Pioneer VSX-329-K

Specificaties 5.1-kanaals met 105W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Pioneer VSX-329-K Review

marcieking 16 februari 2018, laatste update op 16 februari 2018, 266 views Product gekocht

Pioneer VSX-329-K

Instapsurroundversterker met aardig geluid, maar die je alleen zou moeten kopen alsje heel specifiek weet wat je zoekt en als je in de praktijk HDMI en ARC toch niet nodig hebt.

Pluspunten

• Goedkope versterker met HDMI-poorten die prima geluid geeft

Minpunten

• Matige HDMI ARC en CEC compatibility
  • Geen automatische stereo/surround switch
  • Alleen onversterkte subwoofer-uitgang - actieve subwoofer nodig
  • TV-interface alleen over composite

Geluidskwaliteit Score: 4
Voor mijn thuissetup was ik op zoek naar een versterker met HDMI in, zodat ik bijvoorbeeld mijn Chromecast er ook direct op kon aansluiten, en die kon gebruiken voor muziek zonder dat de TV aanstond.
Ik wilde dan wel ARC zodat de HDMI kabel naar de TV tijdens het TV kijken (via een CI+kaart) het geluid weer terug kon sturen.

Ik kon deze versterker tweedehands overnemen, en hij leek alle features te hebben. De versterker geeft prima geluid, maar heeft voor mij vier grote minpunten:
  • De ARC en CEC werken niet met mijn TV, en volgens een aantal reviews ben ik daarmee niet uniek. Ik heb nu dus alsnog een optische kabel van de TV naar de versterker lopen
  • De versterker heeft geen modus die stereogeluid automatisch over de surroundspeakers verstuurt, maar surroundgeluid 1-op-1 op de juiste speaker afspeelt. Ik moet dus regelmatig switchen nadat ik gecheckt heb of een bron 2 of 5.1 audiosporen heeft
  • De subwooferuitgang is niet versterkt: de versterker decode alleen, en je moet een actieve subwoofer kopen. Dat beperkt je keuze enigszins en betekent dat je een analoog signaal in de subwoofer gaat versterken - daarvoor koop ik in principe niet een versterker met digitale ingangen
  • De versterker heeft een menu waarop je ARC en de balans tussen de speakers kunt instellen. Dat menu is te bekijken via het kleine display, of via een composietkabel naar de TV. Er lopen nu dus drie kabels naar mijn TV: HDMI, S/PDIF en composiet, terwijl ik hoopte op alleen HDMI

Heb jij ook een Pioneer VSX-329-K?

Mijn tv (Samsung) en receiver (Onkyo) ondersteunen ARC, maar ik gebruik het niet, want om één of andere mij totaal onduidelijke reden is ARC gekoppeld aan CEC, en CEC werkt waardeloos, het dioet dingen die ik totaal niet wil. Ik gebruik dus ook geen ARC, en gebruik in plaats daarvan een toslink kabeltje, die ik aan de HDMI vast heb getiewrapt.
Wen er maar aan, dit is standaard! 99,99% van alle subs zijn actieve subs, dus met ingebouwde versterker.
Dat lijkt me onlogisch, weet je het zeker? Aan de andere kant, dit zal je niet vaak instellen, dus ik zou er geen vaste kabel voor aanleggen.