1 review

Supermicro A2SDi-8C+-HLN4F

Specificaties Intel Atom C3758 on boardMini-ITX - Bekijk alle specificaties

Supermicro A2SDi-8C+-HLN4F Review

_jap_ 11 februari 2018, laatste update op 11 februari 2018, 955 views Product gekocht

Supermicro A2SDi-8C+-HLN4F

Fijn moederbord met 4 DDR4 slots, 12 sata en 4 gbit ethernet poorten en een bmc, en dat in mini-itx form factor. Nadeel is dat de casefans wel op max staan te loeien, lijkt een fan controller issue.

Pluspunten

• 12x sata
  • 4x DIMM
  • BMC met html viewer

Minpunten

• fan controllers
  • X553 NICs hebben nieuwe driver nodig
  • uefi only (?)

Layout Score: 4
Ter vervanging van een overleden https://tweakers.net/pricewatch/355017/asrock-c2750d4i.html ben ik op zoek gegaan naar iets anders in mini-ITX formaat met 10 SATA poorten.

Na wat omzwervingen uitgekomen op deze SuperMicro A2SDI-8C+-HLN4F-O die een actieve fan op de CPU heeft zitten - dit in tegenstelling tot de A2SDI-8C-HLN4F-O (zonder het plusje dus). Aangezien ik het asrock bordje al een keer had omgeruild nadat-ie op een hete zomerdag ermee gestopt was (en waarschijnlijk de passieve CPU koeling het niet had bijgehouden) wilde ik nu dus iets met wat meer koeling daar.

Het kopen van dit bord leek ook nogal lastig, omdat de verkopende partij niet in de pricewatch zit, maar.. ze zijn gewoon te koop in Nederland! (En als tweakers er geen bezwaar tegen heeft wil ik best die partij noemen maar ik vermoed dat dat een beetje tegen het verdienmodel in gaat dus laat ik het voor nu nog even weg).

Na ontvangst van het bordje en reepjes de boel in elkaar geprikt, en toen kwam daar de eerste blije verrassing: ik had de retail-variant gekocht, en dan krijg je er twee mini-sas naar 4xSATA octopus kabels bij, die nodig zijn als je meer dan de 4 "normale" sata poorten wil gebruiken. Dat kwam goed uit, want toevallig had ik die niet liggen :)

Harde schijven aangesloten, de ledjes en knopjes van de behuizing, casefans en de voeding, en de boel maar eens aangezet (met monitor eraan). En toen gebeurde er weinig - het ding bleef een paar minuten hangen op iets wat leek op een POST scherm.

Bij gebrek aan geduld (en te veel ervaring met Dell servers die er jaren over doen om te booten) toen maar de kast opgepakt, naar de meterkast gebracht en een netwerkkabel in de BMC-poort geprikt, et voila, er kwam gelijk leven in. Kennelijk wacht de BMC vrij lang op een IP-adres vanuit DHCP.

Vervolgens de web interface van die BMC geopend, en daar volgde de volgende verrassing: de console viewer is HTML gebaseerd! Geen gedoe met Java-applets! HULDE!

Maar hierna volgde de eerste deceptie: ondanks dat ik de boot mode op Legacy had staan weigerde de machine te booten van m'n oude harde schijven. Een uur geklooi later maar besloten om dan maar een debian stable (stretch) usb stick te booten en dan maar te zien of er in rescue mode nog iets van te bakken zou zijn.

Dat booten ging wel prima, maar de intel on-board NICs zijn te nieuw voor stretch: er zit een X553 controller in, en die wordt pas sinds Linux 4.11 ondersteund. Diepe zucht :/

Dan maar gek doen en debian testing erin. Dat ging prima. Toevallig had ik ook nog een nieuwe SSD klaar liggen, dus daar maar naartoe geinstalleerd (ditmaal wel in UEFI modus natuurlijk), en een reboot later kon ik in ieder geval weer booten.

Configuratie van de oude schijven gekopieerd, en de boel weer aangeslingerd, verder geen problemen.

Maar toen begonnen de casefans toch wel een beetje te storen: ik heb een drietal Noctua's erin zitten die kennelijk aangaven om op 300 toeren te draaien in de laagste stand, en dat was onder de ondergrens van de fan-controller, waardoor die in de stress schoot en ze naar max deed, om een paar seconden later te ontdekken dat alles koel was, en de koeling weer naar minimaal kan, etc. etc. Pielen in de BMC en het BIOS hielp niet, maar uiteindelijk wel wat magische ipmitool commando's gevonden om in ieder geval het minimum-toerental te kunnen verlagen zodat dit heen-en-weer-geschakel voorbij was. Voor het archief:

# ipmitool sensor thresh FANA lower 150 225 300

en dat dan voor alle drie de fans.

Maar, nu draaien de fans om mij onduidelijke redenen permanent op de max van 1200 toeren. Als iemand daarmee kan helpen, alle tips zijn welkom :)

Verder draait dit ding dus als NAS / VM-speeltuin thuis, maar als je benchmark-verzoekjes hebt, stuur ze gerust. Als het onder Linux draait kan ik het wel proberen.

