Cowon iAudio X5 30GB Review

Killer 12 december 2012, laatste update op 12 december 2012, 5.326 views

Cowon iAudio X5 30GB

Pluspunten

• Uitstekende geluidskwalitieit!
  • Uitgebreide Equalizer (Met o.a. BBE geluidschip)
  • Goede afwerking
  • Snelle USB2.0 Interface
  • Eenvoudig synchronisatie (geen extra software nodig)
  • -UPDATE-
  • Batterij releatief eenvoudig zelf te verwisselen
  • De HDD kan eenvoudig vervangen worden door een SSD

Minpunten

• De aansluiting voor de hoofdtelefoon zit aan de zijkant
  • Aansluiting op de Pc gebeurt dmv een aparte dock
  • Te makkelijk om je hoofdtelefoon of je gehoor te vernielen ;-)

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik gebruik dit apparaat nu ongeveer een maand, in combinatie met Sennheiser PMX-200 hoofdtelefoon, en het is een echte aanrader!

Geluidskwaliteit.

Uiteindelijk is dit waar het (bij mij in ieder geval) om gaat bij een audiospeler. En dat is bij deze speler meer dan dik in orde. In deze categorie spelers wordt al snel de vergelijking getrokken met de IPod, en ik kan uit ervaring melden dat dit apparaat daar met kop een schouders bovenuit steekt! In direct vergelijk met een IPod Nano valt direct het heldere krachtige geluid van deze speler op. Zelfs de origineel meegeleverde dopjes doen het heel behoorlijk, alhoewel deze speler echt een upgrade op hoofdtelefoon gebied verdient. Deze speler bezit een pletoria aan EQ instellingen, waarmee je het geluid geheel naar je eigen wensen kunt instellen, maar 'out of the box' klinkt de speler al fantastisch. Je vraagt je ineens af wat er ook al weer zo geweldig was aan al die IPod's.

De versterker van de speler heeft een opgegeven uitgangsvermogen van 20mW per kanaal aan 16 Ohm. Ruim voldoende om hoofdtelefoons van verschillen allooi mee aan te sturen. En meer dan voldoende om je dure dopjes in een keer naar een andere wereld te helpen! Maar juist deze extra power reserve zorgt er volgens mij voor dat speler nooit klinkt alsof hij buiten adem is, en is in staat om zelfs op hoge volumes indrukwekkende baspartij neer te zetten zonder vervorming. Het geluid blijft ook op hoge volumes vervormingsvrij en mooi neutraal.

Deze speler ondersteund vreselijk veel formaten, waaronder: MP3. WMA, OGG en zelfs FLAC. Dus wat voor formaat je er ook tegenaan gooit, hij speelt het af! Voor de videoformaten ben je afhankelijk van de meegeleverde JetAudio software. Deze kan allerlei formaten omzetten naar een voor de speler geschikt formaat, waaronder DiVX en XViD formaten en zelfs direct vanaf DVD. Aangezien ik deze functie niet gebruik kan ik hier zelf geen nuttigs over melden

Beeldkwaliteit.

Hier levert de speler in ten opzichte van de IPod. De resolutie ligt lager als dat van de IPods met kleurenscherm. Foto's en Video's zijn prima te bekijken op het schermpje, maar halen het toch niet helemaal bij de IPod. Als dit een van je hoofdredenen zou zijn om deze speler aan te schaffen, dan ben je volgens mij beter af met een IPod. De menu's en song info zijn meer dan goed af te lezen, en zelfs in direct zonlicht is het scherm nog te gebruiken. Maar voor foto's en Video's is de IPod beter geschikt. Persoonlijk vindt ik de kwaliteit meer dan voldoende voor mijn eisen. Ik gebruik de speler alleen maar als muziekspeler.

