Xiaomi Mi Band 2 Zwart (Zwart) - Reviews

Specificaties Android, iOS compatibel en 7g - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Band 2 Zwart (Zwart) Review

Techrvw 11 februari 2018, laatste update op 11 februari 2018, 3.981 views

Xiaomi Mi Band 2 Zwart (Zwart)

Pluspunten

• Batterij duur
  • Comfortable
  • Features
  • Notificaties

Minpunten

• "Ghost Clicks" als er water op de knop zit
  • Niet de inhoud van de notificaties zien

Een goedkope, mooi, goed werkende, functionele slimme tracker? Dat is een behoorlijk lange zin voor de Mi Band 2. Xiaomi heeft dit product een tijd geleden gelanceerd, dus ik had genoeg tijd om te testen. De Xiaomi Mi Band 2 is de opvolger van de Mi Band 1S. Laten we even kijken hoe dit product mij is bevallen!

Zelf heb ik hem van Gearbest gekregen. Als je hem vanuit het Europese Warehouse laat versturen, heb je hem ongeveer met een week, ander halve week binnen. Tijdens de flash sale is de Mi Band 2 voor ongeveer 20-25 euro te krijgen.

Introductie & Specificaties

Ik ben altijd op zoek naar smartwatches, smart trackers of andere nieuwe gadgets die mij in mijn dagelijks leven helpen om meer inzicht te krijgen en het makkelijker te maken. De Xiaomi Mi Band 2 is niet het nieuwste product op de markt, maar hij werkt erg goed. Ik gebruik dit product nu al een tijdje en ik ben erg tevreden met de Mi Band 2. De Band registreert mijn slaap, het aantal stappen dat ik zet op een dag en, niet geheel onbelangrijk, ik kan er mee douchen! Dit is zijn de specificaties:

General
  • Battery Capacity: 70mAh
  • Standby time: 20 days
  • Charging Time: About 3hours
Special Features
  • Functions: Alarm Clock,Call reminder,Measurement of Heart rate,Pedometer,Sedentary reminder,Sleep management,SMS Reminding,Steps
  • counting,Time
  • Alert type: Vibration
Dial and Band
  • Shape of the dial: Pill (Elliptical )
  • Case material: Plastic
Package Contents
  • Package Contents: 1 x Original Xiaomi Mi Band 2, 1 x Original Band, 1 x
  • Charger Base

Unboxing

De box is behoorlijk simple qua uiterlijk, wat ik prettig vind. Ik hoef geen gekleurde, drukke verpakking. Dit is precies goed. Het lijkt erg veel op het design van Apple, maar dat maakt niks uit toch? De box heeft een afbeelding van de Mi Band 2 op de voorkant en het woord ‘’Mi’’ logo op de onderkant en bovenkant van de verpakking. Op de zijkanten staat niks. Op de achterkant van de box lees je de specificaties van het product, maar dit is helaas allemaal in het Chinees. Dit maakt het voor mij erg lastig om te lezen!

Wanneer je de box opent zie je de pil vormige Mi Band 2. Wanneer je deze verwijdert, kan je de bovenkant omhoog tillen en daar vind je de band, een handleiding (in het Chinees) en de oplaadkabel. Een simpele verpakking, erg goed.

