Ubiquiti UniFi Cloud Key Review

Raindeer 24 februari 2018, laatste update op 23 juli 2018, 6.102 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Cloud Key

Op zich een fantastisch apparaat om je Unifi access points mee te beheren. Het systeem kan echter slecht met stroomstoringen om gaan; dan raakt de database corrupt. Een simpele reboot is niet voldoende, alleen een firmware re-install werkt. Stroomstoringen ontstaan mede omdat Ubiquiti geen goede info over adapter geeft.

Pluspunten

• Handig beheer van Access Points
  • Goede user interface
  • Cloud licentie ingebrepen
  • Zowel USB als PoE
  • Goed beheer van gasten wifi
  • Competente Helpdesk
  • SD-Card met backup

Minpunten

• Niet bestand tegen stroomstoringen
  • Lijkt meer stroom nodig te hebben dan de 5V 1A die Ubiquiti aangeeft
  • Firmware re-install nodig na stroomstoring
  • Geen stroomadapter meegeleverd

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 3
Situatie
Klein kantoor met maximaal 10 werkplekken. Wifi begon oud te worden, ondersteunde alleen 802.11n en niet elke werkplek werd afdoende bereikt. Op aanraden van netwerk experts gekozen voor Ubiquiti APs met een Cloud Key controller. Cloud Key mede ingezet omdat er op kantoor al jaren geen servers meer staan en dus is er geen plek om de controller software te installeren. De CK klonk dan als de meest eenvoudige en ondersteunde oplossing.
Installatie
Installatie gaat eenvoudig. Even een USB charger vinden, want we hebben geen PoE switch op kantoor. Ubiquiti wil 5V 1A dus dat is snel gevonden. Een originele LG 5V 1.8A lijkt afdoende. Inpluggen in een poort op de switch met de bijgeleverde extreemkorte UTP-kabel en klaar. [update: Unifi levert een SD-card mee en die is natuurlijk ook ingeplugd. Hier gaan de auto-backups naar toe)

Software matig valt tegen dat dat de installatie alleen met een Google Chrome-app werkt. Ik kan me voorstellen dat Firefox/Microsoft gebruikers dat toch jammer vinden. De Chrome-app is wel een toonbeeld van eenvoud, is snel gevonden en vind de CK ook direct. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EPwx41CIc6aORh.jpeg

Wat me ook tegenvalt is hoe weinig er uitgelegd wordt over wat de controller eigenlijk doet. Dat blijkt niet veel te zijn, het draait eigenlijk allen maar de software.

Een volgende stap is het installeren van de Access Points. Dit gaat heel vlot. De Chrome-app ziet de devices en je kunt ze door de CK laten adopteren. Daarna werken ze allemaal in hetzelfde netwerk. Het lukt me ook direct om een leuke gasten-login pagina te maken en we zijn klaar. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EPwx42HXhsASD5.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EPwx41aPFo4sda.jpeg

Hoe ik een weekend en een middag kwijtraakte

Nadat ik klaar was vond ik dat de CK op de verkeerde plek hing. De kelder is toch een gedoe. Handiger was om het ding naar boven te brengen. Dus stekker eruit getrokken, ding naar boven en klaar. En toen ging het fout. De CK was niet meer zichtbaar in het netwerk. We probeerden verschillende netwerkpoorten, want een deel was nog voor oude ISDN-lijnen ingericht, maar niemand wist meer welke etc. Uiteindelijk dan maar een reset met een paperclip. Het ding bootte, er kwam een reset pagina, maar wat ik ook deed; factory reset, reboot, restart, niets werkte. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EPwx41QZ5AtFd4.jpeg

Het was ondertussen al laat, bijna weekend en de familie wachtte. Ik heb de vrijdagavond en zaterdag best wat tijd besteed aan het lezen van allerlei Ubiquiti fora. Daar werd een oplossing gegeven, reset werkt niet. Een nieuwe firmware laden wel. Dit komt omdat de database corrupt raakt bij stroomstoring.