Afwerking

Het apparaat is super degelijk afgewerkt, met een matzwarte aluminium behuizing. Over smaak valt te twisten, maar zelf vindt ik het apparaat er erg netjes en chiq uitzien. Niets aan dit apparaat ramelt of voelt slap aan. Gewoon degelijk en stevig. Zonder open naden of randen

Gebruiksgemak

Komend van een IPod met ClickWheel is het even wennen, maar de interface en de joystick bediening heb je erg snel onder de knie. Het apparaat zit vol met allerlei aan te passen instellingen, maar de menu structuur is helder en eenvoudig. Voor 'nieuwe' gebruikers is het misschien even schrikken, al die mogelijkheden, maar standaard staat de speler al erg goed afgeregeld, dus opladen, vullen en spelen maar!

Om bestanden naar de speler te kopieren hoeft geen gebruik gemaakt te worden van speciale software. De speler wordt in de Windows omgeving herkend als een externe disk, waar gewoon bestanden naartoe gekopieerd kunnen worden. Tevens wordt ook Linux en MacOS
ondersteund. Gebruikers van ITunes zullen zaken missen als zoeken op genre, album of artiestennaam, maar persoonlijk vindt ik de indeling op basis van aparte mappen makkelijker en minder omslachtig werken. Maar dit is echt persooblijk, wil je ITunes achtige functionaliteiten, dan schiet deze speler een beetje te kort. De meegeleverde JetAudio software (nodig voor het o.a. omzetten van video's naar de speler) komt een eind, maar haalt het niet bij ITunes.

-UPDATE 12-12-2012-

Ik heb deze speler nu al een flinke tijd en dat begon je te merken. De batterij was op (max. 20 min running-time) en de interne harddisk begon kuren te vertonen (bad-sectors). Op zich niet verwonderlijk voor een speler die al jaren heel intensief gebruikt wordt. Daarom ben ik in eerste instantie gaan omkijken naar een vervangende speler. Maar om eerlijk te zijn is die er niet voor mij. Ik wil een speler met fysieke knoppen en veel opslag, die niet al te groot is (qua afmetingen). Ik gebruik de speler zuiver en alleen als muziekspeler en alle apparaten die men tegenwoordig verkoopt hebben grote touch-screens en nagenoeg geen fysieke knoppen. En dat wil ik juist wel hebben omdat ik de speler wil kunnen bedien terwijl deze in mijn jaszak zit bijvoorbeeld. De spelers die ik kon vinden met fysieke knoppen hadden of nauwelijks opslagcapaciteit, of een matige geluidskwaliteit (dat is en blijft een sterk punt van Cowon en een heel belangrijke eis voor mij persoonlijk). Dus uiteindelijk maar besloten om de X5 een opfrisbeurt te geven en dat was verrassend eenvoudig (met basic technische skills). Een vervangende batterij was snel gevonden (kosten §15) en gemonteerd, waardoor de speelduur weer als vanouds was. De harddisk is vervangen door een SSD-exemplaar met 128Gb aan opslagcapaciteit, waardoor de opslag natuurlijk veel groter werd, maar ook de maximale batterijduur (speelduur) heel veel langer werd (gemiddeld zo'n 40 uur op een verse lading). Het vervangen van de HDD door een SSD was ook een peuleschil. Waar je bij de batterij nog 2 draadjes moet solderen is de het vervangen van de HDD door een SSD nagenoeg gewoon een drop-in replacement. Open schroeven, connector losmaken, oude HDD er uit , nieuwe SSD (of HDD natuurlijk) erin, connector er weer op en dichtschroeven.

Dus nu is de speler weer helemaal fris en up to date en gebruik ik hem nog dagelijks. Inmiddels heb ik wel de koptelefoon vervangen door een UE Triple-Fi 10. Deze koptelefoon klinkt nog vele malen beter dan PMX-200 die ik eerder gebruikte (dat is natuurlijk een hele persoonlijke ervaring). Maar de Cowon en de UE hoofdtelefoon is een waanzinnige combinatie moet ik zeggen.

Als je nog zo'n speler hebt liggen (of je pakt ze nog op Marktplaats\E-Bay\Speurders) voor een paar tientjes, dan is het zeker waard om erover na te denken deze weer op te frissen i.p.v. te vervangen. De SSD kost in deze het meest, maar je hebt al een 32Gb model voor ongeveer §45.
Dus voor ongeveer §60 a §75 maak je een X5 30Gb weer volledig bruibaar en dat is aanzienlijk goedkoper dan vervangen.

