartlocks maakt.

Al tijdens de Kickstarter campagne was ik erg geďnteresseerd, maar ik had ook heel veel vragen, vooral over veiligheid.
Al deze vragen zijn inmiddels beantwoord en de Nuki Smartlock hangt inmiddels meer dan een jaar aan mijn deur.

Wat kan Nuki

Kort gezegd: Nuki kan de sleutel in je bestaande slot omdraaien.
Dat is eigenlijk alles wat hij doet. Hierdoor kan het dus je deur op slot draaien, van het slot halen en openen.
De software maakt het allemaal slim. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de deur automatisch opent als je thuis komt (dmv geofencing op je mobiel), of de deur op slot draait als je weg gaat, of iedere dag op een bepaald tijdstip.

Oplossing voor niet bestaand probleem?

In mijn situatie is Nuki eigenlijk overbodig. Ik heb er veel gemak van, maar een echt probleem lost het niet op.
Het is fijn als je met zware boodschappentassen aan komt lopen en de deur gaat automagisch open.
Het is fijn als mijn dochter weer eens zonder sleutel staat aan te bellen dat ik vanaf mijn mobiel de deur kan openen in mijn kantoor ipv opstaan, 2 trappen af. (Beter opvoeden zou ook een mogelijkheid zijn)

Er zijn echter voldoende situaties te bedenken waar dit een uitkomst kan zijn.
Een voorbeeld: Iemand die thuiszorg nodig heeft kan de thuiszorg toegang geven op zijn/haar telefoon. De hulpverlener kan er dan bepaalde tijden zo naar binnen, maar in de nacht niet. Met een normale sleutel kan zo iemand altijd je huis in.

De schoonmaakster die iedere dinsdag komt kun je toegang geven, en alleen dinsdag van 8 tot 13. Alle overige dagen kan ze niet naar binnen.

Hetzelfde kun je met de schilder, de klusjesman etc.

De controlle houden over de toegang tot je huis is dus iets wat echt een pluspunt is van dit smartlock.

Nuki Bridge

Het Smartlock werkt via Bluetooth en kan zonder extra apparatuur gebruikt worden, toch gaat er een wereld van extra mogelijkheden voor je open als je het slot samen laat werken met een bridge. De Bridge maakt connectie met je netwerk en het internet zodat je het slot ook op afstand kunt uitlezen en bedienen.
Als bridge kan ook volstaan een Android telefoon met de gratis Nuki Bridge app. Ik gebruik hiervoor een Nexus 5 die in de meterkast ligt, op 2 meter afstand van het slot.

Een praktijkvoorbeeld van het bedienen van het slot via internet:
Een aantal weken geleden werdt ik gebeld door de school van mijn dochter. Ze was ziek, maar ik was op het werk en kon niet snel naar huis. Mijn vrouw zou naar huis gaan maar heeft een reistijd van 45 minuten.
Dochterlief had geen sleutel bij zich dus kon het huis niet in en had ook geen telefoon mee.
Aangezien ik aan de voorgevel ook een camera heb hangen waar ik de voordeur mee kan zien heb ik (met al mijn collegae om mij heen) op de camera live meegekeken tot ze thuis aan kwam en toen op afstand de deur voor haar geopend.

Nuki Fob

Voor je smartlock kun je ook een sleutelhanger krijgen waarmee je het slt kunt bedienen. De Nuki Fob. In de app kun je instellen wat het slot moet doen bij 1x, 2x en 3x drukken. Bijvoorbeeld: Vergrendelen, ontgrendelen en openen.

Installatie

In het pakket zitten 2 bevestigingsplaten, plaat A kan met 3 schroefjes op het bestaande slot worden geschroefd,
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EPUSW2MxPXyRBs.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EPUSW1WI9rQxAj.jpegen plaat B werkt met dubbelzijdig plakband.
Beide opties werken, maar A heeft wel de voorkeur.
Als je cilinder 2 tot 3 mm naar buiten steekt dan kan plaat A bevestigd worden. Steekt er niets naar buiten dan moet je plakken.
Daarna steek je de sleutel in de cilinder en klikt het smartlock op de bevestigingsplaat.
Installatie is een kwestie van minuten.

