Specificaties 60x strips (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Yeelight 2M RGBW LED Smart Strip Review

Techrvw 15 februari 2018, laatste update op 15 februari 2018, 323 views

Yeelight 2M RGBW LED Smart Strip

Erg aantrekkelijk geprijst alternatief voor de Philips Hue strip. De Yeelight Smart Light Strip is erg makkelijk te bedienen en werkt zeer degelijk. Door de goede afwerking geeft Yeelight je het "premium" gevoel.

Pluspunten

• Bouw kwaliteit
  • Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Features (Google Home, Amazon Alexa, IFTTT, Open API)
  • IP65 - rating
  • Yeelight app

Minpunten

• Chinese adapter (Geen EU-verloop in de doos)

Kwaliteit Score: 5
Yeelight is geen onbekende voor mij. Ik heb zelf al de E27 smart lampen van ze en tot nu toe ben ik zeer tevreden! Zelf vind ik smart lampen erg interessant en leuk dus de logische volgende stap is een smart LED strip om mijn huis nog slimmer te maken.

Specificaties & Introductie

Zoals ik al aangaf vind ik de smart lampen echt geweldig. Er zijn bijna geen normale lampen meer in huis te vinden bij mij, maar toch wil ik meer. De Yeelight Smart Light Strip geeft je net dat beetje extra. Je kan de strip op zoveel plaatsen verwerken, achter je TV, in de keuken, achter je bureau of achter je bed. Mogelijkheden over! Hier zijn wat voorbeelden van de Yeelight in "actie":

Zelf ben ik er zeer tevreden over. Het ziet er super uit en werkt erg soepel, maar hoe zijn de specs?

Specificaties
  • Compatible met: Android 4.4+ / iOS 7.0+
Afmeting & Gewicht
  • Product gewicht: 0.1500 kg
  • Package gewicht: 0.4700 kg
  • Package size (L x W x H): 20.00 x 15.00 x 10.00 cm / 7.87 x 5.91 x 3.94 inches
Package inhoud
  • Package inhoud: 1 x Xiaomi Yeelight Ribbon Light, 1x Handleiding
Zelf heb ik de Yeelight gekregen van Gearbest. Mijn ervaring is dat ze snel versturen, als het vanuit het Europese Warehouse sturen.

Unboxing

In de doos vinden we eigenlijk alleen het brood nodige. Natuurlijk zit er de Yeelight Smart Light Strip in en een handleiding in het Chinees. (Je kan de Engelse versie hier) vinden. That's it, meer zit er niet in.

Hardware & Design

De Yeelight Strip heeft een soort plastic bescherming erom zitten, maar is toch nog erg flexibel. Deze laag beschermen de LEDjes die op de strip zitten waardoor je langer met je Yeelight strip kan doen. Je kan zulke LED strips ook vinden zonder deze beschermende laag, maar voor mijn gevoel gaan die dan toch sneller kapot. Ook is de beschermende laag bijna niet te zien, super handig! Door deze beschermende laag krijgt de Yeelight Smart Light Strip een rating van [url="https://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code\"]IP65[/url]", wat inhoudt dat hij "Dust Tight" is en beschermd tegen "Water Jets".

Aan de achterkant van de LED strip zit een plakkende laag. Super handig dat dit er standaard op zit. Nu hoef je zelf niet te kloten met plakband of iets dergelijks. Je kan de strip direct aan de achterkant van je bureau, achter je TV of waar dan ook plakken.

Zelf vind ik het design ook mooi. Minimalistisch maar je kan er toch alles mee doen. Dit zien we wel vaker bij Xiaomi producten en met de Yeelight wijken ze daar niet vanaf. Er zitten geen extra knoppen of of iets dergelijks, gewoon de LED strip met één multifunctionele knop. Simpel maar zeker effectief.

De oplader is, helaas, Chinees. Als je in Europe woont of ergens waar je de stekker niet kan gebruiken, probeer dan een converter klaar te hebben liggen. Dan kan je meteen aan de slag.

De Yeelight Smart Light Strip voelt goed aan en ik denk dat ik er veel plezier van ga hebben. Het design is goed, je kan het overal plakken en je huis gaat er veel vetter uit zien.