-UPDATE 19-02-2013-

Naar het nu lijkt zijn er in ieder geval 2 versies van het mainbord van de X5 in omloop, te weten V1 en V2 (de versie staat gedrukt op het mainboard). Het lijkt erop dat het V2 mainboard niet in staat is om samen te werken met een SSD en de originele X5 firmware. Met RockBox werken beide versies zonder problemen met een SSD, maar alleen op de V1 versie werkt een SSD met de originele firmware, mits de SSD niet groter is (qua opslagformaat) dan de originele HDD)

Ik zoek nog verder naar de eventuele verschillen tussen de mainboards en de invloed die het eventueel heeft op het gebruik van SSD's Zoals gezegd werkt een SSD wel op beide versies van het mainboard zolang je maar RockBox gebruikt.

-UPDATE 24-3-2013

Met de laatste versie van RockBox (3.13) is de 'snelheid' van de X5 met een SSD een stuk hoger geworden. Het wisselen van menu's e.d. loopt allemaal een stukje vlotter.

Heb jij ook een Cowon iAudio X5 30GB?

Heb deze als het goed is nog ergens liggen, is/was een geweldige mp3speler! Slepen en spelen met die muziek. Hij geeft bij mij alleen geen kick meer. Mijn Ipod Classic doet et prima dus geen reden om deze nieuw leven in te roepen. Ben alleen opzoek naar >100Gb speler en niet apple merk maar die zijn er helaas geen te vinden (in een handzaam formaat).
Nou ja, dan zou je kunnen proberen je oude X5 weer in de benen te helpen. Doet hij ook niets als hij rechtstreeks aan de stroom hangt?

O.a. kun je hier kun je de accu voor de X5 bestellen (je kunt hem goedkoper vinden overigens).

Deze SSD's passen er zonder problemen in en zijn via E-Bay eenvoudig te verkrijgen.

Mocht je nog een vervangende X5 zoeken, dan kan ik je wel helpen.
@Killer
Ben ook een gelukkige bezitter van de X5, maar denk er ook over om de batterij te verwisselen, is het veel werk of is er elders een tutorial over te vinden ?

vast dank black800
De batterij verwisselen stelt niet zo heel veel voor, tenminste als je een beetje handig bent en een soldeerbout bezit met een fijne (kleine) punt.

Aan de achterzijde van de X5 vind je 4 schroefjes, die verwijder je en vervolgens kun je de achterzijde verwijderen. Dan zie je direct de harddisk zitten en daaronder zit de batterij. Op de HDD zit een plakker waarmee de HDD extra vastzit aan een printplaatje. Deze plakker trek je los van de harddisk. Vervolgens wip je de HDD iets omhoog en verwijder je de stekker waarmee de HDD aangesloten zit. Verwijder vervolgens de HDD. Nu zie je een rubberen matje die de batterij en de HDD enigzins klem houdt. Dit matje verwijder je (zit gewoon los). Vervolgens zie je de batterij en deze zit met 2 draadjes gesoldeerd aan een printplaatje. De soldeerverbinding verbreek je met de soldeerbout en vervolgens plaats je de nieuwe batterij en deze soldeer je weer vast. Daarna monteer je alles weer in omgekeerde volgorde.

In tekst lijkt het moeilijker dan het in werkelijkheid is. Het solderen is nog het moeilijkste, vanwege de dunnen draadjes en kleine soldeerpuntjes, maar ook dat is prima te doen.

