1 review

Bosch PSM 200 AES

€ 67,19
Specificaties Multischuurmachine • 200W - Bekijk alle specificaties

Bosch PSM 200 AES Review

Helhond 12 februari 2018, laatste update op 22 juni 2019, 5.441 views Product gekocht

Bosch PSM 200 AES

Degelijke schuurmachine die goed in de hand ligt, veelzijdig door instelbaar toerental en wisselbare schuurvlak.

Pluspunten

• Goede greep
  • Wisselbare pad
  • Instelbare toeren
  • Koffer

Minpunten

• Kwaliteit schuurvlak?
  • Filter behuizing?

Ik durf niet met zekerheid te zeggen wanneer ik deze Bosch PSM 200 AES heb aangeschaft. Maar ik heb hem nu minstens 1,5 jaar in gebruik en hij heeft zichzelf aardig bewezen.

Qua aanbod is er niet enorm veel keuze aan de eisen die ik destijds stelde voor een schuurmachine waar ik toen op zoek naar was.
Dit waren: verwisselbaar schuurvlak, regelbaar toerental en iets dat een beetje degelijk in de hand ligt en een beetje degelijke kwaliteit voor een leuke prijs. ( <100,-)
Zodoende kwam ik bij deze Bosch schuurmachine uit.

In de afgelopen 1,5 jaar de schuurmachine veel gebruikt voor het schuren van o.a. kozijnen, deuren, stuc wanden, gipsplaten, houtenplaten. De schuurmachine heeft dit eigenlijk altijd zonder slag of stoot gedaan.
Het wisselbare werkvlak is gemakkelijk in gebruik en vooral het werkvlak met de punt (delta) is makkelijk voor in wat kleinere hoekjes. Ook het "klittenband" op het werkvlak is ideaal om makkelijk schuurpapier te wisselen, waardoor je niet zoals met andere (band)machines het schuurpapier op spanning dient te brengen. Ik gebruik voornamelijk het grote vierkanten schuurvlak en deze leent zich ook ideaal voor het schuren van grote vlakken zoals het bijwerken/vlakken van stuc muren.

Bij deze grote oppervlakken is het vaak fijn als de machine enigszins ergonomisch in de hand ligt en dit is ook het geval door de greep die aanwezig is. De greep + filter heeft wel een bepaalde hoogte en lengte waarbij ik in krappe hoekjes niet altijd met de machine goed erbij kon waardoor ik dit uiteindelijk met de hand heb moeten doen. Maar dit probleem blijf je waarschijnlijk altijd wel houden.
Wat ook altijd prettig werken is, is dat het toerental of het de snelheid van schuren instelbaar is.
Hiermee kan je kiezen om wat sneller te werken of toch wat beter en gladder resultaat mee te krijgen.

Het stoffilter aan zich vind ik fijn werken en klop ik om de zoveel tijd even uit. Al moet je er geen wonderen van verwachten dat je stofvrij kan schuren. Een nadeel van de behuizing van het stoffilter is dat deze altijd lastig in elkaar klikt. Als je het aan de ene kant in elkaar klikt, spring ie aan de andere kant weer los. Af en toe na wat stoeien wil die wel goed dicht, maar als je ergens tegen aan botst wil het filter wel weer eens los springen waardoor er dan toch wat stof langs de naad heen wilt gaan. Hiervan had ik eerlijk gezegd wel van verwacht dat zulke dingen niet zou plaats vinden, hier heeft Bosch dan nog een verbeterpuntje.

Verder begint het (schuim)rubber van schuurvlak langs de randen door te zakken. De schuurmachine wordt dan wel redelijk intensief gebruikt, maar het is altijd jammer als dat gebeurd. Echter dit gebeurt vrijwel bij alle schuurmachines die ik voorbij heb zien komen. Gelukkig zijn de verwisselbare schuurvlakken ook los te koop (iets wat bij andere modellen en merken vaak niet kan omdat deze niet-verwisselbaar zijn) en dat is dan ook wel een plus punt waardoor de schuurmachine langer mee kan.

Op volle toeren (stand 6) produceert de schuurmachine relatief veel geluid, van een hogere toon. Het is eigenlijk altijd wel aanbevolen om preventief gehoorbescherming te gebruiken, en de oortjes goed te beschermen.

Al met al een degelijk stukje elektrisch gereedschap met een paar enkele verbeterpunten.
Dit stoort echter zeker niet, mede gezien de toch relatief scherpe prijs wat er voor deze machine wordt gevraagd.

Featureset krijg van mij altijd 5 sterren als er een opbergkoffer bij de machine zit.
Een koffer blijft altijd ideaal om alles in op te bergen dat toebehoort bij de schuurmachine, en het staat altijd netjes in de kast.

(Foto's volgen nog)

Heb jij ook een Bosch PSM 200 AES?