Synology DiskStation DS418Play - Reviews

Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS418Play Review

Puffino 2 februari 2018, laatste update op 2 mei 2018, 1.006 views Product gekocht

Synology DiskStation DS418Play

Mooie, redelijk vlotte NAS. Waarom de software echter steken laat vallen en zaken niet kopieert, is me een kwalijk raadsel.

Pluspunten

• Uitgebreid
  • Eenvoudig te installeren
  • Complete levering
  • Redelijk rap

Minpunten

• Software onbetrouwbaar (Bestandsbeheer)
  • Harddisk ratels erg luid
  • Die "beep" bij een herstart....
  • USB3 interface snelheid kan rapper

Een eerste indruk, nog niet uitgebreid ervaren.

Setup: Voorlopig begin met EEN WD RED 8TB schijf, later wellicht nog uit te breiden. Gekozen voor een 4schijfs-NAS, zodat ik altijd nog de mogelijkheid heb om toch naar een Raid-1 oplossing te gaan EN nog schijfruimte uit te kunnen breiden met behoud van de huidige schijf. Prijsverschil is niet zo groot dat dat onoverkomelijk is.

Out of the box, schijf plaatsen is een makkie zonder gereedschap, aanzetten en je krijgt gelijk de vraag of hij de schijf mag formateren. Dat doet hij snel, en even later ben je up and running. Hij maakt er BTRFS van. Prima keuze. Netjes zitten er twee netwerkkabels bij, zwart. Afwerking mooi, wel erg plastic.

Ik koos een beheerder met een wachtwoord, en liet hem automatisch alle door hem voorgestelde pakketten installeren en updaten. Vervolgens een indeling van de harde schijf gekozen, een grote folder die ik wilde sharen, en deze heb ik encrypted gemaakt, leek me handig ivm veiligheid.

Apart geinstalleerd heb ik pakket USB Copy, waarmee je de inhoud van een ingeplugde harde schijf of ander USB opslagmedium kunt over zetten naar de interne media. Een mooie optie daarbij is om de schijf automatisch te unmounten als de kopieeractie klaar is. Ook is het mogelijk om automatisch een job te laten starten als de schijf wordt ingeplugd. Zo kun je automatisch een import starten, of een backup.

Ik heb op dit moment een PC met Ubuntu, een 2TB schijf vol met data (Muziek, foto's en documenten, van alles, netjes gecategoriseerd in submappen). Deze 2TB schijf backup ik regelmatig naar een externe USB3-schijf (EXT4).

Deze externe schijf heb ik gebruikt om via USB aan de NAS te koppelen, een USB Copy job aan te maken, en daarna een SYNC uit te voeren via het pakket USB Copy naar de interne schijf van de NAS. Handig, je kunt de PC gewoon uitzetten, want de job loopt op de Synology tenslotte. En toen begon de ellende...

De job was meer dan een nacht bezig, reken op 30-40MB/s. Mag van mij wel iets vlotter, eigenlijk, USB3 kan harder, vanaf mijn (oude) pc gaat dat backuppen wel effe vlotter (50-60MB/s).

Maar laat ik nou net in de Synology instellingen bij het opzetten van de security-updates op "Belangrijke Updates automatisch installeren" te hebben geklikt (Leek me verstandig). Dus netjes in de nacht heeft hij die updates tijden het kopieren geinstalleerd, en (dat staat er niet of heb ik niet gelezen) automatisch ging de Synology zichzelf herstarten, met een luide biep (waar ik wakker van werd, ookal stond ie in een andere kamer). Helaas, die herstart, dat vindt USB Copy niet leuk, EN als je een schijf mount die encrypted is, moet het wachtwoord eerst worden ingevoerd, alvorens er weer gebruik van kan worden gemaakt. Dus grote verrassing toen ik 's ochtends eerst een wachtwoord kon invoeren om de schijf te mounten (logisch, achteraf, op zich, dat wel!) waarna die copy weer verder kon.

Hij gaf aan het einde een aantal fouten weer. De log kon ik maar moeilijk vinden, plek niet erg logisch (persoonlijk). Die toonde een rij bestandsnamen die niet gekopieerd waren. Want: "bestandsnaam te lang". Helaas toont ie het pad er niet bij, dus moet je zelf maar gaan zoeken.....

