Xiaomi Mi 6 64GB Zwart

Specificaties 5,15" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi 6 64GB Zwart Review

FoccodeJ 20 februari 2018, 690 views Product gekocht

Xiaomi Mi 6 64GB Zwart

Mocht je bij T-mobile zitten of 4g geen must vinden en op zoek zijn naar een snelle niet al te grote telefoon dan is de Mi 6 in mijn ogen de beste optie.

Pluspunten

• Accu
  • Camera
  • Formaat

Minpunten

• 3.5mm ontbreekt
  • Scherm mist contrast op hogere helderheid

Aankoopproces

Vanaf mei 2015 had ik een Oneplus One als telefoon. Hier stond inmiddels Lineage OS op en dit was voor mij nog steeds een meer dan uitstekende telefoon. In november (2017) raakte ik echter in gesprek met een medetweaker die uiteindelijk een fair bod op mijn telefoon deed. Hij wilde graag een Oneplus One en zodoende heb ik hem verkocht, omdat ik zeker wist dat de telefoon nog goed gebruikt ging worden. Het gevolg van deze deal was dat ik op zoek moest naar een nieuwe telefoon. Daarvoor heb ik eerst een eisenlijstje gemaakt:

-Afmetingen net iets kleiner dan Oneplus One
-Goede accuduur
-Goede kans op custom roms
-Een verbetering qua snelheid t.o.v. Oneplus One. De 1+ voldoet nog prima, maar als ik er weer 3 jaar mee wil doen heb ik nu liever wat snelheid over.

De snapdragon 801 levert min of meer vergelijkbare prestaties als de snapdragon 625. Ik was zodoende in eerste instantie op zoek naar een snapdragon 660. Ik kwam de Xiami Note 3 tegen en uiteindelijk op een Mi 6. Deze voldeed perfect aan mijn eisen en zodoende heb ik deze bij Banggood gekocht. Negen werkdagen later had ik deze in mijn hand. In totaal heb ik ¤343 betaald, maar later $60 refund gekregen, waardoor ik uiteindelijk ruim onder de ¤300 ben gebleven. Hierover later meer.

Hardware en Uiterlijk

Op het moment dat ik de Mi 6 voor de eerste keer bekeek en vasthield gaf dit een fragiel en stevig gevoel tegelijk. Het uiterlijk is weinig bijzonder, maar wel goed afgewerkt. De telefoon is iets zwaarder dan gemiddeld en dat geeft juist een premium en stevig gevoel. Het gegeven dat de behuizing bijna volledig uit glas bestaat geeft het fragiele gevoel. Xiaomi levert een softcase mee, maar deze biedt geen bescherming als de telefoon op het scherm valt en daarom heb ik er een andere backcover bijgekocht.

Zowel de powerbutton als de volumeknoppen zitten aan de rechterkant van het toestel. Bij mijn galaxy Tabpro 8.4 zorgt dit ervoor dat ik op de tast het verschil niet kan voelen. Bij de Mi 6 gaat het echter om knoppen die erg prettig zijn en een luxe gevoel geven. Ook zit de powerbutton op een ideale reikhoogte en de volumeknoppen er iets boven, waardoor ik mij nooit vergis.

Onder het scherm zit een vingerafdrukscanner en ‘knoppen’. Hier licht een klein wit lichtje op om aan te geven dat hierop gedrukt kan worden. In de software kan gekozen worden aan welke kant de terug- en/of optieknop zich moet bevinden. De vingerafdrukscanner is erg snel en nauwkeurig en ook de vibratie als ik de optie- of terugknop aanraak is goed.

Het scherm is een LCD van 5,15” met 1080p. Het is een prima scherm en scherp zat, bij een niet al te hoge helderheid is het contrast ook erg goed. Het scherm wordt wel een stuk minder mooi als de helderheid, bijvoorbeeld in de felle zon, behoorlijk omhoog gaat. Zwart lijkt dan bijna grijs en is prima functioneel, maar echt mooi is het niet. Tot en met +/- 70% helderheid is alles prachtig.