Software

Je kan de Yeelight Smart Light Strip met twee verschillende apps gebruiken, namelijk de Mi Home app en de Yeelight app. Ik gebruik beide apps, maar allebei voor verschillende doelen. Zo gebruik ik de Yeelight App voor mijn lichten maar check ik mijn andere devices, zoals mijn raam/deur sensor, via de Mi Home App.
Hoe stel je de Yeelight Smart Light Strip in?
Het is super simpel om de connectie te maken tussen de Yeelight Smart Light Strip en de Yeelight App. Als de Yeelight Strip aan de stroom hangt en hem aan zet via de remote die aan de kabel zit, hoef je alleen op het "+" icoontje klikken in de rechter bovenhoek en op de Yeelight Strip te klikken. De app gaat zoeken naar beschikbare apparaten en de connectie wordt automatisch gemaakt. Dat is het, super simpel!

Nu kan je via de app alles regelen, zoals de kleur, felheid of aan/uit.
Mi Home App
Persoonlijk zou ik de Mi Home App niet aanraden om de Yeelight Strip te controleren. Zelf vind ik de Yeelight App vele male beter en makkelijker werken. Het geeft een veel beter overzicht van de beschikbare lichten en je kan gemakkelijk de kleur en felheid aanpassen. Natuurlijk zijn ze ook via de app aan en uit te zetten. The Mi Home App geeft je ook een duidelijk overzicht van AL je Xiaomi apparaten, dus ook bijvoorbeeld je temperatuur meter of je deursensoren. Voor de lichten raadt ik echt de Yeelight App aan.

Yeelight App
De Yeelight App is zo simpel, maar het werkt echt heel gemakkelijk. Zelf bezit ik al een aantal normale lampen en ik bedien ze allemaal via de Yeelight App. Je kan in de Yeelight App verschillende kamers maken, verschillende scenes maken of de lampen los bedienen.

Je kan zelfs helemaal instellen hoe je wilt dat ze werken, bijvoorbeeld om een vast tijd aan of uit. Hier kan je dus een custom scene maken.

Features

We maken ons huis steeds een beetje slimmer. Een robot stofzuiger die automatisch oplaadt en weer start, lichten die automatisch aan/uit gaan als er wel/geen beweging is of we vragen aan onze speaker assistant om de lichten aan te zetten. Gelukkig kan je de Yeelight ook besturen via Google Home of Amazon Alexa! Zeg gewoon: "Hey Google, turn on my LED strip" en de strip gaat aan. Zo moet je de Yeelight Strip dan wel noemen en je moet hem configureren in IFTTT, want ook daar werkt Yeelight mee!

De Yeelight biedt ondersteuning voor: Amazon Alexa, Google Home, IFTTT & Open API.
IFTTT
IFTTT (If This Then That) is een app waarmee je taken kan automatiseren. Zo kan je bijvoorbeeld elke dag om 07:00 het weerbericht laten pushen naar je telefoon of elke dag om 06:59 de lichten aan zetten en om 07:30 de lichten weer uit laten gaan. Het is met deze app super makkelijk om dagelijkse taken de automatiseren. Er zijn veel apps beschikbaar voor IFTTT, zo ook Yeelight. Hierdoor kan je je leven een stuk gemakkelijker maken.

Prestaties

Als we alleen naar de prestaties gaan kijken, doet de Yeelight Strip het heel erg goed. Hij verbind vrijwel direct, reageert snel als je de kleur verandert of hem aan/uit zet in combinatie met de Yeelight App. Het veranderen van de kleur is heel gemakkelijk en hij reageert heel smooth en snel op wijzigingen.
Op de Yeelight website claimt Yeelight dat de LED strip ongeveer 25000 uur mee moet gaan. Dat betekent dat je de Yeelight Strip 1000 dagen, 24 uur per dag aan kan laten staan! Als je hem dus "normaal" gebruikt, zit je wel goed voor de komende jaren.

Persoonlijk vind ik het een hele leuke, simpele smart LED strip. DE connectie gaat super makkelijk via de Yeelight App en je kan hem daar ook heel gemakkelijk controleren. Zo kan je gemakkelijk de kleur wijzigen, de felheid aanpassen of de strip aan of uit zitten. Door de IP65 rating is de strip ook beschermd tegen stof en water waardoor je er nog langer mee door kan! Met 25000 uur aan levenduur zou je de komende jaren wel even door moeten kunnen.

Dit is gewoon een enorm goed product waarmee je je huis nog wat slimmer maken en net iets aantrekkelijker. Je kan de sfeer gemakkelijk veranderen door alleen de kleur aan te passen. Dit product is zeker een aanrader!

Je kun de Yeelight HIER krijgen bij Gearbest.

Heb jij ook een Yeelight 2M RGBW LED Smart Strip?