Cooler Master MasterFan Pro 120 Air Balance 3 In 1 RGB, 120mm Review

Consigliere 23 februari 2018, 327 views

Cooler Master MasterFan Pro 120 Air Balance 3 In 1 RGB, 120mm

Pluspunten

• RGB plus effecten
  • Controller die magnetisch is
  • Compatible met meerdere Moederborden

Minpunten

• Hadden meer effecten op mogen zitten
  • Kan gaan resoneren bij goedkopere kasten

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Cooler Master Master Fans Pro

Cooler Master wie kent ondertussen dit merk niet. In het huidige tijdperk van de kleurtjes effecten en dergelijke heeft ook Cooler Master de RGB gevonden. In koelers, muizen, toetsenborden, kasten en ook in Fans. Nee niet jullie. de Fans in de kasten en op koelers. Ja die de MasterFans. Deze beschikken tegenwoordig ook over RGB . Met en zonder controller te koop in een verpakking van 3.

http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/02/120-uitstal-600x351.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/02/140-uitstal-600x351.jpg

Dit keer een Mix review van zowel de 120mm MasterFansPro Balance en de 140mm Pressure. Waarbij de Balance word gebruikt voor de normale kast fans en de pressure voor de koelers( aangezien je af en toe wat meer power moet leveren om door die kleinere openingen te kunnen blazen )

Specs:

http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/02/120-600x720.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/02/140-600x717.jpg

Uitpakken / Bevindingen:

Beide komen in een nagenoeg gelijkwaardige verpakking ( behoudens de grootte maar dit komt door de fans.)Wat vinden wij dan in die doosjes? Natuurlijk de fans en een LED controller. Maar ook kabeltjes en inimini connectortjes.

http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/20171228_114017-600x464.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/20171228_115553-600x339.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/20171228_115659-600x339.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/20171228_120207-600x339.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/20171228_120655-600x339.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/20171228_114249-600x339.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/20171228_114310-600x339.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/20171228_114351-600x339.jpg

In beide dozen vinden we 1 zo een LED controller die geschikt is gemaakt voor vier fans.. Vier? Hoezo vier? Gewoon omdat het kan denk ik . Nee hoogstwaarschijnlijk zijn het er vier om er twee aan de bovenkant en 2 aan de onderkant van de AIO bv tegelijkertijd te kunnen aansturen. of 3 boven in de kast en 1 achterin. Wat het ook zal zijn Cooler Master heeft er zeker weten over na gedacht. De controller heeft als optie om te bevestigen met schroefjes of gewoon magnetisch op je moederbord tray te plakken.Wat zien we nog meer aan benoemend waardige opties. Mocht je een losse fan hebben gekocht is deze met alle bekende RBG moederborden compatible zodat je† volop gebruik kunt maken van de fans.http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/02/rgb-welke.jpgVoordat ik de review begon te schrijven ben ik opzoek gegaan naar andere reviews of mijn bevindingen overeen kwamen met andere gebruikers. Het testen op hoeveel lucht ze verplaatsen is vanuit mijn kant niet mogelijk. Om de simpele reden heb hier de apparatuur en de spullen niet voor om altijd de zelfde setup te hebben. Zo ook voor druk en of geluid. Het laatste kan ik aan de hand van mijn gehoor wel "testen" Al ben ik meer het persoon van: CPU , GPU en Moederbord koel? ja dan kunnen de fans langzamer draaien. totdat ik tevreden ben met het resultaat.Zoals ik net zei ik ben opzoek gegaan naar andere reviews en deze laten mij een aantal dingen lezen zoals:
  • "wobble" / trillingen en de LED verlichting is zwak en kleur-onecht
  • Trilt in de motor. Hierdoor resoneert de hele kast
  • Aansluitdraden zijn ERG kort vergeleken met de concurrentie. (Dus fans voorlangs aansluiten of met verlengkabels werken.)
Zoals je ziet niet echt super positief.. Wat ik zou kunnen doen is op deze trant verder gaan en deze punten stuk voor stuk beamen . Echter ben ik ze stuk voor stuk gaan testen of dit bij de gebruiker ligt of echt zo is.

