Specificaties ~300W, niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Silverstone Nightjar 300W Review

Velvet 20 februari 2006, laatste update op 17 november 2015, 2.632 views

Silverstone Nightjar 300W

Pluspunten

• Degelijk
  • Goed afgewerkt
  • Stabiel
  • Strakke vormgeving
  • Goede aansluitmogelijkheden
  • Geheel stil
  • Meer vermogen dan een gemiddelde 300W-voeding

Minpunten

• Kan vrij warm worden
  • Duur

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Update 20 februari

Onlangs heb ik een nieuwe videokaart aangeschaft (XFX GeForce 6800GS AGP) en deze bijgeplaatst. Voor deze videokaart wordt eigenlijk op het doosje een voeding van 450W aangeraden, maar ik ga er maar vanuit dat ze dit ruim hebben genomen en er niet vanuit zijn gegaan dat dit dan ook een kwaliteitsvoeding is. Tot nu toe geen enkel probleem, ben al wel redelijk intensief aan het gamen geweest met onder andere UT2004 in de hoogste settings en er is niks aan de hand, hij trekt het makkelijk. Voltages blijven stabiel, net als de temperatuur. De voeding is dus eigenlijk nog beter dan ik al dacht!

Aanschaf

Al een poosje ben ik bezig mijn systeem zo stil mogelijk te maken en vorige maand heb ik in dat kader mijn voeding vervangen door dit fanless exemplaar van SilverStone. Mijn systeem was toen niet erg zwaar, dus een 300W-voeding zou genoeg moeten kunnen bieden. De prijs van de SilverStone was op dat moment 114 euro. De voeding arriveerde in een degelijke doos met handvat en werd geleverd met voedingskabel, schroefjes en gebruiksaanwijzing.

Afwerking

De hele voeding is van aluminium, behalve een koperen heatpipe aan de binnenkant die zorgt voor de afvoer van de warmte naar buiten toe. Het geheel oogt extreem goed afgewerkt en degelijk. Aan de achterkant zit een groene powerled en een rode led die aangeeft wanneer je de achterkant beter niet kan aanraken in verband met hitte (springt aan bij 55 graden celsius). De gehele voeding is eigenlijk één groot koellichaam, er lopen koelribben over alle zijden voor verspreiding van warmte.

Aansluitmogelijkheden
Voor het gemiddelde systeem zitten er genoeg aansluitmogelijkheden aan deze voeding:
- 1x 20 pin ATX-powerconnector
- 1x 4 pin ATX aanvullende12v powerconnector
- 1x 6 pin ATX aanvullende powerconnector
- 2x SATA-powerconnectors
- 6x 4 pin grote HDD-connectors
- 2x 4 pin kleine FDD-powerconnectors
De ATX-connectoren zijn gesleeved, wat een nette indruk maakt. Voor een 300W-voeding is dit een prima rijtje aansluitingen. De kabels zijn langer dan ik gewend ben, wat een voordeel is als je een grote kast hebt.

Prestaties

SilverStone claimt voor deze voeding een heleboel. De stroomsterkte ligt beduidend hoger dan bij de gemiddelde 300W-voeding:

________________Gemiddeld_______SilverStone
+3.3VDC ........................ 20A .............................23A
+5.0VDC ........................ 20A .............................25A
+12.0VDC .......................10A .............................18A
Vooral bij de 12V lijn is het verschil te merken, daar is de SilverStone-waarde bijna twee keer zo hoog!
De voeding is ook op 110V te gebruiken, maar dan is het vermogen 250W, zoals in de grafiek hieronder te lezen is. Silverstone claimt zelfs dat de 300W echt "netto"-vermogen is, en dat deze voeding mee zou kunnen doen met veel 400W-ers! Bewijs daarvoor heb ik niet, behalve dat hij moeiteloos mijn systeem aankan (met een redelijke videokaart erin).