Op zondagmiddag naar kantoor en daar de procedure gevolgd. Nieuwe firmware er op, rebooten en .. het werkt niet. Nog een keer en jawel, zowaar.. hij deed het. Configureren en klaar. (Goed, al met al wel weer een uur of meer kwijt) [update: heel handig is wel dat je de backup van autobackup kunt halen. zie ook deze post van @tozzke https://gathering.tweaker...message/53920801#53920801)

Een week later demo ik het systeem aan een collega. Hij vraagt of de APs ook een naam kunnen hebben. Tuurlijk, clickety click en de hele CK gaat in reboot en komt er niet meer uit. (update: Dit is waarschijnlijk omdat een dergelijke wijziging de hele database met events gaat updaten en waarschijnlijk trekt de CK dan meer vermogen dan de USB-charger kan leveren) Natuurlijk volg ik alle procedure stappen, laad ik een nieuwe firmware, maar wat ik ook doe het werkt niet. Zelfs niet na meerdere keren.

Gelukkig kun je een chat openen richting de helpdesk en dat was erg handig. We gingen alle stappen door en gelukkig bleek ik eigenlijk alles al gedaan te hebben. Vervelende was wel dat we er niet uit kwamen. De helpdesk (ten einde raad) stelde voor om de netwerkkabel te vervangen. Ik realiseerde me toen dat ik nog iets anders niet vervangen had, namelijk de powersource. Ik had nog een dikke Anker charger liggen deze heb ik gebruikt en poef, alles kwam weer tot leven. We zijn nu dik drie weken verder en het geheel zoemt perfect onder mijn bureau. (update: Oftewel, of ik had een heel brakke USB-charger, zelfs al is ie dan origineel van een "groot"merk, of de CK neemt meer vermorgen dan dat de specs zeggen. Ik gok op het laatste gezien de ervaringen met een andere powersource en de grote hoeveelheid mensen die klagen op het Internet.)
update: De Access Points zelf
Dit deel later toegevoegd: ik kan alleen maar zeggen dat ik heel tevreden ben over de Access Points zelf. We hebben er nu 3 hangen. 1 beneden, 2 boven. Ze zijn ongelooflijk stabiel. Zelfs toen de CK het niet deed, bleven de APs goed doordraaien, authenticeren etc. Waarschijnlijk werkt dan alleen de gastentoegang niet. Nou ja, dat is minder van belang hier. Je krijgt via de controllersoftware goed zicht op hoe alles werkt en welke devices allemaal connected zijn. Ik verwacht dat we de komende jaren deze dingen zullen draaien met zonder er nog naar te hoeven omkijken. Software is uitstekend. Het ICT-bedrijf dat onze servers levert en de firewall beheert waren blij met onze keuze, want zij leveren Ubiquiti firewalls aan bedrijven zoals ons en wilden dit toch al doen voor het VPN etc. Dus dat is ook een win.
Wat iedereen moet weten
Power is superbelangrijk bij de Cloud Key, veel belangrijker dan Ubiquiti vermeldt. Mijn advies, koop een PoE adapter, zoals je ook hebt bij je APs (sterker nog Ubiquiti had het gewoon mee moeten leveren). Mocht je toch voor USB power gaan, kies dan een heel goede USB-charger. (update: Ik zou kiezen voor de PoE adapter, omdat deze van Ubiquiti zijn en daarmee voorspelbaarder zijn. USB-power is toch een wild west)

Mocht ie toch crashen, denk dan aan het opnieuw installeren van de firmware. Leuk is anders, maar het werkt wel. Als je backups maakt van je instellingen, dan ben je zo weer in business. (update: natuurlijk heb je de SD-card geinstalleerd en doe je daar auto-backup van settings op, dat scheelt veel tijd)

De helpdesk was voor mij best competent.

Update De afgelopen maanden heeft de Cloud Key zonder problemen gefunctioneerd. Toch hebben we het vorige week van de stroom gehaald. Onze huisleverancier blijkt zeer content te zijn met Ubiquiti spullenboel. Zij hebben nu ook het beheer van ons Wifi overgenomen. Hierdoor hebben we de Cloud Key niet meer nodig.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Cloud Key?

Heb je niet gewoon een brakke Cloud Key? Ik heb best regelmatig de stroom er af gegooid en nog nooit issues gehad. Wel via PoE aangesloten.
Gezien het aantal mensen dat er over klaagt, zie ik niet dat dit een probleem is van mijn CK. Zie ook het filmpje waar ik een link naar gemaakt heb. Die gast wilde een filmpje maken over dit probleem en laat het twee keer zien hoe het gebeurd, door de CK te ontpluggen.
Mijn CloudKey thuis hangt op het moment ook weer te knipperen na een stroomstoring in de wijk. Ik ben mijzelf mentaal aan het voorbereiden op de herinstallatie van de firmware. Ik heb dit een maand of twee eerder ook al moeten doen toen de meter vervangen werd. Dit is inderdaad niet iets wat ik verwacht had van een dergelijk (prijzig) product.

