ASRock H170M-ITX/ac - Reviews

Specificaties Socket 1151 • Mini-ITX • Intel H170 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock H170M-ITX/ac Review

KatWeasl 23 februari 2018, laatste update op 26 februari 2018, 78 views Product gekocht

ASRock H170M-ITX/ac

Een goed, maar enigszins saai uitziend, H170 Mini ITX bordje voor het bouwen van een HTPC, NAS of een compacte game PC. Dual Gbit LAN en een wifi AC/bluetooth out of the box. Ruim voorzien in USB poorten.

Pluspunten

• Msata voor een wifi netwerk kaart of een extra Msata SSD.
  • Raid 0, 1, 5, 10
  • 4 Sata III aansluitingen, genoeg voor een kleine NAS opstelling.
  • 2 maal Gbps netwerk aansluitmogelijkheid voor Full Duplex.
  • Bijzonder veel USB aansluit mogelijkheden via backpanel en onboard headers
  • Overzichtelijke bios met veel instel mogelijkheden
  • Met DVI-d en HDMI de mogelijkheid voor een multi-monitor setup

Minpunten

• Slechts 2 fan headers (1 CPU fan, 1 Case fan)
  • Geen M.2 aansluiting voor een SSD
  • 4 Sata III aansluitingen, KAN te weinig zijn voor een NAS opstelling.

Layout Score: 4
NAS bouwen met de Asrock H170m ITX/AC

Ik was op zoek naar een leuk mini ITX bordje om zelf eens aan de slag te gaan met het bouwen van een compacte NAS.

In eerste instantie gekeken naar een tweedehands bordje van een oudere generatie, maar na enig inlezen besloten om toch voor een recenter moederbord te gaan. Met beter energie management en ondersteuning voor modernere hardware vielen de voorgaande series moederborden al snel af.

Uiteraard telt de optie om er ook een modern Windows 10 game systeem van te bouwen zeker mee. Zowel XPEnology als Windows 10 probeer ik uit in combinatie met dit bord.

Een review van het moederbord en de mate van geschiktheid voor het bouwen van een kleine NAs hiermee.

Specificaties

Omdat ik in de NAS XPEnology setup de Gbit Lan poorten in full duplex gebruik en de mini PCIe Wifi/bluetooth module niet standaard wordt ondersteund heb ik deze vervangen voor een SSD.

Ik heb zelf geen voorgaande ervaringen met mSata schijven, dus ik heb een goedkoop tweedehands schijfje van een iemand overgenomen om te kunnen testen. Hierover later meer.

Wat zit er in de doos

Helaas geen nieuwe doos om uit te pakken, maar gelukkig is alles compleet en zitten de meeste kabels nog in de originele dichte zakjes. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar deze niet nodig gehad. De Msata module is samen met de antennes los bijgeleverd en deze dien je zelf op het bord te bevestigen.

Nog even een plaatje met alles mooi uitgestald!

Aansluitingen en features

Zoals je op de eerste foto ziet is het bord functioneel ingericht, geen spannende kleurtjes of strak design zoals we tegenwoordig steeds vaker zien.

Wat mij betreft hadden ze met een nieuwprijs van 143 euro daar best wat meer aandacht aan mogen besteden. Maar dit bord zal meestal in een volgepropte ITX kast eindigen dus zullen veel mensen hier niets om geven. Wil je echter voor een "kijk mij nou" build gaan, dan zou ik voor een ander bord kiezen.

De Sata III en Msata aansluitingen zijn rechtstandig op het bord geplaatst in plaats van haaks aan de zijkanten. Dit is wel zo prettig als je voor een zo klein mogelijke kast gaat.

In het Mini PCIe - Msata slot kan de meegeleverde wifi kaart worden ingestoken.

Op het bord zitten naast de USB 3.0 aansluiting ook nog twee USB 2.0 connectoren en natuurlijk de mogelijkheid voor frontpanel audio.

En uiteraard een volwaardig PCIe 3.0 slot voor bijvoorbeeld meer opslag mogelijkheden of een videokaart.