Hardware & Design

Xiaomi Mi Band 2 is super licht in gewicht. Je voelt bijna niet dat je de band om hebt en dat is een voordeel, maar ook een nadeel. Ik ben gewend om grote, normale horloges te dragen die behoorlijk veel gewicht hebben. Daarom was het voor mij even wennen om een super lichte smart tracker te dragen omdat ik niet door had dat ik iets om mijn pols heb zitten. Het compleet tegenovergestelde! Ik ben behoorlijk tevreden met het design, de vorm en het gewicht.
De Knop
Er is maar één knop op de Mi Band 2. Dit is niet de power knop, maar de bediening van de navigatie. Het is geen ‘’klik’’ knop maar het reageert hetzelfde als een touch screen. Met één aanraking met je vinger wisselen de tabs die je informatie geven (tijd, stappen etc.).
Wanneer je de Mi Band 2 gebruikt tijdens zwemmen en/of douchen, stopt de knop met reageren en ontstaat er een ‘’ghost-click’’. Ik denk dat dit te maken heeft met het warme water wat per ongeluk kan zorgen voor een aanraking. Soms kan dit irritant zijn wanneer je wilt weten hoe laat het is tijdens het zwemmen. De knop werkt weer wanneer je de knop droog maakt, of in ieder geval het water van de knop wegveegt. Zelf heb ik nog nooit gehad dat de knop niet werkt wanneer hij droog is.
Scherm
De Mi Band 2 heeft een kleine display. Dit is geen HD display of iets wat daarop lijkt.
Het is een super simpele, small pixel display (persoonlijk vind ik het mooi, maar het is basic).
Er zijn verschillende ‘’tabs’’ die je kan zien, zoals de stappen die je zet, calorieen die je verbrandt, afstand en het batterij percentage bijvoorbeeld. Je kan deze verschillende tabs op je display weergeven wanneer je de knop aanraakt.
Waterbestendig
Een groot voordeel van de Xiaomi Mi Band 2 is dat de band waterproof is. Ik vind het zelf erg vervelend als ik deze af moet doen tijdens het afwassen, douchen of andere momenten dat er water op zou kunnen komen (first world problems!). Dus wil je zwemmen, douchen, afwassen of een watergevecht doen? Met de Xiaomi Mi Band 2 kan dit zonder problemen! Nog een reden om dit product even te gaan checken!
Zelf heb ik de band getest tijdens het douchen (er is ook zeep op gekomen), tijdens 45 minuten zwemmen en ik heb de band 2 uur lang in een emmer met water gedaan. Het werkt nog steeds, super!

De band heeft de waarde IP67- dit betekent dat het stof en onderdompeling proof is. Zolang de band boven 1 meter water is, zou de band geen waterschade moeten krijgen. Met zwemmen of andere waterspelletjes in de zomer, zou het voor kunnen komen dat je dieper dan 1 meter gaat, maar dit heb ik zelf niet getest. Ik zou dit ook niet gaan testen aangezien de band niet 100% waterproof is.

Sensors/Trackers

Xiaomi heeft veel sensoren en trackers in de Mi Band 2 gestopt, wat me behoorlijk verraste omdat de tracker zelf behoorlijk klein is! De volgende features zijn verwerkt in de Mi Band 2:
  • Hartslag Sensor
  • Activiteit Tracker
  • Slaap Monitor
De features hierboven zijn voor een smartwatch wel verwacht als je het mij vraagt, maar de grootte heeft mij positief verbaasd. Het is klein, maar heeft wél de features van een normale grootte smart watch. Bovendien is de batterij duur vele mate beter dan andere smart watches!
Laten we even gaan kijken naar de verschillende sensoren/trackers.
Hart Monitor Prestaties
Dit is een feature die ik zelden gebruik. Het kan helpen wanneer je lijkt naar slaap gegevens of wanneer je bezig bent met een workout. Helaas zorgt deze feature er wel voor dat de batterij sneller leeg gaat. Ik geef zelf meer voorkeur aan een langere batterij duur omdat ik vind dat de gezondheidsgegevens zoals slaap al behoorlijk accuraat zijn.

Op de achterkant van de Mi Band 2 vind je de hartritme sensor. Er zijn twee meetpunten hierin verwerkt die je hartslag meten. Deze worden geactiveerd via de Mi Band 2 zelf. Je moet wel zelf de tab aanzetten via de App, maar wanneer deze is ingeschakeld, kun je deze zien via de hartslag tab op je display (hart icoon). Wanneer de deze tab een paar seconden aanraakt, start de Mi Band 2 automatisch het meten van je hartslag. Wanneer er genoeg data is verzameld, zal je je hartritme/slag te zien krijgen op de display.
Wanneer het niet lukt om te meten, dan verschijnt er een klein kruisje in plaats van een hart.
Activity Tracking Prestaties
The Xiaomi Mi Band 2 laat je zien hoeveel stappen je zet, de afstand die je hebt afgelegd en de calorieën die je daarmee verbrand hebt. Ik gebruik zelf ook Google Fit, maar laat vaak mijn smartphone ergens liggen (bank, bureau etc) waardoor die stappen dan niet worden opgeslagen. Met de Mi Band 2 hoef ik hier geen rekening mee te houden omdat ik de Band nooit af hoef te doen (wanneer de Band moet worden opgeladen zorg ik ervoor dat ik slaap o.i.d.). Dit vind ik een enorm groot voordeel van de Mi Band 2.
De calorieën die zijn verbrand zijn de ‘’extra’’ calorieën. Het lichaam verbrandt zelf al een bepaald aantal calorieën, wanneer je bijvoorbeeld voor de TV zit. De Mi Band 2 is intelligent genoeg om daarom de extra calorieën te scheiden van de gebruikelijke verbranding van het lichaam. Wanneer je je profiel aanmaakt, moet je je gewicht en lengte invullen en op basis daarvan berekent de Mi Band 2 de actieve ‘’extra’’ calorieën die je verbrandt.