In deze video wordt het uitgelegd.
Hoi dit ga ik ook doen, ik heb zojuist een nieuwe accu en zo'n SSD besteld.
Moet de SSD nog geformateerd worden.
En moet ik de bestaande mappen die nu nog op de harde schijf staan overzetten?
Ja dat moet je nog wel doen. De X5 kan zelf niet formatteren helaas. Als je hem via de kabel aan je PC hangt, dan herkent hij de harddisk niet. De X5 springt wel aan en gaf aan dat hij geconnect was met de PC, maar verder gebeurde er niets bij mij. Toen ik de X5 weer afkoppelde van de PC bleef de X5 'hangen' (tenminste, daar leek het op). Als je de SSD rechtstreeks aan je pc koppelt en formatteert en de bestanden van de originele HDD overzet op de SSD, dan werkt de X5 na het in elkaar schroeven met de nieuwe onderdelen direct weer zoals je gewend bent.

[Reactie gewijzigd door Killer op 23 januari 2013 23:48]

Als ik hem nu aan de pc hang, dan kan ik hem wel formateren, daar lijkt het dan op, ik heb dat niet uitgevoerd, want ik weet niet wat er dan gebeurt.
Maar dan nu, hoe moet ik de ssd dan formateren, ik heb er geen aansluiting voor op mijn pc.
Ik heb ook geen verloop kabel, en ik kan er ook geen vinden op het net.
Wat adviseer je mij te doen.
Als je hem nu aan de pc hangt en hem kunt formatteren, dan zou ik dat gewoon doen. Mijn PC herkende de X5 niet meer met de SSD er in, dus vandaar dat ik de SSD op een andere manier heb moeten formatteren.
Ik heb daarvoor op E-Bay een converterbordje gekocht, zoiets als dit.

Maar als jou PC de X5 met SSD erin gewoon kan formatteren, dan zou ik dat gewoon doen.
Sorry, ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd.
Met de HD er in kan ik hem formateren.
Met de SSD heb ik dat niet geprobeert.
Op het moment van schrijven, had ik de SSD nog niet eens binnen.
Maar ik geloof dat het hetzelde zal zijn als bij jou.
Ik ben gaan zoeken en heb deze besteld

Maar het duurt nog wel een tot twee weken voordat ik deze binnen heb

[Reactie gewijzigd door Ca.J. op 29 januari 2013 16:49]

Ik denk dan dat het bij jou inderdaad hetzelfde gaat. Maar met dat bestelde kaartje erbij moet het prima lukken.
Ik heb dat kaartje binnen en heb de SSD geformateerd.
FAT32 hetzelfde als de HDD die er in zat.
Maar in de X5 geeft deze aan HDD error en stopt er gelijk mee, terwijl de HDD het wel gewoon weer doet.
Op mijn pc is de SSD prima te zien.
Vergeet ik iets of moet ik nog een speciale handeling uitvoeren?
Als je het weet laat het mij dan weten AUB.
Heb je de files zoals ze op de HDD staan ook 1 op 1 gekopieerd op de SSD?

Dat is wat ik gedaan heb en toen werkte het bij mij. Als je een grote SSD hebt, dan kan de normale firmware er volgens mij niet mee overweg (ik dacht dat 60Gb het maximum was zo uit mijn hoofd).
Ik heb een 128Gb SDD gebruikt, maar voor dat ik die gebruikt heb, heb ik een diskclone gemaakt van de HDD op die SSD. Ik zit me nu te bedenken dat ik toen ook hoogstwaarschijnlijk maar 30Gb geformatteerd heb op de SSD.

Ik heb toen maar heel even gespeeld met de originele firmware (max 30 min) en heb toen Rockbox geinstalleerd en de SSD opnieuw geformatteerd en daar draai ik nu mee.
Ik heb nog wat verder onderzoek gedaan, omdat ik het vreemd vond dat het niet werkte. Ik heb op mijn X5 (30Gb versie) de originele firmware terug gezet en die functioneerde (heb niet alles getest, maar geen HDD error in ieder geval). Voor een kennis van mij heb ik een tijdje terug een X5 gemodificeerd naar SSD (een 20Gb X5) en hem heb ik gevraagd om ook even de originele firmware erop te zetten. Hij kreeg wel een SSD error. Ik heb van zijn conversie in de tijd een paar foto's gemaakt en coor zover ik kan zien, lijkt het erop dat er verschillende versies van het moederbord zijn (oude en nieuwe versie). Er lijken wat verschillen in componenten te zitten. Dit weekend gaan we beide spelers openen om ze te vergelijken (misshien dat er ergens een versienummer opstaat oid). Het kan dus best zo zijn dat er onderhuids toch kleine verschillen zijn waardoor de originele firmwware wel werkt op de ene speler, maar niet op de andere. Dit weekend gaan we ook nog kijken ofg er misschien verschil zit in de firmware van de SSD en mijn SSD in zijn speler stoppen en kijken of de originele firmware dan wel werkt in zijn speler. Ik hou je iig op de hoogte van de voortgang!