Aan de achterzijde van het bord vind je naast de audio en video aansluitingen, de dual Gbit lang poorten en ben je ruimschoots voorzien in USB aansluitingen.
Verrassend genoeg ook nog een ps/2 poort mocht je nog een fossiel toetsenbord of muis willen aansluiten.

De wifi antennes moeten aan de backplate bevestigd worden. Dit zit natuurlijk niet zo goed vast als dat de voet hiervan rechtstreeks op het moederbord zit, al laten de moertjes zich behoorlijk strak aandraaien.

Daarentegen bied het je wel de flexibiliteit om de antennes makkelijk te vervangen voor een ander exemplaar. Of als je geen gebruik van een wifi module maakt, de antennes helemaal weg te laten.

Aan de slag

Op dit moment maken wij van al onze data via Stack van TransIP een online backup.
Echter ik wil graag experimenteren met een NAS in huis voor data opslag, om films en muziek te kunnen streamen en grote bestanden op alle computers in huis snel te kunnen benaderen.

Aangezien het een test project is mag het allemaal niet te veel kosten. Bovendien ligt er hier in thuis nog veel ongebruikte hardware dus leek mij een zelfbouw project een betere en leukere keuze dan direct een kant-en-klare NAS aanschaffen.

Software
XPEnology
Ik heb mij eerst georiŽnteerd op de verschillende software die beschikbaar is voor een zelfbouw NAS en mijn uiteindelijke keuze is gevallen op XPEnology. Dit is de software van Synology maar dan zonder de bijbehorende hardware.

De Synology DSM software wordt alom geprezen om de gebruiksvriendelijkheid en de vele aanvullende pakketen die je rechtstreeks kan installeren via Synology.

Tijdens het uitproberen van andere pakketten zoals Freenas, NAS4free of Openmediavault vond ik het lastig dat ik niet direct aan de slag kon. De drempel ligt wat dat aangaat lager bij DSM van Synology.
Windows 10
Met de aanschaf van de mSata schijf heb ik ook Windows 10 geinstalleerd. Zo kan ik bijvoorbeeld ook het verbruik gaan testen bij gebruik van een volwaardige videokaart tijdens gamen.

Hardware
De volgende hardware heb ik tot mijn beschikking
• Asrock H170m ITX/AC
• Kingston HyperX Fury 4GB DDR4
• Western Digital blue 1TB Sata 3 (2 stuks)
• Western Digital blue 500GB Sata 3
• Seagate 500GB Sata 2 (6 stuks)
• Kingston sms200s3 120GB Msata
• Coolermaster RS 380watt
• Seasonic M12II 620GM (80 plus bronze)
• Fractal Design Core 3000
• Chieftec ITX met 200watt DSI200p voeding

Aangezien ik eerst met verschillende raid setups wil gaan spelen heb ik besloten alles eerst in de Fractal Design kast te plaatsen om mogelijk later over te stappen naar de Chieftek ITX kast.
Deze biedt genoeg ruimte om makkelijk een volwaardige ATX voeding te plaatsen en daar alle schijven aan te hangen. Daarnaast kunnen dan ook alle schijven fatsoenlijk in de kast gemonteerd worden, videokaarten worden getest en eventuele andere hardware worden gekoppeld.

RAID
Het moederbord biedt de mogelijkheid om met vier schijven de volgende Raid setups te plaatsen: Raid 0,1,5,10.

Je kan dit hardware matig instellen via de bios en deze de schijven laten beheren. Ook kan je er voor kiezen om dit door je OS (Windows, XPEnology, Freenass, etc.) te laten doen.

Aangezien ik in eerste instantie nog niet helemaal zeker was over de te kiezen software ben ik begonnen met het instellen via de bios. Dit gaat heel erg makkelijk, in de bios verander je de harddisk settings van AHCI naar Raid en vervolgens kies je welke schijven je daarvoor wil gebruiken.
Met Raid 10 maak je gebruik van stripe en mirror, oftewel opslag waar 2 schijven gekoppeld zijn en de twee andere schijven hiervan een kopie draaien. Aangezien ik toch schijven zat heb, heb ik de seagate schijven in deze opstelling geplaatst, dit werkte erg goed en ik ben zeer te spreken over stabiliteit en snelheid. Voor de gein even Windows 10 er op gezet en dit verliep allemaal heel soepel.

