1 review

HP Pavilion 15-ck003nb (Belgisch model) - Reviews

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,128TB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-ck003nb (Belgisch model) Review

David_NL 21 februari 2018, laatste update op 23 februari 2018, 231 views Product gekocht

HP Pavilion 15-ck003nb (Belgisch model)

Prima laptop in deze prijsklasse. 8250u + MX150 is voldoende voor spelletje onderweg. Prettig toetsenbord met voldoende travel, mooi IPS scherm en voldoende aansluitmogelijkheden. Voelt ondanks zijn 15,6" eerder als een 14" aan. Laptophoes zoeken was dan ook moeilijk, een 14" HP paste uiteindelijk als gegoten. Weinig bloatware van HP

Pluspunten

• IPS 15,6"
  • i5-8250u + MX150 + 8GB
  • Uitstekend verlicht toetsenbord
  • Goede (luide) luidsprekers (B&O)
  • Klein en licht voor een 15,6" Laptop
  • Aansluitmogelijkheden (USB 3.0, USB-C, HDMI, SD, Ethernet)
  • Uitbreidbaar geheugen

Minpunten

• Maximale helderheid van het scherm mocht hoger
  • Onder load hoor je de fan goed blazen
  • 2 standen toetsenbordverlichting: aan of uit
  • Accuduur voldoende, maar mocht voor dit formaat laptop langer. (combi 8th gen cpu + formaat)

Na een lange tijd fan geweest te zijn van 13,3 inch laptops, viel mijn keuze toch op dit 15,6 inch exemplaar. Prijs-prestatie verhoudingen liggen bij de 13 inch modellen nét wat anders, en deze HP wist mij dan ook zeker te overtuigen.

Zeker nu ik de laptop een weekje of 2 in gebruik heb, bevalt het formaat me prima. Hij is niet zwaar met zijn 1.9kg en past prima in een standaard rugzak of laptoptas.
Een hoes voor de laptop zoeken was net even wat moeilijker. Ik houd ervan al ze mooi aansluiten op het apparaat, maar de meeste hoezen zijn gemaakt op andere formaten.
Dit model is geen 13,3-14 inch, maar ook geen standaard 15,6.
De hoes van HP voor een 14 inch model paste uiteindelijk perfect en benadrukt nogmaals het compacte formaat van deze prachtige laptop.

Voor een model in deze prijsklasse is het een uitstekende keuze. Alles wat je nodig hebt is aan boord:
Een nieuwe i5-8250,
een MX150 grafische chip
8 GB geheugen.
een SSD + HDD van 1TB
én een prachtig Full HD IPS paneel, wat overigens in sommige omstandigheden wel een feller mocht.

Bouwkwaliteit en Comfort

De laptop is gemaakt van een alu-look plastic met een stuk metalen behuizing rond het toetsenbord. Het voelt allemaal heel stevig aan.
De behuizing is rondom het toetsenbord wel een beetje in te drukken, maar tijdens normaal typen veert het niet mee. Het typen gaat overigens zeer aangenaam.
Alle functietoesten (Fx) zijn voorzien van extra besturing van o.a. helderheid van het beeldscherm, volume, enz. Aan de rechterkant vinden we nummerieke toetsen terug.
Het toetsenbord is mooi verlicht, helaas heeft de verlichting maar 2 standen: aan en uit.

Kleine opmerking die ik hier bij moet maken is de kleur van het licht. In sommige omstandigheden (doorgaans met veel omgevingslicht) zijn de toetsen veel beter af te lezen zonder de toetsenbordverlichting ingeschakeld.
Wat tevens wel heel leuk is, is dat er een extra lampje voorzien is voor Caps Lock en F6 (mute) zodat je direct kan zien of deze aan of uit staan.