Een andere fijne feature is de afstand die wordt gemeten. Op dit moment is het 22:29 en heb ik precies 8.000 stappen gezet, wat omgerekend 6 KM is. Dit is heel handig omdat je op die manier makkelijk een goal voor jezelf kan zetten en die makkelijk meten! Bijvoorbeeld elke dag 5 KM of misschien wel 10 KM lopen! Voor mij is 6 KM meer dan genoeg.

Slaap Monitor Prestaties
Zoals eerder aangegeven, meet de Xiaomi Mi Band 2 je slaap. In de App geven ze dit mooi weer in een overzicht over hoe je slaapt per nacht. Het geeft je de volgende informatie:
  • Lichte slaap of diepe slaap (Hours/Minutes)
  • Totale slaaptijd (Hours/Minutes)
  • Tijd wanneer je in slaap valt
  • Tijd wanneer je wakker wordt
  • Tijd wanneer je wakker bent (Hours/Minutes)
Dit geeft je een duidelijk overzicht van de kwaliteit van jouw nachtrust. Dit geeft je de mogelijkheid om jouw slaapritme te verbeteren waardoor je dagritme en energie ook positief kunnen veranderen.
Uit eigen gebruik kan ik zeggen dat ik de resultaten behoorlijk accuraat vind, zelfs zonder de meting van de hartsensor. Ik kan duidelijk zien wanneer ik uit bed ga om naar het toilet te gaan of wanneer ik midden in de nacht wakker ben geworden. Je kan natuurlijk de hartsensor wel activeren maar dan zal je zien dat je batterij sneller leeg gaat. Ik zelf hoef niet een nog accuratere slaap monitor omdat ik tevreden ben met de inzichten die ik nu krijg. Maar ik kan me voorstellen dat je het een keer wilt uitproberen!

Notificaties
Alhoewel je alleen de icon van de app ziet op de display wanneer je een melding krijgt, is dit alsnog erg handig. Ik kan snel zien wanneer ik een berichtje via WhatsApp ontvang of via een andere App. Zelfs een inkomend telefoon gesprek kan niet meer worden gemist omdat je pols blijft vibreren! Aan de andere kant is het vervelend dat je niet kan zien wie je een berichtje stuurt of wie je belt. Wanneer ze dit kunnen veranderen zou dit een nog betere smartwatch worden. Helaas denk ik niet dat dit mogelijk is door de kleine display, wat tegelijkertijd ook een groot voordeel is.
Nu ik gewend ben om dit niet te zien, alleen de icoon van de App wanneer ik een melding of telefoongesprek ontvang, vind ik dit niet erg. Maar wanneer je voor een grotere smartwatch gaat, dan zou dit zeker een must zijn voor mij.

Software

De Mi Band 2 heeft niet een eigen OS, maar ontvangt alle informatie via de software van de smartphone waar de Band aan gekoppeld is. Om dit te koppelen moet je de ‘’Mi Band Fit’’ App downloaden via je smartphone. Deze App laat je alle metingen en overzichten hiervan duidelijk zien. Deze App lijkt op Google Fit, maar is van Xiaomi. Wanneer je dit hebt gedaan is de eerste stap om een account te creëren, maar hoe doe je dat?
Maak een Mi Fit account
De stappen voor het aanmaken van een account staan hieronder in de bijbehorende foto’s beschreven.

