Sony HT-NT5

Specificaties Soundbar met subwoofer en 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-NT5 Review

ncux 18 februari 2018, laatste update op 18 februari 2018, 338 views Product gekocht

Sony HT-NT5

Goed geluid, ziet er mooi uit, maar software is ronduit slecht. Nooit meer Sony Soundbars.

Pluspunten

• Geluid
  • Looks

Minpunten

• TV-connectiviteit (Sony TV nb!)
  • Software traag

Geluidskwaliteit Score: 4
Na jaren tevreden gebruiker van Samsung soundbar te zijn geweest (HW-F750 i.c.m. Samsung HD LED TV), moest ik een nieuwe soundbar hebben omdat Samsung 4k-passthrough via HDMI niet ondersteunde en ik een Sony 4k TV (KD-65XE9305) had gekocht om meer lol van PS4 Pro te hebben.

Na CT-790 van Sony via Marktplaats te hebben gekocht (in RTZ7 uitvoering), was deze vrij snel naar de klote (software problemen uitvoerig op Sony forums bekend, Sony doet er niets aan), heb deze teruggegeven naar de verkoper voor de reparatie, maar dacht het toch nog een keer te proberen met Sony. Zodanig ging ik naar NT5 zoeken (ST5000 te duur, rest minder interessant).

Geluid is echt goed, vooral als je 'm veel voor muziek gebruikt (Google Cast of bluetooth vanaf een Sony HiFi walkman). Ze prijzen 'm niet voor niets aan in verschillende reviews.

En toen kwam de teleurstelling: Als je alles via de soundbar verbindt, gaat het erg traag.
PS4 + Apple TV -HDMI-> Soundbar -HDMI-ARC-> Sony TV
In vergelijking met Samsung soundbar is NT5 wel 2 tot 3 keer langzamer in het reageren op het aanzetten van iets, wat met de soundbar verbonden was.
Dusdanig traag dat het me nu iedere keer ergert :)

PS4 wilde helemaal geen HDR signaal via NT5 hebben, nu is de Playstation rechtstreeks op de TV aangesloten (en zo schijnt het beter te werken wat betreft ARC - als je PS4 aanzet - gaat over 10 seconden de TV aan, over 5-10 sec daarna de NT5, dan nog 5 sec om juiste kanaal te kiezen.
Samenwerking met Apple TV is helemaal een ramp - ik moet met de hand zowel HDMI ingang van de NT5 naar TV kiezen en daarna juiste HDMI in de NT5 nog.

Als exact deze setup eerder niet feiloos met Samsung werkte, zou ik denken dat het zo hoort en dat ARC gewoon niet af is. Maar bij Samsung (in de soundbar, die 4 jaar ouder is!) werkt het bliksemsnel en probleemloos, bij NT5 is het een ramp. Jazeker, laatste firmware.

Verder is het vaak 'raak' met Google Cast - als deze verbinding met TuneIn verliest (of deze niet snel genoeg tot stand komt), bevriest Cast binnen NT5 volledig en moet je deze uit-aan-uit zetten om weer te kunnen casten.

Kort samengevat: Goed geluid, mooi design, software zwaar kloten.
Sony kan geen soundbars bouwen (lees maar de Sony support forum). Rest van mijn Sony stuff is geweldig (PS4, TV, Hifi walkman), maar soundbar - volgende keer zeker iets anders.

Heb jij ook een Sony HT-NT5?

Slechte software is helaas de "standaard" voor fabrikanten van (goede) consumentenelektronica!

ARC werkt doorgaans goed, maar is gekoppeld aan CEC, wat zelden goed werkt als er meer dan 2 apparaten met HDMI gekoppeld zijn.

Mijn oplossing bestaat uit het gebruiken van een receiver als AV hub (met een toslink kabeltje voor het geluid van de ingebouwde tv tuner) en een Logitech Harmony afstandsbediening. Zo schakelt altijd alles goed in en op de juiste ingang, en ik bedien er alles mee (ook de Apple TV).