Het blijkt dat bestandsnamen van 143 karakters max ondersteund worden door de software. Ook het meegeleverde File Station (bestandsbeheer software) blijkt het niet te kunnen.

Nu had ik de schijf niet direct in gebruik genomen, alleen maar een eerste vulling gedaan, en daarna "voor de zekerheid" via GRSYNC vanaf de PC (Ubuntu 16.04.4) nog even een sync uitgevoerd, om te zorgen dat alles helemaal kompleet was op de NAS.

En toen brak mijn klomp. 15GB aan bestanden (van de 1.1TB) bleken NIET overgekomen door de sync vanyut Synology USB Copy. Folders waren deels LEEG. Er stonden geen bestanden in. Foldernamen waren niet vreemd, geen rare karakters. Ik kreeg er totaal geen lijn in waarom dit zou zijn.

Een paar folders bleken helemaal niet overgekomen (dus de folder zelf ook niet). Dat bleek te verklaren uit "vreemde tekens" in de foldernaam: quotes, vraagtekens, uitroeptekens, dat soort karakters. De software van Synology waarschuwde er niet voor, die slaat het over en zegt niks. Zo jammer als je dan er vanuit gaat dat je alles overgezet hebt.

Synology is een firma die prachtige apparaten levert, ik heb er voor gekozen om vooral vanwege hun software nog alle kanten op te kunnen. Qua hardware verschillen al die NAS-sen niet zo tenslotte. En qua hardware zijn ze heel goed van te voren te voorspellen. Alleen software niet, van software moet je altijd maar afwachten hoe het bevalt.

Hardware in orde? Ja. Op een dingetje na: het geluid. Wat een rotherrie maakt dat ding zeg. Als er schijf activiteit is om te schrijven of een eerste leesactie (folderscan) ratelt het apparaat zoals we in de jaren '90 hadden. Dat had ik niet verwacht bij de WD schijf (die ik koos omdat 'ie de stilste was van de 8TB kandidaten). Ook de piep bij een herstart van de Synology moet ik nog eens zien of die uitkan, nergens voor nodig. Herstarten doe je bewust, daar hoef ik niet op geattendeerd te worden met een geluidje. Ouderwets en goedkoop. [***Inderdaad opgelost, zie commentaar onderaan***]

Afijn, na wat opstart perikelen gaan we er maar eens gebruik van maken, misschien dat de glimlach op mijn gezicht dan nog komt, als ik ook van andere pc's en apparaten (Squeezebox) straks kan genieten van de foto's en muziek. Maar de start was.... "schrikken", en ik ben blij dat ik verder keek dan mijn neus lang was.

[Toevoeging] Beep is uit te zetten via Control Panel -> Hardware & Power -> Beep Control [/Toevoeging]

[Toevoeging 2 mei 2018] De NAS werkt nog steeds prima, naar behoren. Ik gebruik hem als pure opslag-doos, voorlopig, en alleen Logitech Media Server werkt er verder op.
Merkwaardig dat ik de plaatsing van het apparaat in huis nog eens moet overwegen. 's Nachts, ookal staan alle jobs uit, zij alle onnodige pakketten inactief gemaakt, en dient hij te "slapen" na een uur niet gebruikt te zijn, staat hij met grote regelmaat opeens te "klikken", iets te doen op de disks. Wat en waarom is volslagen duister. Activiteit op de disks klinkt nu gewoon door de deur van de inbouwkast heen, en hij staat op het tapijt op de grond in die inbouwkast. Al een hele verbetering ten op zichte van de plaats in een kast die in die inbouwkast staat. Aanvankelijk geplaatst in de meterkast maar dat maakte te veel herrie en die was door het hele huis hoorbaar....
Voor wie zich afvraagt wat voor herrie: zoemen van de disks (gewoon het idle draaien) maar vooral het zoeken op de disks, activiteit van de koppen. Redelijk luide tikken levert dat die flink resoneren op de kast van de Synology, en op de ondergrond als deze dat toelaat (ik zet hem dus nooit meer op een plank in een kast).
[/Toevoeging 2 mei 2018]

Heb jij ook een Synology DiskStation DS418Play?