Maar met RockBox erop werkt het in ieder geval op beide spelers. Dus je investering is niet voor niets geweest (tenzij je om de een of andere reden een complete aversie tegen RockBox hebt natuurlijk)
Nee ik heb niets tegen rockbox
Maar ik ben daar nog niet bekend mee.
Ik wacht het nog even af, wat je vind en dan ga ik wel verder.
In ieder geval bedankt
1 ding is in ieder geval al duidelijk: Er zijn in ieder geval minimaal 2 versies van het moederbord in omloop. Die van mij is V1 en die van mijn kameraad is V2. Dat staat op het moederbordje gedrukt. We hebben nog niet getest, maar hoogstwaarschijnlijk zit daar het 'probleem' in met de SSD in combinatie met de originele firmware.

Mijn excuses daarvoor, maar toen ik de update voor de review schreef wist ik niet dat die verschillen bestonden. Hoogstwaarschijnlijk zit je dus vast aan RockBox (wat inderdaad geen straf is hoor. Installatie is erg simpel en het gebruik heb je ook heel snel door).
Ik weet niet welk moederbord ik heb, maar ik heb Rockbox geinstaleerd en ook de SSD, dat werkt allemaal goed.
Geluidskwaliteit met rockbox is waanzinnig goed 8)7 , je mist het BBE van de IAUDIO totaal niet.
Het enigste waar ik me over verbaasd hebt, zijn de hoeveelheid instellingen (mogelijkheden) die Rockbox heeft. :?
Ik heb hier veel plezier van.
Bedankt voor alle tips. _/-\o_
Ik ben blij dat het je zo goed bevalt. De geluidskwaliteit van RockBox is inderdaad fantastisch.

Ik heb zelf nog even verder getest en het verschil zit hem inderdaad in het versie van het moederbord (V1 en V2 en misschien zijn er wel meer versies). Met moederbord V1 werkt de SSD wel met de originele firmware, met V2 niet. Met RockBox werkt het de SSD met beide moederborden. De firmware versie van de SSD lijkt, voor zover ik kon testen niets uit te maken. Buiten de vermelding op het moederbord, kon ik geen verschillen ontdekken tussen V1 en V2. Op de opdruk na leken ze identiek, maar misschien dat er andere revisies van een bepaalde chip op zitten o.i.d.

In ieder geval veel plezier met je 'nieuwe' X5!

[Reactie gewijzigd door Killer op 5 maart 2013 21:38]

@killer
dank voor je duidelijke uitleg en video
ga het meteen doen zodra ik tijd heb _/-\o_
Hallo, ik heb een vraagje over de ssd die je kunt gebruiken voor een iaudiox5
Kun je wat specifieker doorgeven welke ssd ik aan kan schaffen, hoop dat je nog in de lucht bent.
Tanks

[Reactie gewijzigd door lizbrouwer op 30 augustus 2015 14:56]

Ik ben nog in de lucht. Het is alweer een tijdje geleden, maar ik zal de details voor je proberen boven te halen. Wordt zeer binnenkort vervolgd.
Ik neem aan dat je Rockbox gebruikt. Zou je hier wat meer over kunnen vertellen?

Ik heb op al een paar jaar een iAudio 7 die op zich prima bevalt, maar dit dingetje in combinatie met Rockbox lijkt mij geweldig!

