Cooler Master Hyper TX3 Review

iFez 23 februari 2010, laatste update op 24 februari 2010, 749 views

Cooler Master Hyper TX3

Pluspunten

• Stil bij idle
  • Goedkoop
  • Werkt op veel processors

Minpunten

• Minder stil bij load
  • Misschien niet genoeg koelvermogen voor overclockers

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Introductie

Ik wou een nieuwe CPU cooler omdat ik de standaard Intel cooler te luidruchtig vond, en om de airflow in mijn kast te verbeteren. Ik heb besloten om de Cooler Master Hyper TX3 aan te schaffen vanwege de lage prijs en omdat hij op m'n Core i5 750 past.

Installatie Gemak

De cooler wordt ge´nstalleerd op een Gigabyte p55m-ud2 moederboord in een Cooler Master Elite 335 case.
Met de cooler worden verschillende onderdelen meegeleverd om hem op een Intel of een AMD processor te monteren. Ook wordt een klein tubetje koelpasta meegeleverd.
Voor Intel processors wordt een pushpin systeem gebruik, dus die heb ik gebruikt. Eerst moet je de houderplaat aan de koeler vastschroeven. Vervolgens moet je een plastic bescherm plakkertje van de koeler verwijderen. Hierna gaat er koelpasta op de cooler/cpu. Als laatste wordt de koeler op de cpu gezet en de pushpins ingedrukt.
Dit is allemaal vrij goed uitgelegd in de handleiding met plaatjes en tekst. Ook moet de fan er op worden gezet en de 4-pin kabel aansluiten op de moederbord.
Dit liep voor mij allemaal heel soepeltjes.

Koelvermogen

Ik heb geen harde cijfers van hoeveel lager de temperaturen zijn, maar ze zijn zeker omlaag gegaan. Ook de airflow in m'n kast is verbeterd, waardoor ook de graphics kaart minder warm wordt dankzij deze koeler. Ik heb nog geen overclock gedaan, en ben dit niet van plan, dus voor mij hoefde de koelprestaties niet super te zijn. Ik ben tevreden over de prestaties van deze koeler, zeker omdat voor ik deze koeler had wou m'n graphics card wel eens oververhit worden, maar nu gebeurt dat niet meer.

Geluidsproductie

Dit was een van de belangrijkste redenen voor mijn aanschaf van een nieuwe koeler. Omdat de koeler beter de hitte afvoert dan de stock koeler kan de fan speed lager zijn. Als de processor weinig doet, zoals bij interneten en andere simpele applicaties, draait de fan rond de 940 rpm. Op deze stand is die hsast niet te horen, dus daar ben ik tevreden over. De stock koeler vond ik vrij luidruchtig, ook bij lage toeren.
Als ik zit te gamen, gaat de RPM natuurlijk omhoog, en de geluidsproductie ook. Dan is die wel vrij goed te horen, maar niet echt storend omdat er dan ander geluid uit de speakers komt die er overheen gaat.
De fan heeft vier rubber pads om trillingen te voorkomen.

Compatibiliteit

Ik geef dit 5 sterren omdat hij op veel systemen kan draaien. Hij werkt op: Intel LGA 775/1156, AMD Socket 754/939/940/AM2/AM3.

Modbaarheid

Je kan er een extra fan opzetten. Verder weet ik niet wat je aan een koeler kan modden.

Zeer goed. Ik heb hem voor 15 euro gekocht, en dat vind ik een zeer mooie prijs, zeker omdat ik ook erg blij ben met de prestaties van dit ding.

Zoals ik al een paar keer heb gezegd ben ik zeer tevreden met dit product. Ik vond hem makkelijk te installeren, lekker goedkoop, en ook nog goede prestaties leveren. Ik zou deze koeler aanraden voor iemand die een stillere systeem wil zonder veel geld uit te geven.

Ik zal morgen een paar foto's nemen. Dit is mijn eerste review, dus als ik wat foutjes heb gemaakt, zeg het maar!

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3?

Jammer dat je niet even je temps hebt gecheckt, lijkt me toch wel minimaal voor een review over een koeler. Wat je nu zegt over de prestaties heeft gewoon geen enkele waarde, je hebt het namelijk niet eens gecontroleerd waarmee je statement totaal uit de lucht gegrepen is. Een CPU koeler heeft trouwens geen enkele invloed op de prestaties van je GPU koeler, tenzij deze er toevallig net tegen aanblaast wat bij jou niet het geval is.

Leuk dat je de moeite neemt om anderen te adviseren, maar zo is deze review niets meer is dan misleidende BS die andere onwetenden op het verkeerde spoor kan zetten en had je 't beter niet kunnen doen.

Ik raad je in ieder geval aan om je temps toch 's te checken, in mijn ervaring lopen de temps van een i5 750 (ook zonder OC) te veel op met deze koeler wat de levensduur van je CPU niet ten goede zal komen..
W0w ;) je hebt hem erg goedkoop ingekocht