Sony STR-DN1080 - Reviews

Specificaties 7.2-kanaals met 165W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Sony STR-DN1080 Review

492828 21 februari 2018, laatste update op 9 maart 2018, 1.341 views Product gekocht

Sony STR-DN1080

Kort maar krachtig: een van de beste AV-receivers in zijn prijsklasse. Goede geluidskwaliteit, vrijwel alles aan boord dat een moderne av-receiver nodig heeft, inclusief Dolby Atmos en Chromecast ingebouwd, eenvoudig te bedienen menu.

Pluspunten

• Kwalitatief uitstekend geluid
  • Eenvoudige bediening
  • Bluetooth, Chromecast, Wifi
  • Goede en accurate calibratie
  • Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Vrijwel alle Dolby opties en afspeelformaten

Minpunten

• Misschien iets te Japans qua uiterlijk
  • Weinig aansluitmogelijkheden voor oudere apparatuur
  • Stroomkabel vast bevestigd

Geluidskwaliteit Score: 5
Op zoek naar een middenklasse AV-receiver kon ik bijna niet om deze Sony STR DN 1080 heen. Vrijwel alle opties die je nodig kunt hebben, inclusief Chromecast ingebouwd, en ruim voldoende vermogen voor bijna alle speakers (muv. sommige exoten) die je mogelijkerwijs kunt aansluiten. Toen de prijs ook nog (tijdelijk) flink zakte was de keuze snel gemaakt.

Het uitpakken is een beetje teleurstellend: een wat saai en typisch Japans vormgegeven rechthoekige zwarte doos met 2 draaibare antennes achterop, een afstandsbediening met batterijen en een handleiding, dat is het dan wel.... De afstandsbediening is een vrij eenvoudig en nogal plastic-achtig kastje, hoewel je er alles mee kunt regelen.

Toen ik het apparaat aansloot op de tv en mijn speakerset (5.1: voorspeakers Elipson Melodine 3, subwoofer PSW2500, centerspeaker en achterspeakers Kef 5005) en via de simpel in te stellen en snelle calibratie binnen 2 minuten inregelde, ging er een wereld open. De afstanden vanaf de microfoon naar de diverse speakers die de Sony bij de calibratie voor me vond waren tot op de centimeter correct (ik heb het nagemeten...). Ook handig is dat je eerst kunt controleren of alle speakers correct zijn aangesloten, tijdens de calibratie wordt zelfs gecontroleerd of alle speakers in fase zijn aangesloten. Klein minpuntje: de Sony wist bij de calibratie niet zo goed wat hij met de actieve subwoofer aan moest. Gelukkig heeft de sub zelf ook voldoende instelmogelijkheden.
Ik heb daarna nog wat aanpassingen in het geluid/opstelling gemaakt, maar ook dat gaat snel en simpel via de duidelijke menustructuur. Er zijn veel, heel veel instelmogelijkheden maar ze zijn eenvoudig te vinden en in te stellen. Je hebt steeds het gevoel precies te weten wat je doet en waar je moet zijn door de heldere menu's.

Via de HDMI-ingangen kun je 6 apparaten aansluiten, daarnaast zijn er twee HDMI uitgangen (een voor de tv en een voor een beamer of bv. een spelcomputer). Voor wat betreft de "oude" aansluitingen is Sony wat karig geweest, 3 digitale coax aansluitingen en 3x stereo cinch aansluitingen. Aan de andere kant zijn er vele andere aansluitmogelijkheden, zoals Bluetooth en USB, maar ook is veel mogelijk via de ruimschoots aanwezige streaming-opties.
Net zoals sommige andere AV-versterkers, sluit je de versterker rechtstreeks aan op het kastje van de provider en lus je het signaal daarvandaan naar de tv door. Voordeel is dat de versterker vanaf dat moment de eventuele tijdsverschillen in het geluidssignaal naar de tv en de speakers gelijk kan regelen, geen rare echo's meer.

Wat betreft de aanwezige Dolby formaten en de "ingebakken" codecs kan ik kort zijn: vrijwel alles is er, zelfs FLAC kan direct worden afgespeeld, deze versterker is een alleseter. Ook in de weergave van 4K video is voorzien. Overigens kan de versterker het aangeboden (lagere kwaliteit) beeldsignaal opwaarderen naar 4K. Nadeel is wel dat je bij snelle bewegingen "vegen" kunt krijgen, maar de optie is uit te schakelen.

