Specificaties 5,5" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB - Bekijk alle specificaties

Umidigi Crystal 4G Phablet Zwart Review

DutchTech 19 februari 2018, 331 views

Umidigi Crystal 4G Phablet Zwart

Goedkoop toestel met aardig mooi en stevig design. Schermkwaliteit is erg goed voor een toestel binnen deze prijsklasse, maar prestaties, hoeveelheid RAM en camera vallen tegen. Uiteindelijk krijg je wel degelijk waar voor je geld.

Pluspunten

• Mooi en modern design
  • Toestel voelt stevig aan
  • Prima 1080p-scherm voor deze prijsklasse
  • Snelle vingerafdrukscanner

Minpunten

• Prestaties laten te wensen over
  • Slechts 2 GB RAM, bij Android is dat een misser
  • Camerakwaliteit valt meer tegen dan verwacht

Er zijn zoveel smartphones met het Android-besturingssysteem erop in de omloop, dat het vrijwel onmogelijk is geworden de juiste te vinden. Eentje die je voor een prikkie kunt kopen bijvoorbeeld, maar dan wel dat je toch goede prestaties en een goede camera en scherm in een mooi jasje ervoor krijgt. Ik mocht voor GearBest de UMIDIGI Crystal 4G Phablet testen om mijn lezers vertellen of dat het geval is. Is dit een goede smartphone voor een lage prijs? Je leest het in deze review!

DESIGN
De UMIDIGI Crystal 4G Phablet heeft een typisch 'industrieel' design met scherpe hoeken. Het oogt wat gedateerd, net als bij de andere Chinese smartphones die ik heb getest trouwens. Dat neemt niet weg dat het een mooi design is. Simpel, maar enigszins elegant en bovenal modern.

De voorkant bestaat voor het grootste deel uit een scherm, met onderaan een gedeelte waar onder meer een selfie-camera zit. De achterkant, dat van glas is, bevat een dubbele camera, vingerafdrukscanner (die overigens ook weer gigantisch snel is) en onderaan vind je een logo van de fabrikant en nog wat andere tekst. Aan de linkerkant zitten drie knoppen: een aan/uit-knop en twee volumeknoppen. Aan de andere zijde zit nog een simkaartslot, onderop een USB-C poort om het toestel te kunnen opladen en bovenop een koptelefoonaansluiting.

Al met al kan ik zeggen dat dit een aardig mooi toestel is om te zien. Ik zou 'm in ieder geval zeker wel showen aan anderen!

SCHERM
Over het scherm valt weinig slechts te zeggen: het betreft een 5,5-inch 'Corning Gorilla'-glas display met resolutie van 1920x1080 pixels. Alles is helder en duidelijk. Het is zeker niet het beste scherm op de markt (bij verre na zelfs), maar door de grootte is het al wel prettiger bij mediaconsumptie.

Net als bij de vorige Chinese smartphones die ik voor GearBest getest heb valt mij op dat de zwartwaarden bij lange na niet zo mooi zijn. Dat is ook wel te verwachten van een gemiddeld LCD-scherm, maar zelfs vergeleken met de meest recente iPhone-modellen die een LCD-scherm hebben is een verschil zeker zichtbaar.

Maar goed, over het algemeen is het een prima schermpje op een goedkope telefoon. En dat is wat telt, toch?

PRESTATIES
Dit is het punt waar de UMIDIGI wat matig op presteert. De vorige smartphones die ik testte voor GearBest waren ook niet al te snel, maar in dit geval leek het regelmatig alsof de telefoon moeite had met zelfs de meest simpele taken. Let's break it down, shall we?

Je vindt binnenin een 1,5 GHz quad-core MTK6737T-processor van MediaTek. gepaard met een Mali-T720-gpu, 2 GB aan werkgeheugen en 16 GB opslagruimte. De hoeveelheid RAM valt ook wat tegen, zeker als je bedenkt dat de Bluboo S1 4G Phablet maar liefst drie keer zoveel aan RAM heeft. En dat toestel kost maar een paar tientjes meer.

Zoals altijd heb ik met Geekbench 4 een benchmark test uitgevoerd om te zien hoe de processor daadwerkelijk presteert. De UMIDIGI haalde hierbij een single-core score van 671 en een multi-core score van 1886. Dat is beide meer als de VKworld Mix Plus die ik ook getest heb, maar minder als bij de Bluboo S1 4G. Vooral wat betreft multi-core prestaties, al komt dat door het verschil in het aantal rekenkernen. Wat overigens wél een pluspunt is bij de UMIDIGI: je kunt de opslagcapaciteit uitbreiden met maar liefst 256 GB middels een TF-kaart.

Goed, wat is er nog meer? Oh ja, de accu natuurlijk, die heeft een capaciteit van 3000 mAh. De accuduur is niet geweldig, maar ook zeer zeker niet slecht. Het is... acceptabel. Als je het mij vraagt tenminste. Natuurlijk hangt dit geheel af van je gebruik.