Hoe connect je de Mi Band 2?
Het verbinden van de Mi Band 2 met je telefoon is erg simpel. Om dit te verduidelijken heb ik een aantal screenshots gemaakt met de stappen die je kan volgen.

Ontgrendel je smartphone met de Mi Band 2
Je kan je smartphone scherm ‘’unlocken’’ door je Mi Band 2 te gebruiken. Ik hoor je denken- hoe kan dit nou?! Ik laat het je hier zien.

Als je naar de Mi Fit App gaat en vervolgens naar de naar ‘’Profile’’ gaat, dan is de eerste optie die je ziet wanneer je op je Mi Band 2 klikt in het menu ‘’Screen Unlock’’. Wanneer je dit activeert, is je smartphone altijd unlocked en hoef je dus geen vingerscan of password in te vullen wanneer je binnen een paar meter met je Band bent. Dit is tegelijkertijd ook een risico wanneer je aan de andere kant van de kamer staat en mensen ongevraagd dingen kunnen zien of zelfs doen in jouw telefoon. Pas hier dus mee op.
Zelf gebruik ik deze feature niet omdat mijn smartphone vingerprint scan zo snel werkt dat dit voor mij geen moeite is.

Batterij

Wauw, gewoon wauw! Xiaomi heeft me al eerder verbaast met de batterij duur van de
Amazfit Bip, maar de batterij van de Mi Band 2 gaat ook super lang mee!

Het opladen van de Xiaomi Mi Band 2 is erg simpel. Het is ‘’dummy proof’’ dus dat betekent dat de kabel maar op één manier in de Mi Band 2 kan waardoor niks kan beschadigen. De oplaadduur is een beetje lang, ongeveer 90 tot 120 minuten voordat de Band weer op 100% is. Dit vind ik erg lang, maar daarmee kan de Mi Band 2 wél 4 weken gebruikt worden! 120 minuten per maand is goed te doen.
Wanneer je de hartsensor ingeschakeld, zal de batterij iets minder lang mee gaan.
Hoe laadt je de Mi Band 2 op?
Het opladen van de Mi Band 2 is erg simpel en dat komt omdat het ‘’dummy proof’’ is zoals eerder uitgelegd. Het kan dus maar op één manier en dat maakt het opladen gelijk veel gebruiksvriendelijker.
De oplaadkabel heeft een soort "dockingstation" aan het einde. Wanneer je deze met een USB poort connect en het andere einde in de Mi Band 2 stopt, laadt de Band op. En dan geduld hebben, het kan 2 uur duren voordat de Mi Band 2 volledig is opgeladen.

Over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden over de Xiaomi Mi Band 2. De smartwatch heeft een maar limitaties, zoals het niet laten zien van de berichten zelf, of de afzender (hetzelfde met oproepen). Dit vind ik erg vervelend en heb dit eerder gezien bij andere smartwatch modellen zoals de Amazfit Bip, maar nu ik gewend ben vind ik het niet heel erg meer. Een ander voorbeeld is de Amazfit Bip die iets duurder is en een grotere display heeft, maar wanneer een smartwatch dan niet de notificatie zelf laat zien, kan dit erg vervelend zijn.

De batterij duur vind ik perfect! In de afgelopen maand heeft de Mi Band 2 mijn stappen, mijn slaap en notificaties laten zien op een hele kleine display. Erg indrukwekkend dat dit mogelijk is met zo’n klein device. Het meten van mijn hartslag was een bonus voor mij, maar ik kan begrijpen dat dit voor sommigen een ‘’must’’ is. Ik wil graag ook andere smartwatches aan jullie laten zien wanneer je deze meer als sport tracker wilt gebruiken, bijvoorbeeld:
Amazfit Bip with built-in GPS.

Als we kijken naar het design, vind ik het erg fijn dat alle beschikbare metingen en notificaties kunnen worden gemeten en laten zien op zo’n klein device. Kortom, lange batterijduur, accurate slaapmeting, activity meting en de grootte van het de Band 2 hebben mij zeer positief verrast. Geweldig!

Heb jij ook een Xiaomi Mi Band 2 Zwart (Zwart)?