Bedankt voor je review.

Afgelopen woensdag ontving ik mijn DS418j.
Ik begon met 1 5TB Seagate die DSM niet formateerde als BTRFS maar als EXT4 in Synology's eigen raid SHR.
"Up and running" snel? Niet echt, "Optimizing File System" duurt lang en de "Verifying hard disks" (ook weer gevolgd door "Optimizing File System") na het bijplaatsen van eenzelfde 2e schijf duurde de hele dag.

Je ergert je aan de beepjes. Kan je dat niet ergens uitzetten?
"Wat een rotherrie maakt dat ding zeg." Yep, stil is ie niet. Ik vermoed dat de metalen kap als galmzaal fungeert. :'(
Het metalen rack binnenin zal ook wel bijdragen aan de herrie. Aan de ene kant is het gebruik van metaal wel logisch (warmte afvoer), maar waarom dan de "drive tray" (tussen drive en rack) dan weer van warmte-isolerend-plastic is??? 8)7

Mijn probleem is het kiezen van de juiste raid instelling. |:( JBOD lijkt me de logische keuze omdat de nog-bij-te-plaatsen-schijven hoogstwaarschijnlijk zullen verschillen in merk, type, grootte en kwaliteit EN omdat ik ALLE beschikbare opslagruimte wil gebruiken.
(Het risico van verlies van 1 schijf is reëel, maar ik heb er geen probleem mee dat mijn belangrijke gegevens zich op mijn pc bevinden en goed worden gebackupt. De DS418j zal voornamelijk worden gebruikt voor back-up en video / filmopslag.)
Maar alles wat ik lees over JBOD doet vermoeden dat slechts één defecte schijf in een jbod-array zal resulteren in een TOTAAL gegevensverlies op alle drives! :(
Ook zou ik graag zelf beslissen (niet DSM) op welke diskdrive ik mijn bestanden zet. :)
Afijn ik ben er nog niet klaar mee. Het zal er wel op neerkomen dat ik nog 2 dezelfde schijven koop en dan toch maar kies voor Synology's eigen raid SHR. Dan nog een paar daagjes wachten totdat Format&Verifying&Optimizing klaar is en dan kan ik aan de slag. :o

[Reactie gewijzigd door G.Shumway op 2 februari 2018 18:12]

Als je een lowlevel format uit laat voeren inclusief een check, dat duurt. Ook op een PC duurt dat wel effies ja. Reden: veel data, bij moet elk blokje af en het zijn er veeeeeel ;-)

JBOD, lees eerst maar even wat het probleem is.... Spanned volumes over diskgrenzen heen, dat gaat fout als een een schijf uitvalt die onderdeel uitmaakt van de set. Dat is inherent aan wat het is, dat kun je Synology niet kwalijk nemen.

Sterkte, hoop op een glimlach!
btfrs wordt niet ondersteund op de 418j, vandaar het formatteren op EXT4. Zie deze lijst voor NASsen die het wel aankunnen:
btfrs-ondersteuning Synology

Tijdens "Optimizing File System" en "Verifying hard disks" kun je de NAS gewoon gebruiken. Functioneel is ie dus snel operationeel. Er is geen enkele reden om te wachten tot de taken zijn voltooid.
De beep kun je uitschakelen in DSM.

JBOD is niet echt een verstandinge keuze als je bedrijfszekerheid wilt. Ik begrijp ook niet goed wat je wilt: je wilt ALLE beschikbare ruimte gebruiken maar bent verbaasd dat je alles kwijt bent als een van de schijven kapot gaat. Als je dat niet wilt is SHR de beste keuze, maar je hebt ruimte nodig om te kunnen herstellen als er een schijf kapot gaat. Hier kun je berekenen wat je overhoudt aan bruikbare schijfruimte: https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Oh, en JBOD (Just a Bunch Of Disks) heeft niets met RAID te maken...

Als je dat niet nodig vindt kun je van elke losse schijf een apart volume maken. Als er eentje kapot gaat ben je alleen de data op die schijf kwijt. Overigens gaan schijven zelden in een keer helemaal kapot, meestal begint het met bad sectors en als dat gebeurt word dat door je NAS gedetecteerd.
Succes.
Is er iets onduidelijk? Blijven vragen!