En dan het belangrijkste aspect van elke versterker: hoe klinkt het? Mijn blu-ray speler bleek defect, dus ik kon alleen wat audio vanaf de pc streamen. Voor pure audio is er een "direct" instelling, waarbij alle extra geluidsinstellingen, filters etc. worden uitgeschakeld. Dat klinkt uitstekend, zeker ook in FLAC, wat toch kritischer is mbt. de weergave.
Deze versterker klinkt behoorlijk neutraal, geen nadruk op bas of hoog, maar wel helder, levendig en "punchy". Bij het nalopen van de andere geluidsopties, zoals meerkanaals stereo en de verschillende Dolby opties, valt op dat het geluid heel open en ruimtelijk klinkt en dat instrumenten en geluidseffecten heel goed "te plaatsen zijn".
Wat me met name opviel: ik heb de Elipsons al een aantal jaren niet meer gebruikt/gehoord. Bij deze versterker komt het karakter van de Elipsons, open en ruimtelijk met een fraai midden/hoog meteen weer tot leven. Dat zegt voor mij wel iets over deze versterker.
Overigens kent deze Sony nog een extra optie, die ze "Phantom" noemen. Daarbij worden er in het geluidsbeeld twee extra speakers "gecreŽerd", zodat je in plaats van 5.1 het geluid van een 7.1 opstelling zou kunnen nabootsen en het ruimtelijk effect vergroten. Ik heb dat geprobeerd, maar ik vond dat eerlijk gezegd niet zo veel bijdragen. Mogelijk denken anderen daar anders over....
Ik heb een 4K Blurayspeler van Sony (de UBP X800) aan de versterker gehangen en een groot aantal verschillende cd's en dvd's afgespeeld. De Blurayspeler is geen absolute topklasse qua geluid, maar wel goed. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik nog steeds zeer onder de indruk ben van deze versterker, ook/juist met kwalitatief beter geluidsmateriaal.

Al met al kan ik de Sony, met een paar hele kleine minpuntjes, absoluut aanraden. In zijn prijsklasse (ik heb net geen 600 euro betaald) is deze av-receiver met afstand koploper.

Heb jij ook een Sony STR-DN1080?

Is deze ook geschikt voor 4ohm speakers?
mvg
Nee Bart, Sony geeft zelf aan dat er speakers vanaf 6 Ohm kunnen worden aangesloten. Of het dan evengoed kan durf ik niet te zeggen, mogelijk is de zaak beveiligd tegen te lage Ohmgetallen? Dat kan Sony je misschien vertellen.

Je moet altijd proberen de ketting van een geluidsinstallatie op te bouwen met kwalitatief redelijk gelijkwaardige schakels, dus geen hele dure speakersets met een lage kwaliteit versterker enz. In dit geval zou het dan zonde zijn de Sony aan een meestal kwalitatief minder 4Ohm speakersetje te koppelen. Daarvoor heb je het vermogen van de Sony ook niet echt nodig.
Ik zou het willen omdraaien. Tenzij je hecht aan HEOS, zou ik eerder voor de Sony gaan.
Bedankt voor de review!

Ik overweeg deze versterker te combineren met de teufel ultima 40.

Bij de speakers wordt aangegeven dat de impedantie 4-8 ohm is. Hoe moet ik dit interpreteren, of met andere woorden is deze versterker geschikt voor deze (5.1) speakersets?

Daarnaast overweeg ik deze er bij te doen als atmos speakerset omdat deze een hele kleine inbouwdiepte hebben. https://www.iear.nl/product/kef-ci160ts/#prettyPhoto
Werkt dat een beetje samen?

Bvd
Hmja, dat moet zonder meer kunnen. Er is nooit een vaste Ohm-waarde op te geven (die variŽert, afhankelijk van de belasting en nog een aantal waardes), de meeste fabrikanten geven dan ook een gemiddelde waarde op. De Kefs kunnen er ook prima bij als Atmos weergevers, al kun je nooit van te voren aangeven hoe ze klinken in verhouding tot de Teufels.

Maar waarom de Teufels? Heb je ze gehoord en vergeleken met andere types/merken? Mijn advies is altijd: ga vooral luisteren, koop nooit speakerboxen ongehoord of op basis van reclame of de mening van anderen. Gaat het je meer om muziekweergave of meer om de surround effecten bij films?
Bedankt! Ben niet een groot expert maar mijn redenatie is dat de beleving erg afhankelijk is van de akoestiek in de ruimte. Iets wat in de winkel goed klinkt kan thuis anders klinken.

Teufels kan je niet in de winkel kopen. Je krijgt ze thuis op proef, en bevallen ze je niet dan kan je ze kosteloos terug sturen. Dus ik probeer dat gewoon. Verder is de keus op basis van prijs/kwaliteit. Prijs is niet heel onbelangrijk als je net een huis hebt gekocht.

Aan de kef's zit ik praktisch ook redelijk vast, gezien dit naar mijn weten de enige is met een inbouwdiepte van minder dan 5cm. Kwaliteit zal wel goed genoeg zijn atmos speakers hoeven vaak niet veel detail weer te geven. Als de balans in volume maar goed is, maar daar zal de receiver hoop ik wel voor zorgen.

