Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE40B650 Zwart Review

rpd 24 februari 2010, laatste update op 24 februari 2010, 4.082 views

Samsung LE40B650 Zwart

Pluspunten

• Goede analoge tuner
  • Duidelijke menu's
  • Snelle menu's
  • HDMI PC ingang
  • anti statisch o.i.d. want stof komt er zo goed als niet op.
  • DLNA

Minpunten

• Waardeloos langzame widgets interface
  • Geen HDMI digitiale audio bij HDMI PC ingang

Na de ervaring van een Samsung TV bij mijn ouders heb ik er zelf ook twee gekocht, één 32" voor de slaapkamer en deze 40" voor de woonkamer.
Omdat ik erg tevreden ben en zelf ook graag reviews lees voor ik iets koop wil ik mijn ervaringen graag delen met de rest van NL.

Het uiterlijk

Altijd een smaak kwestie maar over het algemeen zou je kunnen zeggen dat de tv niet saai en ook niet overdreven is vormgegeven.

De aansluitingen

Heeft een gangbaar aantal aansluitingen en een speciale PC HDMI ingang. Voor mij een must have want ik wil graag mijn laptop digitaal kunnen aansluiten. Door de PC ingang is het mogelijk om één op één pixelmapping te gebruiken (zorgt er voor dat de TV functioneert als een monitor en het beeld precies weer geeft zoals de pc het uitstuurt
Dit wordt echter op een vreemde manier geactiveerd, de benaming van de hdmi ingang moet op DVI PC gezet worden. 1080p is met vista/win7 dan direct een genot. Voor het geluid kan ook een aparte analoge ingang op de tv gebruikt worden maar kan geen gebruik worden gemaakt van het digitale signaal via hdmi, dit is waarschijnlijk ook de reden waarom Samsung de benaming DVI PC gebruikt i.p.v. HDMI PC (dit terwijl de aansluiting toch echt van het type HDMI is). Wel jammer want nu moet ik als ik geluid wil horen altijd mijn home cinema set aansluiten.

De instellingen

De tv heeft redelijk wat instel mogelijkheden, ik was eigenlijk gelijk al wel tevreden over het beeld maar het geluid moet wel wat worden bijgesteld.
De menustructuur is duidelijk en snel genoeg.

De features

Deze TV beschikt over 100Hz simulatie, hierbij worden de ontbrekende beelden door de tv aangemaakt om het beeld een hogere verversingssnelheid te geven, 100 beelden per sec dus. Ik moet zeggen dat dit ook echt een ander beeld geeft waardoor het lijkt alsof je naar een reallife beeld kijkt terwijl het op TV is.
Persoonlijk vindt ik het onaangenaam om hier een hele avond naar te kijken. Daar komt bij dat bij films het "film effect" helemaal weg is (dit is trouwens een typisch effect van 100Hz TV's en dit is dan ook al in veel andere reviews van 100Hz TV's te vinden). Hier komt helaas bij dat de TV het genereren van beelden soms niet bij kan houden of niet goed doet waardoor het beeld hapert of er schokkerig uit ziet.
De handmatige instelling van de 100Hz funcite is dan nog de beste oplossing, zo kan je zelf bepalen hoe ver de TV gaat in het generen van extra beelden.

Een andere leuke feature is de DLNA functie.
Hiermee kunnen foto's muziek en films van een ander apparaat naar de TV gestreamt worden.
De bijgeleverde software voor de pc werkt eigenlijk niet goed genoeg om van deze functie te kunnen genieten en zou ik dan ook zeker links laten liggen. Zelf heb ik een NAS met DLNA ondersteuning dus kan ik zonde pc mijn media raadplegen en afspelen. Het DLNA menu werkt redelijk snel en is best overzichtelijk. Een optie dit mist is helaas ondertiteling, die is bij streaming beelden helaas niet te gebruiken. Bij het gebruik van een USB stick om media af te spelen wordt het zelfde menu gebruikt en dan kunnen ondertitels wel worden getoond. De TV speelt dan o.a. DIVX/XVID/X264 en vele andere. Ook via DLNA worden deze formaten zonder haperen weergegeven.

De laatste extra maar in mijn ogen helaas nutteloze feature is de widget interface.
De widgets zijn losse programma's voor het raadpleven van verschillende info en media waaronder Youtube. Deze interface werkt duidelijk en overzichtelijk maar is zo ongelofelijk langzaam dat je hem snel links zal laten liggen.

Het beeld

Ik heb geen callibratie apparatuur maar zo met het blote oog geeft de tv een goed helder beeld met veel kleur en een hoog contrast (vooral in vergelijking met een 40" samsung van een paar jaar oud met een nieuwwaarde die het dubbele is van deze), zwart ziet er over het algemeen gewoon zwart uit en niet grijs. ik denk ook dat het glanzende laagje over het scherm bij draagt aan de spetterende kleuren.

