Palm Tungsten E2 Review

Martin Sturm 22 december 2005, laatste update op 17 november 2015, 2.947 views

Palm Tungsten E2

Pluspunten

• Gunstige prijs/prestatie verhouding
  • Snelle processor processor voor de typische PDA-toepassingen
  • Aanwezigheid van Bluetooth
  • Goed en helder scherm
  • Levensduur van de accu is erg goed
  • Flashgeheugen, waardoor gegevens bewaart blijven bij lege accu

Minpunten

• Aanwezigheid 'vast' grafiti-gedeelte voor de handschriftherkenning i.p.v. schrijven op het scherm zoals bij de Tungsten T5
  • Accu kan niet worden opgeladen via USB-aansluiting
  • Kan standaard niet als externe USB-drive worden gebruikt
  • Biijgeleverde muziekspeler wat beperkt in functionalteit (en geen Ogg-support).

Veelzijdigheid Score: 3
Introductie

De Palm Tungsten E2 is duidelijk een zakelijke PDA die geoptimaliseerd is voor de pure PDA-toepassingen. Hij mist in tegenstelling tot bijvoorbeeld de producten uit de Palm Treo-serie de gsm-functionaliteit en moet het ook stellen zonder WiFi (802.11a/b/g). Wel beschikt de Tungsten E2 over ingebouwde Bluetooth-adapter en een uitbreidingsslot waar SD-geheugenkaarten in kunnen. Ik heb de Tungsten E2 uitgebreid vergeleken met de Tungsten T5, die in het bezit is van mijn vader.

Wat betreft prijsstelling zit de Tungsten E2 gepositioneerd tussen de duurdere Tunsten T5/T|X en de goedkopere Zire-serie. Desondanks is de prijs/prestatieverhouding erg goed. Ik heb besloten tot de aanschaf van de Tungsten E2 aangezien ik al enkele jaren gebruik maakte van een Palm IIIxe-PDA en het Palm OS mij erg goed bevalt. Na een uitgebreide vergelijking van de beschikbare modellen van Palm ben ik tot de conclusie gekomen dat de E2 het beste bij mij paste gezien mijn gebruik van het apparaat (vooral als agenda en organizer en eventueel op een later moment als navigatiesysteem). Het apparaat voldoet nu, ongeveer 3 maanden na aanschaf, nog steeds aan mijn verwachtingen.

Specificaties

De Palm Tungsten E2 beschikt over een Intel XScale processor op 200MHz. Ten opzichte van de Tungsten T5 is de kloksnelheid een stuk lager (de T5 heeft een processor op 400MHz), maar in de praktijk 'voelen' beide PDA's even snel. De Tungsten E2 beschikt over 32MB ingebouwd flashgeheugen, waarvan ongeveer 26MB beschikbaar is voor de gebruiker. In tegenstelling tot oudere PDA's van Palm, blijven de gegevens in het geheugen zitten wanner de batterij leeg is, wat uitermate handig is. In mijn vorige PDA, de Palm IIIxe, was dit niet zo, waardoor regelmatig een backup moest worden teruggezet omdat de batterij volledig leeg was. Naast het interne geheugen beschikt de E2 ook over een slot waarin geheugenkaartjes van het SD-formaat kunnen worden gestopt. Dit geheugen kan op dezelfde manier worden gebruikt als het interne geheugen, en dus ook voor programma's. Het kleinere geheugen van de E2 in vergelijking met de Tungsten T5 is dus nauwelijks een nadeel, omdat dit eenvoudig kan worden opgelost. Helaas heeft de Tungsten E2 geen ingebouwde mogelijkheid om als USB-drive te functioneren, zoals de Lifedrive en de Tungsten T5 wel kunnen. Om de Tungsten E2 als externe USB-drive te kunnen gebruiken moet extra software worden aangeschaft en geïnstalleerd.

