Tweakers zegt: 8,5

Huawei P smart Blauw - Reviews

Specificaties 5,65" • 2160x1080 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P smart Blauw Review

Rnej 5 februari 2018, laatste update op 10 februari 2018, 5.929 views Product gekocht

Huawei P smart Blauw

In verhouding tot de prijs zeer complete smartphone die pas bij heftige taken merkbaar geen flagship is, maar in geen enkel opzicht goedkoop aanvoelt.

Pluspunten

• Prijs vs specs
  • 32 GB opslag + SD kaart
  • Dual camera
  • 18:9 scherm met smalle randen
  • 3.5mm jack
  • Dunne aluminium telefoon die high-end aanvoelt
  • Android 8

Minpunten

• geen quick charge
  • Dual sim beperkt mogelijkheid tot SD kaart
  • enkele speaker
  • geen stock android

Ik heb de P smart nu 3 dagen in mijn bezit en zeer intensief gebruikt, bij deze mijn ervaringen. Ik maak over 1 a 2 weken een update, en zal dan ook wat foto's bijvoegen :)

Design

De telefoon ziet er strak uit en is vrij dun. De aluminium behuizing voelt stevig aan en zal naar mijn mening niet zomaar buigen. Het verschil in glans tussen het middendeel van de achterkant en de boven- en onderzijde (naast de antennelijnen) vind ik een leuke touch. De telefoon is een vrij goed formaat omdat het geen 6 inch 18:9 scherm is, maar een 5,65 inch. Ik heb grote handen, maar 6 inch met dezelfde bezel zou ik echt niet fijn vinden.

Het is een blijft een bar-smartphone dus veel valt er niet aan op te merken, geen minpunten, en de plus is dat het ontwerp vrij dun is.

Scherm
Voor 259 euro krijg je een 18:9 (of 2:1) scherm met smalle randen. De bezel is niet zo smal als bij de Samsung S8, maar ik ga er vaker op terug komen; je betaalt maar 259 euro. De helderheid kan enorm hoog, zelfs te hoog naar mijn mening.
Contrast is goed, kleuren zijn goed.

Het scherm is niks uitzonderlijks maar ook zeker niets om over te klagen. Maar wel enorm fijn dat het 18:9 is.

Camera

De dual camera is gewoon goed. Je kan er leuke bokeh-foto's mee schieten die niet gimmicky aandoen en scherp genoeg zijn voor een printje.Wederom niet op het niveau van een Flagship, maar het stelt zeker niet teleur. Ik heb een fullframe DSLR liggen en weet wel wanneer foto's slecht zijn, maar voor een mobiel is dit prima. Kleuren zijn prima, snelheid is uitzonderlijk voor een goedkope telefoon. De panorama functie is matig, maar de rest van de camera doet het goed.
De selfiecamera is wel echt wat je mag verwachten van een budgettelefoon, pluspunt is wel dat het scherm enorm fel kan flitsen, dus in het pikkedonker kan je nog best ok selfies maken.

Snelle camera, die prima foto's schiet binnen dit prijssegment, de dual cam functie is er niet zomaar "voor de leuk" op gezet, maar voegt echt wat toe.

Gebruik
Vlotte telefoon, weinig haperingen, split-screen werkt goed. Ik ben nu al verslaafd aan youtube en whatsapp tegelijk. Android 8 werkt heerlijk, dikke plus.
Af en toe kan je een haperingetje vinden, maar voor mensen die niet gamen is deze telefoon snel zat. Emui is een prima skin waar je weinig van merkt, ik vind alleen af en toe de skin er een beetje cheap uitzien. (afgeronde hoekjes in de notificatie berichtjes bijvoorbeeld)
De vingerafdrukscanner is sneller dan bij menig andere telefoon, ook de duurdere.

Vlot telefoontje, weinig op aan te merken, en android 8!