Tijdens het testen ben ik eigenlijk tegen geen bijzondere problemen aangelopen, behalve veroorzaakt door mijn eigen onkunde. Bij gebruik van Windows 10 worden de opgegeven instellingen keurig overgenomen.

XPEnology
Bij het gebruik van XPEnology heb ik helaas niet zo veel aan de settings die ik kan instellen vanuit de bios. Deze OS wil graag zelf de Raid instellingen regelen dus alles moet weer terug gezet worden naar AHCI anders levert dit conflicten op.

Tijdens het testen van transfer snelheden in diverse Raid opstellingen blijkt al snel dat Raid 10 met vier Seagate schijven de beste resultaten geeft. In vergelijking met mijn 1 GB Western Digital schijf werkt deze opstelling stukken sneller.
Ik ben dan wel al mijn Sata 3 poorten kwijt, ik heb in ieder geval een backup bij een falende hardeschijf, en reserve schijven om in te zetten.

Een afweging die iedereen voor zichzelf hierin moet maken:
"wat vind ik belangrijk bij de opslag van mijn data qua veiligheid, en hoe snel moet het nou allemaal werken?"

Mijn insteek bij dit project was niet te veel uit te geven en hardware die ik heb liggen zo veel mogelijk te gebruiken. Dus voorlopig blijf ik met deze Raid 10 opstelling werken, de snelheid ben ik tevreden over en het is een geruststellende gedachte dat ik nu een zekere mate van veiligheid heb ingebouwd.

LAN

Dit bord heb ik ook uitgekozen vanwege de twee 1Gb/s LANpoorten die gebundeld kunnen worden. Ik heb hiermee geen eerdere ervaring, dus dat leek mij leuk om uit te proberen en te kijken welke snelheden hiermee behaald kunnen worden.
XPEnology ondersteund port bonding dus aansluiten die hap en gaan...... dacht ik, maar helaas. Mijn auto-negotiating Switch heeft besloten om de tweede verbinding terug te zetten naar slechts 100 Mb/s. Aangezien ik toch al wat LAN poorten tekort kom om alles bij mijn bureau aan te sluiten, heb ik besloten om een andere switch te bestellen.

Met de huidige hardware haal ik toch al acceptabele transfer snelheden van boven de 100Mbit/s. Als de nieuwe switch is geleverd zal ik hier nog een update over plaatsen.
Belangrijk is natuurlijk om te beseffen dat met een volledig CAT 5e of sneller netwerk in huis de bottleneck zich mogelijk bij de NAS zal gaan vormen doordat de schijven het niet meer kunnen bijbenen.

Wifi

Mijn bureau staat op zolder en onze home-wifi is hier niet toereikend om er goed gebruik van te kunnen maken. Zeker voor de NAS opstelling wil ik het liefst gewoon aan de kabel hangen om het maximale uit de doorvoersnelheden te kunnen halen.
In Windows 10 werkt de Azurewave module direct en is het niet nodig om aanvullende drivers te installeren. Wifi AC is backwards compatibel biedt ondersteuning tot 433 Mbps, bluetooth biedt ondersteuning voor versie 3.0 en 4.0.

Tijdens het testen op mijn tweak AC-netwerk op zolder kom ik tot aan de 400 Mbps. Deze snelheid wordt vastgehouden met weinig neerwaartse spikes, duidelijk mag zijn dat ik hier op slechts enkele meters afstand van de router zit.
Persoonlijk vindt ik voor een AC verbinding de geboden 433 Mbps behoorlijk laag, als ik gebruik ga maken van de wifi, dan gaat er zeker een andere kaart in mijn moederbord.