Prestaties

De prestaties van de laptop zijn in deze prijsklasse goed, nét niet uitstekend.
Ze kunnen namelijk nog nét iets beter. Veel zal te maken hebben met de koelcapaciteit van dit model.
Ik heb verschillende benchmarks gedraaid, en enkele gemiddelde scores genomen.
Af te leiden uit de onlangs verschenen review van Tweakers, van 4 i5-8250
convertibles in dezelfde prijsklasse is dat dit model van HP niet op zijn volle potentieel draait.

Als we alle scores naast elkaar leggen zien we dat deze HP vergelijkbaar presteert met andere modellen van HP zoals de Envy 13 en de HP Pavilion x360 14, maar lager dan modellen van andere fabrikanten met dezelfde CPU

Cinebench R15 Multi: 518
Cinebench R15 Single: 139
Cinebench R15 OpenGL: 86.91 FPS

3DMark Cloud Gate: 10933
3DMark Cloud Gate Graphics: 18553
3DMark Cloud Gate Physics: 4413

Als we deze scores vergelijken met andere modellen zien we dat de CPU in verhouding ronduit slecht presteert.
De single score van Cinebench is zeker gemiddeld, maar wanneer alle kernen aan het werk worden gezet zakt hij onder het gemiddelde.
Het grootste verschil is te merken aan de Physicsscore van 3DMark, waar andere modellen met dezelfde CPU scores behalen van 4388 tot 6790! Deze HP staat dus helemaal onderaan de ladder.

Ook als we een benchmark draaien van cpu.userbenchmark.com krijg ik de melding dat de CPU throttled op 88%. Helaas heb ik hier tot nu toe nog niks aan kunnen veranderen. Het power management van Windows 10 lijkt geen invloed te hebben, en de maximale CPU toestand staat op 100%. Ook driver en BIOS updates lijken geen enkele invloed te hebben, ook is de BIOS niet aan te passen.
Met één woord: Jammer..

Uitbreidbaarheid

Ondanks deze laptop álles in huis heeft wat je voor een laptop voor deze prijs mag verwachten, is er toch nog iets aan te passen.
De strakke behuizing sluit nauw aan en ook aan de onderkant is er geen extra klepje te vinden om open te maken. Wél vinden we 3 schroefjes aan de voorkant waarmee de onderkant van de laptop vast zit.

De onderkant van de HP zit enorm goed vast en moet dan ook met veel geduld open gemaakt worden. Naast de 3 schroefjes zitten er tientallen plastic haakjes die de klep op zijn plaats houden. Voor de mensen waarbij het upgraden een noodzaak is, kan deze verwijderd worden. Ik heb hem alvast niet helemaal eraf gehaald, want met name aan de scharnier van het scherm zit hij héél goed vast.

Wat er onder de klep te vinden is, is goed nieuws. De HDD van 1TB is héél goed bereikbaar, helaas heb ik niet kunnen controleren of deze via de reguliere SATA aansluiting verbonden is. Ik heb vernomen dat HP regelmatig hun eigen connectors gebruikt wat het vervangen van deze 2,5" HDD wat lastiger maakt.

Verder valt te zien dat er 1 RAM streepje is geïnstalleerd van 8GB, en er een 2de slot vrij is. Dit kan dus héél gemakkelijk uitgebreid worden.

Wat de SSD betreft: dit is zeker niet een van de snelste op de markt, maar het voldoet. Het is een M.2 model. Helaas heb ik niet kunnen controleren of deze makkelijk bereikbaar is om deze 128GB te vervangen met iets groters/snellers.

Naar mijn mening zeker geen slechte laptop. Je krijgt waar voor je geld.
Met een huidige prijs van ¤799 bevallen de prestaties prima, al hadden ze beter gekund met deze hardware.
De MX150 en de 1TB HDD komen als een welkom extraatje in vergelijking met andere modellen rond deze prijs.
Het is een prettige laptop om naar te kijken, hij ziet er goed uit en typt prima.
Als je geen veeleisende gebruiker bent, een mooi groot scherm wilt en niet te veel wilt inleveren op mobiliteit, dan kan ik dit model zeker aanraden!

Heb jij ook een HP Pavilion 15-ck003nb (Belgisch model)?