Persoonlijk ben ik nu aan het kijken naar een nieuwe NAS en overweeg de controller software in een VM of container op de NAS te gaan draaien.
Hoi,

Ik heb een NAS met Open Media Vault (OMV). Ook ik heb geen behoefte aan een extra stuk hardware 24/7 aan. Dus ik heb gekozen om de NAS hier voor te gebruiken. Ik heb een docker plugin aan gezet in OMV en daar een image(container) van UNIFI gestart.
Op zich werkt het meer dan prima.
Een nadeel dat ik heb ondervonden is dat het updaten van de controllersoftware een pijnlijke ervaring was. Met een controller update begin je eigenlijk weer vanaf scratch, met een nieuw image. Restore backup settings is wel mogelijk maar ik ben er nooit zo happig op.
Een tweede nadeel. Ik had erg veel last van dat de 'oude' controller de AP's en switches aan zich gebonden had. Eerst moet alles 'ontbonden' worden, waarna je de nieuwe versie controller (unifi image) start. Bij mij was daarna geen enkel unifi hardware meer automatisch gedetecteerd, en had ik de andriod app nodig om L3 adopt te forceren. 2 volle avonden prutsen, en het is gelukt.

Ik verwacht van de unifi cloud key dat dit update proces veel makkelijker zal zijn.

Op een NAS: Als het eenmaal werkt: Perfect!
Dank voor het delen van je ervaring! Komt dat updaten door Docker, of denk je dat dat een algemeen probleem is?

Ondertussen ben ik begonnen met het opbouwen van mijn nieuwe NAS, maar ga daarvoor geen kant en klare NAS software gebruiken. Mijn idee is om een kleine OS install als hypervisor te doen, en vervolgens alle diensten te virtualiseren, inclusief de 'NAS' diensten zoals NFS en SMB. Ik denk dat ik hiervoor naar KVM ga of eventueel LXC. Voor Unifi kan ik dan een kleine VM/container starten met een OS dat gebruik kan maken van de Unifi repositories.
hier ook. Mijn cloudkey zit via usb aangesloten op mijn nas. En die gaat elke nacht uit (en elke ochtend/middag weer aan). Nooit problemen gehad met mijn cloudkey.
Wilde ik ook zeggen. Ik installeer ze ook bij klanten, altijd op een poe switch, meerdere stroomstoringen en nog nooit problemen. Sowieso met Ubiquiti niet. Wat een verademing is dat.

Thuis onlangs een USG ge´nstalleerd, was niet heel gemakkelijk om hem werkend te krijgen, maar als het eenmaal werkt, blijft het werken.

Zelfs een Unifi pro die door de klant buiten ipv onder een afdak volledig open heeft geplaatst. Of ik kon komen kijken, hij deed het niet. Hij zat letterlijk vol water. 3 dagen laten drogen en inmiddels draait deze alweer een jaar zonder issues.
Kan een UniFi Security Gateway niet hetzelfde (en meer) dan een cloudkey? Of heb je naast een USG ook een cloudkey nodig?
De USG is een router, de cloudkey is een beheer- en monitortool.
Imho beheert je router toch gewoon je netwerk?

Ik snap 'm niet helemaal.

Ik heb een managed switch, router, WiFi server en cloud key nodig? (Voor een geheel oplossing).

Naast de switch had dit gemakkelijk een oplossing kunnen zijn.
Imho snap ik dat het hun meer oplevert om het allemaal los te verkopen (alhoewel de WifiServer gewoon op Ubuntu draait, waarom niet in USG?) Vindt ik het persoonlijk jammer/minder netjes om een cloud key aan m'n switch te hangen. (Ik heb namelijk ook geen heel goede ervaring met SD kaarten wat betreft stabiliteit)
Ubiquiti levert een Controller (stukje software) om gemakkelijk al je apparaten te beheren.
hiermee kun je zowel je AP's als je Switches en Router beheren mits deze van UBNT zijn.