Ik heb in een aantal reviews gelezen over losschietende stekkers van de antennes, hier heb ik gelukkig geen last van gehad. Wel heb ik na installatie van de wifi module de kabeltjes meteen gefixeerd langs het koelblokje wat er naast zit. Misschien heeft dit voorkomen dat ze losschieten.

Xpenology kan niet uit de voeten met de Wifi module en daarom heb ik besloten om deze te vervangen voor een mSata schijf van Kingston. Hieronder daar meer over geschreven.

mSata & mPCIe

De mPCIe werkt ook als mSata, de pin layout is excact hetzelfde. Op dit bord wordt beide ondersteund op hetzelfde slot, dit is met andere moederborden vaak niet het geval.

De mSata werkt op dezelfde snelheid als gewone Sata 3 sloten, oftewel 6 GB/s. Groot voordeel is natuurlijk dat ik de gewone Sata sloten vrij kan houden voor de Raid opstelling van de NAS en het mSata slot kan gebruiken voor andere doeleinden(Windows 10).

De Wifi module ga ik niet gebruiken en ik heb daarom besloten deze te vervangen voor een mSata ssd om daar Windows 10 op te zetten. Zo kan ik de computer zowel als NAS met Xpenology gebruiken, alsook een Windows 10 test en game omgeving creŽren.

Ik heb geen eerdere ervaring met mSata schijven. Ik heb daarom eerst voor twee tientjes een goedkope Kingston 120GB ssd op de kop getikt om wat mee te testen.
Windows 10
Dit is zeker niet een van de nieuwste type mSata schijven en maakt nog gebruik van de bijna antieke Sandforce SF2241 chip. De installatie van Windows verloopt niet zonder slag of stoot, de schijf wordt gezien en kan worden gepartitioneerd en geformatteerd, om vervolgens niet verder te willen met de installatie.
Door de USB installatie stick te verwijderen, op vernieuwen te klikken, de USB stick terug te plaatsen en weer op vernieuwen te klikken (lang leve google) krijg je de installatie weer op de rit.

Met Windows 10 eenmaal geÔnstalleerd draait alles prima, uiteraard wat test kunnen draaien en de schijf presteert tijdens deze tests zeer wisselend. De sequentele schrijf en lees snelheden lopen het ene moment tegen de 400 MB/s aan en tijdens de volgende test stort dit naar beneden tot net boven de 100 Mb/s. Ik heb hieronder een printscreen van wel zeer teleurstellende test resultaten.
Dit zijn natuurlijk slechts synthetische test resultaten en in de praktijk ben ik al helemaal happy met het feit dat dit werkt!

Dat er slechts ťťn bankje van 4 GB DDR4 aanwezig is mogelijk van invloed op de test resultaten door een gebrek aan bandbreedte. Dit zal ik in de toekomst nader testen.

Een toekomstige upgrade naar een grotere en snellere (modernere) mSata SSD zit zeker in de planning.

Audio

Het moederbord is uitgerust met de ALC892 chipset voor het geluid.
Met de aansluitingen op de achterkant kan je 5.1 surround gebruiken. Het is mogelijk om een 7.1 surround opstelling te maken als je ook de frontpanel aansluitingen erbij gebruikt.
Windows 10 heeft geen aanvullende drivers nodig, na installatie van de OS werkt de geluidskaart meteen.
Volgens de website van Asrock is de chipset uitgerust met "Elna audio caps" die zorgen voor minder ruis en betere geluidskwaliteit. Klinkt best interessant, laten we het maar eens gaan testen!
Muziek
Natuurlijk heb ik tijdens het testen in Windows 10 een aantal games gespeeld en muziek geluisterd. Ik gebruik al een lange tijd mijn Logitech Z3e 2.1 set voor muziek en voor het gamen een Creative HS-450 headset.
Vooral akoestische muziek klinkt heel zuiver met erg weinig ruis die wordt geproduceerd in stiltes. Ik ben aangenaam verrast door de ALC 892 chip, zeker in vergelijking met sommige chips die met Asrock vroeger op hun midrange borden plaatste.
Gamen
Tijdens het gamen gebruik ik het liefst een headset en dat is altijd een uitgelezen moment om te checken of er geen overmatige crosstalk wordt geproduceerd.