Ik heb toch wel wat kleine rare dingetjes met de software.
Op een Samsung J7 kan je in de software telefoonnummer meegeven als je gebeld wordt.
Exact dezelfde software (en firmware) op een S7 kan je het niet eens aanzetten.
Verder doet de mijne 4x per dag een buzz en dan staan er allemaal gekke tekens in het beeld. Daarna doet hij het weer.

Ik heb de mijne nu ongeveer een half jaar, en de hartslagmeter tijdens slaap staat wel aan. Ik doe nu gemiddeld ongeveer 16 dagen met één lading. Maar ik heb het gevoel dat de kwaliteit van de batterij wel snel achteruit gaat.

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 12 februari 2018 11:10]

Die 4x een buzz met gekke tekens is wel vreemd. Is je Mi Band 2 volledig up to date? Laatste firmware?

De batterij vind ik juist heel lang goed blijven. Mijn broertje heeft er nu bijna 1,5 jaar eentje maar die batterij is nog steeds top. Bijna een maand, maar dan wel zonder hartslag monitor.
Ja in de tijd dat ik hem heb 3x een update gehad. Verder zie ik geen mogelijkheid om anders via de app het apparaat te updaten
Nee, via de app is inderdaad de manier om te updaten. Erg vreemd.
Ik ga wel even (na mijn vakantie) beetje op internet speuren of ik andere gevallen kan vinden, misschien is er een makkelijke fix voor.
Top, zodra het gebeurd zal ik proberen er een foto van te maken.
Maar het gaat zo snel dat de camera nog moet opstarten en dan is het al weg.
Wat je ziet is het MI logo en een soort QR code en daarna doet ie alles weer
Weet je nog dat ik foto's zou maken? Hij heeft inmiddels een update gehad, en ipv een gek plaatje krijg ik nu het MI logo te zien. Alsof hij reboot oid. (Of het kan een notificatie zijn van Mi fit zelf)
Hoe vaak wil je dat mensen het kopen? Tweemaal linken naar de Gearbest shop en ook nog een keer met spelfout en de andere keer zonder. Daarnaast leg je niet uit hoe je er aan komt. Sponsoring door Gearbest of Xiaomi? Ben je zelf benaderd?
Voor Tweakers is het inderdaad niet nodig om zoveel te linken. Het komt direct van mij eigen website, waar ik het wel meerdere keren link. Ik heb het even aangepast.

Bovenaan in de review staat het het product volledig gesponsord is. Dit is door Gearbest gedaan.
Om de caller id te zien staan er verschillende work arounds op YouTube.
Zelf ben ik zeer tevreden met deze Miband 2 en na bijna 1 jaar gebruik zit ik nog steeds met een standby tijd van 55-60 dagen
Ja klopt, er zijn apps die het mogelijk maken. Deze review is puur zoals hij uit de doos komt :)
Zelf heb ik deze ook, ik gebruik Mi Band Tools (https://play.google.com/s...z.zdenekhorak.mibandtools) naast de gewone software voor grafiekjes omtrent hartslag, link met google health.

Maar de meest functionele features van de app zijn dat je de notificaties aan kan passen zodat je toch je berichten kan lezen. Andere types alarmen en icoontjes voor meldingen kan dan ook.
Ja erg handig! Ga me hier zeker in verdiepen. Deze review is puur geschreven zoals hij uit de doos komt :)
Zelf heb ik de mi band 2 al enige tijd(1.5 jaar). Ik gebruik deze icm android. En ik moet zeggen, sinds android 8 is de mi fit erg irritant. Bij elke beroering van de telefoon vindt mi fit dat het moet syncen. Op zich niet zo erg, maar doe dat dan op de achtergrond. En niet op de voorgrond. Waarbij het nogal opdringerig eruit ziet. Sinds android 8 (oreo) voor mij echt een dikke minpunt.
Dat is irritant inderdaad! Mijn telefoon zit op 7.1.1 en heb er (gelukkig) geen last van.
Ik heb mijn mi band 2 nu iets meer dan een jaar. Op zich erg tevreden over, maar ik begin er wel een probleempje mee te krijgen: Als ik de 'pil' uit het bandje haal, zijn er scheurtjes/barstjes ontstaan, precies tussen waar het plastic gedeelte van het glas gescheiden wordt. Ik betwijfel daarom of mijn band nog waterdicht is. Hebben andere gebruikers hier ook last van? Verder is het originele bandje na ongeveer een half jaar normaal gebruik stuk gegaan (het binnenste gedeelte, waar de pil in zit, is los geraakt van het buitenste gedeelte; Op zich geen ramp, zo'n bandje kost maar een paar euro, maar het voelde wel een stuk fragieler dan de bandjes van mijn originele mi band S.

