Specificaties Mini-pc / HTPC met Atom x5-Z8350 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Alfawise X5 Review

gejanus 12 februari 2018, 142 views Product gekocht

Alfawise X5

Prima mini pc met dualboot mogelijkheid. Ideaal als je naast een pc ook een Android TV Box wilt gebruiken.

Pluspunten

• Dual boot
  • Inclusief Windows 10
  • Prima prijs / kwaliteit

Minpunten

• Beeld niet altijd even stabiel via wifi

Features Score: 5
Waar besteld?

De Alfawise X5 is een mini-pc en TV Box in één. Het is een dualboot en bij het opstarten kan er gekozen worden of er Windows 10 gestart dient te worden of Android 5.1. Zo op het eerste gezicht zijn er mogelijkheden genoeg. Als we naar het apparaat kijken dan lijkt deze veel op andere mini pc's en TV Boxen. Het is niet spectaculair maar de box ziet er goed uit. Het apparaat heeft een zwarte kleur met daarop het merk en het type. Naast dat we het apparaat in de verpakking vinden is er ook de meegeleverde stroomkabel en een HDMI-kabel in de verpakking te vinden.
Geleverd inclusief gelicenseerde Windows 10
De Alfawise X5 wordt geleverd inclusief gelicenseerde Windows 10. Bij het starten van Windows begint de eerste maal de setup. Daar kan ook de Nederlandse taal worden gekozen. In tegenstelling tot de TV Boxen is er geen afstandsbediening in de verpakking te vinden. Gebruik je het apparaat dan zal je dus al over keyboard met muis dienen te beschikken of deze aan te schaffen. We mogen de box gerust plug & play noemen. Of je nu Windows of Android kiest de box start op en je kunt na het doorlopen van een korte setup meteen aan de slag.

Kijken we naar de specificaties van het apparaat dan zien we dat er twee gigaybyte aan DDR3-geheugen aanwezig is. Verder is er 32 gigabyte aan opslagcapaciteit. Dit is te vergroten. Maximaal kan er 128 gigabyte aan extra opslagruimte worden geplaatst. Dit kan worden gedaan door het plaatsen van een SD kaart of door een externe harde schijf aan te sluiten. In totaal zijn er drie USB-poorten. Dit zijn twee USB 2.0 poorten en één USB 3.0 poort. Er is ook de mogelijkheid om via bluetooth een verbinding te maken. Naast deze aansluitingen vinden we uiteraard de stroomaansluiting en de HDMI-poort. Verder is er nog een uitgang voor het geluid en een ethernet poort. Zowel bedraad internet als wifi is mogelijk. Er is een Quad Core processor en dit is een Intel Aton X5-Z8350.
Doe je met deze box een goede aankoop?
Zelf ben ik zeer tevreden met de aankoop van de Alfawise X5. De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik bijna alleen maar het Windows gedeelte van de box gebruik. Het Android gedeelte werkt prima maar de meeste apps die ik op Android gebruik draaien ook op Windows. Om te testen heb ik een aantal apps uit de Play Store geïnstalleerd en dit werkte allemaal prima. Ook de games uit de Play Store kunnen goed worden gespeeld.

Wil je gamen via Windows dan is het aan te raden voor een 'gewone' pc te gaan. De kracht van dit apparaat is gewoonweg niet voldoende om games te draaien. Hiermee bedoel ik dan games die veel kracht eisen zoals Call of Duty. De meer simpelere 2D-games draaien wel goed. Andere veelgebruikte software zoals Spotify en Office werkt zonder problemen. Ook het surfen op internet en het kijken van full HD (Youtube) video's gaat zonder haperingen. Wel kan het dan aan te raden zijn om van een bedrade internetverbinding gebruik te maken.
Denk na of je een hybrid box nodig hebt.
Heb je op dit moment behoefte aan zowel Windows als Android dan is de Alfawise X5 een uitstekende keuze. Het gebruikersgemak is te prijzen. Je plugt de box in en alles wijst zich vanzelf. Ook de prijs is prima. Voor ruim zestig euro schafte ik dit model aan. Wil je alleen een TV Box dan zijn er voordeligere keuzes mogelijk die ook aan je wensen zullen voldoen. Wil je het op een goede manier een box die prima Windows 10 kan draaien en ook Android apps kan afspelen dan zal je zeker geen spijt krijgen van de aankoop.

Heb jij ook een Alfawise X5?