Tweakers zegt: 7,5

Panasonic Lumix TZ100 Zilver - Reviews

Specificaties 20MP • Ultra HD filmen • 10x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix TZ100 Zilver Review

de Zeester 4 februari 2018, laatste update op 5 februari 2018, 532 views Product gekocht

Panasonic Lumix TZ100 Zilver

Veelzijdig maar maak belofte van beeldkwaliteit niet waar.

Pluspunten

• Ruim zoombereik (voor een compact camera met grote sensor)
  • Veel instelmogelijkhheden
  • Bouwkwaliteit
  • Vlotte & accurate autofocus

Minpunten

• Beeldkwaliteit valt tegen
  • Onoverzichtelijk menu
  • Opdruk knoppen verdwijnt na intensief gebruik
  • Duur

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 3

Ik was op zoek naar een camera voor op reis als een vervanging voor mijn Canon SX260HS. De Canon SX260HS dit is een compacte camera met 20x zoom en was destijds goedkoop (Ą165,-). Hoewel ik redelijk tevreden over deze camera was, liet de beeldkwaliteit in wat lastiger situaties, met name in het donker, te wensen over. Voor deze review is de Canon SX260HS de benchmark, natuurlijk is dat niet helemaal reŰel omdat ten tijde van de aanschaf van de Panasonic TZ100 4x zo duur was.

Voor de reizen die ik maak is het voor mij belangrijk dat de camera compact is (moet in een jaszak passen) en een ruim zoom bereik heeft (minimaal 28-200 mm equivalent). Waar ik ook op let is of de lens netjes afgedekt is als de camera uit staat; lensdoppen vergeet je gemakkelijk en raken snel kwijt in drukke/chaotische situaties. Door deze combinatie van wensen vallen DSLR's af. Ik fotografeer meestal op de P stand, een enkele keer S, M of Auto. Video's doe ik slechts sporadisch. Een belangrijk aspect voor mij is dat de camera snel gebruiksklaar is omdat het moment dat je wil vastleggen lang niet altijd op jou wacht. M.a.w. ik ben hoofdzakelijk ge´nteresseerd in een point-and-shoot camera waarbij ik nog wel de optie wil hebben om de controle over te nemen.

Een camera is altijd een compromis tussen omvang, zoombereik en beeldkwaliteit. Van deze 3 aspecten kan je er 2 kiezen en met 1 zal je moeten leren leven. Tot nu toe heb ik leren leven met de beeldkwaliteit van compact camera's, echter toen de Panasonic TZ100 uitkwam was ik meteen ge´nteresseerd; een relatief compacte camera, met een 25-250 mm equiv. zoombereik en toch een vrij grote 1" sensor - dat zou toch een merkbaar beter beeldkwaliteit moeten opleveren dan mijn Canon SX260HS?

Ik heb deze camera inmiddels nu anderhalf jaar, en twee keer op een verre reis meegenomen. Omdat de Panasonic TZ100 nog steeds verkocht wordt leek het mij wel zinvol om mijn ervaringen te delen.

Behuizing

De Panasonic TZ100 is zeker niet super compact of super licht, waar de Canon nog vrij gemakkelijk in mijn broekzak paste, is dit bij de Panasonic TZ100 (die ongeveer 2x zo dik is) geen optie. Echter een jaszak of kleine cameratas is voldoende ruim voor deze camera.

Qua ontwerp is deze camera in de eerste plaats functioneel, het is zeker geen fashion statement.

Degelijkheid

De behuizing en knoppen voelen degelijk aan. Echter al vrij snel verdween de opdruk van de knoppen op de 4-way controller. Niet handig als je de camera na een paar maanden weer uit de kast pakt (was de witbalans nu rechter- of het linkerknopje?) en zou eigenlijk niet mogen voorkomen bij een camera in deze prijsklasse. Het klepje waarachter de USB en HDMI aansluiting zitten maakt een wat fragiele indruk, ik hoop dat deze niet afbreekt.

In de anderhalf jaar dat ik deze camera gebruikt heb is deze een aantal keer vast gelopen, d.w.z. reageert nergens meer op, zelfs niet op de aan/uit schakelaar. De enigste manier om hier uit te komen was de accu te verwijderen. Dit probleem is niet vaak genoeg voorgekomen om het als echt problematisch te ervaren, maar als je pech hebt is het fotomoment voorbij voordat de camera weer in staat is om te fotograferen.

Mijn camera kreeg na ruim een jaar een donkere plek op elke foto, mogelijk veroorzaakt door iets wat op een interne lens terecht is gekomen. Dit is waarschijnlijk een exemplarisch probleem geweest en is netjes onder garantie opgelost (vervangen door een nieuw exemplaar).

Bediening

Deze camera is (naar compact camera maatstaven) ruim voorzien in knoppen, en de belangrijkste instellingen laten zich snel wijzigen zonder dat hiervoor in een menu gedoken hoeft te worden (gelukkig maar, zie hieronder).

Het touchscreen is duidelijk en scherp, in de meeste situaties voldoende helder en reageert goed, maar is niet altijd super intu´tief. Naast het touchscreen heeft deze camera ook een elektronische zoeker. Nu is deze vrij klein maar in bepaalde situaties, zoals bij veel zonlicht, is het zeker fijn om deze te hebben.