Voor de rest

Accuduur is afdoende voor een dag vrij intensief gebruik. Met de helderheid op 50% heb ik ruim de 5 uur screen on time gepasseerd met browsen, youtube, whatsapp en nog een uurtje via bluetooth muziek luisteren.
Van 8u 's ochtends tot 11 uur 's avonds had ik nog 20% accu over. 3.5mm jack is fijn om te hebben, speaker is ok, maar niets uitzonderlijks. De speaker kan vrij hard, maar mist wat bas
Ik kom wel van een HTC m8s met stereo front-facing speakers, dus ik ben wat verwend. Qua bloatware; er staan wel wat extra apps op, maar die kan je allemaal uninstallen, op wat kleine dingetjes na, o.a. de appkiller/optimalisatie app, die best handig is.
Out of the box zit er een screenprotector op, weer een tientje en vijf minuten werk bespaard :+

Game je weinig tot niet (of in ieder geval geen games met zware grafische toepassingen), moet je mobiel alles kunnen maar niet te duur zijn, vergeet o.a. de moto G-serie en koop deze. Je denkt echt dat je 350+ euro aan smartphone in je handen hebt.

Voorbeeldfoto's:

Met fors tegenlicht genomen

Met bokeh effect op medium

Zonder bokeh effect

Heb jij ook een Huawei P smart Blauw?

Heb telefoon zelf ook vanaf 1-2.
Super telefoon.
Over het algemeen is snelheid vloeiend en ok, maar af en toe doet bv facebook er toch een aantal seconden over op te openen.
Dit is echter heel sporadisch.
Waarschijnlijk is dit met een software update verholpen , maar valt soms wel op.
ik heb geen facebook, dus geen ervaring mee. Ik merk idd wel dat hij heeeeeeel soms even een halve tel moet nadenken over iets, er staat op youtube een snelheidsvergelijk met de P8 lite 2017 en dan komt hij er net iets sneller vanaf, maar het scheelt vrijwel niks :)

[Reactie gewijzigd door Rnej op 6 februari 2018 14:45]

Heb telefoon zelf ook vanaf 1-2.
Super telefoon.
Dit is echter heel sporadisch.
De facebook app op android is gewoonweg buggy, en dat is al jaren zo.
Ik heb een galaxy s8 en zelfs daar gebeurd het dat fb blijft hangen, wat natuurlijk miet zou mogen :)
Dus dat zul je waarscheinlijk hebben op eenderwelk android toestel.
Duidelijke review! Hoe lang heeft het toestel ongeveer nodig om te laden, is het te doen of mis je de quick charge echt ? En heeft dit toestel ook een notifactie-led? Kan daar weinig over vinden op internet. Ik twijfel nog tussen een p10 lite en een P smart :P
Laden in twee uurtjes van nul naar honderd, ik mis Quick charge zelf niet. Vooral omdat hij tijdens hevig gebruik gewoon door laadt.

Notificatie led heeft ie, maar als ik de kleur aanpas in de betreffende App verandert hij niet... WhatsApp led ingesteld op groen... Blijft paars. :'(

Als je laadt gaat de led van rood naar geel naar groen, als indicatie hoe vol de accu is, vind ik wel een leuke touch. :)
Thanks voor je reactie! Dat is snel zat, bijna sneller dan mijn Samsung a5 mét quick charge haha.

Led is altijd een leuke touch, wel vreemd dat ie niet veranderd als je dat aanpast.
Nu lukte het aanpassen wel met een reboot erbij. Ik zal 't de komende dagen nog eens een paar keer proberen te veranderen :)
Met een appje kan ik wel led kleuren instellen. Dit lijkt erg op toen ik m'n nexus 5 op de releasedag binnen had, toen klopten de led instellingen in het begin ook niet. Wellicht wordt dat met een software update geregeld. :)
Ik heb mijn p smart gisteren binnen gekregen, yay ! Nu heb ik helaas problemen met notificaties op het vergrendelscherm. Heb jij hier al een oplossing voor gevonden ? Ik heb alle tips op internet al gehad maar niks werkt :/
Wat is het probleem dan? :/
Als ik een bericht krijg van t even of t ander krijg ik daar op t vergrendelscherm geen pop-up van. Of ligt dit alleen aan mij ? :X
Zou moeten kunnen. Je kan per app instellen of t mag of niet en of de inhoud verborgen moet blijven.
Ben alles bij langs geweest, alles staat op inhoud weergeven. Reset hem wel es, misschien heb ik zelf iets fout gedaan. In ieder geval bedankt ! Dacht meteen aan jou toen ik er niet uit kwam haha
Ja maar het verschil is dat quick charge snel is in het begin <50%, daarna begint hij stilaan langzaam op te laden, en daar halen de niet quick charge toestellen dan in.

