Specificaties Verlichting (niet-slim) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mijia IR Sensor and Photosensitive Night Light Review

dfrenner 3 februari 2018, laatste update op 3 februari 2018, 1.904 views

Xiaomi Mijia IR Sensor and Photosensitive Night Light (Product gekocht)

Erg handige leuke lichtjes, met voldoende lichtopbrengst in de avond en nacht om je weg te vinden.

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Functioneel
  • Werkt alleen als het donker is
  • Brede kijkhoek sensor

Minpunten

• Slechts 2 standen
  • Duur niet instelbaar

Video

Waar besteld?

Ik ben een Tweaker met kinderen, kinderen in de leeftijd 3-6 jaar... Voor de Tweakers zonder kinderen: Wat houdt dat in? Het ligt in de gang of badkamer moeten continu aanstaan voor als ze in de nacht naar de WC moeten. De oudste slaapt al op zolder en moet de trap af in de nacht, uiteraard is verlichting erg handig en noodzakelijk.

Maar de gang en badkamerverlichting zijn vrij fel en schijnen ook onze slaapkamer in via het glas boven de tussendeur. Niet iedereen heeft hier last van, maar wij slapen het liefst en het beste in het donker.

Toen zag ik dat mijn zwager deze Xiaomi lampjes had besteld. Ik kende Xiaomi al en ben erg te spreken over het merk. Fijn, betaalbaar merk, dat kwaliteit levert, maar soms wel met een handleiding (unlocken telefoons, of Chinese OS bij laptops). Maar dit soort zaken verwacht ik bij een simpel lampje niet tegen te komen.

Verpakking

De Xiaomi Mijia Night Light wordt geleverd in een klein vierkant doosje, wat direct het formaat impliceert. Voor de bestelling had ik al wat reviews bekeken en dus een indruk van het formaat dat eigenlijk wel overeenkomt met het geen geleverd.

Het doosje wordt verzegeld met een klein plakkertje, neem een mesje erbij en hij is zo open.

Eenmaal open, zie je direct de lamp zitten.

Daaronder zit een Chinese handleiding, die niet heel nuttig is voor de gemiddelde Nederlander.

Onder de handleiding zit een transparant soort plastic hanger, met het Xiaomi logo eruit gefreesd. Hiermee kan de lamp worden opgehangen.

De lamp is volledig omgeven door plastic beschermfolie. Aan de bovenkant met logo en Chinese tekens.

Maar ook aan de zijkant voorzien van beschermfolie.

Lamp

De lamp is waarschijnlijk niet de meest dunne lamp die er is, maar ik heb bewust gekozen voor een model op AA batterijen. Deze batterijen heb ik oplaadbaar van het merk Eneloop, deze zijn zeer geschikt om voor langere tijd in bijvoorbeeld afstandsbedieningen te blijven zitten. Ze gaan lang mee, makkelijk weer op te laden en ik heb er genoeg van op voorraad om ze snel te kunnen vervangen.

De lamp is compact en mooi rond vormgegeven. Het Logo van Xiaomi is aanwezig aan de voorkant, waar ook de sensor achter zit. Want deze lamp werkt op beweging. Beweging en licht, want hij gaat alleen aan als het donker genoeg is, zodat hij niet onnodig aan staat en daardoor langer op een batterijlading meegaat.

De achterkant is al voorzien van plakstrip, ingebouwd in de deksel. Tevens is de achterkant voorzien van kartels aan de randen. Hierdoor kun je het deksel makkelijk verwijderen, maar of dit bewust daarvoor gemaakt is durf ik niet te zeggen.

De plakstrip is direct bruikbaar door het beschermfolie te verwijderen.

Met deze plakstrip zou je ook de hanger kunnen plaatsen, let erop dat je het logo met de achterkant uitlijnt. Hierdoor zal hij recht hangen wat van belang is voor de kijkhoek van de sensor die ik later in deze review behandel.

