1 review

Specificaties Tower • 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Raijintek Paean Review

Foritain 8 februari 2018, laatste update op 8 februari 2018, 4.347 views

Raijintek Paean

Raijintek doet ook mee in het 'glas en alu' showcase segment en doet dat op indrukwekkende wijze. Kwalitatief een prachtig ding waarbij we weinig minpunten zien maar je wel rekening moet houden met donker glas en mega afmetingen; hij schreeuwt eigenlijk om een custom loop, een AIO oogt wat leegjes.

Pluspunten

• Een mooie, zeer degelijke showcase om je componenten te showen. Bouw netjes, afwerking keurig.
  • Open constructie ogenschijnlijk onpraktisch, maar is juist makkelijker in het onderhoud; veel makkelijker schoon te maken.
  • Genoeg ruimte voor uitgebreide custom loops.
  • Geen gebrek aan frisse lucht natuurlijk.
  • Prijs-prestatieverhouding zeer redelijk vergeleken met dergelijke alternatieven.

Minpunten

• Enorme ruimte maakt non-custom-loop builds wat karig; enkel een AIO laat toch een flink gat in het midden. Let ook op dat menig AIO dat gat niet kan overbruggen.
  • Open constructie aan beide kanten, dus kabels netjes ophangen neemt wat meer tijd in beslag.
  • Tempered glass is erg donker, als je veel wilt zien moet je wat LEDs toevoegen.
  • Let op met katten of kleine kinderen.

Raijintek Paean review

- Inleiding
- Opbouw
- Onze build
- Showcase
- Conclusie

Technisch gezien een product uit de categorie ‘behuizingen’, maar de Raijintek Paean die we vandaag bekijken past de naam ‘showcase’ of ‘testbench’ wellicht wat beter. Hoe dan ook: we gaan een opvallende constructie bekijken en zeker geen kast in de traditionele zin van het woord. Veel meer woorden hoeven we er niet aan vuil te maken, laten we gewoon direct beginnen met deze Paean die een prijskaartje van ca 179 euro kent, exclusief verzenden. Beschikbaarheid van Raijintek hun meer exotische producten is niet denderend, dus bij interesse kan je het beste even op Caseking.de kijken, bij de oosterburen dus.

Opbouw

Jawel, ‘opbouwen’, want we moeten iets werk verrichten voordat we deze constructie kunnen aanschouwen. De Paean is een open case en net zoals bijvoorbeeld de Thermaltake Core modellen komt ook deze Raijintek in losse onderdelen aangeleverd. Alle onderdelen netjes in schuim, geen opmerkingen wat dat betreft, en we zien wat zakjes met schroefjes, een schroevendraaien, en wat plak-kabelbinders. Allemaal ok, al zouden we een klein doosje met voorgesorteerde schroeven niet erg vinden.

Wat kan je ermee? De features en specs:

De basis is een stevige, geborstelde plaat. Die gaat geen kant op nog voordat we het glas plaatsen. Afwerking keurig, weinig op aan te merken. Geen overdreven gatenkaas ook.

Acht pootjes schroeven we aan elkaar op die plaat. De behuizing staat er ook op, dus de keuze voor een soort dik rubberent ‘voet achtig’ materiaal is wel prima. Houdt wel wat stof aan echter, dus daar zal je af en toe een doekje over willen halen.

Expansieslot bracket schroeven we aan de ene kant erop, PSU bracket aan de andere. Voeding erin, en daar gaat weer een bracket over om hem op zijn plaats te houden. We gebruiken een redelijk bescheiden afgemeten Seasonic Focus Plus Platinum, maar ruimte genoeg voor een extreem lang model als je dat wilt.

Voor harde schijven, SSD’s of andere optionele zaken hebben we ook een groot bracket wat we er op schroeven. Alles met duimschroeven tot dusver, en alles ook gewoon van nette kwaliteit, helemaal niks op aan te merken, en volgens de specs ook geen gebrek aan opslagopties.

Front I/O hoeft wel, niet per sé aan de voorkant natuurlijk. Kan, maar kan ook bovenop als je dat wilt. En daarmee zijn we er eigenlijk al bijna, dus de case in elkaar zetten zullen we geen echt werk noemen.