Om de cilinder nog van buiten te kunnen bedienen met een sleutel is het nodig dat je cilinder een zogenaamde paniekfunctie, gevarenfunctie of hotelfunctie heeft. Dan is het slot ook te bedienen als er binnen nog een sleutel in zit.

Bediening en App

De bediening van het slot is zeer eenvoudig. Door aan de knop te draaien kun je nog steeds handmatig de cilinder open en dicht draaien. Door een druk op de knop gaat de deur op slot of juist van het slot af, en door 2x kort te drukken activeer je lock and go. De deur gaat open en sluit achter je af na 10/20/30 seconden.
Dit is allemaal in te stellen met de app.

Dit is het standaardscherm in de app, door links of rechts te swypen kun je de deur openen of vergrendelen. Ik heb het swypen zelf uit staan.
Door op het slot te drukken open je volgende scherm:
Je kunt hier duidelijk je keuze maken en ook de instellingen van je Nuki veranderen.
Ik heb de meeste instellingen in de gallerij staan, kijk er maar eens doorheen.
Bijna alles is in te stellen of uit te zetten in de app.

FAQ

V: Wat nou als je batterijen leeg zijn?
A: De app geeft ruim van te voren aan wanneer de batterijen vervangen moeten worden. Mochten de batterijen echt helemaal leeg zijn kun je nog altijd met je sleutel naar binnen.

V: Je telefoon is leeg, hoe kom je nu naar binnen?
A: Sleutel/ Laad je telefoon op bij de buren.

V: Werkt het met Amazon Alexa?
A: Ja

V: En met Google assistant?
A: Ja

V: En met Apple Watch
A: Ook

V: Werkt het met Homey?
A: Natuurlijk

V: Werkt het met Domoticz?
A: Als je dat echt wilt wel

V: Keyless auto's worden gejat, straks hacken ze je huis
A: Compleet ander systeem zie ook https://nuki.io/nl/blog-n...ent-security-certificate/

V: Als ik mijn telefoon verlies kan iedereen mijn huis in
A: Nee, je kunt de toegang voor de verloren telefoon verwijderen zodat dit niet meer werkt. Trouwens als je je sleutel verliest kan ook iedereen je huis in.

V: Lekker makkelijk, schroevendraaier er tussen en je kun bij de sleutel.
A: Nuki zit aan de binnenkant van je deur. Niet aan de buitenkant.

Heb jij ook een NUKI Smart Lock?

Er zijn op dit moment 2 acties bij Nuki:
Gratis Nuki Fob twv 39 euro bij een Nuki Combo:

Plaats de Combo is je winkelmand, plaats de fop in je winkelmand en gebruik: FOBDE181 als kortingscode.

Of de Nuki Fob van 39 voor 29 euro
Plaats de fop in je mandje en gebruik de code FOBNL183 om de korting te krijgen.

Je kunt meerdere keren gebruik maken, maar dan wel appart bestellen en afrekenen.

Erg leuke review, was toevallig aan het googlen naar dergelijke sloten en kwam deze tegen.

Een belangrijk punt wat ik echter lees in je review is eigenlijk de noodzaak voor een cilinder met nood-/hotelfunctie. Heb je dit niet, dan kun je niet de sleutel gebruiken, mocht dit nodig zijn.

Ergens logisch maar wel een beetje een domper om te lezen. :/
Verder goede review en dank daarvoor!

@Philos31 kun je een foto maken van de 'B-plaat', die met plakstrips? We hebben net een nieuwe kunststof voordeur waar ik geen gaten in wil boren.