[Reactie gewijzigd door Raling op 28 januari 2013 23:36]

Ja, ik gebruik inderdaad RockBox (alhoewel ik tot aan de HDD-SSD swap gewoon met de originele firmware gedraaid heb). Ik wil er best meer over vertellen, maar de vraag is wat je precies wilt weten? De meeste functies van RockBox staan uitgelegd op de site.

De reden waarom ik in eerste instantie RockBox (RB) ben gaan gebruiken was omdat ik een grotere HDD wilde monteren en er verschillende berichten waren over wat de officiŽle firmware nu precies wel en niet ondersteunde. Na een hoop leeswerk heb ik uiteindelijk besloten om de HDD te vervangen voor een SSD. De originele firmware heeft ingebouwde wachttijden die rekening houden met een HDD (vooral de spin-up tijd), waardoor de originele firmware met SSD mij op het gebied van snelheid niets zou opleveren. Daarnaast heeft RB geen limieten qua maximale opslagcapaciteit. Met RB kun je zelf aan het sleutelen en zo kun je de X5 een stuk sneller laten aanvoelen (was mijn gedachte) en er meer opslagruimte in plaatsen. Maar uiteindelijk heb ik in dat aanpassen van RB niet erg veel tijd gestoken en op dit moment draai ik gewoon een standaard RB versie. Naar volle tevredenheid overigens.

De voordelen van RB t.o.v. de originele firmware zijn dat je veel meer mogelijkheden hebt om je speler te configureren. Skins, een uitgebreide equalizer, cross-fade, gapless playback, crossfeed etc (en DOOM natuurlijk _/-\o_ ). Het nadeel is wel dat je de BBE opties verliest, omdat die niet in Rockbox zitten. Met RB klinkt de X5 echter beter dan met de originele firmware. Het is geen wereld van verschil (de speler klinkt al erg goed), maar alle kleine beetjes helpen.

Veel mensen beweren met RB ook langer met een batterijlading te kunnen doen, ik kan dat echter niet bevestigen, nog ontkrachten aangezien ik vrij kort na het inbouwen van de SSD pas ben overgestapt op RB en nooit een vergelijk gedaan heb met de originele firmware. Ik haal met RB en de SSD (en natuurlijk een nieuwe batterij) nu wel veel meer speeltijd dan dat ik ooit met de originele firmware en de HDD heb kunnen halen, maar dat ligt voornamelijk aan het gebruik van een SSD i.p.v. een HDD. Je zou nog zuiniger kunnen door de SSD te vervangen door een CF-card (daar zijn ook adapters voor die prima in de speler passen), aangezien een CF kaart nog zuiniger is. Ik gebruik de speler gemiddeld een uurtje of 3 per dag en laad hem 1 keer in de week op. Ik denk dat ik maximaal zo'n 40 uur zou halen, maar bij mij gaat hij gemiddeld na een uurtje of 20 weer aan de lading.

Ik sprak recentelijk nog iemand in de trein die mij met mijn X5 zag en die verwonderd uitkraamde: Doet die van jou het nog?! Deze persoon had de X5 vervangen door een ander apparaat, maar baalde eigenlijk een beetje omdat hij nu een touchscreen had en geen fysieke knoppen meer op zaten en hij zou daarom graag terug willen naar zoiets als een X5. Er zijn dus in ieder geval 2 mensen op deze wereld die een MP3 speler eigenlijk alleen maar gebruiken voor muziek en graag ouderwetse knopjes willen (en veel opslagcapaciteit en een goede geluidskwaliteit) :+

[Reactie gewijzigd door Killer op 30 januari 2013 22:23]

Nou euh, dit!

Mijn iAudio 7 haalt na 4 jaar nogsteeds iets van 50/60 uur op een lading. Na ongeveer een maand, twee uur per dag, houdt ie ermee op en gooi ik hem aan de lader. Een dergelijke accuduur zou ik ook absoluut niet willen missen, maar het geheugen van 8GB wordt toch een beetje krapjes.