De Mi 6 beschikt over snel UFS geheugen en een stevige processor. Vertragingen heb ik nog niet meegemaakt en de lees- en schrijfsnelheden liggen merkbaar hoger dan bij de Oneplus One. Hierdoor voelt de telefoon een stuk sneller aan. Het werkgeheugen is t.o.v. de One verdubbeld naar 6GB. Ik ben niet een hele grote multitasker en heb dan ook nog niet meegemaakt dat de telefoon een app afgesloten heeft, omdat het RAMgeheugen vol was. Dit maakt wisselen tussen verschillende applicaties erg snel en smooth gaan.

Software

De software wordt MIUI genoemd. Sinds eind december heb ik tweemaal een update ontvangen en het beveiligingsniveau ligt op 1 december, wat op zich keurig is. Verder is MIUI in mijn ogen om te huilen. Met Nova launcher weet ik de schade nog enigszins te beperken, maar de instellingen zijn ontzettend onlogisch en compleet anders dan stock android ingedeeld. Er zitten allemaal vage submenu’s waaronder dan weer onlogische dingen te vinden zijn. De telefooninfo staat bijvoorbeeld bovenaan in plaats van onderaan. Als ik daaruit dan de developeroptions inschakel, verschijnt deze niet simpelweg. Dan verschijnt er ergens in het midden een extra menu, additional settings genoemd, en daaronder dan weer developersettings om maar een voorbeeld te noemen. De automatische helderheid lijkt maar wat te doen en er zijn geregeld vage dingen. Ik heb een screenshot bijgevoegd waarin in de notificatiebalk het logo van een gemiste oproep te zien is, maar wanneer ik de balk dan naar beneden haal is deze opeens verdwenen. Dit is zo’n 2 dagen blijven staan.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EO6QH3MCfxpQbD.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EO6QH3k1wjJvuG.png

Ik heb de MI 6 gekozen, omdat er van alle voorgaande generaties een officiële Lineage build is gekomen. Eerlijk gezegd valt het dan ook lichtelijk tegen dat deze van de Mi 6 nog steeds niet online staat. Er zijn op dit moment diverse unofficials te vinden, maar die lijken allemaal nog hun gebreken te hebben. Op dit moment wacht ik nog even af, maar zodra er een officiële Lineage release is ben ga ik hoe dan ook flashen. Mocht ik het niet uithouden tot die tijd dan zoek ik een alternatief.

Accu

De app accubattery geeft mij altijd zeer interessante statistieken dus ik die was ook snel weer geïnstalleerd. Hiermee kwam ik erachter dat de batterijcapaciteit niet helemaal zo groot is als deze zou moeten zijn. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EO6QH21MX0g2F1.png De klantenservice van Banggood wilde de telefoon wel terugnemen en repareren of omwisselen, maar dan zou ik deze 4-6 weken kwijt zijn. De accuprestaties zijn al fenomenaal, dus hier had ik niet overdreven veel zin in. Uiteindelijk heb ik een refund van $60 gekregen, zo’n ¤52, zeer schappelijk in mijn ogen.

Dan de accuduur zelf. Met mijn Oneplus haalde ik misschien wel de beste accustatistieken van alle tweakers die actief waren binnen het custom rom forum voor de Oneplus One. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EO6QH2nOv2XV2F.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EO6QH2SqCNlVP6.png
]Met die statistieken was ik meer dan tevreden, maar ik verwachtte een verbetering gezien de Mi 6 zo’n 10% meer batterij had en een zuinigere processor. Dat ik de statistieken zou verpulveren had ik niet zien aankomen, maar ik kan er ook niet echt van balen haha. Op een lange intensieve dag gebruik ik gemiddeld 50%, hierbij ben ik dan zo’n 3u aan het appen of browsen, heb ik WiFi of 4g aan, maar geen bluetooth of GPS. In weekenden komt het wel eens voor dat ik maar rond de 30% per dag zit. Dit terwijl de capaciteit van de accu dus eigenlijk te laag is, ik ben heel benieuwd of de statistieken bijna 20% beter waren geweest als de accucapaciteit wel perfect was geweest. Het is een heerlijk gevoel om weg te gaan en me geen enkele zorgen hoeven maken over het halen van de dag.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EO6WB1U8lAJfzG.png