Het voordeel bij qc is dat als je batterij plat is en je moet snel weg je met 20 minuten laden genoeg batterij zou moeten hebben voor een paar uurtjes.
Ik twijfel nog een beetje of ik deze ga halen, of dat ik zal wachten op de P11/P20 Lite.
als ik vragen kan beantwoorden voor je, dan hoor ik het graag :)
Thanks, maar ik heb eigenlijk geen vragen.
Het gaat mij erom of de P11/P20 nog meer bang-for-buck zal zijn dan deze.
Maar daar kom je alleen maar achter door te wachten tot de release in maart/april, en ik denk dat ik niet zo lang wil wachten. ;)

[Reactie gewijzigd door Marco op 6 februari 2018 13:14]

:D

bekend verhaal. succes met de beslissing ;)
Nu is de Honor 9 Lite ook onderweg met net weer iets betere specs en een lagere prijs...
Zag 't net ja. Zelfde scherm geloof ik :)
Het enige verschil lijkt de dubbele front-camera te zijn.
idd, na mijn post nog eens gekeken. en de behuizing lijkt van kunststof, kan het mis hebben ?

ook een goeie koop dus! ik vind de aluminium behuizing erg fijn van de P smart, dus heb geen spijt :P
Goed beschreven review.

Een telefoon die ik eerder in de gaten hield, wellicht wil je nog foto's toevoegen aan de review? Ik ben daar benieuwd naar :)

[Reactie gewijzigd door ByteMe_ op 6 februari 2018 22:37]

van het weekend zal ik de meeste foto's toevoegen, want ik werk gedurende daglicht. Voor het bokeh-effect heb ik 3 identieke foto's ff snel gemaakt op mijn werk, aan jullie om te beoordelen hoe gimmicky het is.

mijn mening is dat je, als je er subtiel mee omgaat, best leuke foto's mee kan maken.

een foto is helaas een beetje bewogen ;(

een foto met maximaal effect, een met medium en een met minimaal effect, van een prachtige theedoos 8)7
Hey, hoe doet de telefoon het zo ongeveer na een week? Word hij niet langzaam ofso?
doet het nog steeds goed, merk dat de accu na een dag of 4 gebruik net even wat realistischere percentages aangeeft. (lees: lijkt alsof hij langzamer leegloopt :P ) met de nadruk op lijkt... echt getest heb ik t nog niet.

heb gisteren een GoPro video geedit met de "quik" app, dat loopt vrij vlot, alleen real-time je edit weergeven gaat haperig, daar moet je echt een flagship voor hebben,.
Een 80 seconden 1080P video met 60 fps uitrenderen kostte m ongeveer 4 minuten. vele malen sneller dan mijn oude telefoon (M8S met snapdragon 615)
Oké bedankt, en gewoon zo de standaard apps zoals Facebook etcetera. Word hij niet langzaam? 8
Heb geen Facebook.

WhatsApp, YouTube, internet bankieren, Google maps, alles draait vlot en zonder noemenswaardige wachttijden :)
Ik heb er ook een gekocht -in het zwart- en het is wel echt een enorme verbetering ten opzichte van de Moto G (3rd gen) die ik hiervoor had. Echt een aanrader!
Grappig, ik heb nu diezelfde Moto G 2015 1GB en denk er ook aan om te wisselen. Hoe is de back-facing camera vergeleken met de Moto?
De camera is oke, uiteraard beter dan de Moto maar niet enorm beter. De tweede camera is alleen voor het bokeh effect, zelf vind ik dit dus echt totaal nutteloos. De verbeteringen zitten voor mij echt in het veel betere scherm, de snelheid van het toestel en de "feel" is net als een flagship.

