Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite B2409HDS-1 Zwart Review

RubenTheys 23 februari 2010, laatste update op 21 juli 2010, 3.773 views

Iiyama ProLite B2409HDS-1 Zwart

Pluspunten

• Zeer stevig gebouwd
  • Wendbaar (draai + pivot)
  • Eco-modes
  • Audio-in én -uit

Minpunten

• Saai uiterlijk
  • Lichte ghosting
  • Auto-rotate werkt niet

Dit is mijn eerste review. Opmerkingen worden zeer geappreciëerd! Ook niet te hard letten op de rommel in de foto's, ze zijn namelijk genomen op mijn studentenkamer ;)

Aanschaf
Na de kerstvakantie (waarin ik thuis op een comfortabele 21" monitor kon werken) begon ik me -terug op mijn studentenkamer- een beetje te ergeren aan de beperkte schermoppervlakte en -resolutie van mijn Pavilion notebook. Vooral tijdens programmeeropdrachten kreeg ik het wel eens benauwd van het héén en wéér scrollen tussen verschillende blokken code. Ik besloot toen om mijn zuurverdiende vakantiecentjes maar uit te geven aan een degelijke monitor.

Na even in de Tweakers pricewatch rondgeneusd te hebben viel mijn oog al gauw op de Iiyama Prolite B2409HDS-1. Een scherp geprijsde monitor zonder al te veel franjes, leek me. Ideaal! Op dus naar Informatique.nl, een webshop waar ik -ook als Belg zijnde- zeer goede ervaringen mee gehad heb in het verleden. Nog geen week later stond een lieve dame van TNT Post aan mijn voordeur met de doos.

De levering
De inhoud van de doos was stabiel en goed beschermd ingepakt. Het volgende trof ik aan:
  • Monitorpaneel
  • Monitorvoet
  • Stroomkabel
  • D-Sub kabel
  • DVI kabel
  • Geluidskabel met 3.5mm stero jacks
  • Handleiding

Géén HDMI-kabel dus. Dit is natuurlijk volledig vervangbaar door de DVI kabel te combineren met de geluidskabel, maar één kabeltje is nog steeds properder dan twee.

Installatie
Alvorens de monitor te gebruiken dien je de voet nog te bevestigen aan het paneel. Dit gebeurt door middel van twee schroefjes onderaan de voet vast te draaien. Je voelt hierbij al meteen dat het scherm een uitstekende bouwkwaliteit heeft. De voet is een vrij zware platte schijf met diameter van ongeveer 24cm. met een draaifunctie. Een dikke, stevige poot houdt het paneel via een standaard VESA-bevestiging (100mm x 100mm) in de lucht.

Deze poot is het enige glossy onderdeel dat je aantreft op deze monitor. En gelukkig maar, dit trekt toch enkel vingerafdrukken aan. Achteraan deze poot is een kleine plastic clip bevestigd die je toelaat een beetje aan cable-management te doen:

De poot is trouwens in hoogte verstelbaar, en heeft een kantelfunctie. Om de hoogte te veranderen moest ik eerst achteraan een borgpen verwijderen (deze kan je ook zien op de vorige foto). Daarna kan je zonder al te veel kracht het scherm omhoog en omlaag duwen. De hoogte kan hierbij variëren van 8.5 tot 19 cm. Om te kantelen moet het scherm eerst in de hoogste stand gezet worden, nadien kan je wijzerzin het paneel draaien:

Ik had gehoopt dat hij bij het draaien automatisch zijn resolutie van 1920x1080 naar 1080x1920 zou zetten. Dit doet 'ie niet, hoewel hij toch DDC2B ondersteuning heeft.. Jammer maar helaas, dan doen we maar een paar muisklikjes meer!

Featureset
De Prolite B2409HDS-1 beschikt over 3 verschillende video-ingangen: D-Sub, DVI en HDMI. Naast deze 3 poorten kan je ook nog 2 x een 3.5mm stereo jack vinden achteraan het paneel. 1 is een ingang, en zorgt ervoor dat de ingebouwde speakers van geluid worden voorzien. Deze speakers zijn van vrij behoorlijke kwaliteit, voor monitor-speakers dan toch. Als je echter in de tweede (zwarte) 3.5mm stereo jack een externe geluidsinstallatie plugt, worden de interne speakers automatisch gebypassed en wordt het geluid rechtstreeks naar je externe installatie doorgesluisd. Erg handige feature moet ik zeggen.