Camera

De Camera is een forse verbetering t.o.v. de Oneplus One. Daarmee maakte ik wel eens een praktische foto als ik iets moest hebben bij de bouwmarkt, of stuurde ik een foto van een brief door aan iemand die dat nodig had. Foto’s voor marktplaats waren wel ongeveer de max, plaatjes die mooi genoeg waren voor in het fotoboek waren er niet mee te maken. Namens de jeugdcommissie was ik wel eens aanwezig bij de lokale club om jeugdtoernooien te bekijken en spelers op de foto te zetten. Deze foto’s gebruikte ik dan voor het clubblad, waarin ik ze klein neerzette. Nu met de camera van de Mi 6 moet ik zeggen dat er best een optie bestaat dat een foto goed genoeg is om te gebruiken als grote foto op een pagina. Het Bokeh-effect kan leuke plaatjes opleveren, maar ook de kleuren en de details zijn vele malen beter. De zoomfunctie heeft vooral op de tennisbaan waarde, waarbij dichterbij staan zonder te storen geen optie is. Natuurlijk zal ik de Sony RX-100 MIII die ook in ons bezit is preferen voor vakanties en geplande activiteiten, maar een upgrade is de camera zeker.

Heb jij ook een Xiaomi Mi 6 64GB Zwart?

Erg veel waar voor je geld inderdaad bij xiaomi. De custom rom/kernel mogelijkheden zijn ook prima (globe-rom gebaseerd op xiaomi.eu). Enige minpunt is voor mij toch wel de LTE band ondersteuning en in mindere mate IPS LCD in plaats van amoled. En nee het gaat me niet om hoge saturatie, maar de blacklevels). Mocht dat komen in deze relatief kleine formfactor ga ik weer terug naar xiaomi (straks eerst maar een Samsung S7). De note 3 pro is mij te groot en ligt voor andere activiteiten thuis.
Ja, klopt, qua hardware biedt Xiaomi veel bang for buck. Met oneplus one had ik de 4g bandenproblemen ook al, dus voor mij maakt dat niet zoveel uit, dar was ook al zo. Als je met een combinatievoordeel of een zakelijk nummer zit kan dat wel heel vervelend zijn natuurlijk. Amoled maakt mij minder uit, ik ben vooral aan het appen en browsen. En bij een spel als Real Racing 3 komt er toch niet overdreven veel zwart naar voren. Op lage helderheid zie ik het verschil niet en als ik tv kijk op mijn mobiel is dat bijna altijd in bed op lage helderheid. Maar een s7 is ook een puike telefoon, wel jammer van de ondersteuning qua custom Rom.
Wat heb jij een geluk dat jij nog eens ¤60 refund gekregen hebt!Die app is totaal niet betrouwbaar,geeft overal andere resultaten weer?!Het meest betrouwbare zou ik de grafiek onder de batterij statistieken vinden,als die een mooie dalende lijn bij gebruik weergeeft,en een stabiele bijna horizontale lijn bij niet gebruik,dan is je batterij 'gezond'! Ik kwam ook van One+ naar Miui,en heb het mij nog geen seconde beklaagd,een héle aanpassing,maar een schitterend OS!!!
Ik hoor meestal wel goede verhalen over de app, maar ik kan wel even opnieuw research doen. Het is ook al een tijd geleden dag ik dat heb uitgezocht. Dan heb jij waarschijnlijk een betere versie. Sinds de update is mijn statusbalk en notificatiescherm veel helderder dan de rest, vooral in een donkere omgeving vrij storend. Dat is echt de zoveelste bug voor mij al, haha.
Ik weet uit ervaring,dat externe apps,zoals launchers/thema's van play store/battery apps/virusscanners/system optimizers,... vroeg of laat problemen geven met Miui! Miui bevat deze apps bijna allemaal standaard,dus hoef je dit niet te installeren!Die brightness bug kan veroorzaakt worden,door één van die apps,hoogstwaarschijnlijk Nova Launcher.
Staat je automatische helderheid wel aan,wordt dit niet geblokt door een hoesje/cover/beschermfolie?
Zet uw contrast eens op increased/verhoogd.Dat geeft bij mij toch veel mooiere kleuren,en vele sites bevestigen dit ook!
Ik bedoelde de batterij curve van de app security/veiligheid in Miui zelf.Maar als jij zoveel on-time haalt,dan is er wel niets aan jouw batterij hoor!Screen on time moet zowat 6-7u zijn verspreid over 1 dag,anders 5-6u verspreid over 2 dagen.
Waarom zet je er geen xiaomi.eu rom erop?!NL taal en gefinetuned naar Europees terrein!