Onze build

De binnenkant kunnen we overslaan, dus we gaan direct naar het opbouwen van onze setup. Asus ROG Maximus X Hero bordje erin, bijpassende Strix GTX 1070 Ti erbij, en voor de koeling gaan we voor de ons bekende NZXT Kraken X62.

Een 360mm model past wel, maar veel AIO’s hebben slangen die gewoon niet lang genoeg zijn. Die van de Kraken gaan gelukkig wel, maar het grote gat tussen de radiator en het moederbord maakt duidelijk dat deze case eigenlijk voor custom water gemaakt is. Helaas is het geen doen om voor elke case review een custom loop op te zetten, maar het vereist weinig creativiteit om in te beelden hoe het eruit zou zien als je er een reservoir tussen zou hebben.

Kabelmanagement is wat beperkt. Je kan de ringen er op plakken, maar gezien wij onze builds tijdelijk hebben staan laten we het er maar zo bij met wat kabelbinders. Er is ruimte genoeg om het heel strak te maken, maar het zal je de nodige tijd kosten. Wat je overigens niet ziet is dat de 2.5” drive bay onder de frontpanel aansluitingen gewoon door ons gebruikt wordt. Wij hebben de NZXT Hue controller erin zitten voor de RGB Aer fans die je ziet, maar daar past dus ook prima een extra SSD waardoor je de twee anderen voor HDDs zou kunnen gebruiken als je wilt.

Showcase

Bij een dergelijke open case hoeven we het niet eens over temps of decibellen te hebben. Koop je stille hardware zoals wij hier inzetten hoor je niks, koop je luide hardware, raad eens hoeveel demping je krijgt. Temperaturen ook, dit is gewoon een open bench constructie, geen enkel degelijk component dat in deze situatie iets anders gaat doen dan goed presteren.

Wat valt op? Het glas is vrij donker getint. Dat geeft een bescheiden effect met LEDs eigenlijk, want subjectief wellicht prettiger is dan dat het te veel in your face is. Aan de andere kant, wil je dus meer dan een bescheiden verlichting zien dan zal je dus wel wat LEDs moeten toevoegen, zo zien we de kleine details in het moederbord enkel doorschijnen als het echt donker is. Iets van een RGB strip onderin wellicht?

Verder kan je de behuizing op zijn kant zetten, maar ook als testbench gebruiken. Wel een grote testbench wat dat betreft, maar als je het wil, kan het. Let verder op dat je geen videokaarten pakt die breder zijn dan deze Asus ROG Strix GeForce GTX 1070 ti met zijn 134mm (default is 120mm, maar menig kaart is wat breder), dat past namelijk maar net met de voedingsstekkers van de Seasonic Focus Plus Platinum. Een dikkere PSU of een voeding met stuggere kabels en het gaat niet lukken.

De Raijintek Paean is een echte niche case, een show case die niet voor iedereen weggelegd zal zijn maar één die duidelijk in deze tijd past: Nette bouwkwaliteit, nette afwerking, tempered glass en vooral genoeg mogelijkheden om echt wat moois neer te zetten. De één zal warm worden van het design, de ander zal het niks vinden, maar als dit jouw smaak is is het vooral goed om te weten dat hij kwalitatief gewoon meer dan keurig is, en aan die show mogelijkheden die voor moderne componenten veelal zo gewenst is zien we geen gebrek.

Er zijn wat kleine praktische zaken om rekening mee te houden als je er mee aan de slag gaat. Geen minpunten per sé, maar de verkeerde aanschaf kan je toch wat praktische problemen geven. Zo is hij duidelijk gericht op custom loop builds met die grote ruimte tussen moederbord en radiator. Mocht je voor een AIO gaan zorg dan dat je er één hebt met slangen die lang genoeg zijn. De NZXT Kraken X62 past wel, de Thermaltake Floe 360 niet, maar het grote gat tussen moederbord en koeling lijkt toch echt bedoeld voor een reservoir. Ook moet je grafische kaart niet dikker zijn dan de 134mm unit die wij gebruiken, want gecombineerd met de kabels vanuit onze Seasonic voeding gaat dat -net-, iets wat met een waterblock vermoedelijk niet zo’n punt zal zijn. Daarbij dien je rekening te houden dat de panelen erg donker getint zijn, dus wil je veel door het glas zien dan moet je wel de nodige LEDs toevoegen, al heeft het weer als voordeel dat je aan de andere kant wat minder ziet van de kabels door het glas. Aan de andere kant wat die kabels betreft, wil je het strak wegwerken, dan moet je er gewoon even voor gaan zitten, want aan alle open kanten zie je natuurlijk genoeg van wat er in je pc zit.