Natuurlijk biedt professionele test apparatuur een betere mogelijkheid om dit te testen. Maar het mag zeker niet zo zijn dat het waarneembaar of hinderlijk is met gebruik van een headset Dan is wat mij betreft een audiochip gewoon afgekeurd.

Gelukkig is dat in dit geval zeker niet van toepassing en vooral de weergave in "first person shooters" heeft mij positief verrast. Met gebruik van de headsset was de bron van geluid was duidelijk te herleiden.

Stroomverbruik

Belangrijk bij een NAS is het stroom verbruik aangezien deze vele uren per dag aan staat. Ik heb het totale stroom verbruik gemeten aan het stopcontact met 2 zeer verschillende voedingen.
Coolermaster Extreme Power 380 watt RS-pcap
pricewatch: Cooler Master Extreme Power 380W
De Coolermaster is een relatief lichte voeding van 380 watt.

In Idle gebruikt de NAS toch nog 46 watt.
Met gebruik van onderstaande hardware liep het verbruik tijdens streamen waarbij de NAS het decoden verricht op tot maximaal 64 watt.
• Kingston HyperX fury 4GB DDR4
• 4 x Seagate 500GB MM0500EANCR
Seasonic SS 620GM II
pricewatch: Seasonic M12II 620W
De Seasonic is een 620 watt voeding met een 80 plus Bronze certificering. Deze voeding is gezien het vermogen enorme overkill voor de NAS setup. Maar is deels modulair en heeft de juiste stekkers om mijn Sapphire R9 280x OC videokaart van stroom te kunnen voorzien.

In idle gebruikt de NAS met deze voeding 41.1 watt
Met gebruik van onderstaande hardware liep het verbruik tijdens streamen waarbij de NAS het decoden verricht op tot maximaal 53 watt
• Kingston HyperX fury 4GB DDR4
• Kingston SSDnow SS200 120GB mSata
• 4 x Seagate 500GB MM0500EANCR

Na installatie van de videokaart liep het idle verbruik omhoog met ongeveer 6 watt, tijdens gamen in Windows 10 kom ik regelmatig tegen de 180 watt verbruik aan.

Hier blijkt wel hoeveel verschil een voeding kan maken. Ondanks het grotere vermogen presteert deze voeding beter bij laag verbruik dan de Coolermaster. Zelfs nu er een mSata schijf bij is geplaatst en er een videokaart in het PCIe 3.0 slot steekt is de PC in idle zuiniger.

Dit moederbord tweedehands aangeschaft om te kunnen experimenteren met het zelf bouwen van een NAS. Dit is mij niet tegen gevallen.

Het is een zuinig bordje met een laag verbruik en toch compleet uitgevoerd. Met veel USB aansluitingen, dual video, een goede audio module, Raid ondersteuning en out-of-the-box Wifi AC en dual LAN.

Het mini PCIe slot werkt ook als mSata al is hierover erg weinig terug te vinden via de website van Asrock zelf. Kwestie van uitproberen dus!

Voor de nieuwprijs van meer dan 140 euro hadden ze er wat mij betreft wel een wat mooier bordje van mogen maken. Maar dit bord is mede dankzij de H170 chipset denk ik niet echt gericht op de doelgroep die moederborden voor de looks koopt.
Als basis voor een NAS of compacte Windows 10 PC is het zeker een goed bordje!

To Do

• De CPU settings aanpassen om zo tot een lager verbruik te komen.
• DSM verder tweaken om tot laag verbruik in idle stand te komen.
• De hardeschijven vervangen voor SSD's voor een lager verbruik.
• Nieuwe switch testen in combinatie met een de dual LAN aansluiting.
Tweede plankje werkgeheugen aanschaffen voor dualchannel.
• Alles overplaatsen in de Chieftek m-ITX case.

Heb jij ook een ASRock H170M-ITX/ac?

Dit is mijn eerste tamelijk uitgebreide moederbord review, comments en tips zijn natuurlijk van harte welkom. Alvast veel leesplezier!