Wanneer de achterkap verwijderd is, zien we ruimte voor 3 x AA batterijen. Deae worden in driehoeksvorm geplaatst. Ik gebruik zelf Eneloop batterijen, deze hebben een zeer lage interne weerstand waardoor ze zeer weinig leeglopen en daardoor langere tijd gebruikt kunnen worden zonder uit zichzelf leeg te lopen. Het zijn ook de enige oplaadbare batterijen die geschikt zijn voor afstandsbedieningen. Maar deze review gaat niet over Eneloop batterijen, maar over de Xiaomi lamp.

Wanneer je de batterijen plaatst, zal de lamp direct aangaan.

Aan de achterkant zit ook nog een schakelaar, de lamp kent namelijk twee sterkte standen. De lage stand is 0,7 Lumen, waarmee de batterijen ongeveer een jaar meegaat. De hoge stand is 3,8 Lumen, waarmee de batterijen ongeveer een half jaar meegaan. Dit heb ik uiteraard nog niet kunnen testen, maar zal ik zeker op letten de komende tijd.

Waarom is het nu zo belangrijk om het logo recht uit te lijnen? Dit heeft met de kijkhoek van de sensor te maken, of eigenlijk het kapje. Als je die tegen het licht houdt, zie je een soort kijkvenster welke ik in de bovenstaande foto heb geprobeerd te illustreren.

Specs

Main Features:
● Extraordinary Sensing Function:
● The light has 120-degree sensing angle and sensing distance is up to 5 to 7 meters. Using advanced photosensitive sensor and human infrared sensor technology with anti-infrared interference function, the light can turn on automatically in the dark environment and light for 15 seconds
● Extremely Low Power Consumption:
● The light is powered by batteries ( 3 x AA battery not included ), free you from socket trouble. The choice of ultra-low power consumption of the sensing program ensures only 0.25mW power consumption when in standby mode. There are two brightness adjustments: 0.7Lm, 3.8Lm
● Technology Paint the Life Splendid:
● Applied Fresnel ultra-thin lens to enhance the sensor performance. Fish scale total reflection structure reflect the light to the diffuse reflector and the light spreads evenly in the lampshade to bring a better visual experience
● Designs Originate from life; Details of Achievements:
● Selecting environmental-friendly ABS material and high-density polyethylene material, the light has a small body with flexibility, which is more durable, practical and safer
● Minimalist Design Adds Unique Flavor to Life:
● The light adhering to minimalist design style, external soft round design encounters silkily-touching edge, easily matches with a variety of furniture style

Product weight: 0.1350 kg
Package weight: 0.1500 kg
Product size (L x W x H): 8.40 x 8.40 x 3.60 cm / 3.31 x 3.31 x 1.42 inches
Package size (L x W x H): 12.00 x 12.00 x 8.00 cm / 4.72 x 4.72 x 3.15 inches

Praktijk

Ik heb de lampjes voor de trap en de gang gekocht. Kinderen lopen 's nachts de trap af en hebben daarbij licht nodig om te zorgen dat dit veilig gaat.

Mijn idee was 1 lampje in de gang en 3 lampjes verdeeld over de trap (boven, midden en onder). Uiteindelijk heb ik het lampje in de gang op de hoge stand van 3,7 Lumen staan en de 3 lampen op de trap staan op de lage stand van 0,7 Lumen.

De hoge stand kan de gang prima verlichten in de nacht. Verwacht geen 40 watt LED lamp. Het is gewoon ruim voldoende om te zien waar je loopt. Ik vind het ideaal, genoeg om te zien wat je doet, maar te weinig om met fijn geknepen ogen wakker te worden.

Het plaatsen is erg simpel, haal het beschermfolie van de plakstrip aan de achterkant en plaats de lamp op de gewenste plaats. Druk goed aan en zorg dus dat het logo is uitgelijnd.

Hier zien we de drie lampen in de lage stand.

En de lamp in de gang staat in hoge stand. Zoals je ziet is het meer dan genoeg licht in de gang.

Fijne lampjes, waarbij ik nu al weet dat er meer gaan volgen. Sowieso voor de trap naar beneden, misschien wat kledingkasten, of het toilet en de badkamer. LEt wel op dat de timer een vast gegeven is, zodra beweging is gedetecteerd, blijft de lamp 15 seconden branden.

Heb jij ook een Xiaomi Mijia IR Sensor and Photosensitive Night Light?