Je krijgt voor dit geld gewoon prima prestaties. Maar voor gaming is het toestel in ieder geval niet geschikt, helaas.

CAMERA
Dan natuurlijk de camera, nog zo'n belangrijk onderdeel van een smartphone. De gemiddelde persoon neemt geen dure spiegelreflex meer mee, toch willen ze op ieder moment een plaatje vast kunnen leggen. De smartphone biedt die mogelijkheid als geen ander. Een smartphone zonder camera vind je eigenlijk niet eens meer. Het is tegenwoordig vooral de vraag geworden: hoe goede foto's kun je maken met een smartphonecamera. Vanzelfsprekend hangt dat volledig af van de specificaties, maar ook van eventuele software-aanpassingen.

De UMIDIGI heeft zelf twee camera's achterop en eentje voor. Achterop een 13-megapixel en een 5-megapixel lens. Voorop zit dan nog een andere 5-megapixel camera. Zoals ik al vaker heb gezien met smartphones die GearBest aanbiedt is er weinig bekend over verdere specs, zoals het diafragma. Gelukkig kun je die data wel uit de foto's zelf halen. En wat blijkt: het diafragma van de 13-megapixel camera is gelijk aan die van de iPhone 4, of bijvoorbeeld de telelens van de iPhone 7 Plus en 8 Plus: f/2.8. Veel verbaast het me ook niet eigenlijk, aangezien de lenzen maar weinig licht door laten. Zie het voor jezelf in onderstaande foto's.

De kwaliteit valt hoe dan ook tegen, ondanks de al erg lage prijs van het toestel. En ter informatie: de foto's die ik hiervoor laat zien zijn gemaakt in relatief goed belichte omstandigheden. Ik zou de UMIDIGI niet overwegen als je van plan bent foto's te gaan maken.

SOFTWARE
Dan nog even de software. Ik wil hier niet teveel woorden over kwijt, behalve wat voor besturingssysteem je op het toestel vindt, en wat de ervaring hiermee is.

Net zoals bij de andere smartphones die ik namens GearBest heb getest draait Android op de UMIDIGI, versie 7.0 om precies te zijn. Zoals ik eerder vertelde bij het onderdeeltje Prestaties voelt het toestel niet bepaald vlotjes aan. Het scheelt dat voor stock Android is gekozen, daardoor 'valt de schade mee', maar het is jammer dat er niet meer in zit. Een gemiste kans als je het mij vraagt.

CONCLUSIE
En we zijn weer aangekomen bij de conclusie! Ik zal het kort proberen te houden. Voor mij de grootste pluspunten van de UMIDIGI Crystal 4G Phablet zijn het moderne 'boxy' design en het 5,5-inch Full HD-scherm. De minpunten: de processor, het werkgeheugen en vooral de camera. Daar kan ik gewoon niet omheen helaas. Wie van plan is alleen maar te bellen en whatsappen (of sms'en, voor wie dat nog doet), kan dit een prima toestel zijn. Ook gewoon als tijdelijke vervanger mocht je reguliere smartphone bij de reparateur liggen trouwens. Daar blijft het wel zo'n beetje bij.

Heb jij ook een Umidigi Crystal 4G Phablet Zwart?

Mooie review
Ik heb een vraag: zelf heb ik een bluboo S1 gekocht deze bevalt redelijk goed. Waarom redelijk? Nu ik wordt dagelijks voorzien van allerlei allure die graag op mijn toestel willen werken. Kennelijk is deze reclame cq. Service de manier waarop bluboo zijn lage prijs weer aangevuld ziet. Of wel ze worden op deze manier gefinancierd. Heeft jouw bluboo hier ook last van? Heeft de huidige het zelfde euvel.
Langzamerhand word ik behoorlijk geďrriteerd door deze " service" . En overweeg het toestel weg te doen!
Of heb jij een deugdelijke oplossing gevonden?
Dat zou ik graag van je horen.
Alvast bedankt
Roel Brommer
Allereerst dank natuurlijk voor het compliment. Twee: volgens mij heb je op de verkeerde review gereageerd haha. Deze gaat over de Umidigi Crystal 4G, al heb ik wel degelijk een review over de Bluboo S1 geschreven. Om je vraag te beantwoorden: ik heb er zelf geen last van gehad in de korte tijd dat ik het toestel gebruikt heb (zo'n vijf werkdagen ofzo?).

Nu heb ik er zelf niet zoveel ervaring mee, maar ik weet dat je in de Google Play Store aardig wat applicaties hebt die je beschermen tegen al die adware. Je zou daar eens naar kunnen zoeken. Het is natuurlijk geen fijne ervaring als je continu wordt bestookt met reclame.