Deze controller is geinstalleerd op de CloudKey.
de Cloudkey is verbonden met Ubiquity servers dmv een account.
op deze manier kun je dus op elke locatie inloggen op je Controller.
Ik heb zelf geen CK, ik heb de Controller geinstalleerd op een VM en VPN ingesteld. heeft bijna het zelfde resultaat, maar dan in eigen beheer.
Ah, cool!
Ik wist niet dat je CK software ook zelf kon draaien!
Imho beheert je router toch gewoon je netwerk?
Nee, de router routeert verkeer van je LAN naar het internet en andersom.
Ja en nee.
In plaats van de cloudkey kun je ook een stukje gratis software installeren op 1 van je computers, dat kan een werkstation zijn, maar ook een server of zelfs op een NAS.
Die software heb je alleen nodig als je veel wilt monitoren, dus dan laat je hem constant draaien, of als je zaken wilt aanpassen in de setup, bijvoorbeeld een Vlan toevoegen, POE aan of uitzetten op een switchpoort, een SSID aanmaken etc etc.
Zodra alles draait, heb je die software in principe niet meer nodig.
Er is zelfs een mobile app waarmee je al deze taken kan doen! Overigens draait de controller software ook prima op iets kleins als een rPi.
Ik denk dat je bij de initiele setup van je wifi wel een uitdaging hebt met de mobiele app.
Natuurlijk gaat dat uitdagend worden, maar een tweaker is niet voor een gat te vangen. From the top of my head:
1 Oude wifi laten bestaan tot je de AP's ingesteld hebt
2 Usb ethernet adapter (Android)
Ik draai de Windows software wel, die houdt gelijk de statistieken bij.
Gewoon met de app de qr code scannen op de onderkant van de ap en je stelt hem zo in.
Best wel een goede review. Misschien nog wel aardig ter aanvulling: het stroomverbruik via PoE ligt hoger dan bij voeden via USB. Daarom heb ik een oude Apple voeding gepakt, die doet het prima! Klopt dat de voeding inderdaad stabiel moet zijn. Gelukkig heb ik zelf een UPS.

De cloudkey maakt eenvoudig een (automatische) back up, waardoor je de controller eenvoudig kan herstellen.
ja, maar pas nadat je een nieuwe firmware geplaatst hebt :-( Ik heb de review wel aangepast om je opmerking over de back-up toe te voegen. Dan weten mensen dat ze dat altijd aan moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 26 februari 2018 10:39]

Ik heb er zelf (nog) geen, maar naar het schijnt kun je 'm ook resetten dmv een pinnetje, daarna zou ie weer normaal op moeten starten en kun je de backup terug zetten. Volgens mij hoef je daarvoor de firmware niet te vervangen. En die backup moet je inderdaad aanzetten, dat sd-kaartje zit er niet voor niets in.
De database gebruikt geen journaling waardoor je met een beetje pech bij stroomstoring corruptie hebt. Ik heb als test journaling aangezet en daarna 1x stroomstoring gehad (waar ik woon is het meerdere keren per jaar) en de key deed het bij terugkomst PoE. Heeft uiteraard wat meer tests nodig om een echte uitspraak te doen of het zin heeft. Ubiquity maakt prachtige hardware en software maar heeft bij de cloudkey een steekje laten vallen.

Zie hier mijn post: https://community.ubnt.co...t-journaling/td-p/2176105
Ja, verbazingwekkend dat ze daar niets mee doen.
Dus, als ik het goed begrijp lag het probleem de hele tijd bij de cloud-key? Ik heb hier namelijk twee Uni Ubi AP's hangen met de controllersoftware op een PfSense bak en ik heb nog nooit problemen ervaren. Omdat de controllersoftware draait op de router zijn beide AP's (die in andere netwerken zitten) ook gewoon te zien en te beheren.
Yup, het probleem lag bij de Cloud-Key. Ik heb nog iets toegevoegd over de APs, die zijn superstabiel.
Hoi,

Ik sta op het punt een PfSense op nieuwe HW te installeren.
Graag wil ik die Ubi-controller software erop gaan plaatsen tbv de switches en AP's.
Zou jij mij in de juiste richting willen sturen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Dank!
Hier vind je een scriptje dat het voor je installeert: https://github.com/gozoinks/unifi-pfsense
Draait hier als een zonnetje!
Beetje laat, maar dank je wel!!
Vreemd. Ik geef die van mij elke keer na een update even een koude herstart, door hem uit de switch te trekken. Nog nooit een probleem gezien, Ik zie ook niet hoe de firmware corrupt kan raken door een stroomuitval. Op de switch gebruikt hij 2,6 wat en dat is ongeveer 0,05 ampere. Bij 5 volt zal dat 0,5 ampere zijn. Maar ja, de een zijn ervaring is die van een ander niet...
Zoals gezegd, de firmware raakt niet corrupt, maar MongoDB. Dat jij geluk gehad hebt is mooi. Het halve Internet staat vol met mensen die dat niet waren. Zelfs in deze thread.