[Reactie gewijzigd door gerritjan op 2 februari 2018 19:46]

TS'er Puffino, Gerritjan en anderen, bedankt voor de behulpzame reacties.

Als je dat niet nodig vindt kun je van elke losse schijf een apart volume maken. Ik heb deze opmerking opgevat als "géén DiskGroup" en dat is inderdaad de truuk om bij JBOD geen data kwijt te raken bij verlies van 1 schijf.
Ik heb daartoe dit testje gedaan:
1) Media Server geinstalleerd op volume 1.
2) Op volume 2 een map aangemaakt en die "toegevoegd" aan de Media Server (dmv Control Panel => Indexing Service => Media Indexing => Indexed Folder).
3) Op beide volumes wat video bestanden gezet die allen netjes door de TV te benaderen waren.
4) Volume 2 verwijderd.
5) Bestanden op volume 1 bleken nog steeds benaderbaar.

Overigens heb ik toch maar besloten om beide 5TB-(niet echte nas-)schijven in de PC te bouwen en 4 nieuwe 4TB WD Red's aan te schaffen, die dan netjes in Synology Hybrid RAID (SHR) komen.
JBOD is helemaal niet het beste.. Daar denk je juist goed te zitten totdat je inderdaad 1 schijf kwijt bent van de hele set..

Beste optie is SHR / btrfs en dat met minimaal met 2 schijven.. Dat is nog geen backup, maar dan heb je wel fout tolerantie op de data.. Vooral handig op data dat nergens meer te vinden is.. Bit rot wil je op ze minst dan wel voorkomen.

Voor backup altijd alles naar andere schijven kopieren.

Trouwens voor btrfs heb je de verkeerde nas gekocht en dus zelf slecht ingelezen..

DS418J is het budget model van die serie en die ondersteunt geen btrfs...
Je hebt dan minimaal de DS418PLAY nodig..
btrfs zit alleen op de meer high-end modellen van synology.

Daarom ondersteunt het de DS218+ het wel. Maar de DS218 play weer niet.

De 4 bay versie zit dan blijkbaar dan toch een graadje hoger.. Volgens mij gebruikt het dezelfde hardware als de DS218+.

Bij SHR, btrfs is het juist makkerlijk om de volume juist dynamisch te vergroten door meer schijven te plaatsen.. Bij een normale raid set, moet je bij raid 1 bijvoorbeeld een hele nieuwe raidset maken.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 5 februari 2018 04:55]

Die Beep kun je volgens mij gewoon uitzetten !
Inderdaad. In Control Panel -> Hardware & Power staat kopje "Beep Control". Daar kun je naar hartelust allerlei beeps uitzetten.
Ik las ergens dat de WD 8TB Red bepaald niet de stilste zijn.. Ik was zelf eerder voor de 6TB versie gegaan.

En die biep met opstarten is uit te schakelen in de instellingen.
Bij `instellingen en stroom`

Ik heb deze NAS zelf ook, maar de USB copy gedoe ga ik zelf niet gebruiken...

Dit is mijn eerste NAS en bevalt zeer goed.. I.v.m de prijs voor deze 418 play gekozen dan de duurdere 918+ (nadeel hiervan is dat de 918+ ook alleen maar 1Gbit ethernet heeft.. Vond het de meer prijs niet waard.. In de toekomst kan je beter een andere Nas kopen die wel 5Gbit of 10Gbit per poort ondersteunt.

Ook de externe uitbreidings unit is dan de moeite niet waard.

Ik heb er momenteel maar 1 x 3TB red erin zitten.. De andere 3TB red zit als games disk in de pc.
Maar wil z.s.m een upgrade maken naar de 6TB hdds.

Betreft btrfs, dit gebruikt hij als standaard format en is niet te veranderen.. Dat het ding EXT4 fat ook ondersteunt is denk voor de andere extra schijven, of als je in normale raid modus wilt draaien.

Maar met 1 schijf zal die altijd SHR / btrfs kiezen.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 5 februari 2018 04:44]