Gebruik is voor zowel film als muziek.
Dat de akoestiek thuis kan verschillen klopt op zich, maar zoiets als klankkarakter en kwaliteit van de weergave (een paar van de belangrijkste redenen waarom we een speaker mooi vinden klinken) kun je wel degelijk van te voren horen. Bovendien kan een goeie akoestiek thuis van een slechte speaker geen goede maken (of andersom).
Wat naar mijn idee veel vaker speelt: mensen hebben haast. Gaan toch even luisteren naar een setje speakers en kopen dan wat meteen "goed" klinkt, zonder wat langer te luisteren of dat wel zo blijft.... Dan komt het setje thuis en is Leiden in last, omdat het niet zo klinkt als in de winkel. Dat ligt zelden aan de akoestiek (al snappen sommige mensen ťcht niet hoe je een speaker ongeveer moet plaatsen) maar veel meer aan de koper zelf.

Ik snap dat de centen belangrijk zijn, maar praten over prijs-kwaliteit voor...speakers? Dat is gewoon onzinnig. Dat meen ik, ook al snap ik dat er een plafond aan het budget moet zijn.
Bekijk het eens van deze kant: 1000 euro voor een stel speakerboxen die slecht klinken is veel duurder dan 1100 euro (of 1500...of 900) voor een setje dat veel beter klinkt. Ik snap het: mensen zijn inmiddels gewend aan bestellen van een plaatje en een praatje en bovendien is er de smartphonegeneratie die vrijwel niets gewend is qua goed geluid. Veel mensen begrijpen ook niet dat twee kwalitatief uitstekende sets speakerboxen toch totaal anders kunnen klinken en waarom klank heel persoonlijk wordt ervaren. Iedereen hoort anders, daarom ook is het advies (hoe goedbedoeld dan ook) van iemand anders over een bepaald merk of type speakers zinloos.
Daarnaast: doe maar een setje speakers voor 1000 Euro? Serious? Dat vind ik dan weer zonde geld, als je niet eerst uitgebreid gaat luisteren naar wat je qua klank enz. mooi vindt.

Overigens: de "AtmosKefs" maken qua klank een veel minder belangrijk deel uit van het geheel, bovendien is Kef een prima merk, dus daar zal het veel minder van afhangen. Maar 700 Eurie vind ik dan best duur in verhouding tot je gewone speakerset, alleen om een iets voller geluid in ťťn situatie (films) te krijgen.... Dat geld kun je ook steken in hogere kwaliteit van de gewone set. Maar uiteindelijk bepaal je dat uiteraard zelf.

Oh: het is best mogelijk dat je heel tevreden bent met die Teufels, ik heb ze zelf nog nooit gehoord. Maar als je serieus geld uitgeeft aan geluid (en er -logisch- iets voor terug verwacht...) is het wel zo slim om eerst te gaan luisteren. Dan merk je hoeveel verschil er kan zijn qua klank en persoonlijke smaak en nee, daar hoef je zeker geen expert voor te zijn.

[Reactie gewijzigd door 492828 op 26 april 2018 17:43]

Je hebt gelijk hoor. Maar er moeten zo ontzettend veel keuzes gemaakt worden (badkamer / warmtepomp, keuken, en alles wat komt kijken bij verhuizen) dat het ondoenlijk is om alles met een vergrootglas te bekijken. Vandaar de bijna enige overweging of componenten bij elkaar passen.

Prioriteit ligt bij alles wat een bouwkundige aanpassing vereist. Dat moet direct goed. Die atmos speakers is daar wel een onderdeel van. Als toch het plafond verlaagt wordt, dan moeten die er direct in. Achteraf is dat weer veel moeilijker (spanplafond). De rest van de speakers is minder permanent. Daarom zet ik voorlopig in op de Teufel. En bevalt het nou echt niet? Dan stuur ik ze terug en kijk ik later wel voor iets anders. Kan ik na de verbouwing rustig om mij heen kijken en nog even sparen. De speaker kabels kunnen wel hergebruikt worden.

Ongetwijfeld zullen er betere sets zijn dan teufel. Als over 5 jaar de financiŽn en tijd minder schaars zijn dan kijk ik om mij heen, en zet ik de teufels wel op marktplaats.

Is een kwestie van praktische keuzes.
Bedankt voor je review.
Zou een alternatief voor de denon 3400h kunnen zijn.
Tja, ik had gehoopt je er van te overtuigen dat "praktisch" en gewoon iets goeds kopen voor je geld elkaar niet uitsluiten. Die Atmos speakers kun je ook later nog kopen en aansluiten, de bedrading kun je uiteraard alvast in je plafond leggen. Maar dat is aan jou.