Het argument ‘een open case vangt veel stof’ wordt soms genoemd, maar echt een issue vinden we dat niet. Ja er kan meer stof invallen, maar alles is zo eenvoudig toegankelijk dat het schoonmaken gewoon veel sneller en makkelijker is dan een typische case. Je maakt dus wat vaker schoon, maar bent er dan (veel) minder tijd aan kwijt; ik vind het geen slechte deal. Opmerkingen met betrekking tot huisdieren en kleine kinderen met grijpgrage handjes gaan uiteraard wel op. Ik zou hem in elk geval buiten bereik van eventuele konijnen houden.

Onder de streep is dit gewoon ongeveer wat je zou verwachten als je de stock plaatjes ziet. Het is een showcase, met een hele mooie bouwkwaliteit, nette kwaliteit afwerking en nette kwaliteit van de extra’s zoals het I/O gedeelte die je ook nog eens een beetje kan verplaatsen. Plus hij staat als een huis, en dat wil je toch van een bak als dit. Er is genoeg ruimte om er echt wat moois van te maken in elk geval, en de prijs is met het oog op directe alternatieven ook niet gek. Hooguit zouden we Raijintek vragen dat er een iets kleinere variant uit komt omdat de custom loop focus wel heel nadrukkelijk aanwezig is hier, maar we kunnen een case niet bekritiseren omdat er een doelgroep gekozen wordt die wellicht niet de onze is (in dit geval: luie AIO liefhebbers). Er is wel een kleinere variant overigens, maar die richt dan weer op Micro ATX moederborden. Maar als dit in jouw straatje past zien we geen reden om er niet voor te gaan in elk geval.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Raijintek Paean?

Als koffietafel ook net te klein gok ik zo :P wel tof als mediacenter kast ofzo
Als je geen kinderen of drank in de buurt hebt heb je vaak ruimte zat :D
Mooie kast of euh tafel :)

Maar het lijkt mij dat je nu veel meer op stof moet letten als met een redelijke 'dichte' behuizing. Of heb ik dat mis?

Als je de kabels goed weg werkt en goed gebruikt maakt van LED lampjes ziet het er verdomd goed uit
Ja he :D

Ik ga er in de review ook op in, maar het is inderdaad zo dat er wat meer stof in komt / op valt, echter het voordeel is dat je dit echt in 3 tellen schoon blaast wanneer je er aan toe bent. Een case, waarbij stof dan weer in hoekjes komt, kost echt veel meer tijd per schoonmaakbeurt. Ik neig te zeggen dat ietsjes vaker maar 'makkelijker' schoonblazen fijner is dan iets minder vaak maar dan veel meer zitten te prutsen.
Wat een beest van een kast. Jaren heb ik gedroomd van een kast waar je zo makkelijk overal bij kan, geen ranzige hoekjes waar je een klein stekkertje loodrecht in een kleine socket moet prikken terwijl het eigenlijk met blote handen gewoon niet te doen is. Toegevoegd aan mijn wish list.
+veel
Thanks voor de +veel :D:D

En ja, het heeft praktisch zn voordeeltjes ;)
Net even te log voor een bench table wmb.... eerder koffietafel :D Maar dan zonder koffie erop...
Als koffie tafels niet geschikt bij mij thuis ook :P dan is die build binnen 2 uur dood...
Vandaar de katten en kleine kinderen waarschuwing bovenaan :D
@Foritain valt het je ook op.. Zodra je een review van iets maakt staat hij gelijk boven aan de pricewatch :9
Das wel opvallend, maar dat is toch niet structureel zo of wel? :D
Niets voor mij ^^ de kat maakt er zijn huis van of denkt OHHH neat...lampjes..bewegende delen...mep mep.
Voor de rest mooie review dat zeker :-)
Hence the cat warning :D Kan mij er wat bij voorstellen :D