Vindt je de lay-out te helder dan neem je toch gewoon een ander donkerder thema,de app staat staandaard erop(niet via play store!).Er zijn honderden thema's beschikbaar,wel Mi account aanmaken,is handig later voor synchronisatie!

Miui is idd aanpassen,maar éénmaal gewend,wil je nooit meer terug.Ik was ook een stock android/Cyanogen/LineAge lover,maar ben altijd teruggekeerd😎
De camera onder LineAge bv trekt veel minder mooie plaatjes als onder Miui!

Welke versie van Miui draai je nu?(sinds Miui 9 staat 'about phone' idd bovenaan nu😋)

[Reactie gewijzigd door greatkz op 2 maart 2018 22:17]

Het zou heel goed kunnen dat Nova launcher het veroorzaakt, maar ik heb liever wel Nova en bug dan beide niet. MIUI is een kwestie van smaak en ik zal niet ontkennen dat er heel veel opties inzitten en dat het voor een groot gedeelte naar eigen smaak aan te passen is, maar ik mis t.o.v. van lineage toch essentiële dingen. Gebaren op het scherm tekenen terwijl het uitgeschakeld is, profielen waarbij automatisch geluidsniveau, data, Wifi, bluetooth etc geregeld wordt, een appdrawer die op alfabet gaat en een nieuwe regel begint bij een nieuwe letter, een fatsoenlijke message op lockscreen. (op deze kan ik niet eens 2 ICE nummers zetten) en ga zo maar door. Ik denk dat het een kwestie van smaak is, aangezien jij je helemaal kunt vinden in MIUI. Dat de camera met MIUI beter is geloof ik meteen ;) Dat is wel vaker zo bij Lineage.

Ik zet er geen eu-rom op, omdat ik wacht op een Lineage of andere AOSP-Rom en ik had stiekem gehoopt dat die er al zou zijn. Ik draai versie 9.2.3 MIUI Global, met patch van 05-01-2018.
Ik denk dat jij veel dingen nog niet weet van Miui zoals de meesten.Alles wat jij denkt niet te kunnen,zit er wel degelijk in.Behalve een app drawer,maar dit heb je niet nodig aangezien je snel je apps kunt zoeken door het scherm helemaal links,in het zoekveld bovenaan.Of je kunt het ook heel snel bereiken,door met 1 vinger onder je scherm te swipen naar boven(let wel geen hardware knoppen aanraken!)
*Ice numbers kun je wel op lockscreen zetten dmv settings>lockscreen & fingerprint>advanced settings>lock screen owner info
*Als je meer info op je lockscreen wil krijgen heb je die thema's app van Miui zelf,waar er verschillende lockscreens zijn,die je kan aanpassen(bv Animax theme)
*Apps kun je rapper zoeken dan app drawer dmv van onder het scherm naar boven swipen (zoekveld bovenaan).Wil je persé een app drawer,bestaat er de Play Store.
*Gestures op lockscreen dmv van app op Play Store bv Gesture Magic
*Screenshot kun je nemen met 3 vingers swipen.Je kan bij de screenshot dan ook nog de volledige pagina scrollen naar beneden enzo...
* Foto nemen dmv fingerprint of volumeknop
*Flashlight aanleggen dmv menuknop blijven induwen bij lockscreen (double tap to wake activeren in settings>display)
*Camera app dmv 2 maal snel volumeknop of powerknop op lockscreen (te veranderen in settings>additional settings>buttons)
*Automatische profielen voor iets uit/aan te leggen kun je wel.Bij Security app>battery>automated tasks
*Blijven duwen op menuknop bij de app telefoon/sms/camera/ geeft extra menu's
*Blijven duwen op de menuknop bij je bureaublad brengt je ook extra functies
*Blijven duwen op de snelbalk op het wifi/bluetooth teken,brengt je rechtstreeks in het menu
*Je kunt alles van settings snel vinden door bovenaan in settings zoekveld te zoeken,of in het ander zoekveld waar je ook de apps zoekt
........
😎

[Reactie gewijzigd door greatkz op 3 maart 2018 15:22]

Een aantal van die dingen ken ik maar voldoen simpelweg niet, een aantal andere kende ik nog niet en ga ik zeker eens proberen, thanks!