Asus A8R-MVP Review

Clairvoyant 31 december 2005, laatste update op 31 december 2005, 1.362 views

Asus A8R-MVP

Pluspunten

• 4 SATA2 connectoren met goede RAID mogelijkheden
  • Zeer uitgebreid BIOS
  • Extreem goed werkende FAN-control door BIOS

Minpunten

• Layout: Southbridge zit zeer dicht tegen de primary PCIe, waardoor koeling van de gfxcard misschien in de weg kan zitten.
  • Nog geen volledig goede linux ondersteuning voor de SATA controller

Layout Score: 4
Mooi bord met zeer veel opties.

Duidelijk goed nagedacht over de featurelist. De layout lijkt toch op een paar plekjes wat tegen te vallen. Zo zit de Southbridge heel dicht op het primary PCIe slot waardoor er niet veel ruimte over blijft voor de koeling van de gfxcard wat bij een heel enkel geval misschien problemen zou kunnen opleveren als de koeling buiten de kaart steekt. Daarnaast heeft het bord ATA connectoren onder een hoek. Zeer handig om die flatcables goed weg te werken voor betere airflow, maar kan natuurlijk in sommige kasten problemen opleveren omdat het waarschijnlijk volledig aan de ATX-standaard voldoet.

Het BIOS heeft een grote meuk aan instel-mogelijkheden. Zo is er de mogelijkheid om softwarematig devices te verwisselen, fan-control in te stellen in pwm en zelfs opties om de koelers compleet te stoppen.
Een groot deel van de instellingen in het BIOS richten zich op het finetunen van de hardware (lees: overclocken). Overclocken is ineens extreem gemakkelijk geworden!

De fabrikant levert netjes Linux drivers (jawel!) op de CD mee. Een aantal daarvan zijn binary, en een aantal als sourcecode. Tot op heden heb ik de LAN nog niet aan de praat kunnen krijgen (op de een-of-andere manier krijgt hij geen IP, terwijl het device wel gevonden wordt) en de standaard ULi SATA driver die de meeste distributies mee leveren hangt op de APIC welke dus in het bios uitgezet moet worden als Linux gebruikt wordt met deze SATA driver. Verder werkt het bord met Linux aardig goed.

Heb jij ook een Asus A8R-MVP?

Kan je misschien ook de specs geven? Je schrijft niet wat voor onboard-devices erop zitten of hoeveel PCI-/AGP-/PCI-E- aansluitingen, alleen dat er over is nagedacht (?). Een foto erbij zou ook leuk zijn, dan kunnen we zelf kijken of de layout bij ons systeem past.
Erg beknopte survey, mag wel wat uitgebreider.
Dat zijn toch dingen die je zelf op kunt zoeken? Deze persoon vertelt uitgebreid genoeg wat hij ervan vindt en daar draait het toch om?
Natuurlijk zou ik het zelf kunnen opzoeken, maar is het niet de bedoeling dat je ook op tweakers.net zoveel mogelijk informatie kunt vinden? Dit om al een voorselectie te kunnen maken zodat je daarna gerichter kunt zoeken naar wat je wilt hebben.
Voor de luie mensen onder ons. ;) Alle specs. duidelijk op een rijtje.