Tijd om hem een aan te sluiten, dus! Eerst heb ik de D-Sub kabel gebruikt om de monitor aan mijn laptop te connecteren, maar na 3 jaar gebruik krijgt mijn Pavilion op geen enkel scherm nog een stabiel analoog beeld. Toch niet als 'ie op netstroom hangt. Ook bij dit scherm kwam het probleem terug: bij donkergrijze kleuren (zoals de Tweakers.net achtergrond) begonnen deze kleurvlakken steeds harder te flikkeren. Nu had ik hier geen zin in, en heb dan maar gelijk de D-Sub kabel eruit geflikkerd en met een eigen HDMI-kabeltje gewerkt. Dit is ook erg handig i.s.m. de audio-out van de monitor: Enkel de HDMI kabel inpluggen en klaar!

Eindelijk was het beeld in orde. De volledige 1920 x 1080 pixels werden zonder één defecte pixel op het paneel getoverd. Oef!

Over het beeld zelf ben ik uitermate tevreden. Je kan via het OSD verschillende instellingen aanpassen zoals het gebruikelijke contrast & brightness. Ook heeft de Prolite een aantal vooringestelde 'picture modes' voorzien, zoals Text, Internet, Game, Movies, Sports. Allemaal net iets verschillend qua contrast en helderheid, maar bij mij voelde de instelling 'Standard' het beste aan. Hetzelfde trouwens bij de kleurinstellingen: veel keuze, maar ook hier voelde ik me goed bij 'Standard'. Ideaal!

In het OSD kan je ook nog kiezen voor dynamisch contrast (ACR). Dit heb ik even geprobeerd bij gewoon surfen en bij een filmpje, en bij beide was ik verre van tevreden eigenlijk. De backlights dimt zichzelf zó zichtbaar dat het storend wordt. Gewoon uitgezet dus. De Prolite heeft ook nog 3 verschillende ECO-modes: -25W, -15W, -10W. Deze wattage-verlagingen worden doodeenvoudig behaald door de brightness omlaag te schroeven.

Over ghosting kan ik kort zijn: die is er niet veel, of zoals de review-wizard hier zegt: Acceptabel. Tijdens het gamen geen problemen gehad, tijdens een matchje kijken ook niet. Close-up beelden van een tennismatch vertoonden héél soms 2 tennisballen, maar storend? Verre van.

De kijkhoeken zijn voor een TN-paneel goed tot zeer goed. Horizontaal zijn ze zeer goed, verticaal gewoon goed: je kan beter je monitor van een iets hoger standpunt bezichtigen i.p.v. te laag. Dan treedt er minder snel vervorming van de kleuren op.

Vormgeving
Dat de monitor zeer robuust aanvoelt had ik al vermeld. Dit gaat natuurlijk een beetje ten koste van de vormgeving. Alles is afgewerkt in een ietwat saai, zwart, mat plastic. De stand oogt ook wat plomp (lees: zwaar). De bezel is wel een verademing. Deze is slechts 1.7cm breed aan beide kanten, en doet de monitor dus wat 'slanker' ogen.

Onderaan rechts bevinden zich de knoppen voor het OSD-menu + volume en de aan/uit-knop. De aan/uit-knop steekt iets verder uit naar voren, waardoor het ook in het donker geen enkel probleem is om deze te bedienen 'op de tast'. Deze knop is tevens vergezeld van een klein status-ledje dat blauw oplicht als de monitor een signaal krijgt, oranje als 'ie geen signaal krijgt, en volledig uitvalt als de monitor uit staat.

Ik heb bij Informatique.nl ongeveer ¤215 betaald voor dit scherm. Hiervoor heb ik een meer dan degelijke 24 incher, met een leuke featureset. Al met al zeer tevreden!

• HP Pavilion dv6550eb
  • Nvidia 8400M GS
  • Windows 7

Heb jij ook een Iiyama ProLite B2409HDS-1 Zwart?

Fijne review, bedankt! Leuk idee van die overlayed foto's ;)
Goede review. Ik heb de monitor vandaag besteld en kijk er naar uit.
Ik vind zelf dat de prijs/kwaliteit verhouding zeer mooi is. Ik switch nu van een 17" naar 24" scherm, dus ik kijk er zeer naar uit!