1 review

Xerox ColorQube 8580DN - Reviews

Specificaties Solid Ink printer (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Xerox ColorQube 8580DN Review

trabant 6 februari 2018, laatste update op 8 februari 2018, 130 views Product gekocht

Xerox ColorQube 8580DN

Op zich een robuuste solid ink netwerkprinter. maar als zijn tijd gekomen is, is die daar ook bikkelhard in.

Pluspunten

• grote uitwerpbak
  • in de lade past een hele riem papier
  • De doos is een poezenspeelfort zonder dat je er zelf nog klepjes in hoeft te snijden
  • zeer uitgebreide eigen webpagina
  • verwisselbaar RAM: so-dimm DDR3L 1600MHz (PC3L 12800)

Minpunten

• als lang ervaren opwarmtijd voordat de eerste afdruk eruit komt.
  • zeer uitgebreide eigen webpagina
  • Eenmaal ingelegde wasblokjes krijg je er niet meer terug uit.

Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 2
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 3
Situatie: ZZP-er van wie de printer vijf keer per jaar een heel boek eruit moet spugen, dan hebben we het al snel over een opdracht van 500 blz of meer. Daarvoor is een grote uitwerpbak nodig, waardoor je al snel in een klasse zit met een jaarlijks printvolume dat ik ook niet haal. Maar de printer ook niet altijd...

Dit is onze derde Xerox, gekocht in september 2015.
De eerste was een vierkleuren carrousel laser; daar ging de kat op de uitwerpklep zitten en die was niet meer na te bestellen (want het was een model waar geen servicecontract bij mogelijk was) en toen de rest van de printer ook vervaarlijk begon te kraken werd die vervangen door een Phaser 8560 solid ink. Vanwege het gehannes met tonerpoeder is er gekozen voor solid ink.
Vanaf het moment dat die 8560 werd gevoerd met echt Xeroxpapier is dat een heel prettig werkpaard geweest. Totdat de reinigingsunit tot tienduizend had geteld en de machine midden in een opdracht ophield. Natuurlijk net nadat de waxblokjes waren bijgevuld. Omdat het papiertransport ook steeds luidruchtiger werd, is gekozen om de hele printer te vervangen, dat was niet eens zoveel duurder dan een reinigingsset. Met de wasblokjes hebben we een kennis blij gemaakt.

Deze ColorQube 8580DN is de directe opvolger van die 8560, de papierlades zijn uitwisselbaar. De inktblokjes daarentegen niet. Het apparaat heeft de afgelopen twee jaar en vier maanden 9300 afdrukken gemaakt en staakte van het weekend omdat het vond dat de kleur magenta op was. Die is -samen met de andere kleuren- bijgevuld en net nu er een opdracht van 400 bladzijden begonnen was, is er - ondanks het relatief prijzige Xerox Premier Pure TCF papier - elke een a twee bladzijden een paperjam. Ik haal het gejamde vel eruit, de 8580 wringt er een reinigingsvel doorheen en dan volgt een vlekkerige print die voor eigen gebruik nog net wel/net niet gaat, maar die je niet meer met goed fatsoen aan iemand kunt opsturen. Terwijl de standaard reinigingseenheid nog een kleine 700 afdrukken moet meegaan.

De paperjams zijn de afgelopen tijd frequenter geworden, maar zoals nu bij elke bladzijde is nog nooit vertoond. We vonden na een onhandig webmenu een supportnummer van Xerox in Breukelen ( Phone: +31 (0)346 255 255) waar een robot je naar het serienummer vraagt. Als klant denk je dan "Mooi, dan bestaat er geen misverstand over welk apparaat het gaat" maar Xerox wil vooral weten of er een servicecontract op zit. Dat is voor een kleine ZZP-er niet rendabel.

Enfin, we kregen uiteindelijk een totaal onwetende (eerste werkdag?) snotneus aan de lijn die niet verder kwam dan het voorstel van een 'engineer' langs sturen 400 euro. Of verder op internet naar een 'solution' 'searchen'. Sorry knul, daar 'call' ik jullie niet voor. Hij bofte dat ik vooraf geen 1 heb getoetst om na afloop feedback over de dienstverlening te kunnen geven.
Je mag van een printerfabrikant als Xerox toch verwachten dat die weet wat een chronische paperjam met iemands gemoedstoestand kan doen.

Er is intussen een nieuwe printer besteld, van een merk dat wat eerder in het alfabet zit. De wasblokjes zullen eerdaags wel bij V&A opduiken. Die krijg je er dus niet meer uit. Dat kon bij de vorige nog wel.
Dat een dergelijk apparaat na nog geen 10.000 prints in nog geen 2½ jaar het zo laat afweten kun je domme pech noemen, maar als je daarna ook nog eens het gevoel krijgt dat Xerox eigenlijk probeert je af te schepen (en ik ben inderdaad geen groot kantoor met op elke etage een printstraat), dan hebben ze ook de laatste cent van mij gekregen.

Heb jij ook een Xerox ColorQube 8580DN?