Het geluid

Dit is zoals bij vele platte TV's ondermaats, het is voldoende voor het nieuws maar bij een leuke serie, film of concert gebruik ik mijn home cinema set.

Weergave van Analoge tuner beelden

Boven verwachting.
Eerg tevreden met het beeld van de analoge TV, de TV weet de signalen goed op te knappen en redelijk scherp en helder weer te geven, hier heeft mijn kleinere Samsung LE32B530 zeker een stuk meer moeite mee. Een verschil met Digitale TV is zeker aanwezig maar iemand die hier niet zoveel waarde aan hecht kan hierdoor zeker wel zonder digitale tv.

Weergave van Digitale TV aangesloten via scart

Ook deze signalen kunnen natuurlijk opgelapt worden en dat gaat de Samsung ook goed af.
hierbij is goed te merken wanneer uitzendingen in goede kwaliteit uitgezonden worden want het verschil tussen verschillende uitzendingen is bij digitale tv zeer duidelijk te zien.

Wat mij op valt

Ik heb deze tv nu al een redelijke tijd in de huiskamer staan en het afstoffen van de tv hoeft lang niet zo vaak als ik verwacht had, het lijkt alsof stof er gewoonweg van wordt afgestoten.

Ik ben vast van alles vergeten maar dit is wel zo'n beetje wat ik wilde weten voor ik deze tv kocht dus ik hoop dat jullie hiermee geholpen zijn.

Heb jij ook een Samsung LE40B650 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb deze TV nu een paar maanden, en ben er zeer tevreden over. Dat DTS heb ik opgelost door de audio van de mkv te converteren naar DD5.1 via de popcorn audioconverter (freeware, werkt met oa MKVtoolnix), is in 15 minuten gedaan. Gaat dan op een Synology 107+, en draait via DLNA 1080p perfect af, beter als de stream via de Popcorn A110..

Net nieuwe firmware (2007.1) erop gezet, moest wel de zenders er opnieuw opzetten maar zie weinig verandering.
Ik mis de bespreking van digitale tv middels de ingebouwde DVB-C tuner. Op elke kabel is Nederland 1 ongecodeerd aanwezig...

Ik kan je hierbij vertellen dat de ingebouwde DVB-C tuner erg goed is, natuurlijk van de HD zenders, maar ook van de SD zenders.

Ik heb ook een Cisco HD PVR. Deze is met HDMI op mijn tv aangesloten. Deze STB is goed, maar de kwaliteit van de ingebouwde DVB-C tuner is zichtbaar beter!

DLNA is leuk, maar met DLNA kan ik niet door een film heen skippen, dus gebruik ik het niet; je zet een film in een minuut op een USB stick, en dan werken al die "features" (pause/play, vooruit en terug zijn eigenlijk geen features, dat is basisfunctionaliteit) wel.

Uit je review merk ik dat je geen BD speler hebt. Dat geeft niks, alleen mis ik wel de kwaliteit van HD content. Aangezien je wel DLNA hebt besproken, zou een oordeel over 720p/1080p video via DLNA of USB stick wel mooi zijn.

Ik heb al verschillende 720p video's via USB bekeken, en kan je vertellen dat dat de meeste DVD's ver overtreft! Kanttekening is wel dat deze tv alleen Dolby Digital (2.0, 5.1) geluid aan kan. Dus bij een DTS soundtrack blijft het stil, ook op de digitale optische uitgang. Dat Samsung daar geen DTS pass through heeft gemaakt vind ik onbegrijpelijk.

Ik heb ook een 1080p film gezien via USB stick. Dat zag er (natuurlijk) perfect uit, maar ik zag geen wereldschokkend groot verschil met de vele 720p films die ik gezien heb. Dat kan natuurlijk aan de codering van deze specifieke film liggen.

Qua video kan de Medi@Play (zo heeft het afspelen van DLNA of stick) concurreren met BluRay, qua audio niet, daar ligt de top op DD 5.1.
Hej ik heb een vraagje, wat is de resolutie ervan want ik kon het nergens vinden in je review. kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen
Sinds 2 dagen heb ik UPC HD TV via 8485DVB Mediabox HD-DVR. Heb deze op HDMI 2 van mijn LE40B650 aangesloten.
Tot voor kort had ik digitale tv via UPC via een scart aansluiting en deze ingang werd meteen geactiveerd bij het aanzetten van de UPC box.
Bij deze nieuwe HD Cisco media box werkt dat niet en moet ik steeds source kiezen op mijn tv alvorens ik beeld krijg. Ik vermoed dat ik iest anders moet instellen op mijn LE40B650 echter ik weet niet hoe en wat.....
Wie geeft mij advies
Gr Luud