Edit: In de bovenstaande review staat dat het bokeh effect niet gimmicky is maar dit is naar mijn mening zeker wel zo.

[Reactie gewijzigd door L V S op 6 februari 2018 20:05]

Interesse in deze foon. Echter beetje huiverig i.v.m. update beleid, of is dit wellicht inmiddels beter verzorgd?

Heb nog een tweetal vraagjes aan jullie.
1. Heeft de Huawei 5 GHz
2. Heeft de Huawei en LTE-a 4/6 of hoger (i.v.m. 4G+ snelheid)?

Alvast bedankt en by the way een 👍 en duidelijke review.
geen idee, is dat niet online te vinden? :)

edit: snelle google actie:

"Furthermore, a ARM Mali-T830 MP2 graphics card (at >=900 MHz), a 64-Bit LPDDR3 memory controller and a dual-sim capable LTE Cat. 6 (max. 300 MBit/s and GSM, WCDMA, UMTS, HSPA+) radio are integrated in the SoC. "

verder vond ik op www.gsminfo.nl dat dit de netwerkstandaarden zijn:
WiFi standaard 802.11 b, g, n 2.4 GHz, n 5 GHz

[Reactie gewijzigd door Rnej op 9 februari 2018 11:54]

Thx

Ik kon het niet vinden, of gewoon verkeerd gezocht ;) .

Toch deze bestellen dan maar
Heldere review, thx!
Ik zag deze telefoon voorbij komen bij een verlengingsactie van m'n provider en nu zit ik hevig te twijfelen om hem aan te schaffen.
Notificatieled en 3,5 mm jack zijn een must voor mij en zitten erop. Het enige waar ik nog benieuwd naar ben is of er een gyroscoop in zit. Op vakantie schiet ik nog weleens kiekjes met Cardboard Camera en dan is een gyroscoop een must. Kan iemand proberen of deze app werkt op de telefoon? Alvast dank.
cardboard werkt prima op deze telefoon, net ff getest :)

[Reactie gewijzigd door Rnej op 9 februari 2018 12:48]

Tof! Bedankt voor de snelle reactie. V.w.b. de Emui interface, als ik de knoop doorhak en er eentje bestel dan gaat er de Nova Launcher op.
Waar heb je eventuele screenprotecter gekocht en case?
Screenprotector zit er op out of the box. Cases vind ik t aanbod beetje mager van... :(
Glazen screenprotecter, klopt maar die zullen wel komen binnekort.
Telefoon en meer op de grond gevallen en gelijk doet de vingerscan het niet meer
Prima review. Had deze foon op 1 februari al in huis en kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaand verhaal. Ik heb de afgelopen jaren 2 verschillende Samsung Note en de galaxy S6 edge+ gehad, maar heb vooralsnog geen moment spijt van de overstap naar deze Huawei. Icm een abbo betaal ik zelfs nog minder, nl 168 Euro (7 Euro per maand voor het toestel). Perfecte foon dus.
fijn om te horen! Ik heb ook geen volle 259 euro betaald hoor, maar ik heb even de pricewatch prijs aangehouden. :)

zoals vermeld in de review kom ik van een HTC one M8s af, een flagship behuizing met midrange specs (van 399 euro) , maar dat ding is nooit zo goed geweest als deze telefoon nu is. :o

[Reactie gewijzigd door Rnej op 6 februari 2018 07:48]

Hey @Rnej , fijne review! Zou je misschien nog wat foto's willen toevoegen die met de P Smart gemaakt zijn? Ben erg benieuwd naar de camera's, vooral die op de achterkant :)
Nog wat foto's toegevoegd. Koffiekopje is 1x met bokeh effect op medium en een keer zonder bokeh effect. :)