Asus A7N8X-XE Review

Jilke 27 december 2005, 2.488 views

Asus A7N8X-XE

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Lay-out

Minpunten

• Overklokbaarheid

Layout Score: 4
INLEIDING

Ik heb dit moederbord ongeveer twee maanden geleden gekocht. Dit was een niet nodige en noodzakelijke aanschaf. Dit kwam omdat ik het vorige moederbord verprutst had op een nogal nooberige manier: het ging om een Abit NF7-S2G. Met dit moederbord was het zo dat als je de BIOS instellingen gewijzigd had en je vervolgens het BIOS verliet dat je dan een scherm te zien kreeg waar stond dat je de pc niet uit mocht doen tijdens het saven, vervolgens startte de computer opnieuw op. Maar je raad het al, ja, idd, ik deed de computer per ongeluk toch uit tijdens het saven, maar voor die tijd snapte ik nooit wat er met die boodschap bedoeld werd, ik dacht dat het al gesaved was en dat het slechts een waarschuwing was. NIET dus. Ik kreeg toen via RMA (garantie bij sallandautomatisering) een nieuw mobo naar keuze. (wel extra betaling bij een duurder mobo).

HET MOEDERBORD:

Uiteindelijk had ik dus een ASUS A7N8X-XE genomen.
een gelijkwaardig moederbord maar dan van het merk ASUS en het had geen nForce 2/400 maar een 2/400 ultra chipset (nVidia). Het moederbord is zeer klein, mijn geforce 6800 (GT) steekt er helemaal uit in de breedte. Verder is het niet storend. Ik heb met upgrades ook weinig last gehad met ruimte tekort op het mobo. De kleur van het moederbord spreekt mij eigenlijk wel aan, een typische ASUS kleur, geel/zand-kleur.

GEDETAILLEERDE BESCHRIJVINGEN + SPECS:

Eerst de features op een rijtje:
* 6x USB/ geen FireWire
* S/P-DIF x1
* 2x PS/2 poort
* speciale I/O voor een LPT printer of een scanner (LPT poort)
* Onboard LAN (100 Mbit)
* S-ATA x2
* Onboard soundcard met (cheapo;) AC97 codec
* parallel and serial poorten voor infrarood etc.

Het is een socket A moederbord met een nVidia nForce 2 - 400 Mhz ultra chipset. Maar ik ben eigenlijk niet zo te spreken over de overklokprestaties van het mobo, het moederbord bevat een AMI bios, eentje waar je alleen de standaard toegewezen kloks kunt instellen (ik heb het in dit geval over de FSB snelheid) en qua geheugen alleen de vertragingen en de CAS. Je kunt er NIET: voltage's instellen, de multiplier, een uitgebreidere FSB insteller en ook niet bepaalde overkloktypes zoals die van het voormalige Abit NF7-S2G moederbord. (aggressive, turbo, optimal, manual)
Ook de geheugensnelheid is niet volledig manueel te veranderen, alleen net zoals de FSB, voorgeprogrammeerde/standaard snelheden.

Voor een normale gebruiker is dit niet erg maar zoals ik in andere reviews ook al heb gezegd, ik heb een overklokker, ik neem niet genoegen met alles wat met standaard te maken heeft. Maar hierdoor is het product natuurlijk wel mooi stabiel en betrouwbaar, ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad en de CPU blijft door de wat lagere FSB snelheid mooi op temperatuur. Hiermee ben ik dan wel weer tevreden maar ik had het toch wat sneller gewild.

PRESTATIES:

De prestaties zijn ondanks de afwezigheid van een aantal overklokmogelijkheden nog steeds goed, veel programmas en games draaien soepel maar ook een aantal niet, dit zijn vooral games die veel van je CPU en/of geheugen vragen, denk aan:
* Battlefield 2
* GTA San Andreas
* Need For Speed Most Wanted

Een eventuele geheugenupgrade zal dit probleem oplossen.
Ik heb nu 768MB, binnenkort wordt dat 1024 en begin 2006 verwacht ik dat het 1,5GB zal zijn.

CONCLUSIE:

Ondanks de afwezigheid van overklokmogelijkheden blijft dit voor de normale gebruiker een heel goed moederbord. De prestaties zijn goed maar het had beter gekund als er eventuele overklokmogelijkheden aanwezig waren. De prijs is zeer aangenaam: bij Sallandautomatisering was het ¤ 42,-
Het product sloot ook goed aan bij mijn CPU en geheugen.
Het is in het algemeen dus een goed product en waarschijnlijk ook zeer populair onder de socket-A mensen.

Heb jij ook een Asus A7N8X-XE?