In mijn systeem zijn de voltages zowel idle als stressed erg stabiel:
CPU core: 1.38V
+3.3V: 3.34V
+5V: 4.98V
+12V: 11.86V
Alles ruim binnen de 5% afwijking.
Mijn conclusie is dat dit een zeer degelijke en stabiele kwaliteitsvoeding is.

Geluidsproducite

Geweldig, want aangezien er geen fan inzit maakt hij echt helemaal geen geluid! Toch wil ik er iets over zeggen: als je een kleine kast hebt, of een slechte airflow, zul je fans bij moeten gaan plaatsen omdat de voeding zo warm wordt. De winst die je maakt door een fanless 0dBA-voeding te kopen doe je dan dus teniet door de extra geluidsproductie van de fans. Tegen deze mensen wil ik zeggen: koop een goede voeding met ingebouwde fan en plaats daar eventueel zelf een stillere fan in, dat is waarschijnlijk geschikter voor jouw systeem.

Warmteproductie

Zoals ik hiervoor al heb aangestipt wordt de voeding vrij warm. Gelukkig zit je meestal niet aan de achterkant van je kast, maar kijk wel even uit voor je de voeding aanraakt na een stevig potje gamen...
Met een goede airflow in je kast, die je al snel kan bereiken door een paar grote, stille fans op goede plaatsen en cablemanagement kan deze voeding prima zijn werk doen. Mijn systeem wordt eigenlijk nooit warmer dan 35 graden Celsius en meestal is het koeler. De voeding levert echter geen actieve bijdrage aan het koelen van je systeem en daar moet je even rekening mee houden.

Heb jij ook een Silverstone Nightjar 300W?

Ik ga ongveer bijna alles nieuw kopen
dus ik ben ook op zoek naar een nieuwe behuizing daarbij zat ik eerst te denken aan lian-li 61

Maar daar zit ik nu heel erg aan te twijvelen, want een Antec schijnt ook stil/goed te zijn.

De Silentmaxx HD-Silencer stond ook al op mijn lijstje, dus die ga ik waarschijnlijk aanschaffen!

En ik ben nog op zoek naar 2 Stille 120mm Fans.
En dan heb je de CPU nog, maar daar had ik iets passiefs voor gevonden (wel prijzig)
Zoals AES hier ook al aangeeft is de Antec P-180 een prima keuze!

Hier zitten ook een paar nadelen aan: de voeding moet onderin de kast, waarbij de kabels door een klein gat naar boven moeten worden gemanoevreerd, langs eenb van de ventilatoren. De indeling in compartimenten is erg handig maar ook wel erg "precies pas" allemaal. Je moet uitkijken dat je een voeding hebt van maximaal 14cm diep (deze kan dus), anders past hij niet. Verder trekt het deurtje krom (heel jammer!). Wel een goede geluidsdemping en fans zijn bijgeleverd en zijn ook vrij stil.

Ikzelf heb de Silentmaxx ST-11 PRO (zilver), en die bevalt me ook errug goed. Hij is van zichzelf al helemaal bekleed met dempingsmateriaal en heeft een zeer handig systeem om hem open te maken. Hij is vrijwel net zo groot als de P-180 van Antec. Daarbij heb ik ook 2 120mm fans en 1 80mm fan, allebei van Silentmaxx, zeer stille fans.

Mijn vriend heeft de Antec P-180 en als ze allebei aanstaan is het nog vrij stil. De geluidsproductie van zijn computer is vergelijkbaar met de Silentmaxx, al heeft hij een totaal ander systeem dan ik (AMD Athlon 3500+ Venice, A8N-SLI, Asus GeForce 6600 Silencer, 1 GB intern geheugen van TwinMos en een Zalman 7700-CU als CPU-koeler). Je moet gewoon zelf ff kijken wat je mooi en belangrijk vindt, er is genoeg te vinden!

Welke CPU-koeler had je in gedachten? Mijn Scythe Ninja is erg goed en met een fan erop op de laagste stand nog beter. Ook de Zalman 7700-CU (of Al-CU) is erg stil en koelt prima.