@mikemm Dat ligt niet aan Android 8; Ik draai 7.1 en daar heb ik hetzelfde als wat jij beschrijft. Lijkt te liggen aan een recente update van de mi fit app; De originele app lijkt toch een beetje hit&miss te zijn qua updates, al ben ik over het algemeen goed te spreken over de software.
Ik heb nog geen scheurtjes in de pil zelf, maar het binnenste gedeelte is bij mijn bandje ook los gekomen. Inderdaad een nieuw bandje besteld en klaar, maar met scheurtjes in de pil zelf zou ik toch voorzichtiger zijn met bijvoorbeeld water contact.
Ik dacht dat de band niet geschikt was voor gebruik in water, zoals de douche, goed om te lezen dat dit wel kan! Weet alleen niet of het zo prettig is, dat bandje houdt aardig wat water vast en zit dan lekker te soppen om je arm.

Ik heb met de slaapsensor gemiddeld 28-30 dagen accuduur. De hartslagfunctie gebruik ik zelden, al werkt deze ook best aardig. Gebruik hem eigenlijk vooral als alarm en notificatie apparaat. Voel soms mijn telefoon niet trillen, maar je arm kun je niet missen. Voor het geld een fantastisch ding.

Heb hem nu ongeveer 2 jaar, en ben al wel door 2 bandjes heen. Die koop je echter voor 4-5 euro nieuw, en beetje afwisseling in de stijl is ook wel prettig.
Precies voor die reden gebruik ik hem ook. De accu duur vind ik geweldig en ik krijg een goed overzicht van mijn slaap en activteit door de dag heen. Af en toe een trilletje als er een appje binnen komt die ik anders niet zou voelen op mijn telefoon zelf. Super handig!
uitgebreid en nice review however probeer het relevanter te maken door het tijdig te schrijven, ik ga ook geen review plaatsen van bv flagship phone model 2 jaar na dato.
verder is het idd een pretty neat smartbandje, tracker werkt nice en de info verkregen via de App is betrekkelijk nauwkeurig. Helaas ben ik de mijne verloren na een nachtje stappen in Tallinn, gebruik daardoor een Huami Pace momenteel (ook tevreden)
Ik heb er zelf ook al bijna een jaar een. Op zich een top ding voor die prijs (ik heb er geloof ik in totaal iets van 15 euro voor betaald). Toch zijn er wat irritatie punten waarom ik zit te kijken om hem te vervangen voor de 10x zo dure nieuwe Amazfit Stratos.

Zoals gemeld, de notificaties. Dat je de inhoud niet mee krijgt is geen probleem maar ik heb nu 3 of 4 applicaties die allemaal als APP op het scherm komen te staan. Daar heb ik niets aan, ik wil juist weten of het relevant is om te reageren. Vooral vervelend dat Outlook bijvoorbeeld niet in de lijst staat en je dus niet het verschil ziet tussen een mail of calender afspraak of een notificatie van een andere app.

Verder draag ik hem aan de binnenkant van mijn pols, en daar kan hij niet zo heel goed mee omgaan. Het scherm gaat vaak aan, tenzij je wilt zien hoe laat het is dan herkent hij het weer niet. Ik heb hem een tijdje "normaal" aangehad maar dat vind ik minder relaxed. De Amazfit heeft een always on transflective scherm wat dan beter zou moeten werken.

De rest van de features werken perfect. Zelf heb ik in combinatie met mijn Xiaomi Note 4 geen problemen met called ID. Werkt daar perfect voor telefoon en SMS.

Wel werkt de link met de app niet altijd goed. Na een tijdje synchroniseert hij niet meer automatisch, geen idee waar dat door komt (rechten en alles staan goed).

Al met al, voor het feit dat het ding geen flikker kost en veel doet is het een super ding.