What je noemt qua load is de baseload, niet als je een database update doet, zoals alle APs hernoemen, dan moet het ding werken en gaat de load omhoog
Zelfde ervaring met de CK's (meerdere); als het werkt is het mooi spul en dat doet het ook zga. altijd. Gaat het fout, bv. door een freeze of plotselinge stroom uitval, dan mag je terug vallen op je config backups. Gelukkig is dat ook weer heel makkelijk te doen.
Misschien is het nog handig om iets te vermelden over de daadwerkelijke functionaliteit als de CK het doet.
Apparatuur waar een database op draait zo de stekker uitrekken is ook niet slim, via de software zit er een prima power off optie in. Trail en error the hard way :+

[Reactie gewijzigd door TheProphet op 25 februari 2018 19:20]

Dat zie je als leek niet aan de buitenkant. Daarbij stroomstoring kies je niet altijd voor. Nog afgezien van brakke USB of sticks die meer vermogen trekken dan gespecificeerd. Dus dit probleem mag je volgens mij bij de producent leggen.
Het klopt dat ze daar sumier over zijn, journaling is alvast een goede optie zoals @Pwigle al aangaf. Voor de rest is het prachtig spul, het werkt erg verslavend. _/-\o_
Ik denk dat ze niet voor journaling zijn gegaan omdat er eMMC in zit, dus ze zullen ongetwijfeld het aantal writes hebben willen beperken.

Kan best, maar dan moet je natuurlijk wel iets anders verzinnen. Bijvoorbeeld een apart FS voor de basis instellingen zodat je alsnog kan booten.

Ik denk dat ze geen PoE injector bijgeleverd hebben omdat je die toch vaak al op je switch hebt? Bij ons heeft elke switch dat omdat we veel IP telefoons hebben. Met de AP's zal het wel lastiger zijn omdat die vaak ver weg hangen en PoE werkt niet echt geweldig over langere afstanden.

Wel een grappige optie voor thuisgebruik trouwens, want dan heb je wel echte wifi roaming. Maar bij mij zit het meeste toch op ethernet. Ik heb wel twee goedkope AP's (waarvan 1 mijn router zelf is) en dat voldoet wel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 februari 2018 00:47]

Het heeft toch alleen maar zin om dat ding constant aan te hebben als je de netwerkverkeerstatistics wilt monitoren?
Ik heb de controllersoftware op mijn PC ge´nstalleerd en ik hoef het alleen te starten als ik iets wil aanpassen in de settings.
Met de controller uit blijft alles gewoon werken hoor.
Om daar nou zoveel geld voor uit te geven ...
Wat ik niet snap is waarom je een CloudKey neemt voor een bedrijf en dit niet lokaal draait zonder connectie naar de Cloud.
Ik zou me niet op me gemak voelen als ik zou weten dat mijn netwerk informatie benaderbaar is via een Cloud.
Heb je ook gekeken naar de EdgeRouter? I.c.m. met de access point zou dit een professionelere oplossing geweest zijn.
Laat ik even zeggen dat ik geen cloudkey heb, ik draai de unifi controller op een pc.

Ik heb wat jij voorstelt, een Edgerouter met Unifi switch en AP’s, maar ik ga de Edgerouter juist vervangen door de USG, omdat dat qua beheer en instellen veel handiger is.
Verkeerde thread

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 2 maart 2018 07:36]

De USG handiger qua beheer? je bedoelt denk ik simpeler.. EdgeOS is zoveel uitgebreider en completer.
Enige reden voor een USG is een mooie overview in de controller software, maar verder brengt het niks extra's.
Ik typte handiger en ik bedoelde handiger, maar wat voor mij handig is, hoeft dat voor jou nog niet te zijn.
Ik vind alle devices in 1 GUI managen nou eenmaal handig.
Zoals gezegd niets van onze data draait meer lokaal. Alles is al lang op eigen servers in datacenters achter firewalls en VPN. Je kunt Cloud management ook uitzetten. Dan doe je het alleen lokaal
Gastenwifi, remote management, meerdere beheerders, eenvoud als iemand eens op vakantie is etc. Het is een bedrijf