O en een fancontroller is ook echt aan te raden, dan zet je je fans op het laagste toerental tijdens het surfen/emailen/etc. en tijdens het gamen schroef je dat wat omhoog. Mij bevalt dat heel goed.
Weer een prima review van qtee. Dit is goed voor allen. Enige verbazing echter over de behandeling van de 110V-details. Zijn er veel tweakers, die regelmatig hun pc naar het buitenland meenemen?

@Prancer
Ik adviseer de Antec P180. Gestimuleerd door o.a qtee heb ik besloten ook een product review te maken. En die gaat over die kast. Dan hoef je in principe ook geen HDD-silencers of fans te kopen.
Gewoon voor de volledigheid erbij gezet :)
In een aantal reviews die ik online heb gevonden werd de voeding gebruikt op 110V, vandaar dat de metingen daar kunnen afwijken van de prestaties op onze spanning. Ik wilde verwarring voorkomen.
Btw ik ben benieuwd naar je review!
Heb zelf lang getwijfeld of ik hem zou kopen, maar mijn vriend had hem ook al en ik wilde iets anders proberen te vinden dat ook goed was. Gokje genomen met de Silentmaxx, maar bevalt me tot nu toe prima!
Geweldige geluidsdemping en plek zat.
We gaan eigenlijk offtopic als de discussie over de P180 gaat. Lijkt me niet goed., maar ik wil toch even reageren op qtee. Ik heb een Antec Smartpower van 16cm en dat gaat prima. De doorgang is m.i. ruim voldoende.
Qtee, zou jij mijn concept review willen beoordelen. Hier is mijn adres andre.steketee @ hetnet.nl.
Okee, ik had ergens opgevangen 14cm, maar dat heb ik dan waarschijnlijk verkeerd begrepen/onthouden... bedankt voor de correctie!
Bedankt voor de review!
Ik ben ook bezig mijn pc zo stil mogelijk te krijgen (maaar nog niks aangeschaft)

Maar deze voeding was al een tijdje mijn nummer 1 om mijn huidige voeding te vervangen.

Processor
AMD Athlon 64 3000+ (S754, 2,0GHz, 512KB)
Moederbord
Asus K8V Deluxe
[n]Intern Geheugen[/b]
512MB PC3200 DDR (Corsair)
Videokaart
Sapphire Radeon 9600 256MB (AGP)
Harde schijven
- Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
- Western Digital WD1200JB, 120GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
CD-ROM & DVD-ROM drives
Asus 16x48x, DVD-E616P1 (Retail)
CD & DVD branders
MSI DR8-A 8x

Kan deze voeding mijn systeem ook aan?
Ik denk wel dat hij dit aankan, ik heb eigenlijk alleen een mindere videokaart in mijn systeem zitten, en bij mij loopt het goed. Natuurlijk hangt het er ook vanaf of je op korte termijn een huge systeem van plan bent aan te schaffen met bv. een GeForce 7800GT in SLI-mode ;)

Hoe groot is je kast en wat voor/hoeveel ventilatoren heb je?
Om je computer stiller te krijgen kan je het best eerst eens kijken naar de ventilatoren van je CPU en videokaart. Als je de stockfans vervangt door bijvoorbeeld Zalmans scheelt dat al een hele hoop. Bij mij maakte dat in ieder geval het meeste uit. Ook harde schijven kunnen soms erg veel lawaai maken, misschien is daarin nog wat te winnen door er bijvoorbeeld een Silentmaxx HD-Silencer omheen te zetten. Dat is alleen wel vrij prijzig, maar goed, mij bevalt het prima.

Verder zou ik je aanraden om je casefans vast te zetten met rubbertjes ertussen, zodat de kast niet mee gaat resoneren.
Natuurlijk maakt ook de behuizing uit, er zijn veel kasten te koop die op demping gericht zijn, maar je kunt ook zelf dempingsmateriaal in je kast aanbrengen.
Succes met de Holy Quest en laat ff weten wat je uiteindelijk bedacht hebt (interessant!).