Klopt het verder dat je het slot hebt gemonteerd op een 'verhoging' of is het geheel vlak? Op foto 5 lijkt een 'verhoging' onder het slot te zitten. Onze deur heeft ook een dergelijk patroon namelijk.

[edit2]
Even wat video's zitten bekijken en snap nu hoe die platen bevestigd worden. Niet met schroeven in de deur maar soort van klemschroeven. Daarnaast zweeft de plaat iets van de deur en valt om de cilinder.

[edit3]
@Philos31 hoe snel is het draaien? Lees bijvoorbeeld bij de Danalock dat eerdere versies nogal 'langzaam' waren met draaien?

[Edit4]
@Philos31
Maakt het slot veel geluid?
En reageert het slot ook op de bluetooth als je in huis bijvoorbeeld de gang in loopt? Heb je dan niet de kans dat hij automatisch open gaat?

[Reactie gewijzigd door Scheeringa op 5 maart 2018 23:16]

De B Plaat heb ik niet meer, ik heb het slot al een poosje en met de a plaat, zoals je zegt, zit hij geklemd om het slot. Nuki zit bij mij op het deurbeslag, dus lijkt aan de zijkanten los te zitten, maar aangezien hij alleen vast zit aan de cylinder is er niets aan de hand. Zit al 2 jaar muurvast.

De snelheid van het Nuki is verbetert, was vroeger wat trager. Hij doet er nu ongeveer 4 seconden over om mijn deur van het slot te draaien en te openen.

Het slot is een behuizing met een motor er in, de deur kan het geluid van het slot versterken.
Een solide houten lijkt mij meer het geluid te dempen dan een holle kunstof deur, je hoort hem duidelijk als je er bij staat.
In de huiskamer echter, hoor ik het slot al niet meer. Wat is veel geluid. Ik vind dat het meevalt.

Als ik door de achterdeur binnenkom en heb auto unlock aan staan dan gaat inderdaad de voordeur open. Kwestie van gewoon de voordeur gebruiken, of onthouden dat je de voordeur weer sluit. Of gewoon auto unlock uit,
Ik vind zelf de Nuki Fob handiger dan auto-unlock. De Fob werkt altijd en kun je bij het naar de deurlopen even kort indrukken en je deur gaat open. De auto-unlock is some een hit and miss.
Ja, oké, vond juist de auto unlock een uitkomst ivm boodschappen, kinderwagen etc. Maar het is dus ook zo als ik bijvoorbeeld 's avonds de deur dicht doe (voor het slapen gaan) en vervolgens door het huis heen loop met de telefoon en Bluetooth aan, ook dan gaat de deur open?
Fob is weer een afstandsbediening (alarm bijvoorbeeld) die je mee moet nemen. ;)

Dank voor je reactie!
Nee, als je door je huis heen loopt gaat niet de deur open. Je moet buiten de geozone geweest zijn (standaard op 100 meter) en dan weer terug komen. Dus als je een klein rondje met de hond loopt gaat zelfs je voordeur nog niet open, pas als je hemelsbreed meer dan 100 meter van je voordeur bent geweest en je staat dan weer op een korte afstand (zeg 3 meter) dan gaat de deur open.
In 2 jaar nog niet voorgekomen dat de deur zomaar onverklaarbaar open ging.
Auto-unlock werkt, daar hoef je het niet voor te laten, heel soms alleen duurt het wat langer.
Wanneer je de Nuki Combo (= Smart Lock + Bridge) gebruikt om een groot aantal personen toegang te verlenen (denk aan een verenigingsgebouw en 50+ leden) dan doe je dat via de Nuki Web app (web.nuki.io). Je bent dan overgeleverd aan het blijven bestaan van die web app, dus van het bestaan van de dienst die Nuki aanbiedt.
Heeft iemand een gevoel over hoe stabiel de firma Nuki is? Het slot is er net even te duur voor om over 1-2 jaar weer iets nieuws te moeten kopen.