Linksys WAP54G Wireless G Access Point Review

hpkevertje2Newbie 27 juli 2006, laatste update op 27 juli 2006, 2.195 views

Linksys WAP54G Wireless G Access Point

Pluspunten

• Snelheid, zelfs met WPA2
  • Eenvoudige configuratie

Minpunten

• Linksys Support
  • Firmware bugs

Beheerbaarheid Score: 4
Ik heb onlangs een WAP54G v3 aangeschaft. Installeren en configureren is vrij eenvoudig. Inplugen, cd laden om de standaard configuratie (IP) aan te passen, en verder alles via de web interface configureren.

Dit is een Access Point, geen Router, dus functies als DHCP, firewall, NAT,... zijn er niet met de standaard firmware. Als je dit in het achterhoofd houdt, en de WAP54G gebruikt als access point met een bestaande wired router, is het meer dan degelijk.

Nadat ik verschillende berichten gelezen had over slechte performance met WPA encryptie ben ik zelf eens gaan testen (ik gebruik Iperf om de netwerksnelheid te meten). Het verschil in snelheid tussen geen encryptie en WPA2 met AES is te verwaarlozen. Ik meet 21 Mbps zonder encryptie, 20 Mbps met WPA2 aan 54Mbps aangegeven snelheid. Aan 18Mbps aangegeven snelheid kom ik rond de 10 Mbps (met en zonder encryptie).

De enige problemen die ik tot nu had hadden te maken met bugs in de firmware (v3.0.3 heeft een probleem met Mac address filter en stabiliteit, v3.0.4 heeft enkel een probleem met de logs). Hulp vragen aan Linksys (via mail of via hun chat-support systeem) doe je beter niet. Je kan je beter met een voorhamer op het hoofd slaan: minder pijnlijk en het zal je veel verder helpen. Zij hebben echt geen idee waar ze het over hebben, en verder dan "probeer eens de firmware up te graden, en als dat niet help, probeer dan down te graden" komen ze niet.

Ik heb tot nu to geen third-party firmware gevonden voor versie 3 van de WAP54G (MustDie, HyperWAP,...) . Dit is zowat het enige dat nog ontbreekt.

Heb jij ook een Linksys WAP54G Wireless G Access Point?

De ervaringen met Linksys support die ik heb zijn juist redelijk tot heel goed. Men is altijd bereid te helpen, reageert snel en zet indien nodig vragen door naar de 2e lijns of bv firmware afdeling.