Ik zag in de lijst van functies ook staan dat het mogelijk is de ID3-tag aan te passen. Hoe gemakkelijk werkt dit en is de rating ook aan te passen?

Enne mag ik nummer 3 zijn?! :+ (okeeokee, de iAudio 7 heeft voor de ene helft aanraakgevoelige knopjes en de andere helft fysiek)
Ja hoor, bij deze ben je nummer 3! ;)

Het schijnt inderdaad mogelijk te zijn om ID3 tags aan te passen, maar ik heb dit zelf nooit gedaan. Erg makkelijk lijkt het mij niet, aangezien de knoppen op de X5 niet echt geschikt zijn voor dat doel en het schermpje ook niet de meest fantastische resolutie heeft. Ratings werk ik zelf niet mee, dus dat zou ik je al helemaal niet kunnen vertellen.
Maar neus anders eens door het RockBox forum, daar is erg veel info te vinden en daar zitten genoeg mensen die deze vraag heel eenvoudig voor je kunnen beantwoorden.

Qua batterijduur zul je overigens denk ik geen 60 uur halen met een gewone X5. Een SSD vreet toch nog weer meer energie dan flash geheugen. Maar je zou kunnen kiezen voor de X5L. Deze heeft een veel grotere batterijcapaciteit (het is in essentie een X5, maar dan met een extra batterij erin). Ik heb wel vernomen uit diverse fora dat er wat kwaliteitsverschil zit tussen de vervangende batterijen (als in de capaciteit die ze hebben). Ik kan je dus geen harde garanties geven.

Wat ik wel gemerkt heb is dat 'snelheid' van de speler afneemt naarmate je er een grotere SSD (of HDD) in monteert. Met een 128Gb SSD erin en standaard RB is de speler ongeveer net zo snel als met een HDD (ik heb het dan over wisselen tussen songs en de snelheid van het menu). Met een 32Gb SSD erin is de speler een sukje soepeler\sneller (net een X5 omgebouwd met een 32Gb SSD voor een kennis). Ik ben er inmiddels redelijk achter waar dit aan ligt, mede omdat er ook het een en ander over wordt bericht in o.a. de RB fora. Dat schijn je op te kunnen lossen met een paar aanpassingen in de RB firmware, maar daar heb ik zelf de tijd nog niet voor kunnen vinden. Het heeft voor mij ook niet zo'n hoge prio, omdat het mij vooral ging om het verhogen van de opslagcapaciteit en het verlengen van de speelduur, de snelhied heb ik mij nooit aan gestoort.

[Reactie gewijzigd door Killer op 30 januari 2013 22:34]

Hoi Killer,

Ik ben sinds 2 dagen ook een trotse bezitter, van de Cowon X5 speler, 30gb. Jouw recensie, heb ik heel duidelijk mee laten wegen, je hebt alles heel duidelijk beschreven. De speler is perfect, wat een geluidskwaliteit, ik heb philips go gear, en Sony eerst gehad, maar dit is een wereld van verschil. Bedankt voor je review.

Met vriendelijke groet,

Linda
Hallo Linda,

Leuk om te horen! Heel veel plezier ermee.
Bijna onverwoestbaar... ik heb na 10 jaar nog steeds de originele accu op een x5l en originele schijf. Ik was altijd van mening dat een lithium accu niet ouder kon worden dan 5 jaar. Was al wel wezen kijken naar een ssd welke nu heel betaalbaar zijn geworden. Bv. 60 gb kingspec. Zal eens met rockbox de accu testen hoe lang die het eigenlijk nog doet. Een vriend van me heeft de u2 maar die wilde meer opslag maar die mp3 speler deed het nog steeds na dag in dag uit gebruiken....
Klopt. Ik gebruik hem ook nog steeds. Heb er 1 reserve op voorraad genomen, maar tot nu toe is die niet nodig geweest.
En aangezien batterijen relatief makkelijk te vervangen zijn hoop ik er nog een tijdje mee door te kunnen.
meh, nu is de accu wel stuk, heb het kennelijk afgeroepen.
De grote kan ik overal kopen, de kleine niet....?