Scherm

Het scherm van de Tungsten E2 heeft een resolutie van 320x320 pixels en ondersteunt 65.536 kleuren. Het scherm is zeer helder en van hoge kwaliteit. De kleuren en het contrast neemt nauwelijks bij een veranderende kijkhoed, waardoor de Palm ook goed gebruikt kan worden als navigatiesysteem, al heb ik hier geen praktijkervaring mee. Ten opzichte van de Tungsten T5 heeft de E2 wel een 'vast' grafiti gedeelte (voor het invoeren van letters). Uiteraard gaat dit ten koste van de beschikbare ruimte voor weergave van foto's en video's. Voordeel is wel dat de gevoeligheid van het invoervlak naar mijn idee wel iets beter is dan bij de T5. De gevoeligheid van het scherm voor invoer met de bijgeleverde Stylus is gewoon goed. Om het scherm tegen krassen en beschadigingen te beschermen heb ik een Brando Workshop screenprotector gekocht, waardoor de gevoeligheid wel iets af neemt, maar nog ruim voldoende is.

Bluetooth en aansluitingen

De Palm Tungsten E2 beschikt standaard over een ingebouwde Bluetooth-module. Deze kan worden gebruikt om gegevens met bijvoorbeeld een mobiele telefoon te kunnen uitwisselen. Daarnaast biedt de E2 ook de mogelijkheid om te synchroniseren met een computer via Bluetooth en kan worden gesurft op internet via Bluetooth, mits er een computer in de buurt is die internet deelt en over Bluetooth beschikt. Ik heb geen compatibiliteitsproblemen ondervonden met de Bluetooth-module, maar ik heb deze dan ook op slechts een beperkt aantal mobiele telefoons uitgeprobeerd (een Nokia 6230 en een Samsung waarvan ik het typenummer niet weet). Om te synchroniseren met mijn pc gebruik ik een USB Dongle van Sitecom, wat vlekkeloos werkt.

De Tungsten E2 beschikt verder over een koptelefoonaansluiting die van voldoende kwaliteit is voor het beluisteren van muziek. Ik merk dat ik met mijn oordopjes (Sennheiser MX450) het volume erg laag moet zetten om een aangenaam geluidsniveau te bereiken. Voor het afspelen van muziek en video's wordt Realplayer bijgeleverd, wat op zich werkt, maar beperkte functionaliteit heeft. Het samenstellen van playlists is vrij omslachtig en hetzelfde geld voor het kopieren van muziek naar de Palm. Voor het communiceren met de computer beschikt het apparaat over een USB-aansluiting die goed werkt. Het opladen dient te gebeuren via een losse stroomadapter en werkt dus niet via USB, wat op zich wel een nadeel is. Aan de andere kant is het hierdoor wel makkelijker om de Palm op te laden wanneer er geen computer in de buurt is.

Algemene ervaringen

Ik gebruik mijn Palm vooral als agenda, adresboek en todo-list beheerder en voor deze functies is het echt een ideaal apparaat. Af en toe gebruik ik hem als mp3-speler, waarvoor hij ook goed voldoet maar zoals gezegd wat weinig functionaliteit biedt; dit is uiteraard op te lossen door een andere muziekspeler er op te installeren.

De levensduur van de batterij is erg goed vind ik. Ik hoef hem maar weinig op te laden bij mijn gebruik (gebruik hem dagelijks voor het bijhouden van m'n agenda). Op dit punt is de E2 aanzienlijk beter dan de Tungsten T5. De degelijkheid van de behuizing is ook goed. Wanneer hij echter bijvoorbeeld veel in (volle) tassen wordt gestopt, is het aan te raden om een stevige behuizing bij te kopen.

Heb jij ook een Palm Tungsten E2?

Je noemt een nadeel " Biijgeleverde muziekspeler wat beperkt in functionalteit (en geen Ogg-support)."

Dat klopt, maar dat is natuurlijk eenvoudig te verhelpen met TCMP. De videoplayer krijg je er gratis bij ;)

Er zijn ook commerciele players. AeroPlayer is een fraaie voorbeeld (multitasking!) en is zelfs als je afziet van MP3-support gratis!

Muziek uploaden gaat idd nog steeds redelijk omslachtig. SD kaartje in een kaartlezer is veruit het makkelijks. Maar er is (commerciele) software waarmee je je palm is USB Mass Storage kunt laten gedragen. Kost $10, en dan is dat probleem ook weer opgelost.
Volgens mij schrijf ik dat ook:
en
Om de Tungsten E2 als externe USB-drive te kunnen gebruiken moet extra software worden aangeschaft en ge´nstalleerd.