• Het trillen en wobble van de fans en het trillen in de motor.. kan ik denk ik wel onder 1 kopje zetten.Deze fans heb ik gemonteerd in 3 verschillende kasten:
  • De DB700 van Be Quiet waar ze nu nog steeds in zitten.
  • De Sharkoon MW25-W
  • De P7 C0 van Aerocool
Het trillen en wobblen van de fans en motoren zoals er word beschreven heb ik ook ervaren. in de onderste 2 kasten. Echter in de Be Quiet niet. Wanneer ik deze resonerende geluiden hoorde want zo ervaar ik het, is wanneer ik met de RPM ben gaan spelen van de fans.. langzamer en sneller en bij het uit en aanzetten van de fans. Wat opviel is dat de hele bovenkant van de kast bewoog bij de Sharkoon en bij de Aerocool. Dit is ook niet gek aangezien ze in de Budget / midden klassers vallen. Waar dus de bovenkant van een max 3mm plaat gemaakt is vol gestampt met gaatjes en bevestiging openingen. Hierdoor word het onstabiel en kun je dus het Wobble efect of de trillingen zoals gezegd ervaren. Echter heb ik dit in de DB700 ook proberen te creŽren. Het enige wat mij gelukt is, Lucky boven op de kast een stijve nek te bezorgen ;)Even zonder gekheid. Het trileffect/ wobble effect is een resonantie van een bepaalde snelheid van je fans en de afwerking van de kast. Dit is dus op te lossen door de RPM van je fans aan te passen waardoor je dit effect weg neemt.2. De LED verlichting is zwak en kleur onecht. Nu ben ik een simpele ziel dus qua kleur echtheid heb ik geen idee wat er bedoeld word voor mij is rood rood en paars paars. Wat betreft de zwakheid van de LED verlichting is misschien wat van te zeggen als je ze vergelijkt met een ledje die je meteen ziet. Als je ze vergelijkt met een ledstrip zie je inderdaad. Maar of dit zwak te noemen is weet ik niet.3. Korte kabels t.o.v. Andere concurrenten. Ik weet niet in wat voor kast het gebouwd is. Aangezien ik kabel lengte zat heb, eerder over helaas word het gezien als min punt door een aantal.Eigen bevindingen :Zelf heb ik na het uitpakken van alles natuurlijk ook mijn bevindingen. Wat mij opvalt zijn de kleine koppelstukjes. Dit zou ik zelf eerder andersom gedaan hebben. zodat je kabels in elkaar steekt in de connector ipv 2x dunne pinnetjes.Zo vind ik zeker dat de fans er robuust en stevig uitzien en het aansluiten voor de rest allemaal voor zich spreekt.

Software:

Altijd maar die software. Ook hierbij weer software ;). We kunnen niet met en niet zonder. Bij dit stukje software kun je de effecten en kleuren instellen per fan ! ( voor sommige effecten. ) Bij de Stars en Sky effect moet je allebei de kleuren instellen.http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/MFsoftware1-1-600x339.jpghttp://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/MFsoftware4-1-600x339.jpghttp://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/MFsoftware2-600x339.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/MFsoftware4-600x339.jpg http://allerleidesign.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/01/MFsoftware3-600x339.jpgMet deze paar effecten heb je een leuke set fans die jou kast tot een ware parel kunnen maken. Zelf had ik wat meer effecten en onafhankelijke settings willen zien. Aangezien dit wel mooi te regelen zou zijn voor de airflow in de kast download software

Conclusie:

De Masterfans Pro van Coolermaster zijn in mijn beleving prima fans waar je leuke effecten aan mee kan geven. Op een paar verbeterpuntjes na kan ik zeker niets slechts verzinnen of vinden. Wel vraag ik mij af waarom je plek voor vier fans hebt en maar drie krijg meegeleverd. Wat betreft de airflow / druk en geluid heb je hierboven kunnen lezen dat het per persoon verschillend is of dit goed slecht of fout is. Mijn ervaring is dat de Master Fans Pro van Cooler Master hele prettige stille fans zijn met een goede koeling.De prijs net in de 70 euro voor zowel de 140 mm als de 120 mm fans zet Cooler Master weer een nette RGB ervaring neer.

Links:

Cooler Master - Website
Cooler Master - Facebook
Cooler Master - Product Pagina

Heb jij ook een Cooler Master MasterFan Pro 120 Air Balance 3 In 1 RGB, 120mm?