Heb jij ook een Supermicro A2SDi-8C+-HLN4F?

Mooie review! Blij om te horen dat we niet meer afhankelijk zijn van die Java applets in de browser voor management. :)
er zit een X553 controller in, en die wordt pas sinds Linux 4.12 ondersteund.
Sinds 4.11 volgens dit bugreport (Ubuntu). Maar, RedHat/CentOS hebben de ondersteuning wel gebackport naar hun stable versies.

Psst. stretch-backports heeft Linux 4.14. Dus totdat dit in Debian-4.9 gebackport is kan je die kernel misschien gebruiken? Na installatie even eenmalig USB netwerkkaartje erin om die te installeren.
Dank! Ik heb er 4.11 van gemaakt, en backports leek me wat te veel gedoe (en heel veel boeit het me niet, ik draai op die machine in principe alles in eigen VMs of als dockers en dan maakt het niet zo heel veel uit wat er op de hardware draait)
Heb je toevallig de zaak waar ze die verkopen (Los) want zelfs bij supermicro.com 'where to buy' geeft geen enkel resultaat. TWP.nl verkoopt wel een volledig systeem met dit bord als optie.
Ik heb die van mij bij gigaserver.nl vandaan.
Hier ook een Supermicro bord en een Mugen 5 CPU koeler om de boel wat stiller te maken ;)

bij mij werkte de opdracht die je geeft niet en krijg ik een foutmelding trash not recognized. > # ipmitool sensor thresh FANA lower 150 225 300

na wat uitzoeken erachter gekomen dat de string iets anders moet let vooral op de " "

ipmitool -I lanplus -H 10.0.0.X -U ADMIN -P whatever sensor thresh "FAN1" lower 100 200 300

verder leuke review !
Is het eigenlijk mogelijk een raid te configureren met de onboard controller?
Is echt niks van terug te vinden in de specs.
Ja, daarvoor moet je een license key aanschaffen. Ik heb de 12-core editie en ben voornemens de licentie aan te schaffen (zal wel via een reseller moeten van wat ik zoal heb kunnen lezen).

Verder wil ik toevoegen dat de intel driver ook prima werkt op linux distro's waar de ondersteuning ontbreekt. Let wel op: als je wilt bridgen of ip forwarding doet, dan moet je een extra parameter aan je make commando toevoegen: make CFLAGS_EXTRA=-DIXGBE_NO_LRO install

Ik heb alleen nog een 100% fan issue welke ik niet opgelost krijg...
Licensie sleutel om een raid te activeren? Dat is ook eerste keer dat ik dat hoor.
Voor BMC volledig te kunnen gebruiken heb een key nodig, dat weet ik.
Heb ondertussen en pci raid controller gekocht, aagezien vmware geen fakeraid (software) ondersteund.
Na heel wat heen en weer met de support van Supermicro Europe een "verklaring" gekregen waarom Noctua fans (en andere 3rd party fans) niet compatible zijn met hun moederborden:

The lower rating of fans is with an error margin of 10-20% usually.
Supermicro is not working on a fix, this can only be resolved with an OEM firmware where you can request different thresholds.

The thresholds that are set are suited for supermicro chassis with supermicro fans, it is possible to use 3th party chasiss as long as the fan speed of curve of the used fans resemble those of supermicro fans

Waar het min of meer neerkomt is dat, ondanks the thresholds, de minimale rpm support van Noctua lager is dan wat Supermicro ondersteunt, en dus continue naar de 100% spint en vervolgens naar 0 zakt. Van wat ik nu heb begrepen (en zal gaan verifieren) is dat een fan met hogere minimale rpm fan wel zou moeten werken. Als dit zo is vind ik het slecht van Supermicro dat ze dit niet wat duidelijker vermelden. Wordt vervolgd...

[Reactie gewijzigd door meneer-ei op 9 januari 2019 13:35]

Wow, dat is schraal. Ben benieuwd!
Update: ik heb de Noctua fans vervangen voor Enermax Twister Pressure DF, 120mm fans. Ik heb specifiek deze gekozen omdat deze fans drie standen (resp. max 1000/1500/2000rpm) ondersteunen dmv een hardware schakelaar.

Mocht er dus, zoals ik al vreesde, blijken dat ook deze fans niet aan te sturen zijn, kunnen ze altijd nog op 100% blazen, maar dan op een handmatig in te stellen rpm.

Lang verhaal kort: hoogste stand, zelfde euvel en te luidruchtig om op 100% te draaien. Middelste stand echter throttlet ie zoals het zou moeten. Ik vond echter cpu en chassis temps te hoog en heb geen zin meer om in de BIOS de min rpm/min temps weer aan te gaan passen. Dus ze draaien bij mij 100% op middelste stand (1500rpm).

Mijn voorzichtige conclusie is dat zowel de onder- als bovengrens van de rpm waardes binnen een bepaalde grens moeten liggen om goed te functioneren icm dit moederbord.