Er is ook een oplaadbare versie van. Daar heb ik er momenteel 2 van hangen hier. Warm wit, niet heel fel. Maar werkt echt heerlijk. Batterij leeg? Gewoon aan een micro USB kabeltje opladen. En tot nu toe heb ik ze al een aantal maanden op de trap/overloop hangen, maar nog niet opnieuw opgeladen :).

Mochten ze op batterijen toch ineens snel leeg zijn is dat een goed alternatief. Ze kosten wel zo'n 11/12 Euro per stuk.
Oh Cool! Heb je een linkje?

Zijn sinds ik ze heb gekocht ook wat goedkoper geworden zo te zien :)
Thnx eens uitproberen, nadeel is wel dat accu’s altijd minder worden. De werktijd wordt dan steeds minder tot hij onbruikbaar is.

Oplaadbare batterijen ben ik volledig over op eneloop en ik ben echt een fan.
Heb deze ook om mijn trap te verlichten en ben er erg tevreden mee!

Heb ze op de plafond gehangen omdat het betere lichtopbrengst geeft.
Had ze daarvoor zoals jij geplaatst.
Er zijn meerdere versies leverbaar nl:
(1) Xiaomi Mijia sensor, batterij-voeding, 1 kleur.
(2) Xiaomi Yeelight sensor, oplaadbare batterij-voeding, 1 kleur.
(3) Xiaomi Mi Gateway 2, vaste spanning, o.a. aan te sluiten op domotica, RGB kleuren.

Xiaomi is een Chinees kwaliteitsmerk, ik heb meerdere apparaten van dit merk. Deze werken allemaal prima.

[Reactie gewijzigd door Hajose op 4 februari 2018 19:57]

Cool ik ga er eens naar kijken 👍

Heb je zelf domotica draaien? Zo ja, wat?
Ik heb zelf geen domotica draaien, alhoewel ik wel belangstelling heb.
Ik heb ons huis +/- 20 jaar geleden met een grote verbouwing voorzien
van een Siemens S5 plc. Hier bestuur ik in (huis & schuur) verlichting, ventilatie en verwarming mee.
Maar het is niet zo geavanceerd als de huidige automatisering.
Xiaomi is een Chinees kwaliteitsmerk
Alle 3 de lampen die je opnoemt worden gemaakt door andere fabrikanten.
Dat is het jammere aan Xiaomi soms, zoveel apparaten in hun eco-system en dan werken ze weer met verschillende apps. Vooral met hun domotica is dat weleens irritant.
Groot deel van mijn thuisautomatisering draait op Xiaomi ;) Geweldig spul voor nette prijzen. In het begin enkel even om al het Chinees heenwerken. Maar inmiddels volledig verwerkt in Domoticz met ook aansturing via IFTTT / Google Home Mini. Ideaal!
Helaas kunnen deze nachtlampjes nog niet aangesloten op het systeem... Tot die tijd sla ik ze nog even over. Overweeg wel de Yeelight LED strip met een bewegingssensor voor langs de plinten in de hal...

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 6 februari 2018 10:33]

Ik ben zelf begonnen met de gateway set ( 1 pir , magneet sensor, temperatuur /vochtigheid sensor) ben zeer tevreden mee je connect de gateway met de mi home app . leuk om te beginnen maar
inmiddels heb ik flink uitgebreid naar
1 Xiaomi robot stof zuiger
1 Xiaomi Air Purifier 2
meerdere temp/vochtigheid sensor en deur/raam sensor

2 1080 p wifi smart camera (fisheye en motion detection )

1 wifi power strip ( kan je een tijd instellen wanneer die aan of uit gaat ik gebruik die voor het opladen van mijn telefoon snachts stel het in anderhalf uur voor de wekker afgaat en werd wakker met een volle accu en niet bang voor oververhitting etc )

1 Xiaomi flora sensor ( ik vergeet altijd mijn plant water te geven en met dat word die gemonitord wanneer ik water moet geven en voeding )
Thanks voor de review! Op basis hier van heb ik er ook eentje besteld om het even uit te proberen, Als het me net zo goed bevalt, bestel ik er meteen een hele sloot. :)
Haha, ik heb er nu al 5 😂