Deze camera heeft enorm veel instelmogelijkheden en ook veel zinvolle en minder zinvolle features. Dat is zowel positief als negatief. De positieve kant is dat je de camera grotendeels naar je eigen zin kan inrichten. De negatieve kant is dat je soms werkelijk suf zoekt naar een bepaalde instelling. Voor deze camera kan je een 400 pagina's tellende handleiding downloaden, wat al veelzeggend is. Persoonlijk vind ik het menu niet bijster overzichtelijk; afhankelijk van de stand van de PASM knop zijn er 6 tabbladen met instellingen, waarbij elk tabblad weer onderverdeeld in tot wel 8 pagina's met ieder zo'n 5 instellingen, een aantal daarvan gaan weer naar een menu dieper met weer een aantal keuze mogelijkheden. Na anderhalf jaar is de logica van wat je onder welk tabblad mag verwachten mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Wat dat betreft vind ik het menu systeem van Canon duidelijker. Het vervelende van dit alles is dat het kan gebeuren dat de camera niet goed ingesteld staat, en als je dat al tijdig opmerkt het niet altijd meevalt de instelling weer goed te zetten. Geklooi met de camera leid ook af van waar nu uiteindelijk om te doen is; een foto maken.

Fotograferen

Na het inschakelen is het toestel binnen 1.5 seconden klaar om te fotograferen (iets langzamer dan de Canon SX260HS die binnen 1 seconde gebruiksklaar is). De autofocus is snel en en in de meeste gevallen accuraat. De belichting is over het algemeen goed, echter in het donker nijgt de camera de foto veel te licht te maken; door de exposure compensation op -2 stops te zetten komt het resultaat beter overeen met de werkelijkheid.

Tijdens het previewen van foto's wordt de lens al binnen een paar seconden ingetrokken. Dit is irritant omdat dan langer duurt voordat je de volgende foto kan maken omdat de lens dan weer moet uitschuiven (iets waar deze Panasonic geen haast mee heeft). Even Googlen leert dat er zijn meer mensen die hier tegenaan zijn gelopen, helaas heeft niemand nog een oplossing voor dit probleem gevonden.

Beeldkwaliteit

De belangrijkste reden voor mij om voor deze camera te kiezen was de combinatie van compactheid, zoombereik en hopelijk een duidelijk betere beeldkwaliteit dan de compact camera's die ik tot nu toe gehad heb. Hoewel ik mij bewust was dat deze camera een compromis is op elk vlak en zeker geen DLSR-achtige resultaten mocht verwachten, was mijn hoop dat de 1" sensor duidelijk betere resultaten zou produceren dan compact camera's met een veel kleinere sensor.

Bij goed licht produceert tegenwoordig vrijwel elke camera een heel behoorlijk plaatje; zelfs mijn goedkope smartphone produceert bij zonnig weer mooie & bruikbare foto's. De Panasonic TZ100 is geen uitzondering, bij voldoende licht het is heel acceptabel wat er uit komt maar niet uitzonderlijk. Qua scherpte valt deze camera enigszins tegen; het is zeker niet zo gestoken scherp als op een DSLR of de premium compact camera's met grote sensor en een klein zoombereik. De combinatie van lens en de 20 Mpixel sensor produceert marginaal meer detail dan de 12 Mpixels op de Canon of mijn smartphone. Positief is dat deze camera geen last heeft van zichtbare "chromatic aberation" (het effect dat de randen van een donker object tegen een felle achtergrond geel/blauw c.q. rood/groen kleuren) of lensvervormingen.

In het donker presteert de Panasonic TZ100 zeker beter dan mijn smartphone en afhankelijk van de situatie iets beter dan de Canon SX260HS. Eerlijk gezegd had ik een groter verschil tussen deze twee verwacht. Verwacht niet dat je 's avonds uit de losse pols een scherpe en ruisvrije foto met deze camera gaat maken; vanaf 1600 ISO gaan de pixel peepers zeker niet vrolijk worden van het resultaat.

Je zou wellicht verwachten dat de 1" sensor wat meer ruimte biedt om te spelen met scherpte-diepte t.o.v. de kleine sensors die in de meeste (goedkopere) compact camera's aantreft, maar in de praktijk komt zelfs met de maximale diafragma opening verreweg het meeste scherp in beeld.

Video

Ik ben alles behalve een videograaf; ik ben niet de meest geschikte persoon om een oordeel te vellen over hoe geschikt deze camera is om video's mee te maken. Als leek vindt ik dat de video's over het algemeen er goed uit zien, meestal ook die in het donker gemaakt zijn. Wat mij wel opvalt dat in het donker de camera moeite heeft met het onderwerp in focus te houden.

Accuduur

Bij redelijk intensief gebruik is mijn ervaring dat de accu het net een dag uithoudt. Op reis is het verstandig om een reserve accu of een powerbank (de camera wordt via een micro USB plug opgeladen) mee te nemen. Bij deze camera wordt geen losse lader voor de accu meegeleverd, dit betekent dat wanneer je opstap bent met de camera je de andere accu niet kan opladen.

Heel eerlijk zegt is deze camera me een beetje tegengevallen, en dan met name de beeldkwaliteit waar ik wellicht te hoge verwachtingen van had. Ondanks dat deze camera 4x zo duur was als de Canon is deze camera wat betreft beeldkwaliteit zeker niet 4x zo goed, en ook niet 2x zo goed, in veel gevallen is het verschil marginaal.

Ook de bediening is, afgezien van de basis functies, in mijn ogen niet heel erg intu´tief. Daardoor zal ik ook minder snel geneigd zijn om de vele features die deze camera heeft te gebruiken. In het dagelijkse gebruik vind ik de Canon SX260HS een fijnere camera omdat deze kleiner is en qua bediening intu´tiever en de beeldkwaliteit in veel gevallen niet dramatisch slechter is.

Kort samengevat: deze camera is duidelijk een compromis wat betreft formaat, zoombereik en beeldkwaliteit; het excelleert op geen van deze punten. Het is zeker geen slechte camera, maar persoonlijk vind ik de value-for-money tegenvallen.

Heb jij ook een Panasonic Lumix TZ100 Zilver?